merel schreef: ↑01 dec 2023, 12:09
Ben ik de enige die denkt dat je blij mag zijn dat iemand een Bijbel leest in plaats van muggenziften over een vertaling? Laat dat laatste over aan theologen of mensen die bijbelstudie doen. Voor de 'gewone mens' maakt de vertaling m.i. weinig uit.
Nee daar ben je niet de enige in.
Overigens mag van mij de GBS de SV blijven behouden in de oude, vertrouwde vorm. Ik pak 'm er nog wel eens bij om verschillen of verduidelijking te zoeken bij bijbelstudie. Als je HSV/NBV21/BB/SV naast elkaar legt is vaak wel duidelijk wat er met een wat moeilijker bijbeltekst bedoeld wordt.
Waar ik meer moeite mee heb is de veroordelende houding van de alleen-de-SV-is-Gods-Woord aanhangers. Alsof degenen die een andere vertaling gebruiken een soort tweederangs christenen zijn, of stiekem eigenlijk helemaal geen christenen. Alsof je geen kind van God kunt zijn als je niet uit de SV leest.
Dat komt naar mijn mening voort uit een ongeestelijk klimaat wat zich helaas maar al te geestelijk profileert maar waar vooral eigen gelijk de drijfveer is en niet het verlangen om meer mensen toe te brengen tot Gods koninkrijk.
Eigenlijk is het een soort identity-marker geworden van het hypercalvinisme.