Ik zie dat in de loop van de tijd 100 mensen erbij gekomen zijn in Veenendaal.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
En wat nu als er in Yerseke een hhg-afdeling/gemeente wordt geopend vanuit Goes/Krabbendijke?Zeeuw schreef: ↑10 jan 2024, 15:08 De oude kerk was echt te klein en zeer verouderd. Amper zaalruimte etc. Straks is de kerk flexibeler opgebouwd. Duurzamer etc. Ben er nu een paar keer in geweest, het is een indrukwekkend gebouw. Ondanks dat ik een voorstander ben van kleinere gemeenten qua samenhang, wens ik ze straks een kerk toe die tot het laatste stoeltje gevuld is, met mensen die van Zijn Genade voor arme zondaren mogen horen.
De reacties overziend heb ik er een hekel aan dat ik over eventuele zorgen van een individuele gemeente ben begonnen. Zoals ik wel vaker heb gezegd lijkt het mij echt vervelend als je eigen gemeente hier over de tong gaat. Ik kan er weinig over zeggen ook, omdat ik deze gemeente verder niet ken. Misschien zijn het indd allemaal verhuizers naar de Randstad, wie zal het zeggen. Misschien kan er wat geknipt worden als anderen het ook onnodig vinden het hier te bespreken.
Wat wel een legitiem gespreksonderwerp zou kunnen zijn binnen onze gezindte en dus dit forum, is hoe verantwoordelijk het is (in het algemeen gesproken) om voor miljoenen nieuwe kerken te bouwen, los v/h feit of de kerk vol komt te zitten. Als die twintig miljoen echt klopt, met wat voor een onmogelijke hypotheek zadel je het nakroost dan op? Ik heb net wat publicaties van de nieuwe kerk zitten bekijken, daar worden kosten nog moeiten gespaard met o.a. een reusachtige kerktoren. En eerlijk is eerlijk: er worden ook astronomische bedragen bij elkaar verzameld door de gemeente.
Nu vroeg de Heere terecht om een Waardevol Huis voor Hemzelf aan David en Salomo. Daar hoeft zeker niet op bezuinigd te worden. Is er wat jullie betreft wel een grens aan te maken kosten voor kerken?
Wat wel een legitiem gespreksonderwerp zou kunnen zijn binnen onze gezindte en dus dit forum, is hoe verantwoordelijk het is (in het algemeen gesproken) om voor miljoenen nieuwe kerken te bouwen, los v/h feit of de kerk vol komt te zitten. Als die twintig miljoen echt klopt, met wat voor een onmogelijke hypotheek zadel je het nakroost dan op? Ik heb net wat publicaties van de nieuwe kerk zitten bekijken, daar worden kosten nog moeiten gespaard met o.a. een reusachtige kerktoren. En eerlijk is eerlijk: er worden ook astronomische bedragen bij elkaar verzameld door de gemeente.
Nu vroeg de Heere terecht om een Waardevol Huis voor Hemzelf aan David en Salomo. Daar hoeft zeker niet op bezuinigd te worden. Is er wat jullie betreft wel een grens aan te maken kosten voor kerken?
-
terechte vraag!
Ik ken wel gemeentes (in de HHK weliswaar) die ook een grote kerk neerzetten met alles erop en eraan, waar de schuldenlast vroeg iedere maand met 10k afnam, die nu nog met amper 5k afneemt. Een gemeente die al langer aan het krimpen was en die nu voor 75% vol zit als het meezit.
Bezint eer ge begint
Ik ken wel gemeentes (in de HHK weliswaar) die ook een grote kerk neerzetten met alles erop en eraan, waar de schuldenlast vroeg iedere maand met 10k afnam, die nu nog met amper 5k afneemt. Een gemeente die al langer aan het krimpen was en die nu voor 75% vol zit als het meezit.
Bezint eer ge begint
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jazeker, zondag erover gesprek gehad. Dat zijn mensen die nu al aan de andere kant van de Jordaan wonen.
Veenendaal heeft een gezonde groei met veel starters.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Komt door de achternaam van de dominee.Erskinees schreef: ↑10 jan 2024, 14:56Yerseke krimpt inmiddels al 6 jaar zo'nn 10-30 leden per jaar. Het is dus wel iets structureels, maar geen intense grote of snelle daling.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
-
Een onmogelijke hypotheek krijg je meestal niet rondJob schreef: ↑10 jan 2024, 15:21 De reacties overziend heb ik er een hekel aan dat ik over eventuele zorgen van een individuele gemeente ben begonnen. Zoals ik wel vaker heb gezegd lijkt het mij echt vervelend als je eigen gemeente hier over de tong gaat. Ik kan er weinig over zeggen ook, omdat ik deze gemeente verder niet ken. Misschien zijn het indd allemaal verhuizers naar de Randstad, wie zal het zeggen. Misschien kan er wat geknipt worden als anderen het ook onnodig vinden het hier te bespreken.

Een paar overwegingen:
- Gezonde aflossingverplichting, dus bij een dure kerk vooraf veel inzamelen en de druk niet bij een volgende generatie leggen.
- Kosten afzetten tegen het aantal leden. Doe je dat niet, dan is een grote kerk altijd duur.
- Net als bij een woning is het een afweging of je koest voor wat nodig is of dat je de beschikbare middelen gebruikt. De ene miljonair kiest voor een twee onder een kap en de andere laat een grote vila met zwembad bouwen.
-
ik denk dat je hetzelfde moet doen als in het normale leven
voor een huis leen je, voor de rest spaar je
voor een huis leen je, voor de rest spaar je
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Niet dat ik weet.Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 15:31Moeten die ook niet bezinnen of er een 2e kerkgebouw moet komen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Oud Beijerland is +16 volgens mij. Stond vorige week nog op 777. (Ik herinner me dat vanwege het mooie getal)MichelT schreef: ↑10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten
2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+6)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Rotterdam Zuidwijk is absoluut 390, inderdaad +15
- FlyingEagle
Heeft met Kesteren te maken. Lisse is veel pittigerHHR schreef:Rhenen is wel pittig.
Oud Beijerland inderdaad +16 verkeerd getypt denkrefo schreef: ↑10 jan 2024, 15:53Oud Beijerland is +16 volgens mij. Stond vorige week nog op 777. (Ik herinner me dat vanwege het mooie getal)MichelT schreef: ↑10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten
2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+16)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Rotterdam Zuidwijk is absoluut 390, inderdaad +15
Lisse is weer terug op niveau van het jaar 1950 zie ik.FlyingEagle schreef: ↑10 jan 2024, 16:12Heeft met Kesteren te maken. Lisse is veel pittigerHHR schreef:Rhenen is wel pittig.
Waar ziet u dat?Geytenbeekje schreef: ↑10 jan 2024, 15:15Ik zie dat in de loop van de tijd 100 mensen erbij gekomen zijn in Veenendaal.