Ja, en daarom hebben ze het bespreekbaar gemaakt. Eerst met de predikant zelf. Toen dat geen afdoende antwoorden gaf is het ambtelijk besproken tussen de predikant en classis-ambtsdragers.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.
Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 13 nov 2023, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik snap jou ook wel, Job. Alleen ben ik het er niet mee eens. 

Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik schrik van deze houding.
Daarmee geef je aan dat je je prima kunt vinden in een gedoogconstructie binnen de CGK als een deel van de gemeenten overgaat tot / blijft bij het bevestigen van vrouwen tot ambtsdragers.
En als jij dat al vindt, maak ik me grote zorgen.
Als dit de gedachte van 'midden cgk' is, dan is er geen andere weg voor de bezwaarden om weg te gaan. Die kunnen hier, mi begrijpelijk, niet in mee.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Eerst via de eigen kerkenraad natuurlijk.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoorErskinees schreef: ↑13 nov 2023, 16:42En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.
Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, dat heb je echt mis. Meerdere vergaderingen kunnen inderdaad adviezen geven, indringende adviezen zelfs. In zulke gevallen kan een kerkenraad inderdaad een eigenstandige afweging maken. Als meerdere vergaderingen een besluit nemen, dan dient dat door alle kerken voor vast en bondig gehouden te worden, behoudens recht op appel. (art. 31 DKO) Daarin zit geen enkele ruimte om een besluit wel of niet uit te voeren of over te nemen. Dat is typisch GKV-kerkrecht, en zit ook wel in de huidige NeGK-kerkorde.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 15:01Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd wanneer je je als kerkenraad aansluit bij een kerkverband, je de adviezen van dat kerkverband niet overneemt. Maar uiteindelijk is de kerkenraad verantwoordelijk, niet de synode of de classis. Daarop is het gereformeerde kerkrecht gebaseerd.
Ook die redenering klopt niet. Dat zou kloppen, wanneer de synode zou verplichten dat de kerkenraad naast mannen minstens ook één vrouw als ambtsdrager zou moeten hebben. Nu is het GKv-besluit om het in de vrijheid van kerkenraden te laten om al dan niet vrouwen te kandideren voor de ambten.Tiberius schreef:Je kan namelijk ook jouw redenering omdraaien: als de synode vrouwen in het ambt toelaat, hoef je daar als kerkenraad niet meer over na te denken: het is immers al besloten op basis van de Bijbel, dus als we bekwame vrouwen hebben, dan zetten we hen op tweetal. Dat zie je bij de vroegere GKv gebeuren.
Ook deze redenering klopt niet. Hoewel het niet wijs en verstandig is om elkaar te binden in middelmatige zaken, is het wel zo dat, wanneer een synode eenmaal heeft besloten dat geen enkele predikant buiten het eigen kerkverband in een officiële eredienst mag voorgaan, dat uiteindelijk het goed recht is van een kerkverband. Een synode behandelt immers alleen maar zaken die door mindere vergaderingen ter synode gebracht zijn. Het is daarom door de kerken gewild dat daarover een uitspraak is gedaan. Dat heeft niets met binding van gewetens te maken. In die redenering zou immers elk kerkordeartikel een soort advies zijn; maar dan kun je de kerkorde net zo goed opdoeken. (Los daarvan is de scriptie van Daniël Schut erg matig van inhoud; die zou ik niet als bron kiezen.)Tiberius schreef:Dan dient de kerkorde aangepast te worden, want kennelijk heerst die over de gewetens van de kerkenraad van Carterton. En daar is een kerkorde niet voor bedoeld. Zie de scriptie van Daniël Schut (zie hier voor samenvatting: https://www.rd.nl/artikel/1021193-danie ... uw-niet-op) recent hierover en wat prof. Selderhuis hierover schrijft.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 14:51Maar zoals ik al zei: strikt genomen heeft @Job natuurlijk gelijk. Kerkordelijk is de kansel van de GG Carterton gesloten voor ds. Procee en is de classis gerechtigd om de kerkenraad van Carterton daarop te bevragen. Dat neemt niet weg dat het in deze tijd heel goed zou zijn als de onderlinge kansels, onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, voor elkaar geopend zouden zijn, als de prediker op dezelfde grondslag van Schrift en belijdenis staat. @Job noemde mijn opmerking van de collecte voor de GBS flauw; ik meende het toch vrij serieus. Je ziet in de praktijk dat de kansels over en weer open zijn tussen GG, GGiN, OGGN, HHK, en enkele CGK als het gaat om preekbeurten voor de GBS of de SGP. De vrij strikte uitleg dat dit feitelijk niet zou gaan om een eredienst omdat de groet en de zegen niet worden uitgesproken, is alleen in theorie juist. Want wanneer de plaatselijke kerkenraad de betreffende predikant echt een dwaalleraar zou vinden, zou men deze man echt niet op de kansel toelaten, zelfs als zou er voor de GBS en SGP samen gecollecteerd worden.
Wanneer de kerkenraad van Carterton toch ds. Procee laat voorgaan, dan is op basis van synodale uitspraken en de kerkorde deze kerkenraad daarop aan te spreken. Een classis kan er dan voor kiezen om te dienaangaande een instructie te sturen naar de synode om dit in uitzonderingsgevallen mogelijk te maken. Zij kan tijdelijk die toestemming ook verlenen; misschien is dat zelfs al gebeurd. In dat geval doet Carterton niets illegaals. De classis kan ook een vermaning uitspreken; als de kerkenraad van Carterton daarna toch volhardt in zijn standpunt, dan is er via de officiële kerkelijke weg weinig tegen te beginnen, of er moet een afzettingsprocedure gestart worden vanwege het overtreden van het vijfde gebod, namelijk het negeren van het gezag van meerdere vergaderingen. Ik zou dat in deze casus niet voor mijn rekening durven nemen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zit zelf niet in een gemeente a la Bodegraven of Houten. Flink meer "midden" zeg maar. Toch is de hsv hier echt geen issue meer en zeker niet hypergevoelig.Job schreef: ↑13 nov 2023, 17:04Op zich kan ik jou ook wel volgen. Maar dan begin je de grenzen natuurlijk niet te verkennen met iets hypergevoeligs als de HSV. Anders mis je echt een antenne hoorErskinees schreef: ↑13 nov 2023, 16:42En toen? Ik heb er niets over in classisverslagen gelezen.
Ik snap je echt wel overigens, Job. En ben het echt wel met je eens dat niet iedere gemeente moet doen wat goed is in eigen oog. Er zijn afspraken en daar dien je jezelf aan te houden. Toch is de GG erg overgereguleerd en van iedere afwijking lijkt men kippenvel te krijgen. Mijn standpunt blijft dat gemeenten best wat meer vrijheid zouden mogen krijgen en dat niet iedere "poep en scheet" door (andere!) gemeenten moeten worden ingebracht op classisvergaderingen. Laat gemeenten die dat willen de HSV gebruiken en schiet van een officieel foutieve kanselruil niet in de kramp. Ik denk dat dit de onderlinge eenheid alleen maar ten goede komt i.p.v. het kunstmatig creëren van een kerkelijk leven waarbij alles verboden is.
Bovendien hoeft een kerkenraad toch geen rekening te houden met gevoeligheden van zustergemeenten? Ze dient leiding te geven aan de eigen gemeente, niet aan de gemeente van een dorp of plaats verderop.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10207
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar dat is dan toch de logische consequentie van wat jij hier aangeeft? Wat stelt een kerkverband nog voor als elke gemeente zich niet aan de landelijke afspraken hoeft te houden, en in alles gewoon zijn eigen gang kan gaan? Ik vind wat je laatste uitspraken in dit topic heel independentistische, al zet je net niet die laatste stap.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 16:30Nou nee, dat is het independentistische kerkmodel; dat is waar de vroegere NGK-kerkorde toe neigde en je nu ook nog wel in de NeGK-kerkorde terugziet.J.C. Philpot schreef: ↑13 nov 2023, 16:27Als dat is hoe gemeentes gaan acteren zijn fenomenen als kerkverbanden, synodes en classis nog slechts een wassen neus, en kun je beter als losse onafhankelijke gemeentes verder gaan.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 14:33 Wat een onzin toch, hoe kom je daar nou bij?
Ik zeg alleen dat een kerkenraad zelfstandig verantwoordelijk is. Over alle onderwerpen. Of het nu over bijbelvertalingen, ambtsdragers, voorgangers of wat dan ook gaat, hij kan zich niet achter een synodeadvies verschuilen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hier is het wel een issue, zo zie je maar dat het van plaats tot plaats verschilt. En landelijk in de koplaag van het kerkverband is het zéker nog wel een issue.Erskinees schreef: ↑13 nov 2023, 17:14Ik zit zelf niet in een gemeente a la Bodegraven of Houten. Flink meer "midden" zeg maar. Toch is de hsv hier echt geen issue meer en zeker niet hypergevoelig.
Bovendien hoeft een kerkenraad toch geen rekening te houden met gevoeligheden van zustergemeenten? Ze dient leiding te geven aan de eigen gemeente, niet aan de gemeente van een dorp of plaats verderop.
Een kerkenraad dient leiding te geven aan de eigen gemeente, dat is een ding wat zeker is. Het helpt dan natuurlijk niet als dat wat ze zelf proberen voor te staan, elders ondergraven wordt en daardoor vragen oproept.
En verder is er opgeroepen het gesprek met elkaar te voeren binnen het kerkverband, welnu, dat hebben ze gedaan. Niets meer dan dat, ook niet minder. Heel volwassen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die art-31-constructie zat inderdaad in de oude GKv-kerkorde, maar in de nieuwe NeGK-kerkorde dienen veel besluiten geratificeerd te worden.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 17:07Nee, dat heb je echt mis. Meerdere vergaderingen kunnen inderdaad adviezen geven, indringende adviezen zelfs. In zulke gevallen kan een kerkenraad inderdaad een eigenstandige afweging maken. Als meerdere vergaderingen een besluit nemen, dan dient dat door alle kerken voor vast en bondig gehouden te worden, behoudens recht op appel. (art. 31 DKO) Daarin zit geen enkele ruimte om een besluit wel of niet uit te voeren of over te nemen. Dat is typisch GKV-kerkrecht, en zit ook wel in de huidige NeGK-kerkorde.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 15:01Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd wanneer je je als kerkenraad aansluit bij een kerkverband, je de adviezen van dat kerkverband niet overneemt. Maar uiteindelijk is de kerkenraad verantwoordelijk, niet de synode of de classis. Daarop is het gereformeerde kerkrecht gebaseerd.
Jij zit meer op de strikte lijn, ik meer op de lijn van Selderhuis. Ook al is er geen art-31-appel geweest, toch is zo’n van het synodebesluit afwijkend standpunt geen reden voor verwijdering.
Zoiets zal er in de komende synode ook wel komen. Anders krijg je zulke misstanden zoals je nu ziet: de ene classis vindt het prima als meerdere gemeenten vrouwen in het ambt toelaten; een andere classis snijdt de band met zo’n gemeente door. Dat kan ook niet echt de bedoeling zijn.
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk werkt dat niet. Dan redeneert men gewoon: de synode ziet op Bijbelse gronden geen bezwaar tegen vrouwen in het ambt, wij zijn geen theologie, dus we gaan die discussie niet overdoen.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 17:07Ook die redenering klopt niet. Dat zou kloppen, wanneer de synode zou verplichten dat de kerkenraad naast mannen minstens ook één vrouw als ambtsdrager zou moeten hebben. Nu is het GKv-besluit om het in de vrijheid van kerkenraden te laten om al dan niet vrouwen te kandideren voor de ambten.Tiberius schreef:Je kan namelijk ook jouw redenering omdraaien: als de synode vrouwen in het ambt toelaat, hoef je daar als kerkenraad niet meer over na te denken: het is immers al besloten op basis van de Bijbel, dus als we bekwame vrouwen hebben, dan zetten we hen op tweetal. Dat zie je bij de vroegere GKv gebeuren.
Ok, dan laten we Schut schieten: het valt voor een GG-er niet mee om over CGK-kwesties iets te zeggen.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 17:07Ook deze redenering klopt niet. Hoewel het niet wijs en verstandig is om elkaar te binden in middelmatige zaken, is het wel zo dat, wanneer een synode eenmaal heeft besloten dat geen enkele predikant buiten het eigen kerkverband in een officiële eredienst mag voorgaan, dat uiteindelijk het goed recht is van een kerkverband. Een synode behandelt immers alleen maar zaken die door mindere vergaderingen ter synode gebracht zijn. Het is daarom door de kerken gewild dat daarover een uitspraak is gedaan. Dat heeft niets met binding van gewetens te maken. In die redenering zou immers elk kerkordeartikel een soort advies zijn; maar dan kun je de kerkorde net zo goed opdoeken. (Los daarvan is de scriptie van Daniël Schut erg matig van inhoud; die zou ik niet als bron kiezen.)Tiberius schreef:Dan dient de kerkorde aangepast te worden, want kennelijk heerst die over de gewetens van de kerkenraad van Carterton. En daar is een kerkorde niet voor bedoeld. Zie de scriptie van Daniël Schut (zie hier voor samenvatting: https://www.rd.nl/artikel/1021193-danie ... uw-niet-op) recent hierover en wat prof. Selderhuis hierover schrijft.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 14:51Maar zoals ik al zei: strikt genomen heeft @Job natuurlijk gelijk. Kerkordelijk is de kansel van de GG Carterton gesloten voor ds. Procee en is de classis gerechtigd om de kerkenraad van Carterton daarop te bevragen. Dat neemt niet weg dat het in deze tijd heel goed zou zijn als de onderlinge kansels, onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, voor elkaar geopend zouden zijn, als de prediker op dezelfde grondslag van Schrift en belijdenis staat. @Job noemde mijn opmerking van de collecte voor de GBS flauw; ik meende het toch vrij serieus. Je ziet in de praktijk dat de kansels over en weer open zijn tussen GG, GGiN, OGGN, HHK, en enkele CGK als het gaat om preekbeurten voor de GBS of de SGP. De vrij strikte uitleg dat dit feitelijk niet zou gaan om een eredienst omdat de groet en de zegen niet worden uitgesproken, is alleen in theorie juist. Want wanneer de plaatselijke kerkenraad de betreffende predikant echt een dwaalleraar zou vinden, zou men deze man echt niet op de kansel toelaten, zelfs als zou er voor de GBS en SGP samen gecollecteerd worden.

Nee, je hoeft de kerkorde niet op te doeken, maar die moet ten allen tijde dienend zijn. Dat is overigens waar deze discussie mee begon; niet heersend.
Dat ben ik helemaal met je eens.Evangelist schreef: ↑13 nov 2023, 17:07 Wanneer de kerkenraad van Carterton toch ds. Procee laat voorgaan, dan is op basis van synodale uitspraken en de kerkorde deze kerkenraad daarop aan te spreken. Een classis kan er dan voor kiezen om te dienaangaande een instructie te sturen naar de synode om dit in uitzonderingsgevallen mogelijk te maken. Zij kan tijdelijk die toestemming ook verlenen; misschien is dat zelfs al gebeurd. In dat geval doet Carterton niets illegaals. De classis kan ook een vermaning uitspreken; als de kerkenraad van Carterton daarna toch volhardt in zijn standpunt, dan is er via de officiële kerkelijke weg weinig tegen te beginnen, of er moet een afzettingsprocedure gestart worden vanwege het overtreden van het vijfde gebod, namelijk het negeren van het gezag van meerdere vergaderingen. Ik zou dat in deze casus niet voor mijn rekening durven nemen.
Maar beter kan de synode niet zulke massieve uitspraken doen en het gewoon bij de lokale kerkenraad laten liggen.
- FlyingEagle
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vermoed dat we in een zelfde soort gemeente zitten, ook hier is de HSV geen issue. Nee hij wordt niet gebruikt tijdens officiële kerkelijke bijeenkomsten maar veel leden gebruiken deze gewoon thuis.Erskinees schreef: Ik zit zelf niet in een gemeente a la Bodegraven of Houten. Flink meer "midden" zeg maar. Toch is de hsv hier echt geen issue meer en zeker niet hypergevoelig.
Bovendien hoeft een kerkenraad toch geen rekening te houden met gevoeligheden van zustergemeenten? Ze dient leiding te geven aan de eigen gemeente, niet aan de gemeente van een dorp of plaats verderop.
Eens met jouw stellingname
Re: Gereformeerde Gemeenten
Aan de ene kant van het spectrum heb je independentistische kerkmodel, aan de andere kant het top-down-model.J.C. Philpot schreef: ↑13 nov 2023, 17:30Maar dat is dan toch de logische consequentie van wat jij hier aangeeft? Wat stelt een kerkverband nog voor als elke gemeente zich niet aan de landelijke afspraken hoeft te houden, en in alles gewoon zijn eigen gang kan gaan? Ik vind wat je laatste uitspraken in dit topic heel independentistische, al zet je net niet die laatste stap.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 16:30Nou nee, dat is het independentistische kerkmodel; dat is waar de vroegere NGK-kerkorde toe neigde en je nu ook nog wel in de NeGK-kerkorde terugziet.J.C. Philpot schreef: ↑13 nov 2023, 16:27Als dat is hoe gemeentes gaan acteren zijn fenomenen als kerkverbanden, synodes en classis nog slechts een wassen neus, en kun je beter als losse onafhankelijke gemeentes verder gaan.Tiberius schreef: ↑13 nov 2023, 14:33 Wat een onzin toch, hoe kom je daar nou bij?
Ik zeg alleen dat een kerkenraad zelfstandig verantwoordelijk is. Over alle onderwerpen. Of het nu over bijbelvertalingen, ambtsdragers, voorgangers of wat dan ook gaat, hij kan zich niet achter een synodeadvies verschuilen.
De GG zitten vrijwel op het top-down-model door alles op micro-niveau vast te leggen. Dat is niet de bedoeling van de kerkorde.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je trekt het nu in het specifieke voorbeeld van vrouwelijke ambtsdragers. En op zich is dat wel een aardige casus, want daarin zie je gespletenheid al: de ene classis vindt het allemaal prima, en de andere classis zet een gemeente buitenspel.HHR schreef: ↑13 nov 2023, 16:58Ik schrik van deze houding.
Daarmee geef je aan dat je je prima kunt vinden in een gedoogconstructie binnen de CGK als een deel van de gemeenten overgaat tot / blijft bij het bevestigen van vrouwen tot ambtsdragers.
En als jij dat al vindt, maak ik me grote zorgen.
Als dit de gedachte van 'midden cgk' is, dan is er geen andere weg voor de bezwaarden om weg te gaan. Die kunnen hier, mi begrijpelijk, niet in mee.
Maar dat is niet mijn punt; het gaat mij om de verantwoordelijkheid van de lokale kerkenraad. Een ambtsdrager weet zich door God en Zijn gemeente geroepen, dat is de kern van het ambt. Hij is geen verlengstuk van een classis- of synodelid.