https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/veenendaal
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Komt dat uit rhenen?
-
Ah oke... Maakt niet uit kan gebeuren
Ja, wat dan?Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 15:19En wat nu als er in Yerseke een hhg-afdeling/gemeente wordt geopend vanuit Goes/Krabbendijke?Zeeuw schreef: ↑10 jan 2024, 15:08 De oude kerk was echt te klein en zeer verouderd. Amper zaalruimte etc. Straks is de kerk flexibeler opgebouwd. Duurzamer etc. Ben er nu een paar keer in geweest, het is een indrukwekkend gebouw. Ondanks dat ik een voorstander ben van kleinere gemeenten qua samenhang, wens ik ze straks een kerk toe die tot het laatste stoeltje gevuld is, met mensen die van Zijn Genade voor arme zondaren mogen horen.
Dat hoeft niet overtrokken te zijn. Bij ons kun je ook liggen in de banken, zij het dat de helft daarvan is afgesloten en het daarom niet helemaal zou passen.Piet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 15:01Ja die in dat item naar voren kwam bij Omroep Zeeland? Zie even m'n aangepaste bericht waar je op reageert. In dat item word ook naar voren gebracht dat je inmiddels kan liggen in de banken. Als er zo overtrokken word, weet je genoeg denk ikJob schreef: ↑10 jan 2024, 14:56Andries?Piet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 14:50Ah Job, ken je Andries?Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26
Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.![]()
De HHK loopt in Veenendaal ook vol met mensen uit de GG, dus zo geweldig gezond is het ook helaas niet.
-
Dan komt de gg-kerk niet volZeeuw schreef: ↑10 jan 2024, 18:08Ja, wat dan?Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 15:19En wat nu als er in Yerseke een hhg-afdeling/gemeente wordt geopend vanuit Goes/Krabbendijke?Zeeuw schreef: ↑10 jan 2024, 15:08 De oude kerk was echt te klein en zeer verouderd. Amper zaalruimte etc. Straks is de kerk flexibeler opgebouwd. Duurzamer etc. Ben er nu een paar keer in geweest, het is een indrukwekkend gebouw. Ondanks dat ik een voorstander ben van kleinere gemeenten qua samenhang, wens ik ze straks een kerk toe die tot het laatste stoeltje gevuld is, met mensen die van Zijn Genade voor arme zondaren mogen horen.

-
[quote=DDD post_id=1128143 time=1704908508 user_id=6539
De HHK loopt in Veenendaal ook vol met mensen uit de GG, dus zo geweldig gezond is het ook helaas niet.
[/quote]
Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
[/quote]
Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
Laten we hier geen specifieke gemeenten gaan bespreken, hoe goedbedoeld ook.
Ik meen dat de GG landelijk en breed leegloopt. Met name jongvolwassenen kiezen voor een HHK of BhP. Soms bij het trouwen al, soms een paar jaar na het trouwen.Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 18:48 Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
Waar vroeger best wat leden vertrokken naar lichtere kerken en vaak bondsgemeenten, zie ik nu leden vertrekken naar gemeenten van dezelfde schnit waar de avondmaalsgang heus niet makkelijker is. Er is wel een verschil qua persoonlijke prediking, minder focus op middelmatige zaken, een andere preekstijl, vrijwel geen leesdienst, vaak geen gemeenten van >1000 leden maar kleinschaliger en dus meer onderlinge betrokkenheid en wellicht nog meer factoren.
In mijn gemeente gaat het aantal doopleden en belijdende leden ieder jaar steeds iets meer uit balans.
-
(Bijna?) alle kerkverbanden verliezen jaarlijks honderden of zelfs duizenden leden. Door instroom en een geboorteoverschot blijven de ledentallen op peil.
-
Maar in (veel) GG-gemeenten worden toch ook veel activiteiten georganiseerd?Erskinees schreef: ↑10 jan 2024, 18:54Ik meen dat de GG landelijk en breed leegloopt. Met name jongvolwassenen kiezen voor een HHK of BhP. Soms bij het trouwen al, soms een paar jaar na het trouwen.Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 18:48 Ik weet dat er in de hhg van Hoevelaken ook veel mensen uit de GG van Amersfoort kwamen, terwijl die predikant niet een extreme prediking op nahoud.
Waar vroeger best wat leden vertrokken naar lichtere kerken en vaak bondsgemeenten, zie ik nu leden vertrekken naar gemeenten van dezelfde schnit waar de avondmaalsgang heus niet makkelijker is. Er is wel een verschil qua persoonlijke prediking, minder focus op middelmatige zaken, een andere preekstijl, vrijwel geen leesdienst, vaak geen gemeenten van >1000 leden maar kleinschaliger en dus meer onderlinge betrokkenheid en wellicht nog meer factoren.
In mijn gemeente gaat het aantal doopleden en belijdende leden ieder jaar steeds iets meer uit balans.
Ook in kleinere gemeenten heb je een vaste club mensen die overal aanwezig zijn en een wat bredere rand die niet altijd present zijn.
-
-
Helaas is het inderdaad instroom uit andere kerken.Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 19:17Van buiten de kerk komen er niet veel, maar misschien komt dat nog.