Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3739
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 13 nov 2023, 18:33
Erskinees schreef: Ik zit zelf niet in een gemeente a la Bodegraven of Houten. Flink meer "midden" zeg maar. Toch is de hsv hier echt geen issue meer en zeker niet hypergevoelig.

Bovendien hoeft een kerkenraad toch geen rekening te houden met gevoeligheden van zustergemeenten? Ze dient leiding te geven aan de eigen gemeente, niet aan de gemeente van een dorp of plaats verderop.
Ik vermoed dat we in een zelfde soort gemeente zitten, ook hier is de HSV geen issue. Nee hij wordt niet gebruikt tijdens officiële kerkelijke bijeenkomsten maar veel leden gebruiken deze gewoon thuis.

Eens met jouw stellingname
En mede daarom is er geen GG in Lunteren ;)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Job schreef: 13 nov 2023, 14:36 Nog niet al te lang geleden hanteerde een GG-predikant open en bloot op YouTube tijdens een GG-trouwdienst de HSV. Na wat reacties van verwarde hoorders hebben classis-kerkenraden daarop het gesprek gezocht met de betreffende predikant en zijn kerkenraad. Achteraf vonden sommigen dat die collega kerkenraden het hadden gedaan want och, wat zuur toch om daarover te vallen. Zelfde reflex.
Ik vraag me dan wel af: wie zijn die verwarde hoorders? Zijn dat nieuwsgierigen die op YouTube alles luisteren wat los en vast zit om daarmee aan de haal te kunnen gaan? Ik moet zeggen dat ik dit wel een beetje eng vind...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef:
FlyingEagle schreef: 13 nov 2023, 18:33
Erskinees schreef: Ik zit zelf niet in een gemeente a la Bodegraven of Houten. Flink meer "midden" zeg maar. Toch is de hsv hier echt geen issue meer en zeker niet hypergevoelig.

Bovendien hoeft een kerkenraad toch geen rekening te houden met gevoeligheden van zustergemeenten? Ze dient leiding te geven aan de eigen gemeente, niet aan de gemeente van een dorp of plaats verderop.
Ik vermoed dat we in een zelfde soort gemeente zitten, ook hier is de HSV geen issue. Nee hij wordt niet gebruikt tijdens officiële kerkelijke bijeenkomsten maar veel leden gebruiken deze gewoon thuis.

Eens met jouw stellingname
En mede daarom is er geen GG in Lunteren ;)
Laat ze zich maar met hun eigen gemeente bemoeien. Daar hebben ze het druk zat mee
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 13 nov 2023, 15:37
Erskinees schreef: 13 nov 2023, 15:22
Job schreef: 13 nov 2023, 14:36
Ad Anker schreef: 13 nov 2023, 12:04
Dit is een ras-gergem uitspraak. Alles dichttimmeren, want stel je voor... Om in deze specifieke situatie hier stampij van te maken vind ik ongepast. Een geïsoleerde gemeente overzee waar een predikant, waar inhoudelijk veel verwantschap mee is, een keer een zondag voorgaat. Het is toch de moeite van discussiëren niet waard.
Rasgergemmer, die kwalificatie heb ik nooit eerder gehoord. Ik schrijf 'm bij op m'n CV :super

Ik maak geen stampij als je secuur terug leest. Gun het Carterton evenzeer als jij. En heb persoonlijk ook geen enkel inhoudelijk bezwaar. Ik leg wél de vinger bij de verzuchting dat de classis alsjeblieft maar niet kleinkerkelijk gaat doen na afloop. Dat vind ik, ongeacht het onderwerp, kinderachtig. Want dan kun je doen wat je wilt en heeft de gergem het achteraf altijd gedaan (zoals het nu ook al vaak werkt). Het gaat me om het principe.

Nog niet al te lang geleden hanteerde een GG-predikant open en bloot op YouTube tijdens een GG-trouwdienst de HSV. Na wat reacties van verwarde hoorders hebben classis-kerkenraden daarop het gesprek gezocht met de betreffende predikant en zijn kerkenraad. Achteraf vonden sommigen dat die collega kerkenraden het hadden gedaan want och, wat zuur toch om daarover te vallen. Zelfde reflex.
Toch is het wel een GG-kramp: verward raken omtrent een bijbelvertaling. En vervolgens moet dit gelijk aan de orde gesteld worden. Ik zou zowel links als rechts wat meer vrijheid en ruimte gunnen zonder de kramp. Waarschijnlijk wordt in desbetreffende gemeente door de overgrote meerderheid de HSV thuis en in het verenigingsleven al gebruikt. Gun die gemeente dan wat vrijheid en laat andere gemeenten zich niet met bijzaken bemoeien.

Overigens heeft mijn vrouw onlangs een trouwdienst in een GGiN gemeente meegemaakt door een GG predikang waarbij (dacht ze) de dienst echt onder verantwoordelijkheid van de GGiN kerkenraad viel en het wel een officiële eredienst was. Ook een mooi initiatief waarbij kerkmuren wegvallen. Wellicht is wat Carterton doet niet heel uniek, alleen is het nu op zondag en is het een BhP prediker.
Ik blijf dat een oneerlijke redenering vinden, sorry. De ervaren kramp en verwarring ging er toch echt over dat de aanwezige mensen het niet meer snapten. Hen wordt door het eigen kerkverband (nota bene) dringend geadviseerd de HSV niet te gebruiken - even los van wat je daarvan vindt. En vervolgens beland je in een trouwdienst waar een predikant van datzelfde kerkverband (NB!) het "gewoon" doet. Keer het nu niet om alsof de kerkgangers bekrompen zijn. Ik vind dat zo flauw.
Heb ik iets gemist? Wanneer heeft het kerkverband daar een advies over gegeven? Ik weet niet beter dan dat er alleen een besluit is over kerkelijke bijeenkomsten.
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 13 nov 2023, 17:04
Erskinees schreef: 13 nov 2023, 16:42
Job schreef: 13 nov 2023, 16:31
Tiberius schreef: 13 nov 2023, 16:06 Ja maar Job, het zijn toch geen onmondige kinderen, maar volwassen gelovigen?
Ja, en daarom hebben ze het bespreekbaar gemaakt. Eerst met de predikant zelf. Toen dat geen afdoende antwoorden gaf is het ambtelijk besproken tussen de predikant en classis-ambtsdragers.
En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.

Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoor
De HSV is helemaal niet iets hypergevoeligs. Bij jou misschien, en nog een enkele verdwaalde persoon. Ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 13 nov 2023, 21:16
Job schreef: 13 nov 2023, 17:04
Erskinees schreef: 13 nov 2023, 16:42
Job schreef: 13 nov 2023, 16:31

Ja, en daarom hebben ze het bespreekbaar gemaakt. Eerst met de predikant zelf. Toen dat geen afdoende antwoorden gaf is het ambtelijk besproken tussen de predikant en classis-ambtsdragers.
En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.

Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoor
De HSV is helemaal niet iets hypergevoeligs. Bij jou misschien, en nog een enkele verdwaalde persoon. Ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken.
Meen je nou echt dat je het tumult rondom Wartburg en de Driestar alweer vergeten bent?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Evangelist
Berichten: 543
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef: 13 nov 2023, 18:32
Evangelist schreef: 13 nov 2023, 17:07
Tiberius schreef: 13 nov 2023, 15:01Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd wanneer je je als kerkenraad aansluit bij een kerkverband, je de adviezen van dat kerkverband niet overneemt. Maar uiteindelijk is de kerkenraad verantwoordelijk, niet de synode of de classis. Daarop is het gereformeerde kerkrecht gebaseerd.
Nee, dat heb je echt mis. Meerdere vergaderingen kunnen inderdaad adviezen geven, indringende adviezen zelfs. In zulke gevallen kan een kerkenraad inderdaad een eigenstandige afweging maken. Als meerdere vergaderingen een besluit nemen, dan dient dat door alle kerken voor vast en bondig gehouden te worden, behoudens recht op appel. (art. 31 DKO) Daarin zit geen enkele ruimte om een besluit wel of niet uit te voeren of over te nemen. Dat is typisch GKV-kerkrecht, en zit ook wel in de huidige NeGK-kerkorde.
Die art-31-constructie zat inderdaad in de oude GKv-kerkorde, maar in de nieuwe NeGK-kerkorde dienen veel besluiten geratificeerd te worden.
Jij zit meer op de strikte lijn, ik meer op de lijn van Selderhuis. Ook al is er geen art-31-appel geweest, toch is zo’n van het synodebesluit afwijkend standpunt geen reden voor verwijdering.
Zoiets zal er in de komende synode ook wel komen. Anders krijg je zulke misstanden zoals je nu ziet: de ene classis vindt het prima als meerdere gemeenten vrouwen in het ambt toelaten; een andere classis snijdt de band met zo’n gemeente door. Dat kan ook niet echt de bedoeling zijn.
Dat laatste geval vat je volgens mij niet goed samen, maar dat laat ik maar even rusten. Juist rond het thema vrouw in ambt zie je dat er barsten en scheuren gaan ontstaan als plaatselijke gemeenten zich niets gelegen laten liggen aan wat landelijk op dit soort punten besloten is. En juist omdat het over de Schrift zelf gaat, betreft het geen middelmatige zaak. Wat je in dit verband precies bedoelt met de lijn-Selderhuis, weet ik niet. Maar ook hem heb ik eens horen roepen dat gemeenten die toch gewoon vrouwen in het ambt invoeren, over moeten gaan naar een ander kerkverband waar dat allemaal wel mag
Tiberius schreef:Nee, je hoeft de kerkorde niet op te doeken, maar die moet ten allen tijde dienend zijn. Dat is overigens waar deze discussie mee begon; niet heersend.
Maar dan wel dienstbaar aan de Koning van de kerk, dienend aan de voortgang van het Evangelie, en niet dienend aan onze eigen gedachten en aan onze eigen visies. En dat gebeurt nu wel volop in kerkelijk Nederland, en echt niet alleen op middelmatige kwesties.
Tiberius schreef:
Evangelist schreef: 13 nov 2023, 17:07 Wanneer de kerkenraad van Carterton toch ds. Procee laat voorgaan, dan is op basis van synodale uitspraken en de kerkorde deze kerkenraad daarop aan te spreken. Een classis kan er dan voor kiezen om te dienaangaande een instructie te sturen naar de synode om dit in uitzonderingsgevallen mogelijk te maken. Zij kan tijdelijk die toestemming ook verlenen; misschien is dat zelfs al gebeurd. In dat geval doet Carterton niets illegaals. De classis kan ook een vermaning uitspreken; als de kerkenraad van Carterton daarna toch volhardt in zijn standpunt, dan is er via de officiële kerkelijke weg weinig tegen te beginnen, of er moet een afzettingsprocedure gestart worden vanwege het overtreden van het vijfde gebod, namelijk het negeren van het gezag van meerdere vergaderingen. Ik zou dat in deze casus niet voor mijn rekening durven nemen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar beter kan de synode niet zulke massieve uitspraken doen en het gewoon bij de lokale kerkenraad laten liggen.
Even nu wat scherper: vind je dat een synode wel uitspraken mag doen over een Bijbelvertaling, of bijvoorbeeld over vrouwen in het ambt?
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 13 nov 2023, 21:26
DDD schreef: 13 nov 2023, 21:16
Job schreef: 13 nov 2023, 17:04
Erskinees schreef: 13 nov 2023, 16:42
En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.

Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoor
De HSV is helemaal niet iets hypergevoeligs. Bij jou misschien, en nog een enkele verdwaalde persoon. Ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken.
Meen je nou echt dat je het tumult rondom Wartburg en de Driestar alweer vergeten bent?
Dat tumult mocht die naam zeker niet dragen. En verder heb ik mij inderdaad verbaasd over de classis. Het is heel duidelijk dat die classis weinig tot geen draagvlak heeft in de gemeenten. Geen idee hoe ze die mensen bij elkaar hebben gekregen, maar dat kan niet als een serieuze afspiegeling van de gemeenten gelden.

Nog steeds geldt: ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken. Ik ben echt ontzettend benieuwd, en dan het liefst iemand die ook een serieus gesprek kan voeren. Voorlopig vraag ik me vooral af hoe de kerkenraden het voor elkaar hebben gekregen om zo af te vaardigen dat hiervoor in de classis een meerderheid was.
MGG
Berichten: 3739
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 13 nov 2023, 22:19
Job schreef: 13 nov 2023, 21:26
DDD schreef: 13 nov 2023, 21:16
Job schreef: 13 nov 2023, 17:04
Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoor
De HSV is helemaal niet iets hypergevoeligs. Bij jou misschien, en nog een enkele verdwaalde persoon. Ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken.
Meen je nou echt dat je het tumult rondom Wartburg en de Driestar alweer vergeten bent?
Dat tumult mocht die naam zeker niet dragen. En verder heb ik mij inderdaad verbaasd over de classis. Het is heel duidelijk dat die classis weinig tot geen draagvlak heeft in de gemeenten. Geen idee hoe ze die mensen bij elkaar hebben gekregen, maar dat kan niet als een serieuze afspiegeling van de gemeenten gelden.

Nog steeds geldt: ik zou graag eens zo iemand in het echt spreken. Ik ben echt ontzettend benieuwd, en dan het liefst iemand die ook een serieus gesprek kan voeren. Voorlopig vraag ik me vooral af hoe de kerkenraden het voor elkaar hebben gekregen om zo af te vaardigen dat hiervoor in de classis een meerderheid was.
Zulke retoriek gebruikt Baudet ook. Na de verkiezingen verwacht ik weer een hoop van zulke onzin. Kom maar een met bewijs ipv met grote woorden.

Het verbaast mij dat jij verbaasd bent. Dat de classis weinig tot geen draagvlak heeft is de gemeenten is een onbewezen stelling of een mening. Het is voor mij een raadsel hoe een intelligent iemand als jij, zo'n eenzijdig beeld van de GG lijkt te hebben.
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben echt vrij goed bekend in christelijk Nederland. Ik kom zulke mensen nooit tegen. Ik ben benieuwd, maar ik zie niet in waarom mijn inschatting niet goed zou zijn.
MGG
Berichten: 3739
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 13 nov 2023, 22:37 Ik ben echt vrij goed bekend in christelijk Nederland. Ik kom zulke mensen nooit tegen. Ik ben benieuwd, maar ik zie niet in waarom mijn inschatting niet goed zou zijn.
In een ver verleden heb ik volgens mij geleerd dat dit anekdotisch bewijs is.
Ik kan je zonder moeite tientallen namen geven van volwassenen die het besluit van de classis hoogstwaarschijnlijk steunen.
Laatst gewijzigd door MGG op 13 nov 2023, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is ook zo.
DDD
Berichten: 29057
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zou er wel eens een paar willen spreken.
MGG
Berichten: 3739
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 13 nov 2023, 22:51 Ik zou er wel eens een paar willen spreken.
Om het makkelijk en discreet te houden zou je kunnen informeren bij je eigen kerkenraad en/of bij een van de aanwezigen op de classis. Mocht je niemand kunnen vinden, dan kan ik wel aan iemand uit mijn omgeving vragen of hij/zij het leuk vindt om met jou in gesprek te gaan.

Zelf vind ik het overigens ook een prima besluit, maar bij mij zit het niet zo diep.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 13 nov 2023, 22:51 Ik zou er wel eens een paar willen spreken.
Ik zou zeggen: stap in de auto en rij naar plaatsen zoals Barneveld, Staphorst en Rijssen. Aldaar aangekomen zoek je op Google Maps (navigatie applicatie) de Gereformeerde Gemeentes op. Je loopt naar binnen en vraagt aan de eerste beste persoon: wat is jouw visie op de HSV? Zorg dat je in elke kerk 20 mensen naar hun standpunt vraagt. Grote kans dat je er dan een heel aantal mensen tegen komt die anti-HSV zijn. Best een eenvoudige opdracht.

Breng daarna verslag uit op Refoforum. Kunnen wij ook even meegenieten.
Plaats reactie