-DIA- schreef: ↑24 nov 2023, 11:50Psalm schreef: ↑24 nov 2023, 11:39Dan wordt er best wel eenzijdig gelezen bij jullie in Rijssen. Worden er ook wel eens hedendaagse preken gelezen? Of preken van ds. Harinck of van ds. Rijswijk? Ik noem maar wat.-DIA- schreef: ↑24 nov 2023, 11:21 Zo hebben we ook preken gehoord van ds. J.C. Philpot. Deze zijn wel diepgravend, en heel goed om zo beluisteren. Ook werd nog niet zo heel lang geleden een preek gelezen van ds. A. Bregman, de predikant onder wie ik opgegroeid ben, en waarbij ik ook Belijdenis des geloofs heb afgelegd. Veel gelezen predikanten zij hier wel: Ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. G. Mouw, ds. van Reenen, soms ook ds. J. Spaans of ds. W.C. Lamain, en ja ik kan het in de aantekeningen wel nalezen, maar die heb ik nu niet bij de hand. Zondagmiddag werd een preek ds. van Manen gelezen.
Wat zou er gebeuren als hier bv. ds. Vreugdenhil of ds. v.d. Net werd gelezen? Op de laatste ledenvergadering die ik bij kon wonen, intussen alweer wat jaren geleden, werd hier een vraag over gesteld, i.v.m. verstaanbaarheid voor kinderen. Ds. van Dieren had toen de leiding en ging hier niet rechtstreeks op in, maar vroeg of de mannenbroeders vertrouwen hadden in de keuze die de ouderlingen nu lezen. Hier kwam verder niets tegenin.
Dat is dus op de persoon maken. Een ongepaste methode. In ieder geval: dit is een selectie die van 1907 tot nu altijd een heel eenzijdig beeld van het kerkverband heeft gegeven. Dat vind ik jammer.