Herziene Statenvertaling

DDD
Berichten: 28921
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

In ieder geval is het voor het eerst dat een dominee in het openbaar bevestigt dat er best veel collega's zijn die de SV-GBS ook niet helemaal begrijpen.

Ik heb niet meer het ongenoegen om geregeld rare bijbelcitaten te horen, maar ik vermoed dat het er in de afgelopen vijf jaar niet beter op is geworden, gemiddeld genomen.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

pierre27 schreef: 29 nov 2023, 09:57
ZWP schreef: 28 nov 2023, 20:25
Bertiel schreef: 28 nov 2023, 19:00 https://www.youtube.com/live/7CY3SRU-1R ... dNJsG5Wfd_

Dr. C. P. De Boer geeft een eerlijke kijk op de HSV
Een linkdrop maakt weliswaar nieuwsgierig, maar heeft ook iets onbevredigends.
Kun je niet een paar punten noemen uit de video (van meer 2 uur!) die noemenswaardig zijn?
Dan kan iedereen zelf beoordelen of ze de video de moeite waard vinden. :)
Bij mij bleef hangen dat deze ds denkt dat zowel de Bijbel met uitleg als ook de HSV een tussenstap zijn. 1.08 min op video.
Zeer evenwichtige lezing. Het begin en slot is aangrijpend.
De fronten liggen elders.

En inderdaad, hij verwacht dat zowel de BmU en de HSV een tussenstap zijn en er met 10 jaar een nieuwe vertaling verschijnt.
Interessant.
Mannetje
Berichten: 7845
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Mannetje »

Als dat een vertaling is met een breed vertrouwen van de rechterflank, een nauwkeurigheid van de SV en een mooiere taal de HSV, dan zal ik er blij mee zijn.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Posthoorn »

Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Henk J
Berichten: 2640
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 28 nov 2023, 19:00 https://www.youtube.com/live/7CY3SRU-1R ... dNJsG5Wfd_

Dr. C. P. De Boer geeft een eerlijke kijk op de HSV
Had hem al eerder gezien en nu weer bekeken, inderdaad een mooie lezing. En eens met zijn punt van ergernis aan predikanten die de kansel-Bijbel degraderen tot lessenaar.
Henk J
Berichten: 2640
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
De GBS heeft als lijn dat ze alle woorden handhaven die nog voorkomen in de dikke Van Dale. Maar goed, er staan nogal wat woorden in dat woordenboek die alleen nog in literaire werken voorkomen. Mocht een woord ook niet meer in de dikke Van Dale voorkomen en de medewerkers van de GBS twijfelen of ze het wel of niet moeten vervangen dan beslist het bestuur.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door mulder »

Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ja klopt de gbs herziening schijnt echt minimaal te zijn en gaat de jeugd nauwelijks helpen
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Mistig »

mulder schreef: 30 nov 2023, 12:34
Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ja klopt de gbs herziening schijnt echt minimaal te zijn en gaat de jeugd nauwelijks helpen
Onbegrijpelijk. Echt onbegrijpelijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ik houd het niet zo bij, heb je ook een bron hiervan?
Henk J
Berichten: 2640
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

mulder schreef: 30 nov 2023, 12:34
Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ja klopt de gbs herziening schijnt echt minimaal te zijn en gaat de jeugd nauwelijks helpen
Naar wat ik het laatst begreep komt er niet echt een nieuwe versie maar worden gewoon zonder verdere ruchtbaarheid kleine aanpassingen doorgevoerd. Er zal vast wat over toegelicht worden in Standvastig maar er komt geen nieuwe uitgave oid.
Erskinees
Berichten: 2767
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Erskinees »

En hoe gaat de OGGiN dit aanpakken? Zij wilden immers niet meewerken aan deze herziening.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1183
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Anselmus »

Mannetje schreef: 30 nov 2023, 12:06 Als dat een vertaling is met een breed vertrouwen van de rechterflank, een nauwkeurigheid van de SV en een mooiere taal de HSV, dan zal ik er blij mee zijn.
Ook dan zullen er predikanten kritiek hebben op een aantal woorden of op de letterlijke van sommige zinnen waarbij de toon gezet wordt. In de geschiedenis is er nog nooit een vertaling geweest die drempelloos werd ingevoerd. Dat duurde meestal ongeveer 50 jaar.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef: 30 nov 2023, 13:20 En hoe gaat de OGGiN dit aanpakken? Zij wilden immers niet meewerken aan deze herziening.
Die zullen gewoon net als mij en wellicht anderen de dan beschikbare SV gebruiken. Niet meewerken wil niet zeggen niet gebruiken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef: 30 nov 2023, 13:01
Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ik houd het niet zo bij, heb je ook een bron hiervan?
Ja, de nieuwste StandVastig.
Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Evangelist »

Mistig schreef: 30 nov 2023, 12:53
mulder schreef: 30 nov 2023, 12:34
Posthoorn schreef: 30 nov 2023, 12:14 Helaas wil de GBS woorden als 'mitsgaders' en 'dewijl' handhaven. :nonnon
Ja klopt de gbs herziening schijnt echt minimaal te zijn en gaat de jeugd nauwelijks helpen
Onbegrijpelijk. Echt onbegrijpelijk.
Kan iemand mij uitleggen waarom mitsgaders niet gewoon veranderd kan worden in ‘en ook’, of ‘alsook’? En dewijl in ‘aangezien’?
Dat lijkt me de grondtekst 0.0 te raken.
Als dit de herziening van de GBS wordt, wordt het dus niets. Dan moet men niet klagen dat steeds meer mensen de HSV gaan lezen, of (steeds meer jongeren) de Basisbijbel.
Er valt met een heel aantal kleine taalkundige aanpassingen zoveel te verbeteren aan de SV; onbegrijpelijk dat de GBS zo star blijft vasthouden aan de HSV van 1888. (Zie het boekje van P.L. Rouwendal uit 2019)
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie