Kleine ergernissen

HHR

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door HHR »

Job schreef: 28 okt 2023, 17:22
Zeeuw schreef: 28 okt 2023, 15:32 Een foto van de SGP lijsttrekker onder een regenboog met ‘stem Chris telijk’. Ik heb nog nooit anders dan SGP gestemd, maar dit soort uitingen stelt me teleur.
Met je eens Zeeuw, wat een miskleun. Terwijl de naam christelijk nog wel is afgeleid van Christus. Ook hier een trouw SGP-stemmer. Ik ervaar dit keer voor het eerst een drempel(tje), gevoelsmatig hebben de mannen (nog) niet het evenwichtige, belegen, gedegen kaliber van Kersten, Van der Vlies en Van der Staaij. Maar de pro's om wel op de meest Bijbeltrouwe partij te stemmen, overtreffen nog steeds verre de bezwaren.
Tijden veranderen, leeftijden ook.
Natuurlijk kijk jij anders tegen lijsttrekkers aan. Je bent zelf ouder geworden, afstand wordt minder, en transparantie wordt groter.
Van lijsttrekkers uit het verleden wordt een romantisch sfeerbeeld gemaakt.
Zo werkt een menselijk brein.

Maar er is altijd een groep geweest die moeite had als er vernieuwingen waren.
Dat is het bestaansrecht van het clubje rond "In 't Spoor"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo zie je maar: smaken verschillen. Jij vindt het een prima foto, voor mij is zo'n foto een reden om in ieder geval niet op hem te stemmen.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 30 okt 2023, 07:03
Tiberius schreef: 28 okt 2023, 19:22
Psalm schreef: 28 okt 2023, 18:20 Ik heb de foto ook gezien. Het is een echte regenboog. Geen Pride vlag. Dus wel eerst naar de feiten kijken.

Afbeelding
Bizar, zo'n foto.
Goed gevonden. Prima foto.
Niets mis mee.
Slecht gevonden juist. Het woord 'christelijk' is al zo uitgehold, daar moeten we niet verder aan willen bijdragen.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 30 okt 2023, 07:13 Zo zie je maar: smaken verschillen. Jij vindt het een prima foto, voor mij is zo'n foto een reden om in ieder geval niet op hem te stemmen.
En dat mag.

Ik vind het juist wel leuk gevonden.
Zoiets is voor een marketeer een inkopper natuurlijk.
En niet de hele campagne is op deze leus gebouwd, dan zou het misschien nog wat anders zijn.
Daarnaast vind ik de aandacht voor de regenboog als christelijk teken van Gods Trouw, Hoop en het Verbond heel mooi. We hebben dat teken te makkelijk af laten pakken door anti bijbelse groepen.

Wat maakt het dat jij het in zeer krachtige woorden veroordeeld?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is natuurlijk een beeld; dat kan bij iedereen verschillende reacties oproepen.
Een regenboog boven een kerk zie ik als teken van Gods trouw. Als daar al iemand als verpersoonlijking bij afgebeeld zou moeten worden, denk ik toch eerder aan Jezus.
De link Chris-christelijk-Christus is ook niet ver weg; dat gaat voor mij veel te ver.
Verder heb ik bij christelijk ook meestal nog wel een notie van 'nederig', 'ootmoedig', enz. Daarbij past zo'n narcistische foto niet.

Voor mij dus een reden om even verder te zweven; hoewel ik absoluut geen fan ben van In het Spoor.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie totaal niets narcistisch in deze foto .
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb geen enkele moeite met dit gebruik van de regenboog.

De leus "Stem Chris telijk" vind ik smakeloos. Ik hoop dat de SGP zich in de toekomst wat meer distantieert van de huidige oppervlakkige manier van campagne voeren, zoals die in de Nederlands politiek gangbaar is. Daarnaast hoop ik dat ook bij de nieuwe generatie politici het staatkundig gereformeerde gedachtegoed niet vervaagd. Ik het wel overdreven om van narcistisch te spreken of de link met de pride te maken - daar gebruiken ze de regenboog heel anders.

Maar er is geen haar op mijn hoofd die twijfelt om SGP te stemmen. De SGP is in mijn ogen nog steeds de enige politieke partij die onverkort vasthoud aan Gods Woord. Dat kon in het verleden ook van de GPV/RPF/CU gezegd worden, daar gaat men een te linkse koers en als belangrijkste, daar wordt de norm van Gods Woord steeds meer losgelaten voor een wat meer algemene feel-good christelijke-politiek.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 okt 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 30 okt 2023, 08:01 Ik zie totaal niets narcistisch in deze foto .
Narcistisch in de betekenis van de persoonlijkheidsstoornis niet nee, dat kan ik van zo'n afstand niet diagnosticeren.
Maar wel in de oorspronkelijke betekenis van de mythe, waarin Narcissus verliefd werd op zijn spiegelbeeld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Die goeie ouwe tijd met effen oranje verkiezingsposters is ver weg.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 30 okt 2023, 08:09
DDD schreef: 30 okt 2023, 08:01 Ik zie totaal niets narcistisch in deze foto .
Narcistisch in de betekenis van de persoonlijkheidsstoornis niet nee, dat kan ik van zo'n afstand niet diagnosticeren.
Maar wel in de oorspronkelijke betekenis van de mythe, waarin Narcissus verliefd werd op zijn spiegelbeeld.
Ook dat zie ik niet in de foto. Ik vind de leus ook niet verkeerd. Hij benadrukt alleen zijn naam in het woord christelijk. Als dat te ver zou gaan zou je mijns inziens ook niemand meer 'Chris' kunnen noemen.
HHR

Bericht door HHR »

Herman schreef: 30 okt 2023, 08:11 Die goeie ouwe tijd met effen oranje verkiezingsposters is ver weg.
Afbeelding

Dit is anders toch heel sober.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien heb ik toch meer in-het-spoor-dna dan ik dacht. ;)
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 30 okt 2023, 09:08 Misschien heb ik toch meer in-het-spoor-dna dan ik dacht. ;)
Wist je dat nog niet dan :haha
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef: 30 okt 2023, 08:03 Ik heb geen enkele moeite met dit gebruik van de regenboog.

De leus "Stem Chris telijk" vind ik smakeloos. Ik hoop dat de SGP zich in de toekomst wat meer distantieert van de huidige oppervlakkige manier van campagne voeren, zoals die in de Nederlands politiek gangbaar is. Daarnaast hoop ik dat ook bij de nieuwe generatie politici het staatkundig gereformeerde gedachtegoed niet vervaagd. Ik het wel overdreven om van narcistisch te spreken of de link met de pride te maken - daar gebruiken ze de regenboog heel anders.

Maar er is geen haar op mijn hoofd die twijfelt om SGP te stemmen. De SGP is in mijn ogen nog steeds de enige politieke partij die onverkort vasthoud aan Gods Woord. Dat kon in het verleden ook van de GPV/RPF/CU gezegd worden, daar gaat men een te linkse koers en als belangrijkste, daar wordt de norm van Gods Woord steeds meer losgelaten voor een wat meer algemene feel-good christelijke-politiek.
Zolang CU strijdt voor zo weinig mogelijk abortussen en euthanasie zie ik voor mij zelf geen reden om niet op die partij te stemmen. Maar iedereen in zijn eigen gemoed verzekerd ;) ;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: 30 okt 2023, 09:38
J.C. Philpot schreef: 30 okt 2023, 08:03 Ik heb geen enkele moeite met dit gebruik van de regenboog.

Zolang CU strijdt voor zo weinig mogelijk abortussen en euthanasie zie ik voor mij zelf geen reden om niet op die partij te stemmen. Maar iedereen in zijn eigen gemoed verzekerd ;) ;)
Ik zie op de CU standpunten pagina vooral veel wollige taal dat men abortus en euthanasie ongewenst vind, en dat men deze zaken wil beperken. Maar wat ten diepste moord is, kun je alleen verbieden. En daar lees ik helemaal niets over.

https://www.christenunie.nl/standpunt
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie