Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die verdeeldheid komt niet van de kringen rond de HSV, maar van de de kringen rond de GBS. Even in grote lijnen want het gaat om twee groepen.
en die verdeeldheid was er al langer, heeft niks met de HSV te maken, maar het is wel een mooie stok..,
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Feitelijk onjuist. Ik weet van meerdere gemeenten waar leden zijn vertrokken omdat de HSV werd ingevoerd. De HSV heeft dus wel degelijk voor verdeeldheid gezorgd.
-
Tuurlijk de schuld ligt volledig bij een groep. Vanzelfsprekend de andere groep, want zo zit de mens als sinds Genesis 3 in elkaar.
Er is veel laag-bij de grondse kritiek geweest op de HSV. DDD heeft volkomen gelijk. Hoewel ik zeer veel oprechte waardering heb voor een aantal facetten van het werk van de GBS ( o.a. bijbelverspreiding) hebben zij hier mogelijk niet voldoende ingegrepen. Niet voldoende tegengas gegeven. Terwijl zij wel over wetenschappelijke kennis beschikken. Een wetenschapper beoordeelt een vertaling van twee zijden. Als lidmaat van de PKN heb ik gemerkt dat we al na de scheuring van 2004 niet meer voor vol werden aangezien, en de komst van de HSV heeft de deur dichtgedaan. Tot op de dag van vandaag. Dat is een enorm Schibboleth geworden.
Het gebruik van de SV is een identity-marker geworden in wat men noemt bevindelijk-gereformeerde kringen.
Het 'ongeluk' van die kringen is dat men juist heel veel heeft ingedronken van de neo-gereformeerde verzuiling.
De bevinding bracht men op schema van de eigen groep, en voor wat het gereformeerde aspect betreft week men af van het spoor van onze vaderen. Het werd een smalspoor.
Uiteraard. Het gaat me er even om dat de HSV blijkbaar ook niet als Gods Woord gezien zou kunnen worden.pierre27 schreef: ↑15 nov 2023, 23:23Daar kunnen anderen anders over denken. Persoonlijk zie ik het ook als een vertaling van Gods Woord! Overigens geldt dat ook voor de SV.Mister schreef: ↑15 nov 2023, 21:34De HSV hoeft niet als Gods Woord gezien te gaan worden, het ís Gods Woord.pierre27 schreef: ↑15 nov 2023, 16:39 Wat jij ziet als achterdocht is bij mij een nuchtere constatering. Inderdaad constateer ik dat door het gebruik van de HSV soms ongewenste gevolgen, althans ongewenst door degenen die bepalen dat op dat moment en die plaats de SV gebruikt dient te worden. Dat laat onverlet dat ik accepteer dat voor de HSV gebruikers en wellicht anderen de HSV ook als Gods Woord gezien gaat worden.
Noem dan eens voorbeelden van negatieve beeldvorming vanuit de (kringen rond) stichting HSV?
Zelfs dat er mensen vanuit een kerkelijke gemeente vertrekken vanwege invoering, zou nog aan de 'andere kant' kunnen liggen. Want mensen worden soms verkeerd geinformeerd.
Een mes kan ook Gods woord zijn: "zo zeide Ehud: Ik heb Gods woord aan u. Toen stond hij op van den stoel. Ehud dan reikte zijn linkerhand uit en nam het zwaard van zijn rechterheup, en stak het in zijn buik".
Of een vallend blad: "De dood heeft mij een brief geschreven. Ik las hem op het dorre blad. (....) Dank, schrikb’re Koning! Dat U Uw moede onderdaan, bij ’t naad’ren aan zijn laatste woning, een kalmen blik vooruit doet slaan."
Of een stille geest: "opdat ook zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden".
Zelfs een leugengeest kan ook Gods woord zijn, zie 2 Kron. 18: 22. Paulus schrijft: "En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven".
- J.C. Philpot
Ik vind wel persoonlijk wel dat er vanuit voorstanders van een herziening van de Statenvertaling (HSV of een andere revisie), ook in discussies uit het verleden op Refoforum, er niet respectvol maar eerder verbitterd en cynisch is omgegaan met de GBS. De GBS is star, niet mee te praten, ouderwets, enzovoorts. En dat terwijl de doelstelling van de GBS nu eenmaal de handhaving van de Statenvertaling is. Ze zijn niet verplicht om met een revisie mee te werken - als die wens er toch is kunnen andere personen, stichtingen, kerken uitgevers of instanties dat ook initiëren.
Dit betreft overigens geen officiële communicatie van de Stichting HSV, maar wel de achterban. Ik geloof echt dat de "schuld" bij 1 groep neerleggen, te simplistisch is. Van beide kanten gaan er zaken niet goed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
De vraag is of het leggen van de vinger op de zere plek nu gelijk star of cynisch is. Maar ik vind mij geen representant van de HSV-stichting.
Maar de GBS is zeker niet verplicht om aan actualisering van de SV-1880 mee te werken. Daarom is het ook zo jammer dat de GBS een vrij groot draagvlak heeft binnen de synode van de Gereformeerde Gemeenten. De GG hadden mijns inziens beter bij het NBG betrokken kunnen blijven.
Maar de GBS is zeker niet verplicht om aan actualisering van de SV-1880 mee te werken. Daarom is het ook zo jammer dat de GBS een vrij groot draagvlak heeft binnen de synode van de Gereformeerde Gemeenten. De GG hadden mijns inziens beter bij het NBG betrokken kunnen blijven.
-
Ik kan wel snappen hoor dat ze je dan niet meer als vol aanzien. Beter is het om gesprekken te hebben, maar zolang jij/de kerk hen blijkbaar ook niet als vol aanziet blijft de situatie zo als het is. De kerk/gemeente heeft welbewust de HSV ingevoerd, je geeft hiermee wel een signaal af.JanRap schreef: ↑16 nov 2023, 09:04Er is veel laag-bij de grondse kritiek geweest op de HSV. DDD heeft volkomen gelijk. Hoewel ik zeer veel oprechte waardering heb voor een aantal facetten van het werk van de GBS ( o.a. bijbelverspreiding) hebben zij hier mogelijk niet voldoende ingegrepen. Niet voldoende tegengas gegeven. Terwijl zij wel over wetenschappelijke kennis beschikken. Een wetenschapper beoordeelt een vertaling van twee zijden. Als lidmaat van de PKN heb ik gemerkt dat we al na de scheuring van 2004 niet meer voor vol werden aangezien, en de komst van de HSV heeft de deur dichtgedaan. Tot op de dag van vandaag. Dat is een enorm Schibboleth geworden.
Het gebruik van de SV is een identity-marker geworden in wat men noemt bevindelijk-gereformeerde kringen.
Het 'ongeluk' van die kringen is dat men juist heel veel heeft ingedronken van de neo-gereformeerde verzuiling.
De bevinding bracht men op schema van de eigen groep, en voor wat het gereformeerde aspect betreft week men af van het spoor van onze vaderen. Het werd een smalspoor.
In de context zoals we dit hier beschrijven is ook de HSV net als alle andere vertalingen Gods Woord.Mister schreef: ↑16 nov 2023, 09:32Uiteraard. Het gaat me er even om dat de HSV blijkbaar ook niet als Gods Woord gezien zou kunnen worden.pierre27 schreef: ↑15 nov 2023, 23:23Daar kunnen anderen anders over denken. Persoonlijk zie ik het ook als een vertaling van Gods Woord! Overigens geldt dat ook voor de SV.Mister schreef: ↑15 nov 2023, 21:34De HSV hoeft niet als Gods Woord gezien te gaan worden, het ís Gods Woord.pierre27 schreef: ↑15 nov 2023, 16:39 Wat jij ziet als achterdocht is bij mij een nuchtere constatering. Inderdaad constateer ik dat door het gebruik van de HSV soms ongewenste gevolgen, althans ongewenst door degenen die bepalen dat op dat moment en die plaats de SV gebruikt dient te worden. Dat laat onverlet dat ik accepteer dat voor de HSV gebruikers en wellicht anderen de HSV ook als Gods Woord gezien gaat worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mooi geformuleerd, cynisch de vinger bij de zere plek leggen kan ook verbittering oproepen. Dat is ook toepasbaar in andere situaties.J.C. Philpot schreef: ↑16 nov 2023, 09:50Ik vind wel persoonlijk wel dat er vanuit voorstanders van een herziening van de Statenvertaling (HSV of een andere revisie), ook in discussies uit het verleden op Refoforum, er niet respectvol maar eerder verbitterd en cynisch is omgegaan met de GBS. De GBS is star, niet mee te praten, ouderwets, enzovoorts. En dat terwijl de doelstelling van de GBS nu eenmaal de handhaving van de Statenvertaling is. Ze zijn niet verplicht om met een revisie mee te werken - als die wens er toch is kunnen andere personen, stichtingen, kerken uitgevers of instanties dat ook initiëren.
Dit betreft overigens geen officiële communicatie van de Stichting HSV, maar wel de achterban. Ik geloof echt dat de "schuld" bij 1 groep neerleggen, te simplistisch is. Van beide kanten gaan er zaken niet goed.
Lieve help, wat een medelijden krijg ik nu met al die mensen in die bevindelijke kringen die helemaal afgeweken zijn van spoor onzer vaderen.JanRap schreef: ↑16 nov 2023, 09:04Er is veel laag-bij de grondse kritiek geweest op de HSV. DDD heeft volkomen gelijk. Hoewel ik zeer veel oprechte waardering heb voor een aantal facetten van het werk van de GBS ( o.a. bijbelverspreiding) hebben zij hier mogelijk niet voldoende ingegrepen. Niet voldoende tegengas gegeven. Terwijl zij wel over wetenschappelijke kennis beschikken. Een wetenschapper beoordeelt een vertaling van twee zijden. Als lidmaat van de PKN heb ik gemerkt dat we al na de scheuring van 2004 niet meer voor vol werden aangezien, en de komst van de HSV heeft de deur dichtgedaan. Tot op de dag van vandaag. Dat is een enorm Schibboleth geworden.