Dat zijn diverse kerken in de omgeving. Maar eens met Tiberius. Het gaat over 1,5% van het totaal.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:15Oei, dat begint met een negatief saldo. Een kerkenraad als van Yerseke, daar heb ik het wel mee te doen. Ben je een knetterdure (meer dan 10 miljoen meen ik) en loeigrote kerk aan het bouwen, tegen alle klippen op, gaan gemeenteleden lopen. Ik wens ze geloof en rust toe. Wat is voor gergemmers in Yerseke hun kerkelijke uitwijkmogelijkheid eigenlijk?MichelT schreef: ↑10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten
2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+6)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Yerseke-Rehoboth, hhg Kruiningen, GG-Kapelle? Misschien meer mensen die naar de randstad/elders vertrekken?Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:15Oei, dat begint met een negatief saldo. Een kerkenraad als van Yerseke, daar heb ik het wel mee te doen. Ben je een knetterdure (meer dan 10 miljoen meen ik) en loeigrote kerk aan het bouwen, tegen alle klippen op, gaan gemeenteleden lopen. Ik wens ze geloof en rust toe. Wat is voor gergemmers in Yerseke hun kerkelijke uitwijkmogelijkheid eigenlijk?MichelT schreef: ↑10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten
2024
Amsterdam 93 (+1)
Beekbergen 586 (-23)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+6)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Ah Job, ken je Andries? Een sympathiek persoon met hart voor de naaste in nood en vaak creatieve ideeën om dingen op te lossen. Maar zijn houding richting de gereformeerde gezindte heb ik niet altijd bepaald constructief ervarenJob schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 10 jan 2024, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wel bijzonder na dit gehoord hebbende dat ze gaan bijbouwen.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Kan het ook niet een soort prestige-achtig iets zijn?
Yerseke krimpt inmiddels al 6 jaar zo'nn 10-30 leden per jaar. Het is dus wel iets structureels, maar geen intense grote of snelle daling.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Andries?Piet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 14:50Ah Job, ken je Andries?Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.

Ja die in dat item naar voren kwam bij Omroep Zeeland? Zie even m'n aangepaste bericht waar je op reageert. In dat item word ook naar voren gebracht dat je inmiddels kan liggen in de banken. Als er zo overtrokken word, weet je genoeg denk ikJob schreef: ↑10 jan 2024, 14:56Andries? :fiPiet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 14:50Ah Job, ken je Andries?Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
In een grote gemeente lijkt een daling misschien relatief kleiner, maar je moet het ook afzetten tegen een hoog geboortecijfer. In het ANBI-verslag over '22 lees ik bijvoorbeeld van 43 geboren kinderen en een totale daling van leden/doopleden van 22. Dan zijn er ruim 60 mensen weg in zo'n jaar, waarvan een deel overleden en wellicht verhuisd.Erskinees schreef: ↑10 jan 2024, 14:56Yerseke krimpt inmiddels al 6 jaar zo'nn 10-30 leden per jaar. Het is dus wel iets structureels, maar geen intense grote of snelle daling.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Okey, die naam had ik even niet helder. Ik ken de beste of minder beste man niet.Piet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 14:50Ah Job, ken je Andries? Een sympathiek persoon met hart voor de naaste in nood en vaak creatieve ideeën om dingen op te lossen. Maar zijn houding richting de gereformeerde gezindte heb ik niet altijd bepaald constructief ervarenJob schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
De oude kerk was echt te klein en zeer verouderd. Amper zaalruimte etc. Straks is de kerk flexibeler opgebouwd. Duurzamer etc. Ben er nu een paar keer in geweest, het is een indrukwekkend gebouw. Ondanks dat ik een voorstander ben van kleinere gemeenten qua samenhang, wens ik ze straks een kerk toe die tot het laatste stoeltje gevuld is, met mensen die van Zijn Genade voor arme zondaren mogen horen.Job schreef: ↑10 jan 2024, 15:04In een grote gemeente lijkt een daling misschien relatief kleiner, maar je moet het ook afzetten tegen een hoog geboortecijfer. In het ANBI-verslag over '22 lees ik bijvoorbeeld van 43 geboren kinderen en een totale daling van leden/doopleden van 22. Dan zijn er ruim 60 mensen weg in zo'n jaar, waarvan een deel overleden en wellicht verhuisd.Erskinees schreef: ↑10 jan 2024, 14:56Yerseke krimpt inmiddels al 6 jaar zo'nn 10-30 leden per jaar. Het is dus wel iets structureels, maar geen intense grote of snelle daling.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
Rhenen is wel pittig.
Waar in Goes en andere Zeeuwse plaatsen SGP en CU goed samenwerken, was dat in Reimerswaal inderdaad absoluut niet mogelijk.Piet Puk schreef: ↑10 jan 2024, 14:50Ah Job, ken je Andries? Een sympathiek persoon met hart voor de naaste in nood en vaak creatieve ideeën om dingen op te lossen. Maar zijn houding richting de gereformeerde gezindte heb ik niet altijd bepaald constructief ervarenJob schreef: ↑10 jan 2024, 14:26Daar heb je gelijk in, het is op basis van een enkel jaar en in relatie tot het aantal leden niet enorm. Ik las het in relatie tot een nieuwsitem wat ik eens over de gemeente zag, een paar jaar geleden alweer. Toen ik deze afname zag, dacht ik: de daling is dus bepaald niet gestopt. Ik vind 34 niet weinig. Het bedoelde bericht: https://www.omroepzeeland.nl/video/Voor ... ieuwe-kerk Verder is het cherry picking van me om over Yerseke te beginnen, ik had het inderdaad ook over Beekbergen ofzo kunnen hebben (ook aan Zeeuw en Zita). Behalve Pieter Heykoop en ds. Van Krimpen ken ik er niemand, en het kennen van deze twee heren is al bijzonder relatief.
-
Geld is in Yerseke geen probleem.Job schreef: ↑10 jan 2024, 14:15Oei, dat begint met een negatief saldo. Een kerkenraad als van Yerseke, daar heb ik het wel mee te doen. Ben je een knetterdure (meer dan 10 miljoen meen ik) en loeigrote kerk aan het bouwen, tegen alle klippen op, gaan gemeenteleden lopen. Ik wens ze geloof en rust toe. Wat is voor gergemmers in Yerseke hun kerkelijke uitwijkmogelijkheid eigenlijk?MichelT schreef: ↑10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten
2024
Amsterdam 93 (+1)
Beekbergen 586 (-23)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)