Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 14 nov 2023, 21:06
DDD schreef: 14 nov 2023, 20:44 Dat verbaast me dan weer minder. Vaak zitten in zo'n vereniging vooral de mensen die wat extremere standpunten innemen en als je dan mensen hebt die niet al te goed nadenken, dan nemen ze ook besluiten voor over honderd jaar.
Onderbouwing?
Ik vind je regelmatig negatief/uit de hoogte doen over mensen met een andere mening.
Je kan prima goed nadenken en een besluit nemen voor de langere termijn. Waarschijnlijk heeft de schoolvereniging i.t.t. jou wel vertrouwen in de GBS.
Het is een feit van algemene bekendheid dat in de meeste verenigingen vooral de meest uitgesproken/betrokken leden deelnemen aan de ledenvergaderingen. Daar is verder niets negatiefs of uit de hoogte aan. Ik ben zelf bestuurslid van verschillende verenigingen dus ik heb wel een idee.

Besluiten nemen voor de langere termijn is iets anders dan in de statuten vastleggen dat iets niet gewijzigd kan worden.

En verder ben ik inderdaad niet altijd positief over andere standpunten. Dat klopt.
Psalm

Bericht door Psalm »

Uitgesproken/betrokken is niet hetzelfde als extreem.
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef: 14 nov 2023, 21:18
DDD schreef: 14 nov 2023, 20:44 Dat verbaast me dan weer minder. Vaak zitten in zo'n vereniging vooral de mensen die wat extremere standpunten innemen en als je dan mensen hebt die niet al te goed nadenken, dan nemen ze ook besluiten voor over honderd jaar.
Je zegt zelf dat je geen mens kent die niets met de HSV te doen wil hebben, waarom ben je er dan wel zo erg stellig over en zegt dat zij niet nadenken?
Ik ken wel mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. Maar ik ken geen verstandige mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. En ik ben mij er van bewust dat de vraag wie verstandig is, mede beïnvloed kan worden door persoonlijke voorkeuren.
DDD

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 14 nov 2023, 21:47 Uitgesproken/betrokken is niet hetzelfde als extreem.
Niet perse, al is dat ook deels een kwestie van definitie. Maar in het verband van deze discussie meestal wel. De meest uitgesproken GroenLinks-leden zijn over het algemeen ook de meest extreme GroenLinks-leden.
Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 14 nov 2023, 21:47 Ik ken wel mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. Maar ik ken geen verstandige mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. En ik ben mij er van bewust dat de vraag wie verstandig is, mede beïnvloed kan worden door persoonlijke voorkeuren.
Gisteren beweerde je nog dat je zulke mensen nooit tegenkwam en heel graag een gesprek met hen aan wil gaan.
DDD schreef: 13 nov 2023, 22:37 Ik ben echt vrij goed bekend in christelijk Nederland. Ik kom zulke mensen nooit tegen. Ik ben benieuwd, maar ik zie niet in waarom mijn inschatting niet goed zou zijn.
Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 14 nov 2023, 21:49
Psalm schreef: 14 nov 2023, 21:47 Uitgesproken/betrokken is niet hetzelfde als extreem.
Niet perse, al is dat ook deels een kwestie van definitie. Maar in het verband van deze discussie meestal wel. De meest uitgesproken GroenLinks-leden zijn over het algemeen ook de meest extreme GroenLinks-leden.
In deze context roept het gebruik van het woord extreem een andere gevoelswaarde op dan de woorden "uitgesproken" of "betrokken". Extreem in de context van deze discussie wordt geïnterpreteerd als onbijbelse scherpslijperij of farizeïsme.
DDD

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 14 nov 2023, 21:51
DDD schreef: 14 nov 2023, 21:47 Ik ken wel mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. Maar ik ken geen verstandige mensen die niets met de HSV te doen willen hebben. En ik ben mij er van bewust dat de vraag wie verstandig is, mede beïnvloed kan worden door persoonlijke voorkeuren.
Gisteren beweerde je nog dat je zulke mensen nooit tegenkwam en heel graag een gesprek met hen aan wil gaan.
DDD schreef: 13 nov 2023, 22:37 Ik ben echt vrij goed bekend in christelijk Nederland. Ik kom zulke mensen nooit tegen. Ik ben benieuwd, maar ik zie niet in waarom mijn inschatting niet goed zou zijn.
Je haalt mijn woorden wel een beetje uit zijn verband hoor. Ik had het in ieder geval in tweede instantie over mensen die op classisvergaderingen besluiten dat er protest moet worden aangetekend tegen het gebruik van de HSV.

Overigens kom ik ook 'gewone' tegenstanders van de HSV niet vaak tegen, maar sommigen zeg ik wel bijna alle zondagen gedag.

Ik doe een poging om zo goed mogelijk te formuleren:

Ik zou dus graag een tegenstander van de HSV spreken die ook over een goed verstand beschikt en bij voorkeur in een classis van de Gereformeerde Gemeenten besluiten neemt.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 nov 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 14 nov 2023, 21:55
DDD schreef: 14 nov 2023, 21:49
In deze context roept het gebruik van het woord extreem een andere gevoelswaarde op dan de woorden "uitgesproken" of "betrokken". Extreem in de context van deze discussie wordt geïnterpreteerd als onbijbelse scherpslijperij of farizeïsme.
Ik neem aan dat je bedoelt dat jij dat zo interpreteert. Maar zo niet: ik deel die interpretatie niet. Hoewel ik het verzet tegen de HSV niet naar uitwijzen van de heilige Schrift vind.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, dat lijkt me wel nuttig inderdaad. Deze personen beïnvloeden ook vaak de beeldvorming van mensen die jij zondag tegenkomt. Dus snap de behoefte dat je zulke personen wil spreken.

Persoonlijk ben ik voorstander van het invoeren van de HSV in kerken, scholen en huisgezinnen.
GGotK

Bericht door GGotK »

De verstandelijke verstaanbaarheid van de prediking tijdens een (trouw)dienst, zeker voor degenen die niet-kerkelijk zijn, wordt bepaald door de uitleg/prediking van de dominee en de bereidwilligheid om te luisteren en niet door het lezen van een aantal verzen uit de HSV in plaats van de SV. Er is geen enkele dringende reden om HSV te gebruiken tijdens een dienst, zeker niet als blijkbaar hiermee ook nog eens de eenheid in het geding komt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Goede nuance, morgen vergader ik weer met een aantal leden van diverse besturen. Veel van hen zijn betrokken en/of uitgesproken ook als het gaat om deze materie maar ze zijn bepaald niet extreem te noemen. Van enkelen van hen kom je regelmatig bijdragen tegen in diverse media. Het is dus maar net hoe je het wil zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef: 14 nov 2023, 23:22 De verstandelijke verstaanbaarheid van de prediking tijdens een (trouw)dienst, zeker voor degenen die niet-kerkelijk zijn, wordt bepaald door de uitleg/prediking van de dominee en de bereidwilligheid om te luisteren en niet door het lezen van een aantal verzen uit de HSV in plaats van de SV. Er is geen enkele dringende reden om HSV te gebruiken tijdens een dienst, zeker niet als blijkbaar hiermee ook nog eens de eenheid in het geding komt.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een bruidspaar dat nu belangrijk vindt, waarom zou je daar moeilijk over doen? Idem dito bij een rouwdienst.

In de christelijke gemeente zijn er over allerlei dingen verschillen van mening. Het is wijs als een kerkenraad in bijzaken flexibel is, zeker bij diensten die toch primair een familie/gezin aangaan. Nu snap ik dat een trouwdienst een kerkelijke bijeenkomst is en een rouwsamenkomst niet, maar dan nog.
Psalm

Bericht door Psalm »

GGotK schreef: 14 nov 2023, 23:22 De verstandelijke verstaanbaarheid van de prediking tijdens een (trouw)dienst, zeker voor degenen die niet-kerkelijk zijn, wordt bepaald door de uitleg/prediking van de dominee en de bereidwilligheid om te luisteren en niet door het lezen van een aantal verzen uit de HSV in plaats van de SV. Er is geen enkele dringende reden om HSV te gebruiken tijdens een dienst, zeker niet als blijkbaar hiermee ook nog eens de eenheid in het geding komt.
De bereidwilligheid om te luisteren is inderdaad een factor van betekenis. Maar dat sluit de andere factor, namelijk een eigentijdse vertaling, niet uit. De bereidwilligheid en de verstaanbaarheid kun je niet tegen elkaar uitspelen. Het lijkt me goed dat er aan beide factoren aandacht wordt besteed.
GGotK

Bericht door GGotK »

Psalm schreef: 15 nov 2023, 07:26
De bereidwilligheid om te luisteren is inderdaad een factor van betekenis. Maar dat sluit de andere factor, namelijk een eigentijdse vertaling, niet uit. De bereidwilligheid en de verstaanbaarheid kun je niet tegen elkaar uitspelen. Het lijkt me goed dat er aan beide factoren aandacht wordt besteed.
Waarschijnlijk was mijn bijdrage onduidelijk. Ik wilde er juist op wijzen dat de verstaanbaarheid tijdens een kerkdienst, zeker voor niet-kerkelijken, niet gelegen is in het feit of er een aantal verzen worden gelezen uit HSV of SV , maar of de predikant duidelijk, helder en eenvoudig de tekstwoorden uitlegt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar dat neemt niet weg dat het taalgebruik van SV en de klassieke formulieren een museaal effect heeft. Het wekt totaal niet de indruk in enige mate op de huidige werkelijkheid betrekking te hebben.

Dat is mogelijk ook een belangrijke reden waarom mensen zo vasthouden aan die teksten, maar daar is mij geen onderzoek naar bekend.
Plaats reactie