Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Henk J schreef:Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
Precies ook dat...
Toen mijn dochter in Rotterdam Zuid ging wonen moest ze lid worden in Schiedam of Barendrecht een ander stel woont ook in Zuid en is lid in onze gemeente.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Henk J schreef: 12 jan 2024, 08:48 Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
Ik zal de voorbeelden niet noemen want dan wordt het te persoonlijk, maar ik weet van diverse ambtsdragers die 's zondags andere GG's voorbij rijden naar "hun" gemeente die qua ligging ze beter past.
Erskinees
Berichten: 2769
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

En dat is toch prima? Natuurlijk zou het mooi zijn als iedereen in de eigen woonplaats ter kerke ging. Maar allereerst wonen wij in Nederland waar alles zeer dichtbevolkt is. Zijn grenzen dan nodig? Ten tweede is er in sommige regio's woningnood en is het voor jonge stellen zeer moeilijk om huizen te krijgen. Een beetje flexibiliteit kan geen kwaad. Ten derde zijn er gewoon wat accentsverschillen in de GG. Waarom moeilijk doen zodat je leden naar andere kerkverbanden jaagt, terwijl ze anders GG waren gebleven?

Natuurlijk moet het kerkelijk leven geordend zijn en zijn grenzen nodig. Maar enige flexibiliteit moet kunnen, zeker na een kort gesprek met de kerkenraad en een goede reden.
TSD
Berichten: 2151
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

crossmountain schreef: 12 jan 2024, 12:31
Henk J schreef: 12 jan 2024, 08:48 Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
Ik zal de voorbeelden niet noemen want dan wordt het te persoonlijk, maar ik weet van diverse ambtsdragers die 's zondags andere GG's voorbij rijden naar "hun" gemeente die qua ligging ze beter past.
Het zoeken van een gemeente die "precies bij mij past" gaat niemand voorbij inderdaad.

Maar ik vind dat we dat niet moeten stimuleren, dus niet te rekkelijk zijn met kerkelijke grenzen. Het zou niet normaal moeten zijn om meerdere echt Bijbelgetrouwe gemeentes voorbij te rijden om dan naar die gemeente te gaan die je vind dat het beste bij je past qua prediking of gemeenteleven.

Ik begrijp de redenatie wel: "anders gaan ze helemaal weg". Maar dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de persoon of personen zelf en niet van de kerkenraad die aangeeft dat je bij de gemeente in je eigen woonplaats of buurt aangesloten hoort te zijn.

Er kunnen inderdaad bijzondere omstandigheden zijn, maar mensen vinden hun eigen omstandigheden vaak al snel 'bijzonder'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef: 12 jan 2024, 11:40
Tiberius schreef: 12 jan 2024, 10:05
HHR schreef: 12 jan 2024, 10:03 Van de prekenserie ”Uit den schat des Woords” (met preken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten) verschijnt deze maand de 75e jaargang. Het is opeens de laatste editie. Waarom?


https://www.rd.nl/artikel/1048569-het-e ... rekenserie

PrekenWeb wordt niet genoemd, maar zou daar ook niet een reden kunnen liggen?
Er worden heel veel preken gelezen die op PrekenWeb staan.
Er is geen vraag naar. Jaren geleden schreef ik hier al dat ze die boeken aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat zal door de jaren heen alleen maar sterker geworden zijn.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er geen vraag meer naar is.
Ik denk ook wat HHR al noemt: Prekenweb voor lezers; kerkdienstgemist voor luisteraars en Youtube voor kijkers.
HHR
Berichten: 1035
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Je kunt je zelfs de vraag stellen waarom er kerkelijke grenzen zijn.
Is dat kerkordelijk?
Je mag mensen toch niet dwingen om naar een specifieke gemeente te gaan.
Dat zou toch gewoon een vrije keuze moeten kunnen zijn.
Chrisje72
Berichten: 1492
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Tiberius schreef:
CvdW schreef: 12 jan 2024, 11:40
Tiberius schreef: 12 jan 2024, 10:05
HHR schreef: 12 jan 2024, 10:03 Van de prekenserie ”Uit den schat des Woords” (met preken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten) verschijnt deze maand de 75e jaargang. Het is opeens de laatste editie. Waarom?


https://www.rd.nl/artikel/1048569-het-e ... rekenserie

PrekenWeb wordt niet genoemd, maar zou daar ook niet een reden kunnen liggen?
Er worden heel veel preken gelezen die op PrekenWeb staan.
Er is geen vraag naar. Jaren geleden schreef ik hier al dat ze die boeken aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat zal door de jaren heen alleen maar sterker geworden zijn.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er geen vraag meer naar is.
Ik denk ook wat HHR al noemt: Prekenweb voor lezers; kerkdienstgemist voor luisteraars en Youtube voor kijkers.
Ik kijk altijd via kerkdienstgemist Afbeelding
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ik kan mij voorstellen dat er ouderlingen zijn die het wel erg spijtig vinden als er geen prekenboeken meer zijn. Niet iedereen leest graag van losse blaadjes of nog erger, een E-reader.
-
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 12 jan 2024, 13:27 Ik kan mij voorstellen dat er ouderlingen zijn die het wel erg spijtig vinden als er geen prekenboeken meer zijn. Niet iedereen leest graag van losse blaadjes of nog erger, een E-reader.
Ik maak regelmatig een predikant mee die met een iPad de kansel op stapt. Nog nooit gemerkt dat dit invloed heeft op de preek.
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 12 jan 2024, 14:04
Mannetje schreef: 12 jan 2024, 13:27 Ik kan mij voorstellen dat er ouderlingen zijn die het wel erg spijtig vinden als er geen prekenboeken meer zijn. Niet iedereen leest graag van losse blaadjes of nog erger, een E-reader.
Ik maak regelmatig een predikant mee die met een iPad de kansel op stapt. Nog nooit gemerkt dat dit invloed heeft op de preek.
Is dat iets wat ik zeg?
-
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 12 jan 2024, 14:20 Is dat iets wat ik zeg?
Nee, je hebt het over prettig vinden. Ik probeer slechts te duiden dat het een kwestie van gewenning is.
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 12 jan 2024, 14:27
Mannetje schreef: 12 jan 2024, 14:20 Is dat iets wat ik zeg?
Nee, je hebt het over prettig vinden. Ik probeer slechts te duiden dat het een kwestie van gewenning is.
Ook dat is niet gezegd met het feit dat sommige mensen er aan wennen. Wat voor de een fijn is, is dat voor de ander niet.
-
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Kattenstad en Muizenhol liggen 3 km bij elkaar vandaan en in beide plaatsen is er een gemeente van de Algemene Christelijke Kerk. Familie Pluizig uit Muizenhol verhuist naar Kattenstad, maar wil lid blijven in Muizenhol. Prima hoor, zegt de kerkenraad. Blijf er maar fijn bij.

Na een tijdje vertrekt ds. Doggers van Kattenstad met een beetje mot. En juist rond die tijd neemt een breed-begeerde kandidaat het beroep aan naar Muizenhol. Hé, zeggen verschillende Katters, kijkend naar familie Pluizig. Je mag als Katter blijkbaar ook lid zijn in Muizenhol. Wij gaan daar voortaan ook heen...!


Met een beetje goede wil is het standpunt van kerkelijke grenzen heus wel te begrijpen, zeker wanneer gemeenten héél dicht op elkaar gepositioneerd zijn. Bovenstaand voorbeeld is niet denkbeeldig, het gebeurt. Daarnaast is het gewoon heel goed om zo dicht mogelijk bij je kerk te wonen, zeker wanneer je een gezin hebt.

Een nadeel is wel dat het model van kerkelijke grenzen vooral op wantrouwen gebaseerd lijkt te zijn, terwijl als er gewerkt wordt op basis van goed, volwassen vertrouwen dat mensen hun eigen, plaatselijke gemeente trouw blijven door dik en dun, dat je dan misschien meer echte trouw bewerkstelligt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Ik vind dit geen volwassen vorm van discussieren. Muizenhol... Ik weet niet hoor.

De GerGem wordt soms gerund als een bedrijf. Dat is positief maar bij ogenblikken ook heel star. Ik denk aan een gezin dat verhuisde vanwege mantelzorg van wijk A naar wijk B maar van kerk moest veranderen. Ik denk aan mijn nicht die met een onkerkelijke man is getrouwd en deze man heeft een ander leven gekregen, deze kon moeilijk aarden in gemeente X maar het lukte uiteindelijk wel in een wat linksere gemeente. Maar overgaan dat mocht niet terwijl beide kerkgebouwen qua km even ver van elkaar liggen. Regels moeten er zijn maar een beetje flexibiliteit kan soms geen kwaad. Ik denk ook aan de kerkenraad van Bodegraven die nu van alles meemaakt doordat ze een gezang hebben gezongen. Regels zijn goed maar overregulering is niet goed en binnen de GerGem is de balans daar tussen vinden lastig en zeker met grenzen.

Het verschilt wel per regio hoor er zijn voldoende plaatsen waar er wel grenzen zijn maar je met goede redenen gerust kunt overstappen!
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refiosi »

Door rood rijden moet ook wel een keer kunnen, als je haast hebt. En als je net een huis wil kopen, kun je ook wel wat meer werken buiten de belastingdienst om, dat zullen ze vast wel begrijpen.

Al die regels... wat heb je er aan? Het beperkt uiteindelijk alleen maar.
Plaats reactie