Mooi voorbeeld! Nu een voorbeeld dat Gods gebod overtreden mag worden om iets te voorkomen?KDD schreef: ↑01 nov 2023, 17:09En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreinnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.Wim Anker schreef: ↑01 nov 2023, 15:15Voorbeelden uit de Schrift? Overtreden van een gebod om iets te voorkomen?Geytenbeekje schreef: ↑01 nov 2023, 14:52Allebei. Als je iets kan voorkomen door soms iets los te laten zie ik dat iets als een goed iets.
Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]
Is de verovering van de dorp Ai in Jozua 8 misschien een voorbeeld?
Dat is daar een duidelijk voorbeeld van, want in zijn algemeenheid is liegen onjuist.Wim Anker schreef: ↑01 nov 2023, 17:25Mooi voorbeeld! Nu een voorbeeld dat Gods gebod overtreden mag worden om iets te voorkomen?KDD schreef: ↑01 nov 2023, 17:09En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreinnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.Wim Anker schreef: ↑01 nov 2023, 15:15Voorbeelden uit de Schrift? Overtreden van een gebod om iets te voorkomen?Geytenbeekje schreef: ↑01 nov 2023, 14:52
Allebei. Als je iets kan voorkomen door soms iets los te laten zie ik dat iets als een goed iets.
Maar goed, op welk punt heeft de ChristenUnie Gods gebod overtreden? Voordat er een onmogelijk geheel aan misverstanden ten grondslag ligt aan het gesprek?
-
Het huwelijk is volgens de Bijbel tussen één man en één vrouw. Het huwelijk kan slechts om twee redenen stoppen.DDD schreef: ↑01 nov 2023, 23:57Dat is daar een duidelijk voorbeeld van, want in zijn algemeenheid is liegen onjuist.Wim Anker schreef: ↑01 nov 2023, 17:25Mooi voorbeeld! Nu een voorbeeld dat Gods gebod overtreden mag worden om iets te voorkomen?
Maar goed, op welk punt heeft de ChristenUnie Gods gebod overtreden? Voordat er een onmogelijk geheel aan misverstanden ten grondslag ligt aan het gesprek?
- Overlijden
- Vreemdgaan.
Dat jij de Bijbel op dit punt anders leest, is bekend. Ook de CU leest tegenwoordig de Bijbel helaas anders dan 20 jaar terug.
En wat wordt daarmee precies overtreden en wat wordt daarmee voorkomen? Voordat we ieder verschil van inzicht onder de vraagstelling laten vallen?
Misschien is dit een voorbeeld:
Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man! Zo zegt de HEERE, de God Israels: Ik heb u ten koning gezalfd over Israel, en Ik heb u uit Sauls hand gered; En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israel en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.
Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man! Zo zegt de HEERE, de God Israels: Ik heb u ten koning gezalfd over Israel, en Ik heb u uit Sauls hand gered; En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israel en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.
-
Gods inzetting wordt overtreden.
Ik had het idee dat jij een nieuwe vraag stelde. Ik gaf antwoord op de vraag 'maar goed, welk punt heeft de ChristenUnie Gods gebod overtreden?'
Nee. Dit is het aanpassen aan de toenmalige cultuur. Niet één zonde toelaten om erger te voorkomen. Of ik moet iets over het hoofd zien.KDD schreef: ↑02 nov 2023, 03:11 Misschien is dit een voorbeeld:
Nonou..... De vroedvrouwen kregen opdracbt tot doden van pasgeboren babies. In de cultuur van die tijd moesten ze "aborteren" zeg maar. Dat deden ze niet en toen de Farao vroeg waarom niet logen zij daarom.DDD schreef: ↑01 nov 2023, 23:57Dat is daar een duidelijk voorbeeld van, want in zijn algemeenheid is liegen onjuist.Wim Anker schreef: ↑01 nov 2023, 17:25Mooi voorbeeld! Nu een voorbeeld dat Gods gebod overtreden mag worden om iets te voorkomen?
Dat nu opvoeren als dat abortus volgens de Schrift is toegestaan om "iets" te voorkomen is nogal een dubieuze redenatie.
En het gaat erover dat de christenuni niet meer expliciet voor een verbod voor abortus pleit.
Volgens mij is er e.e.a. verdraaid/verkeerd begrepen?Wim Anker schreef: ↑02 nov 2023, 12:35Nonou..... De vroedvrouwen kregen opdracbt tot doden van pasgeboren babies. In de cultuur van die tijd moesten ze "aborteren" zeg maar. Dat deden ze niet en toen de Farao vroeg waarom niet logen zij daarom.DDD schreef: ↑01 nov 2023, 23:57Dat is daar een duidelijk voorbeeld van, want in zijn algemeenheid is liegen onjuist.
Dat nu opvoeren als dat abortus volgens de Schrift is toegestaan om "iets" te voorkomen is nogal een dubieuze redenatie.![]()
En het gaat erover dat de christenuni niet meer expliciet voor een verbod voor abortus pleit.
Dat denk ik niet? Wat zou verkeerd begrepen zijn? Lees even terug. Een verbod op abortus is, om pragmatische redenen, geen uitgangspunt volgens de CU en @Geitenbeek is het daarmee eens.Terri schreef: ↑02 nov 2023, 13:38Volgens mij is er e.e.a. verdraaid/verkeerd begrepen?Wim Anker schreef: ↑02 nov 2023, 12:35Nonou..... De vroedvrouwen kregen opdracbt tot doden van pasgeboren babies. In de cultuur van die tijd moesten ze "aborteren" zeg maar. Dat deden ze niet en toen de Farao vroeg waarom niet logen zij daarom.
Dat nu opvoeren als dat abortus volgens de Schrift is toegestaan om "iets" te voorkomen is nogal een dubieuze redenatie.![]()
(De suggestieve opmerking "verdraaid" is overigens een misselijke opmerking!)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 02 nov 2023, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alhier was het een kleine ergernis dat ik weer eens in een dakgoot kon kruipen om een stuk regenpijp op zijn plaats te zetten. Inmiddels krijg ik er wel een soort handigheid in, maar nog steeds realiseer ik me pas dat dat ding er weer eens uitgewaaid is als het drupt in de woonkamer. En uiteraard hang ik altijd vanaf een bureau door een raam in die dakgoot als het stormt en giet.
En dus heb ik een document 'kluslijst' gemaakt, en ga ik binnenkort eens een klusjesman fixen.
En dus heb ik een document 'kluslijst' gemaakt, en ga ik binnenkort eens een klusjesman fixen.
Vervelend. Misschien kun je hem vastzetten met tiewraps?Zita schreef: ↑02 nov 2023, 18:18 Alhier was het een kleine ergernis dat ik weer eens in een dakgoot kon kruipen om een stuk regenpijp op zijn plaats te zetten. Inmiddels krijg ik er wel een soort handigheid in, maar nog steeds realiseer ik me pas dat dat ding er weer eens uitgewaaid is als het drupt in de woonkamer. En uiteraard hang ik altijd vanaf een bureau door een raam in die dakgoot als het stormt en giet.
Ik zie dat niet hoor:Wim Anker schreef: ↑02 nov 2023, 18:15Dat denk ik niet? Wat zou verkeerd begrepen zijn? Lees even terug. Een verbod op abortus is, om pragmatische redenen, geen uitgangspunt volgens de CU en @Geitenbeek is het daarmee eens.Terri schreef: ↑02 nov 2023, 13:38Volgens mij is er e.e.a. verdraaid/verkeerd begrepen?Wim Anker schreef: ↑02 nov 2023, 12:35Nonou..... De vroedvrouwen kregen opdracbt tot doden van pasgeboren babies. In de cultuur van die tijd moesten ze "aborteren" zeg maar. Dat deden ze niet en toen de Farao vroeg waarom niet logen zij daarom.
(De suggestieve opmerking "verdraaid" is overigens een misselijke opmerking!)
https://www.christenunie.nl/standpunt/abortus
Er staat duidelijk dat de beschermwaardigheid van het leven centraal moet staan. Dat lijkt me meer dan duidelijk genoeg.