DDD schreef:Zita schreef: ↑12 dec 2023, 13:42
Bij de tweede is het wel wat bizar: een ietwat belerende tekst over waar kerst wel of niet over gaat. En dan in beeld precies alles waar kerst niet over gaat: luxe eten, wijntje, sfeer, dennengroen enz.
Dat sluit toch heel goed aan? Of is het niet ontdekkend bedoeld?
Ik zou er niet zo zwaar aan tillen, dus ik ben benieuwd naar de achtergronden van de ergernis van Maanenschijn. Beeld moet er gewoon zo goed mogelijk uitzien. Zeker voor een geestelijke uitvoering is het niet snel te mooi. Voor de Heere is het niet snel goed genoeg, hoorde ik ooit iemand zeggen.
Waarmee duur niet altijd beter is, zeker niet bij kerkgebouwen.
Mooi is een kwestie van smaak.
Daarnaast lijkt me dit soort uitvoeringen het na-apen van wereldse sfeerbeelden vaak, in kerken.
Mooi vind ik een uitvoering van de Lessons en Carols. De Engelse koortraditie. Of een setting van de Nederlandse Bachvereniging. Niet zo zeer wereld gelijkvormig, maar wel zo mooi mogelijk. Dat mag wat mij betreft prima met toga’s of mooie kleding, kaarsen etc.
Daarnaast: mijn ergernis, mogelijk behorend bij een karaktertrek, zit ook in het ‘net niet’. Je doet iets goed, of je doet het niet

.
Wel je halve huis vol hangen met lampjes? Zet dan gewoon een kerstboom neer…. Zoiets.
Dit soort uitvoeringen met lichtkleuren, glitter en glamour, na-aap-worship-gezichten etc. in kerken is het allemaal net niet. Ga dan naar Mozaiek en zet een stevige show neer, denk ik dan.
Maar ja, over smaak valt niet te twisten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.