Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3737
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 17 nov 2023, 21:59
Silo schreef: 17 nov 2023, 21:39 De duivel zal blij zijn met zulke vragen. Dat zorgt weer voor verdeeldheid.

Ter vergelijking

In de 'zware" gg in mijn woonplaats:
Wordt de middagdienst ook slecht bezocht
En mogen niet alle classis predikanten komen
Zijn er gemeenten waar de middagdienst wel goed bezocht wordt (als het leesdienst is)?
Ja gelukkig wel.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

CvdW schreef: 17 nov 2023, 20:24
Psalm schreef: 17 nov 2023, 20:05 Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
Hoe merk je dat?
Ik zag hetzelfde als DDD, Erskinees, Tiberius en MGG. Zij hebben dit al heel uitvoerig een kundig toegelicht, dus ik denk dat deze reacties wel volstaan.

Ik ben overigens wel voor hoofdbedekking. Dus die zorgen deel ik wel.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 17 nov 2023, 22:05
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:58
MGG schreef: 17 nov 2023, 21:24
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:07
Aan welke gemeenten moet ik dan denken?
Volgensmij ken jij de GG goed genoeg om in te kunnen schatten welke gemeente ik mijlenver van de landelijke koers af vind staan.
Ik had trouwens beter meters kunnen zeggen. Binnen een relatief smal kerkverband kom je niet zo snel aan een mijl ;)
Ja dat dacht ik zelf ook, maar zoals de vraagsteller het beschrijft, kan ik me eerlijk gezegd maar moeilijk voorstellen.
Ik denk dat de vraagsteller het wat dik aanzet, maar dat doet weinig van de kern af.
Dat doet zeker wat van de kern af. Het stelt mensen in een slecht daglicht. Dat is althans de bedoeling, ik lees weinig zorgelijks in het verhaal.
MGG
Berichten: 3737
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 17 nov 2023, 23:43
MGG schreef: 17 nov 2023, 22:05
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:58
MGG schreef: 17 nov 2023, 21:24

Volgensmij ken jij de GG goed genoeg om in te kunnen schatten welke gemeente ik mijlenver van de landelijke koers af vind staan.
Ik had trouwens beter meters kunnen zeggen. Binnen een relatief smal kerkverband kom je niet zo snel aan een mijl ;)
Ja dat dacht ik zelf ook, maar zoals de vraagsteller het beschrijft, kan ik me eerlijk gezegd maar moeilijk voorstellen.
Ik denk dat de vraagsteller het wat dik aanzet, maar dat doet weinig van de kern af.
Dat doet zeker wat van de kern af. Het stelt mensen in een slecht daglicht. Dat is althans de bedoeling, ik lees weinig zorgelijks in het verhaal.
Jij denk dat het zijn/haar bedoeling is*
Vind je een slecht bezochte middagdienst niet zorgelijk?
Het heeft weinig zin om de discussie over hoofdbedekking te herhalen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 17 nov 2023, 22:06
Job schreef: 17 nov 2023, 21:59
Silo schreef: 17 nov 2023, 21:39 De duivel zal blij zijn met zulke vragen. Dat zorgt weer voor verdeeldheid.

Ter vergelijking

In de 'zware" gg in mijn woonplaats:
Wordt de middagdienst ook slecht bezocht
En mogen niet alle classis predikanten komen
Zijn er gemeenten waar de middagdienst wel goed bezocht wordt (als het leesdienst is)?
Ja gelukkig wel.
Da's top :super Ik bedoelde een derde dienst trouwens he? Dus zoals in Zeeland en Rijssen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bruna
Berichten: 1754
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Niet iedereen, wellicht ook afhankelijk van karakter, komt zorgelijk over ook al is hij/zij dat wel.
Laten we dus niet invullen voor een ander en de feiten en zorgen die worden uitgesproken behandelen.
MGG
Berichten: 3737
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 18 nov 2023, 09:13
MGG schreef: 17 nov 2023, 22:06
Job schreef: 17 nov 2023, 21:59
Silo schreef: 17 nov 2023, 21:39 De duivel zal blij zijn met zulke vragen. Dat zorgt weer voor verdeeldheid.

Ter vergelijking

In de 'zware" gg in mijn woonplaats:
Wordt de middagdienst ook slecht bezocht
En mogen niet alle classis predikanten komen
Zijn er gemeenten waar de middagdienst wel goed bezocht wordt (als het leesdienst is)?
Ja gelukkig wel.
Da's top :super Ik bedoelde een derde dienst trouwens he? Dus zoals in Zeeland en Rijssen.
Dan is het antwoord denk ik nee.
Weet iemand hoe het komt dat Rijssen 3x kerk heeft? Het is vermoedelijk geen gewoonte die vanuit Zeeland is overgeslagen ;).
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Het komt mij vooral over als een vraag van iemand die al langere tijd tegen dingen aan loopt en nu alles er wat ongenuanceerd uit kiepert in een vraag.
Zelfs heel Schriftuurlijke zaken, neem bv het punt van belijdenis des geloofs afleggen, wordt verdacht gesteld.
Zover is de gewoonte van belijdenis van de waarheid doen, al doorgedrongen in bepaalde kringen.

Verder komt het wat ongeloofwaardig over.
Ik ken geen GG waar meer dan 15% van de vrouwen geen hoofdbedekking draagt tijdens de zondagse eredienst.
En ja, dat dit nu ook voorkomt binnen de GG is zorgelijk te noemen. Daar ben ik het dan wel weer mee eens.

En blijkbaar gaan er geen GG predikanten meer voor in die gemeente. Er is nl geen één GG predikant die de gemeente ziet en aanspreekt als één kudde van waar gelovigen.

Overigens vind ik de beantwoording weer keurig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Psalm schreef: 17 nov 2023, 23:38
CvdW schreef: 17 nov 2023, 20:24
Psalm schreef: 17 nov 2023, 20:05 Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
Hoe merk je dat?
Ik zag hetzelfde als DDD, Erskinees, Tiberius en MGG. Zij hebben dit al heel uitvoerig een kundig toegelicht, dus ik denk dat deze reacties wel volstaan.

Ik ben overigens wel voor hoofdbedekking. Dus die zorgen deel ik wel.
Wat Tiberius betreft: ik zeg niet dat het desinformatie is van de vragensteller, maar ik ben benieuwd om welke gemeenten het gaat. Ik ken aardig wat gereformeerde gemeenten, maar niet allemaal. Bij degenen die ik ken, kan ik me niet voorstellen dat "een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes nooit een hoed opzet tijdens de dienst."

(Nu begrijp ik ook wel, dat je je af kan vragen: wat bedoelt hij met 'aanzienlijk'? En met 'een hoed'? Is daar een pet, baret, enz. bij inbegrepen?
Maar ik denk dat het verregaande inlegkunde is om hier te lezen, dat een aanzienlijk aantal vrouwen altijd een pet op heeft.)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Robbie
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Robbie »

Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10673
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Robbie schreef: 18 nov 2023, 11:44
Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.
Piet Puk
Berichten: 5537
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 11:47
Robbie schreef: 18 nov 2023, 11:44
Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.
Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeente
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Tiberius schreef: 18 nov 2023, 11:11 Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Ook daar wordt door vrijwel iedereen hoofdbedekking gedragen.
GGotK
Berichten: 2212
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef: 18 nov 2023, 11:54
Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 11:47
Robbie schreef: 18 nov 2023, 11:44
Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.
Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeente
Wat is dan de situatie in zijn eigen gemeente en waarom zou hij daar oogkleppen voor op hebben??
Plaats reactie