Herziene Statenvertaling

DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

MGG schreef: 16 dec 2023, 16:08
DDD schreef: 16 dec 2023, 15:55
GGotK schreef: 16 dec 2023, 15:24 Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de kerkverlating binnen de GG afneemt door het gebruik van de HSV i.p.v. de SV. Blijft over dat ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte er verbazing is over het feit dat een woord als mitsgaders niet vervangen wordt. Het GBS zit, in allerlei opzicht, in een vrij lastig parket, want er zijn veel haantjes en weinig kiekens.
Ik vind dat die reden er wel is. De GG groeiden in de jaren 60 en 70 door een gematigder profiel en je ziet dat die groei er inmiddels al 40 jaar niet meer is. Overigens is er sowieso al de reden dat ds. Van Ruitenburg dit verwacht. Die heeft ook een gezond verstand, dus het is onzin dat er 'geen enkele reden' zou zijn.
Weer een aanname en absoluut geen feit.
- In de jaren 60 en 70 groeide meerdere kerkverbanden die nu krimpen.
- Het geboortecijfer is (sterk) gedaald.
Dat is wel een feit. Je ziet dat bijvoorbeeld uit een veel groter grensverkeer vanuit NHK destijds. En daar wordt gewoon een deugdelijke administratie van bijgehouden.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Job schreef: 16 dec 2023, 17:12
Piet Puk schreef: 16 dec 2023, 13:42
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Ik was ook echt verbaasd toen ik dit antwoord las. In eerste instantie dacht ik dat hij cynisch meeging in de nogal redelijk kritische vraag en dat daarna de nuance zou komen. Die kwam echter niet.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit kerkelijke gevolgen zal gaan hebben. Een kerkverband heeft hierover namelijk een standpunt ingenomen en word geacht met een mond te spreken. Dat gebeurt hier niet. Ondanks het argument dat dit op persoonlijke titel is, zal ds. C.G. Vreugdenhil moeten beseffen dat dit op dit punt gewoon niet kan. Hij had ook gewoon prima kunnen antwoorden dat het kerkelijke standpunt X is, maar dat hij er genuanceerder over denkt.
Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
We gaan het afwachten. Het zou mij verbazen. Maar inderdaad: als er een kerkelijke reactie komt, dan is de GG dieper gezonken dan ik dacht.
Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Evangelist »

Job schreef: 16 dec 2023, 17:12
Piet Puk schreef: 16 dec 2023, 13:42
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Ik was ook echt verbaasd toen ik dit antwoord las. In eerste instantie dacht ik dat hij cynisch meeging in de nogal redelijk kritische vraag en dat daarna de nuance zou komen. Die kwam echter niet.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit kerkelijke gevolgen zal gaan hebben. Een kerkverband heeft hierover namelijk een standpunt ingenomen en word geacht met een mond te spreken. Dat gebeurt hier niet. Ondanks het argument dat dit op persoonlijke titel is, zal ds. C.G. Vreugdenhil moeten beseffen dat dit op dit punt gewoon niet kan. Hij had ook gewoon prima kunnen antwoorden dat het kerkelijke standpunt X is, maar dat hij er genuanceerder over denkt.
Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
Zou je je kunnen voorstellen, Job, dat er helemaal geen reactie komt, omdat ook de midden-predikanten wel zien dat hij de spijker op de kop slaat?
De GBS wil overduidelijk dit traject niet in; er wordt getraineerd en vertraagt; dat geldt ook voor een deel van de GG-predikanten. De GG is te verdeeld om het zelf op te pakken; m.a.w.: er komt gewoon niets van de grond; maar de tijd schrijdt voort en het taalprobleem wordt steeds groter. Veel jongeren en ouderen vinden preken vaak te moeilijk, te abstract, geen idee waar het precies over gaat. Ik begrijp best dat ds. Vreugdenhil deze moedeloze en enigszins teleurgestelde reactie geeft. Het lijkt me dat er geen enkele kerkelijke reactie gegeven kán worden; het gaat om een advies van een individuele predikant aan een situatie in een individueel huisgezin. Over gezinnen gaat de synode niet.
Hartelijke groet,
Evangelist
Piet Puk
Berichten: 5501
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

Evangelist schreef: 16 dec 2023, 17:25
Job schreef: 16 dec 2023, 17:12
Piet Puk schreef: 16 dec 2023, 13:42
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Ik was ook echt verbaasd toen ik dit antwoord las. In eerste instantie dacht ik dat hij cynisch meeging in de nogal redelijk kritische vraag en dat daarna de nuance zou komen. Die kwam echter niet.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit kerkelijke gevolgen zal gaan hebben. Een kerkverband heeft hierover namelijk een standpunt ingenomen en word geacht met een mond te spreken. Dat gebeurt hier niet. Ondanks het argument dat dit op persoonlijke titel is, zal ds. C.G. Vreugdenhil moeten beseffen dat dit op dit punt gewoon niet kan. Hij had ook gewoon prima kunnen antwoorden dat het kerkelijke standpunt X is, maar dat hij er genuanceerder over denkt.
Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
Zou je je kunnen voorstellen, Job, dat er helemaal geen reactie komt, omdat ook de midden-predikanten wel zien dat hij de spijker op de kop slaat?
De GBS wil overduidelijk dit traject niet in; er wordt getraineerd en vertraagt; dat geldt ook voor een deel van de GG-predikanten. De GG is te verdeeld om het zelf op te pakken; m.a.w.: er komt gewoon niets van de grond; maar de tijd schrijdt voort en het taalprobleem wordt steeds groter. Veel jongeren en ouderen vinden preken vaak te moeilijk, te abstract, geen idee waar het precies over gaat. Ik begrijp best dat ds. Vreugdenhil deze moedeloze en enigszins teleurgestelde reactie geeft. Het lijkt me dat er geen enkele kerkelijke reactie gegeven kán worden; het gaat om een advies van een individuele predikant aan een situatie in een individueel huisgezin. Over gezinnen gaat de synode niet.
Weet je wat ik in deze discussie vaak mis? 'God zal Sion bouwen met Zijn hand krachtig'.

En wij maar bezig zijn om de jeugd/jongeren bij de kerk menen te moeten houden. Nou, dat doet God Zelf en daarom vind ik de discussie over het aanpassen van de Statenvertaling/invoering van de HSV een complete non-discussie.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Dan zou het toch ook niet uit moeten maken dat op kringen, in het jeugdwerk etc. de HSV wordt gebruikt? Of geldt dit vooral de andere kant op?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef: Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
Deze reactie is natuurlijk ook uit te tekenen. Nog even bezorgde (ex)Ger Gemmers ‘weg zetten’ en Ds. Vreugdenhil in de rol als ‘ongehoorde’ plaatsen. Dan hebben we dat ook weer gehad en gaan we weer eensgezind verder.

Dit bovenstaande is mijn beeld van je reactie. Nu weet ik dat ook jij een bezorgde GG-er ben met liefde voor je kerkverband. Daarom begrijp ik het ook wel, maar waarom is er niet de reflectie dat er beter een goed gesprek moet zijn tussen de ambtsbroeders en herkenning binnen het kerkverband van de verschillen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door KB_ »

Job schreef: 16 dec 2023, 17:12
Piet Puk schreef: 16 dec 2023, 13:42
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Ik was ook echt verbaasd toen ik dit antwoord las. In eerste instantie dacht ik dat hij cynisch meeging in de nogal redelijk kritische vraag en dat daarna de nuance zou komen. Die kwam echter niet.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit kerkelijke gevolgen zal gaan hebben. Een kerkverband heeft hierover namelijk een standpunt ingenomen en word geacht met een mond te spreken. Dat gebeurt hier niet. Ondanks het argument dat dit op persoonlijke titel is, zal ds. C.G. Vreugdenhil moeten beseffen dat dit op dit punt gewoon niet kan. Hij had ook gewoon prima kunnen antwoorden dat het kerkelijke standpunt X is, maar dat hij er genuanceerder over denkt.
Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
Huilen zelfs ik vind dit een oneerlijke reactie. Trouwens zelfs ds Van Ruitenburg was ook niet mild in het RD interview. En ik weet dat in Holland ds V R als links wordt bestempeld maar dat is hij beslist niet. In de nrc was/is hij dé samenbindende kracht en dé predikant die links en rechts werd gewaardeerd... En zelfs zo'n samenbinder durft in het RD op het falen van het GBS plan te wijzen. Dit leeft breed en niet alleen bij dominee Vreugdenhil. als dat op een kerkelijke vermaning komt te staan dan voorzie ik een grote scheuring maar ik overzie het misschien niet goed vanuit een ander werelddeel
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

DDD schreef: 16 dec 2023, 17:15
MGG schreef: 16 dec 2023, 16:08
DDD schreef: 16 dec 2023, 15:55
GGotK schreef: 16 dec 2023, 15:24 Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de kerkverlating binnen de GG afneemt door het gebruik van de HSV i.p.v. de SV. Blijft over dat ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte er verbazing is over het feit dat een woord als mitsgaders niet vervangen wordt. Het GBS zit, in allerlei opzicht, in een vrij lastig parket, want er zijn veel haantjes en weinig kiekens.
Ik vind dat die reden er wel is. De GG groeiden in de jaren 60 en 70 door een gematigder profiel en je ziet dat die groei er inmiddels al 40 jaar niet meer is. Overigens is er sowieso al de reden dat ds. Van Ruitenburg dit verwacht. Die heeft ook een gezond verstand, dus het is onzin dat er 'geen enkele reden' zou zijn.
Weer een aanname en absoluut geen feit.
- In de jaren 60 en 70 groeide meerdere kerkverbanden die nu krimpen.
- Het geboortecijfer is (sterk) gedaald.
Dat is wel een feit. Je ziet dat bijvoorbeeld uit een veel groter grensverkeer vanuit NHK destijds. En daar wordt gewoon een deugdelijke administratie van bijgehouden.
Daarmee is het absoluut geen feit. Jij denkt dat het komt door een gematigder profiel. Dat is slechts een van de opties.
GG links
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GG links »

Ik vrees dat als dit consequenties gaat hebben voor ds. Vreugdenhil dit ook gevolgen zal hebben voor een deel van de GG-ers onacceptabel zal zijn. Het zal dus wel loslopen.
GG links
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GG links »

... dit zal onacceptabel zijn...
Konijntje
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 21:56
Psalm schreef: 15 dec 2023, 19:32
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 19:09 De toon en de bijna agressieve taal:

Beste broeder of zuster. Je vraag is duidelijk. Het is diep triest dat de kerk zo achterloopt. Tot schade van veel jonge mensen. Er is nu dus niets te verwachten. GBS-plannen hebben helemaal niets om het lijf. De synode van de Ger. Gem. loopt hopeloos achter en kan zo’n project niet aan. Ik zelf heb vanaf het begin tot het eind meegewerkt aan de totstandkoming van de Herziene Statenvertaling. Dit is voor onze gezinnen nu de beste vertaling om te gebruiken, wat anderen er ook van zeggen. Dus mijn raad is: gebruik gewoon de HSV. God zal het zegenen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil


Als iemand dit op RF zou zeggen dan denk ik dat vele wel zouden vinden dat er een toontje lager gezongen mag worden.
Wat is er agressief aan? Hij noemt gewoon een aantal feiten op. Ik zie hier niks agressiefs aan. Ik vind het moedig dat hij dit durft te zeggen. Of mogen we de feiten niet meer benoemen?
Probeer er eens niet met een gekleurde bril naar te kijken. Los van de inhoud, praatjes als: Tot schade van veel jonge mensen. Er is niet te verwachten. GBS plannen hebben niet om het lijf. Hopeloos achter, ze kunnen het niet aan zijn gewoon niet netjes en opmerkelijk om ze zo als dominee uit te spreken.

Overigens durf ik te betwijfelen wat hij zegt in zijn laatste zin. Het lukt conservatieve kerken (met SV) beter om de jeugd vast te houden dan de vrijzinnigere.
Ik hoop het dat de kerk de jongeren vast weet te houden, desondanks denk ik dat je niet de nood ziet en ervaart. Mijn nichtjes en neefjes begrijpen niks meer van de Statenvertaling. Als lid van de Ger. Gem. begrijp ik ook absoluut niet waarom de synode zo afhoudend is. Ik ben blij met een predikant zoals Vreugdenhil. Waren er maar meer zoals hij in de Ger. Gem.
Konijntje
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Konijntje »

KB_ schreef: 16 dec 2023, 17:49
Job schreef: 16 dec 2023, 17:12
Piet Puk schreef: 16 dec 2023, 13:42
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Ik was ook echt verbaasd toen ik dit antwoord las. In eerste instantie dacht ik dat hij cynisch meeging in de nogal redelijk kritische vraag en dat daarna de nuance zou komen. Die kwam echter niet.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit kerkelijke gevolgen zal gaan hebben. Een kerkverband heeft hierover namelijk een standpunt ingenomen en word geacht met een mond te spreken. Dat gebeurt hier niet. Ondanks het argument dat dit op persoonlijke titel is, zal ds. C.G. Vreugdenhil moeten beseffen dat dit op dit punt gewoon niet kan. Hij had ook gewoon prima kunnen antwoorden dat het kerkelijke standpunt X is, maar dat hij er genuanceerder over denkt.
Je verwoordt het goed, Piet. Het is alleszins te verwachten dat hier kerkelijke reactie op komt en dat weet ds. Vreugdenhil natuurlijk ook best. Helaas is er een groep bezorgde Ger.Gemmers en vooral ex-Ger.Gemmers die niet moe worden hun messen te slijpen voor de (onvermijdelijke) reactie en dan in koor huilen: "Zie je wel, hij mag niets. Die Gereformeerde Gemeenten toch." Het is uit te tekenen op een bierviltje. Ds. Vreugdenhil weet ook best dat dit de reflexen zijn. Maar hij zal er z'n redenen voor hebben om toch voor deze opstelling te kiezen. Mogelijk is hij via officiële kanalen niet gehoord.
Huilen zelfs ik vind dit een oneerlijke reactie. Trouwens zelfs ds Van Ruitenburg was ook niet mild in het RD interview. En ik weet dat in Holland ds V R als links wordt bestempeld maar dat is hij beslist niet. In de nrc was/is hij dé samenbindende kracht en dé predikant die links en rechts werd gewaardeerd... En zelfs zo'n samenbinder durft in het RD op het falen van het GBS plan te wijzen. Dit leeft breed en niet alleen bij dominee Vreugdenhil. als dat op een kerkelijke vermaning komt te staan dan voorzie ik een grote scheuring maar ik overzie het misschien niet goed vanuit een ander werelddeel
Terecht dat je het als een oneerlijke reactie beschrijft. Te snel wordt de "emotie" kaart getrokken en worden bezorgde medeleden weggezet als links.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

GG links schreef: 16 dec 2023, 17:57 ... dit zal onacceptabel zijn...
...Welkom op dit forum...

De doemdenkers hebben hier wel vaker ongelijk. Misschien ben ik te optimistisch, maar ik verwacht geen bijzonderheden. Het emeritaat van december zal worden overgemaakt en de preekbeurten worden niet geannuleerd.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Nee, dat laatste al helemaal niet. :D :D :D
GG links schreef: 16 dec 2023, 17:55 Ik vrees dat als dit consequenties gaat hebben voor ds. Vreugdenhil dit ook gevolgen zal hebben voor een deel van de GG-ers onacceptabel zal zijn. Het zal dus wel loslopen.
Ik denk dat je dat heel goed ziet. Ik vind alleen het idee dat hier een kerkelijke uitspraak over zou komen al getuigen van een volstrekt vreemd wereldbeeld.

Maar: ik geef toe: ik was ook erg verrast door de brieven van de classes aan de scholen. Die zien misschien dat ze kunnen vergaderen wat ze willen, maar dat als de scholen om gaan, ze feitelijk zijn als de beste stuurlui aan wal. Maar goed, dat is een gradueel verschil met de huidige situatie.

Ik denk dat de meeste ambtsdragers heus wel van de verschillende inzichten weten en hier heus niet van opkijken. En evenmin als een andere dominee in de preek zegt dat het beter is om geen HSV te lezen maar dat het beter is om de SV-GBS te reciteren.
HannekeL
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HannekeL »

Al 148 pagina's volgeschreven over wat nu wel of niet de "juiste" vertaling is van de Bijbel, echt? Kerken lopen leeg, christelijke waarden en normen verdwijnen uit de maatschappij, wereldwijd worden miljoenen christenen vervolgt. Maar waar maken Nederlandse protestanten zich druk over? Over welke vertaling van de Bijbel nu toch wel de "juiste" is. Als Belg is dit niet te vatten...
Plaats reactie