Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Na de inleiding van de preek, waarin een belangrijke vraag opgeworpen wordt, wordt vervolgd met "Het valt u misschien meteen op dat de Heere niet tegen Adam en Eva zegt: ‘Kom morgen maar eens terug, als je een verbroken hart hebt en een verslagen geest, en beseft wat je gedaan hebt. Jullie begrijpen er helemaal niets van. Ga uit Mijn ogen!’ Nee, de Heere zegt tegen deze eerste mensen, die hun schuld niet belijden: Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw. Hier hebt u nu de eerste rechtspraak in de Bijbel!"

Vreemd - hoe kan men een Adam überhaupt voorhouden: "Kom morgen maar eens terug"? want Adam was juist níet gekomen. Maar (NGB art 17) "God had Zichzelven begeven om hem te zoeken, toen Adam al bevende voor Hem vlood". Dat maakt het een wonder.
Dan lees ik op deze plaats in de Bijbel toch de schuldbelijdenis op de zonde tegen het gebod in vers 3, nl. in vers 12 "en ik heb gegeten." en in vers 13 "en ik heb gegeten."
En daar staat dan, wat eens het pronkstuk was.
(In vers 21 staat dat God hun de beestenvellen aandeed. Die vijgeboombladeren bleken dus 'een huis der spinnenkoppen' te zijn.)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ik voel me bijzonder vervreemd bij het lezen van dit soort discussies direct onder de link met een mooi, open en authentiek interview.
Was er maar een greintje meer verdraagzaamheid, ook over kleur, liggingen, en weet ik niet wat meer. Dan voelen we ons ook niet geroepen om álles in een flankendiscussie te trekken. Het lijkt me vreselijk vermoeiend en bovendien kwalijk voor je eigen innerlijk om alles met een keurmeestersbril op te lezen. Ik las vanochtend een open gesprek met een dienaar van Christus die eerlijk is over wat hij heeft bij- en afgeleerd en werd erdoor geraakt. Mooi om te lezen hoe de Heere door alles heen wat van mensen is, doorgaat met Zijn werk.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

HHR schreef: 06 dec 2023, 08:14 Wat een helder interview met ds v Ruitenburg:

https://www.rd.nl/artikel/1044354-ds-p- ... -bang-zijn



Dit soort citaten laten zien waarom zijn boekjes ook zo breed over kerkmuren heen gelezen worden:

„Het is net als met het opgroeien van een jong iemand: wanneer ben je volwassen? Ik voel me soms nog steeds niet volwassen. Je blijft altijd groeien, je loopt tegen dingen aan en wordt wijzer. Zo is het ook met de prediking. Ik ben meer aandacht gaan geven aan de Bijbeluitleg. Goede exegese is bevindelijk. De Bijbel is bevindelijk genoeg, die hoef ik niet bevindelijk te maken. Hoe dieper ik op een tekst inga, hoe mooier deze wordt.

-knip, veel te veel geciteerd uit andere media-

Hij gaat ook nog in op de actuele discussie rond vertaling:

Hoe ziet u de toekomst van het kerkelijk leven in uw kerkverband?

„Ik ben niet zo optimistisch over de GG. Ik denk dat we veel jonge mensen gaan verliezen, doordat kwesties als de Bijbelvertaling als een splijtzwam gaan werken. Ik waardeer het dat de synode en de Gereformeerde Bijbelstichting een stap durven zetten in het hertalen van de Statenvertaling, maar ik vraag me af of ze ver genoeg ga

Een helder licht. Bijzondere man en een bijzonder mooi interview. Ik denk dat we zulke predikanten steeds meer missen in de GG. Mannenbroeders die uniek durven zijn in de prediking, die niet links of rechterflank zijn en echt samenbindend en breed gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 06 dec 2023, 11:14
Job schreef: 06 dec 2023, 10:54
Thea schreef: 06 dec 2023, 10:37 Heel appellerend, weinig dogmatische correcties.
Die gevoeligheid herken ik wel ja. Zeker als bepaalde ouderlingen de kanseltrap beklimmen en je weet: daar komt weer een bepaalde preek (vlucht naar voren: dat is geen vruchtbare houding nee en ik heb daar veel werk aan).

Voor wie nu boos wordt. Het zijn geen slechte preken. Ook niet onbijbels. Ik vind het ook nuttig op z'n tijd. Toch zit ik het meest profijtelijk onder een preek waarbij alles van me wordt afgesneden. Zelfs mijn recht op het horen van Zijn nodiging en mijn reactie daarop. Dat doet geweldig zeer want het amputeert al mijn vrome bewegingen en het zet me erbuiten, maar baant ook de weg voor het alomvattende werk van Christus. Ik werkelijk niets (helaas!) maar (wonder!): Hij álles.
Maar juist een rijke Christusprediking laat zo weinig van het eigen ik over.
Jesaja 65:2 Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.
O ja, zeker Mannetje. Maar daar heb ik het niet over.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Thea schreef: 06 dec 2023, 11:37 En mijn check- houding ligt momenteel meer aan de linkerzijde.
Ik begrijp je ergens wel Thea, ik denk dat er ook genoeg mis is aan de linkerzijde. Net als er genoeg mis is aan de rechterzijde. Ik kan er alleen niet aan toekomen om de prediking alleen daar de schuld van te geven. Het niet eerlijk naar Gods Woord spreken en te gauw de handen opleggen in het pastoraat door de kerkenraden is mijns inziens een grote oorzaak.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Adagio schreef: 06 dec 2023, 12:01 Na de inleiding van de preek, waarin een belangrijke vraag opgeworpen wordt, wordt vervolgd met "Het valt u misschien meteen op dat de Heere niet tegen Adam en Eva zegt: ‘Kom morgen maar eens terug, als je een verbroken hart hebt en een verslagen geest, en beseft wat je gedaan hebt. Jullie begrijpen er helemaal niets van. Ga uit Mijn ogen!’ Nee, de Heere zegt tegen deze eerste mensen, die hun schuld niet belijden: Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw. Hier hebt u nu de eerste rechtspraak in de Bijbel!"

(…)
Het is niet tegen Adam en Eva gezegd maar tegen de Satan.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jongere schreef: 06 dec 2023, 12:06 Ik voel me bijzonder vervreemd bij het lezen van dit soort discussies direct onder de link met een mooi, open en authentiek interview.
Was er maar een greintje meer verdraagzaamheid, ook over kleur, liggingen, en weet ik niet wat meer. Dan voelen we ons ook niet geroepen om álles in een flankendiscussie te trekken. Het lijkt me vreselijk vermoeiend en bovendien kwalijk voor je eigen innerlijk om alles met een keurmeestersbril op te lezen. Ik las vanochtend een open gesprek met een dienaar van Christus die eerlijk is over wat hij heeft bij- en afgeleerd en werd erdoor geraakt. Mooi om te lezen hoe de Heere door alles heen wat van mensen is, doorgaat met Zijn werk.
+1
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

Zeeuw schreef: 06 dec 2023, 14:09
Jongere schreef: 06 dec 2023, 12:06 Ik voel me bijzonder vervreemd bij het lezen van dit soort discussies direct onder de link met een mooi, open en authentiek interview.
Was er maar een greintje meer verdraagzaamheid, ook over kleur, liggingen, en weet ik niet wat meer. Dan voelen we ons ook niet geroepen om álles in een flankendiscussie te trekken. Het lijkt me vreselijk vermoeiend en bovendien kwalijk voor je eigen innerlijk om alles met een keurmeestersbril op te lezen. Ik las vanochtend een open gesprek met een dienaar van Christus die eerlijk is over wat hij heeft bij- en afgeleerd en werd erdoor geraakt. Mooi om te lezen hoe de Heere door alles heen wat van mensen is, doorgaat met Zijn werk.
+1
Eens.
Het zorgt bij mij voor een stuk vervreemding van de reformatorische gezindte. Dat zal zeker aan mij liggen, maar ik kan steeds minder tegen dit soort discussies.

Contrast met vanmorgen. Ontbijt met andere christelijke ondernemers. Thema dit keer was God boven alles?. Zeer indringende boodschap aangehoord met een zeer diverse club mensen. Daar ben ik dan dankbaar voor. Ondanks de verschillen wordt ieder in zijn of haar waarde gelaten en wordt er verbinding gezocht in datgene wat samenbindt. Of beter Wie samenbindt!
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Martijn schreef: 06 dec 2023, 17:57
Zeeuw schreef: 06 dec 2023, 14:09
Jongere schreef: 06 dec 2023, 12:06 Ik voel me bijzonder vervreemd bij het lezen van dit soort discussies direct onder de link met een mooi, open en authentiek interview.
Was er maar een greintje meer verdraagzaamheid, ook over kleur, liggingen, en weet ik niet wat meer. Dan voelen we ons ook niet geroepen om álles in een flankendiscussie te trekken. Het lijkt me vreselijk vermoeiend en bovendien kwalijk voor je eigen innerlijk om alles met een keurmeestersbril op te lezen. Ik las vanochtend een open gesprek met een dienaar van Christus die eerlijk is over wat hij heeft bij- en afgeleerd en werd erdoor geraakt. Mooi om te lezen hoe de Heere door alles heen wat van mensen is, doorgaat met Zijn werk.
+1
Eens.
Het zorgt bij mij voor een stuk vervreemding van de reformatorische gezindte. Dat zal zeker aan mij liggen, maar ik kan steeds minder tegen dit soort discussies.

Contrast met vanmorgen. Ontbijt met andere christelijke ondernemers. Thema dit keer was God boven alles?. Zeer indringende boodschap aangehoord met een zeer diverse club mensen. Daar ben ik dan dankbaar voor. Ondanks de verschillen wordt ieder in zijn of haar waarde gelaten en wordt er verbinding gezocht in datgene wat samenbindt. Of beter Wie samenbindt!
Fijn. Zo kan het ook.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

ds Ruitenburg schreef:
Ik vroeg toen een attest aan, ik was 20 jaar, maar ik werd niet aangenomen. Vijf keer ben ik afgewezen. Ik begrijp nu ook waarom: ik was nog niet door die poort heen – zo zie ik het nu. Ik kende Christus misschien wel in Zijn nodigingen, maar niet in Zijn verdienste. Het heeft nog jaren geduurd voor ik bij het kruis kwam. Daarna ben ik aangenomen.
Ik vind deze terugblik open en leerzaam. Het relativeert ook het percentage afwijzingen.
Laatst gewijzigd door MGG op 06 dec 2023, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 06 dec 2023, 23:33
ds Ruitenburg schreef:
Ik vroeg toen een attest aan, ik was 20 jaar, maar ik werd niet aangenomen. Vijf keer ben ik afgewezen. Ik begrijp nu ook waarom: ik was nog niet door die poort heen – zo zie ik het nu. Ik kende Christus misschien wel in Zijn nodigingen, maar niet in Zijn verdienste. Het heeft nog jaren geduurd voor ik bij het kruis kwam. Daarna ben ik aangenomen.

Ik vind deze terugblik open en leerzaam. Het relativeert ook het percentage afwijzingen.
Mooi te lezen. Juist dit van hem te lezen omdat er zoveel mensen met hem weglopen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 06 dec 2023, 23:33
ds Ruitenburg schreef:
Ik vroeg toen een attest aan, ik was 20 jaar, maar ik werd niet aangenomen. Vijf keer ben ik afgewezen. Ik begrijp nu ook waarom: ik was nog niet door die poort heen – zo zie ik het nu. Ik kende Christus misschien wel in Zijn nodigingen, maar niet in Zijn verdienste. Het heeft nog jaren geduurd voor ik bij het kruis kwam. Daarna ben ik aangenomen.
Ik vind deze terugblik open en leerzaam. Het relativeert ook het percentage afwijzingen.
Ik vond dit juist een wat lastiger stukje, iemand die Christus alleen in Zijn nodigingen kent is al een eind op weg maar wordt nog niet zalig ofzo? Of is dat een halve christen? Ik ben zelf niet zo van het uitkristalliseren van wegen die de Heere leidt. Afgelopen zondag zei onze dominee nog dat je in het geloof vooral kleiner wordt. En ik moet ook direct denken aan een uitspraak van ds. G. Boer die wel geloofde in trappen in het geloof maar er direct bij zei dat God ons elke keer opnieuw van die trappen afgooit. Nou ja, hier zijn al pagina's over gediscussieerd en het is niet mijn intentie dat over te doen. In ieder geval is dit denk ik wel het 'eigene' van de GG. En we moeten deze zaak niet belangrijker maken dan dat ze is. Het raakt immers de zaligheid niet.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Henk J schreef: 07 dec 2023, 08:52
MGG schreef: 06 dec 2023, 23:33
ds Ruitenburg schreef:
Ik vroeg toen een attest aan, ik was 20 jaar, maar ik werd niet aangenomen. Vijf keer ben ik afgewezen. Ik begrijp nu ook waarom: ik was nog niet door die poort heen – zo zie ik het nu. Ik kende Christus misschien wel in Zijn nodigingen, maar niet in Zijn verdienste. Het heeft nog jaren geduurd voor ik bij het kruis kwam. Daarna ben ik aangenomen.
Ik vind deze terugblik open en leerzaam. Het relativeert ook het percentage afwijzingen.
Ik vond dit juist een wat lastiger stukje, iemand die Christus alleen in Zijn nodigingen kent is al een eind op weg maar wordt nog niet zalig ofzo? Of is dat een halve christen? Ik ben zelf niet zo van het uitkristalliseren van wegen die de Heere leidt. Afgelopen zondag zei onze dominee nog dat je in het geloof vooral kleiner wordt. En ik moet ook direct denken aan een uitspraak van ds. G. Boer die wel geloofde in trappen in het geloof maar er direct bij zei dat God ons elke keer opnieuw van die trappen afgooit. Nou ja, hier zijn al pagina's over gediscussieerd en het is niet mijn intentie dat over te doen. In ieder geval is dit denk ik wel het 'eigene' van de GG. En we moeten deze zaak niet belangrijker maken dan dat ze is. Het raakt immers de zaligheid niet.
Henk J, Voor de zoveelste keer constateer ik dat predikanten, ook als zij over hun eigen bevindingen spreken, beter de taal kunnen gebruiken van Schrijft en Belijdenis. Stelt u zich voor dat er iemand was zoals die van Berea, die de Schrift erop na wilden slaan of deze dingen alzo waren, waar moet je dan zoeken? Met de beste wil van de wereld kun je het geciteerde nergens terugvinden. Wat moet onze jeugd met dit citaat? Verder een mooi en open interview. Het vermelde over het curatorium is openhartig, maar ik snap er niets van. Ik vind het een forse afwijking van de gang van zaken in de kerk na de Reformatie.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Henk J schreef: 07 dec 2023, 08:52
MGG schreef: 06 dec 2023, 23:33
ds Ruitenburg schreef:
Ik vroeg toen een attest aan, ik was 20 jaar, maar ik werd niet aangenomen. Vijf keer ben ik afgewezen. Ik begrijp nu ook waarom: ik was nog niet door die poort heen – zo zie ik het nu. Ik kende Christus misschien wel in Zijn nodigingen, maar niet in Zijn verdienste. Het heeft nog jaren geduurd voor ik bij het kruis kwam. Daarna ben ik aangenomen.
Ik vind deze terugblik open en leerzaam. Het relativeert ook het percentage afwijzingen.
Ik vond dit juist een wat lastiger stukje, iemand die Christus alleen in Zijn nodigingen kent is al een eind op weg maar wordt nog niet zalig ofzo? Of is dat een halve christen? Ik ben zelf niet zo van het uitkristalliseren van wegen die de Heere leidt. Afgelopen zondag zei onze dominee nog dat je in het geloof vooral kleiner wordt. En ik moet ook direct denken aan een uitspraak van ds. G. Boer die wel geloofde in trappen in het geloof maar er direct bij zei dat God ons elke keer opnieuw van die trappen afgooit. Nou ja, hier zijn al pagina's over gediscussieerd en het is niet mijn intentie dat over te doen. In ieder geval is dit denk ik wel het 'eigene' van de GG. En we moeten deze zaak niet belangrijker maken dan dat ze is. Het raakt immers de zaligheid niet.
Henk J, Voor de zoveelste keer constateer ik dat predikanten, ook als zij over hun eigen bevindingen spreken, beter de taal kunnen gebruiken van Schrijft en Belijdenis. Stelt u zich voor dat er iemand was zoals die van Berea, die de Schrift erop na wilden slaan of deze dingen alzo waren, waar moet je dan zoeken? Met de beste wil van de wereld kun je het geciteerde nergens terugvinden. Wat moet onze jeugd met dit citaat? Verder een mooi en open interview. Het vermelde over het curatorium is openhartig, maar ik snap er niets van. Ik vind het een forse afwijking van de gang van zaken in de kerk na de Reformatie.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

JanRap schreef: 07 dec 2023, 09:19 Henk J, Voor de zoveelste keer constateer ik dat predikanten, ook als zij over hun eigen bevindingen spreken, beter de taal kunnen gebruiken van Schrijft en Belijdenis. Stelt u zich voor dat er iemand was zoals die van Berea, die de Schrift erop na wilden slaan of deze dingen alzo waren, waar moet je dan zoeken? Met de beste wil van de wereld kun je het geciteerde nergens terugvinden. Wat moet onze jeugd met dit citaat? Verder een mooi en open interview. Het vermelde over het curatorium is openhartig, maar ik snap er niets van. Ik vind het een forse afwijking van de gang van zaken in de kerk na de Reformatie.
De Bijbel spreekt over wasdom in de genade en over mensen die melk nodig hebben en mensen die vaste spijze kunnen gebruiken. Dus er is zeker verschil in geloof en niemand leert alles in één moment. De vraag is, hoever ga je daarin? Op zich onderschrijf ik je post maar ik zou hier ook niet te hard over willen vallen.
Plaats reactie