Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50
Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.

Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.

Dat is dus op de persoon maken. Een ongepaste methode. In ieder geval: dit is een selectie die van 1907 tot nu altijd een heel eenzijdig beeld van het kerkverband heeft gegeven. Dat vind ik jammer.
DDD

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 24 nov 2023, 12:44
Mannetje schreef: 24 nov 2023, 12:31 Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
En zo zijn we weer op het punt van hokjes en vakjes aangekomen.
In Rijssen N gaan elke zondag zoveel honderd mensen naar de kerk. Zij hebben vertrouwen in de boodschap die ze van de predikant en via leesdiensten horen. Wie ben ik of u om daar wat van te vinden? In elke (!) kerk, van welk verband dan ook, is wel enige eenzijdigheid te vinden.
Belangrijkste vraag is of Gods woord aan je hart wordt gelegd en Zijn eer op de eerste plaats staat.
Dat is nog maar de vraag. Er vertrekken heel veel mensen uit de kerk, als je het beziet over de afgelopen 20 jaren. En los daarvan: ook zonder veel vertrouwen in de boodschap kan het je roeping zijn om naar de kerk te gaan.

De vraag wie ik ben om daar iets van te vinden, is een intrigerende. Kennelijk zou je van een bijzondere staat of kwaliteit moeten zijn om daar iets van te vinden. Daar vind ik dan weer iets van. Christenen mogen altijd iets vinden, ook van de gang van zaken in andere kerkelijke gemeenten. Daarom is er een akkoord van kerkelijk samenleven.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 24 nov 2023, 13:33
Inwoner schreef: 24 nov 2023, 12:44
Mannetje schreef: 24 nov 2023, 12:31 Mensen die ds. vd Net als erg links inschalen luisteren niet goed.
En zo zijn we weer op het punt van hokjes en vakjes aangekomen.
In Rijssen N gaan elke zondag zoveel honderd mensen naar de kerk. Zij hebben vertrouwen in de boodschap die ze van de predikant en via leesdiensten horen. Wie ben ik of u om daar wat van te vinden? In elke (!) kerk, van welk verband dan ook, is wel enige eenzijdigheid te vinden.
Belangrijkste vraag is of Gods woord aan je hart wordt gelegd en Zijn eer op de eerste plaats staat.
Bovendien is het gewoon mooi als een kerkenraad op één lijn zit en niet de preken van de predikant gaat lopen ondermijnen en daarmee onrust zaaien.
Een kerkenraad moet juist zo wijs zijn om andersoortige preken te lezen dan die van de eigen predikant. Eenzijdigheid is een groot gevaar in de kerk. Eenkennigheid ook. Gemeenteleden moeten weten dat er veel verschillen zijn in het Koninkrijk Gods.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 24 nov 2023, 14:24
Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32
DDD schreef: 24 nov 2023, 10:10
Tiberius schreef: 23 nov 2023, 20:17 Uit De Gier:

Waarschijnlijk heeft die kerkenraad iets gedaan wat niet correct is.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er dan in het verslag staat.
Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik dacht aan iets anders.
Er is nogal geschokt gereageerd over een trouwdienst, geleid door een GG predikant waar op verzoek van bruidspaar een paar versjes ritmisch werden gezongen.
Maar weet niet welke classis dat is.
Nu is dat helemaal niet in strijd met de kerkorde, dus het zou mij verbazen als dat nu het punt zou zijn. Dat kan toch haast niet?
DDD

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 24 nov 2023, 14:54
MGG schreef: 24 nov 2023, 13:20
Erskinees schreef: 24 nov 2023, 12:57
Amstelodamense schreef: 24 nov 2023, 10:32

Ik moet gelijk denken aan Bodegraven die het lied "Ik bouw op U" liet zingen...?
Ik mag hopen dat dit niet de reden is, dat is geen "zeer ernstige situatie" zoals dit kerkordelijk bedoeld is.

Overigens lijkt het sowieso geen gezellige classisvergadering te zijn geweest als de ene gemeente over een andere gemeente klaagt en moet "klikken" dat deze te vroeg is begonnen met het preekrooster voor het volgende jaar samen te stellen. Ik zie in de verslagen de laatste tijd vaker dat een gemeente iets aan de orde stelt vanuit/over een andere gemeente. Ik vraag me af of classisvergaderingen daarvoor bedoeld zijn. M.i. dient primair de eigen kerkenraad iets ter tafel te brengen of een van de leden van de gemeente waar iets "verkeerds" zou plaatsvinden.
Ik vind het teleurstellend dat het egoïsme rond het regelen van preekbeurten nog niet uitgestorven is. Door elkaar scherp te houden sterft het hopelijk op termijn wel uit.
Ik vind het teleurstellend dat men alles meent te moeten dichttimmeren. Gun wat autonomie aan de lokale gemeenten en laat elkaar soms een beetje los, dat leidt uiteindelijk tot meer eenheid dan dit geforceerde gedoe met regels voor ieder detail.
Welnee. Egoïsme hoort er in de kerk niet te zijn. En dat mag best in het openbaar bestreden worden, mijns inziens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 24 nov 2023, 14:20
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:50
Psalm schreef: 24 nov 2023, 11:39
-DIA- schreef: 24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
Al werd die flank 50 jaar terug wel in Rijssen gelezen.
Als we wakker zijn weten we best dat er in 50 jaar veel veranderd is. Lees bv. de brochure van ds. C. Harinck schreef voor de GBS. Na 50 jaar denk ik toch een wat ander verhaal te horen. In elk geval ligt de prediking in bepaalde gemeenten anders dan we vanouds in onze gemeenten gewend waren. Meestal noemen we (ook hier) deze richting 'linkerflank'.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Die brochure heb ik ook. Wat is er anders aan dan nu? Daar ben ik nu oprecht nieuwsgierig naar.

Overigens: ds. Den Hengst hoorde vanouds ook in de Gereformeerde Gemeenten. En ds. Minderman. En niet te vergeten, ds. Ledeboer, was een duidelijk oriëntatiepunt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 24 nov 2023, 20:42 Die brochure heb ik ook. Wat is er anders aan dan nu? Daar ben ik nu oprecht nieuwsgierig naar.

Overigens: ds. Den Hengst hoorde vanouds ook in de Gereformeerde Gemeenten. En ds. Minderman. En niet te vergeten, ds. Ledeboer, was een duidelijk oriëntatiepunt.
Mensen waren gewend dat iedereen in de GG hetzelfde was. Flanken kenden we niet. Ze waren er, maar de doorsnee GG'er (her)kende dat niet. De meer wetende mensen, noem het wat we toen Gods volk noemden, hoorden als eerste dat er iets veranderde. En in de loop van de jaren zijn de flanken alleen maar verder uiteen gegroeid. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een predikant als genoemde nu nog hetzelfde zou schrijven over de GBS. Ik zei al: ik heb ik 50 jaar veel zien veranderen. Begrijp wel, 50 jaar geleden was ik 21 jaar en kerkelijk zeer betrokken.
Ds. Den Hengst heeft een hele strijd moeten doorworstelen met zijn vorig kerkverband, de nu niet meer bestaande Gereformeerde Kerken. Hetzelfde geldt voor ds. Ledboer. Wie durft zo'n strijd nu nog aan?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: 24 nov 2023, 21:10
DDD schreef: 24 nov 2023, 20:42 Die brochure heb ik ook. Wat is er anders aan dan nu? Daar ben ik nu oprecht nieuwsgierig naar.

Mensen waren gewend dat iedereen in de GG hetzelfde was. Flanken kenden we niet. Ze waren er, maar de doorsnee GG'er (her)kende dat niet. De meer wetende mensen, noem het wat we toen Gods volk noemden, hoorden als eerste dat er iets veranderde. En in de loop van de jaren zijn de flanken alleen maar verder uiteen gegroeid. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een predikant als genoemde nu nog hetzelfde zou schrijven over de GBS. Ik zei al: ik heb ik 50 jaar veel zien veranderen. Begrijp wel, 50 jaar geleden was ik 21 jaar en kerkelijk zeer betrokken.
Ds. Den Hengst heeft een hele strijd moeten doorworstelen met zijn vorig kerkverband, de nu niet meer bestaande Gereformeerde Kerken. Hetzelfde geldt voor ds. Ledboer. Wie durft zo'n strijd nu nog aan?
Heb je nu niet een wat geïdealiseerd nostalgisch beeld van de GG? Ik kan geen vijftig jaar overzien, maar dertig jaar geleden waren er ook al wel zeer duidelijke flanken. Mijn oom was predikant in de GG, en was ook toen in lang niet alle gemeenten welkom. De zaken worden nu nadrukkelijker uitgesproken dan pak en beet vijftig jaar geleden. Dankzij internet weten we veel meer van wat er leeft, omdat vijftig jaar geleden alleen de officiële berichten te lezen waren.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is naar mijn idee helemaal niet waar. Door de toegenomen media en door het RD zijn de flanken juist eerder naar elkaar toegegroeid.

Ik herhaal mijn vraag: wat zou hij nu anders schrijven? Zo dik is die brochure toch niet dat het teveel moeite is om dat te signaleren. Want volgens mij is het flauwekul. Ik denk eerder dat de GBS extremer is geworden, maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.

In de tijd van deze brochure waren er een aantal GG-predikanten die meer sympathiseerden met het NBG dan met de GBS of althans het Comité. Dus ik denk dat je geen eerlijk beeld hebt van het verleden.

De Gereformeerde Gemeenten pendelen al vanaf het begin tussen dr. Steenblok en ds. Kok. Dat is niet nieuw en het is ook geen probleem. Alleen zijn er mensen die er een probleem van maken.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 nov 2023, 22:01

Dat is naar mijn idee helemaal niet waar. Door de toegenomen media en door het RD zijn de flanken juist eerder naar elkaar toegegroeid.

Ik herhaal mijn vraag: wat zou hij nu anders schrijven? Zo dik is die brochure toch niet dat het teveel moeite is om dat te signaleren. Want volgens mij is het flauwekul. Ik denk eerder dat de GBS extremer is geworden, maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.

In de tijd van deze brochure waren er een aantal GG-predikanten die meer sympathiseerden met het NBG dan met de GBS of althans het Comité. Dus ik denk dat je geen eerlijk beeld hebt van het verleden.

De Gereformeerde Gemeenten pendelen al vanaf het begin tussen dr. Steenblok en ds. Kok. Dat is niet nieuw en het is ook geen probleem. Alleen zijn er mensen die er een probleem van maken.
Waarom denk je dat? Persoonlijk herken ik het niet, maar dat is vanzelfsprekend geen sterk argument. Op basis van GG info heb ik het idee dat in het verleden minder dominees door een beperkt deel van de GG beroepen werden.
Job

Bericht door Job »

Psalm schreef: 24 nov 2023, 18:59
Job schreef: 24 nov 2023, 18:16 Dit is jezelf willens en wetens van de domme houden.
Kun je dat uitleggen?
"De rust moet opgezegd worden" koppelen aan onrust in een gemeente over de keuzes aangaande de leer. Sorry, maar dan maak je er een karikatuur van.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 24 nov 2023, 22:14
DDD schreef: 24 nov 2023, 22:01

Waarom denk je dat? Persoonlijk herken ik het niet, maar dat is vanzelfsprekend geen sterk argument. Op basis van GG info heb ik het idee dat in het verleden minder dominees door een beperkt deel van de GG beroepen werden.
Daar is genoeg literatuur over. Het RD heeft een samenbindende maar ook uniformerende invloed gehad. Maar de toegenomen assertiviteit van gemeenteleden vertaalt zich door naar een iets selectiever beroepingswerk, daar ben ik het wel mee eens.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 nov 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

[dubbel]
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 25 nov 2023, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: 24 nov 2023, 21:40

Heb je nu niet een wat geïdealiseerd nostalgisch beeld van de GG? Ik kan geen vijftig jaar overzien, maar dertig jaar geleden waren er ook al wel zeer duidelijke flanken. Mijn oom was predikant in de GG, en was ook toen in lang niet alle gemeenten welkom. De zaken worden nu nadrukkelijker uitgesproken dan pak en beet vijftig jaar geleden. Dankzij internet weten we veel meer van wat er leeft, omdat vijftig jaar geleden alleen de officiële berichten te lezen waren.
In de tijd van "Afwachten of verwachten", zo rond 2002, werd van hogerhand openlijk ontkend dat er flanken of stromingen waren. Nee hoor, binnen de GG was iedereen het met elkaar eens. Nou, het voetvolk wist wel beter. Predikanten die in A niet welkom waren, werden vijf kilometer verderop in B juist graag gehoord. Flanken kenden we niet? Dan moet je wel oogkleppen op hebben gehad. De laatste twintig jaar lijkt men steeds meer richting GGiN te neigen en komen gemeenten als Houten en Bodegraven steeds meer alleen te staan.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie