Hoed in eredienst?

Dodo

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

45 jaar geleden op de Guido in Rotterdam ook niet.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 11:41
Henk J schreef: 24 okt 2023, 07:29 Zou het niet extreem zijn om naar aanleiding van een hoed de rechterflank te vergelijken met een gewelddadige en moorddadige organisatie?
Nee. Het punt is dat dwingend iets wordt opgelegd op basis van interpretatie c.q. traditie. Dat de Taliban handhaaft met geweld en de betreffende scholen of kerken zich beperken tot ontzegging van toegang c.q. het aangaan van het gesprek is natuurlijk wel een groot verschil, maar in de vergelijking doet dat niet ter zake.
Zelfs Baudet heeft betere vergelijkingen.

De SGP en behoudende kerken hebben net als de Taliban geen vrouwen in het bestuur. Bij beide is het ingegeven door een religieuze overtuiging. Genoeg raakvlakken voor een prachtige complottheorie of een betere vergelijking.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 24 okt 2023, 11:47 Je maakt je hier volstrekt belachelijk met je Taliban vergelijking.
Dat mag je vinden, ik vind de vergelijking zeer gepast.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 24 okt 2023, 12:14

Dit!

Het is nogal wat om alles te bestempelen als maar een interpretatie c.q. traditie.
Dan voel je je wel heel verlicht tov de historie en de wereldwijde kerk. Waar in het overgrote deel 1 Kor 11 wel praktisch toegepast wordt.
Tijdens kerkdiensten, niet bij openingen van het schooljaar, catechese of andere kerkelijke activiteiten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 24 okt 2023, 12:40

De SGP en behoudende kerken hebben net als de Taliban geen vrouwen in het bestuur. Bij beide is het ingegeven door een religieuze overtuiging. Genoeg raakvlakken voor een prachtige complottheorie of een betere vergelijking.
Het gaat om dwingend opleggen van opvattingen van een ultra orthodoxe groepering op de hele geloofsgemeenschap.
DDD

Bericht door DDD »

Ja maar op die manier kan een zoontje die twee uur schermtijd krijgt, zijn ouders ook vergelijken met de Taliban. Zeker als de telefoon wordt ingenomen tijdens het eten ofzo.

Het gaat niet alleen om één punt van vergelijking, maar ook om de vraag of de vergelijking zelf wel proportioneel is.

Dat is hij mijns inziens niet.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 13:36
MGG schreef: 24 okt 2023, 12:40

Het gaat om dwingend opleggen van opvattingen van een ultra orthodoxe groepering op de hele geloofsgemeenschap.
Wat versta jij precies onder 'relaviteren' of 'buiten de lijntjes kleuren'?
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 24 okt 2023, 10:18 Ik zie dat Pierre27 niet onderbouwt waarom de hoed bij jaaropeningen niet alleen bij de uiterste rechterflank zou horen. Ik denk dat de opmerking over het bubbeltje meer de persoonlijke stijl dan neerbuigendheid is. Maar misschien heb ik teveel zelfvertrouwen;-). Voor neerbuigendheid in mijn richting is in ieder geval geen enkele reden. :D

De vraag van inwoner is nog meer van belang, namelijk hoe je dan toch nader tot elkaar kunt komen. Ik denk dat daarvoor nodig is wederzijds begrip en verdraagzaamheid in kleinigheden.

Aan mijn kant is er onbegrip. Ik heb de indruk dat in zo'n geval de regels die de heilige Geest heeft gegeven voor kwetsbare gelovigen worden toegepast op dictatoriale gelovigen. Daarmee doe je mijns inziens de Bijbel geen recht. Maar ik begrijp ook dat de vermeende dictators niet het idee hebben dat ik hen daarmee recht doe. Zij zijn oprecht bang voor vervlakking en gaan steeds harder roepen om gehoord te worden.

Maar als je de traditie gaat overdrijven/overwaarderen om de wezenlijke kern te behouden, dan blaas je het geloof op tot een luchtballon, die bij één speldenprik tot niets wordt.

En ondertussen zie je bij tijd en wijle een uittocht van ware gelovigen die ondanks hun ootmoed het gedrag van de dictators niet meer aankunnen. Dat is óók bij Pierre27 in de kerk gebeurd, dus hij heeft het met zijn eigen ogen kunnen zien hoe de strijd tussen vlees en Geest verloopt. Al besef ik dat er ook mensen zijn die dit zien als karaktertrekken die enkel persoonlijkheden betreffen, en los staan van de heiligmaking en de vrucht van de heilige Geest. Die laatste visie zet de zaak in ieder geval minder op scherp en zou dus behulpzaam kunnen zijn om nader tot elkaar te komen. Maar ik vrees zelf dat die laatste visie naïef is.
Waar heb jij het in vredesnaam in de laatste alinea over? Wat is er bij mij in de kerk gebeurd?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 24 okt 2023, 08:09
pierre27 schreef: 24 okt 2023, 07:50
DDD schreef: 24 okt 2023, 00:08
pierre27 schreef: 23 okt 2023, 23:40

Dat is onjuist want het is niet alleen het standpunt van de uiterst rechterflank. Dus je geframe is hiermee duidelijk geworden.
Ik denk dat je dan toch echt verkeerd kijkt. Er zijn enkele evangelicalen die altijd hoofdbedekking dragen, maar verder vind je dit gedrag alleen in de uiterste rechterflank.
Dat denk ik dus niet. Wellicht is het in jouw bubbeltje wel zo!
Waarom zou neerbuigend? Je kan toch ook op een normale manier reageren in plaats van zo gebeten? Zie hiervoor ook jouw reactie op mijn post.

Ik denk dat @DDD hierin juist wel een punt heeft. Jij behoort tot de rechterflank van de gezindte en bent erg overtuigd van jouw gelijk hierin. Hierin geef je weinig ruimte voor andersdenkenden. Dan zijn zij, volgens jouw woorden, niet geschikt voor reformatorisch onderwijs en krijg je een versmalling in gelijkdenkenden met nog minder ruimte voor een ander.
Nou ik hoor juist dat ik te ruimdenkend ben in mijn kerkelijke omgeving. Juist door het gezinsleven waar ik uit kom hebben we oog voor andersdenkenden gekregen. Dat gaat best ver als ik kijk naar mijn broers en zussen die in het ambt staan, die ik respecteer maar waar ik toch anders in sta. Maar ik ageer tegen mensen die neerkijken op andersdenkenden en daar doe jij samen met DDD en Ambtenaar ruimschoots aan mee. En daar maak ik een punt van en dat blijf ik doen. Wellicht is mijn woordkeuze ook te scherp geweest maar ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom reformatorisch onderwijs jou kan bekoren, dit baseer ik mede op eerdere postings van je ook rondom kleding en andere onderwerpen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 24 okt 2023, 08:53 Nee hoor, als andersdenkenden die desondanks kiezen voor reformatorisch onderwijs zich willen aanpassen aan de geldende mores aldaar is er niets aan de hand. Het is namelijk gewoon een gegeven dat in de refokring veranderingen heel langzaam gaan. Dus mensen die sneller veranderd zijn (de betreffende andersdenkenden hebben vaak wel een recent-historische link met de oorspronkelijke achterban van de school) moeten zich daar gewoon in schikken en anders voor een andere school kiezen. Dat laatste is niet slim, vanwege de hoge kwaliteit van het reformatorisch VO.

Als andersdenkende denken dat je iets kunt doen aan de in jouw ogen achterhaalde regels is tenenkrommend. Niet doen.
Dank voor deze nuance!
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 24 okt 2023, 14:05
DDD schreef: 24 okt 2023, 00:08

Ik denk dat je dan toch echt verkeerd kijkt. Er zijn enkele evangelicalen die altijd hoofdbedekking dragen, maar verder vind je dit gedrag alleen in de uiterste rechterflank.
Waarom zou neerbuigend? Je kan toch ook op een normale manier reageren in plaats van zo gebeten? Zie hiervoor ook jouw reactie op mijn post.

Ik denk dat @DDD hierin juist wel een punt heeft. Jij behoort tot de rechterflank van de gezindte en bent erg overtuigd van jouw gelijk hierin. Hierin geef je weinig ruimte voor andersdenkenden. Dan zijn zij, volgens jouw woorden, niet geschikt voor reformatorisch onderwijs en krijg je een versmalling in gelijkdenkenden met nog minder ruimte voor een ander.
Nou ik hoor juist dat ik te ruimdenkend ben in mijn kerkelijke omgeving. Juist door het gezinsleven waar ik uit kom hebben we oog voor andersdenkenden gekregen. Dat gaat best ver als ik kijk naar mijn broers en zussen die in het ambt staan, die ik respecteer maar waar ik toch anders in sta. Maar ik ageer tegen mensen die neerkijken op andersdenkenden en daar doe jij samen met DDD en Ambtenaar ruimschoots aan mee. En daar maak ik een punt van en dat blijf ik doen. Wellicht is mijn woordkeuze ook te scherp geweest maar ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom reformatorisch onderwijs jou kan bekoren, dit baseer ik mede op eerdere postings van je ook rondom kleding en andere onderwerpen.
Ah, daar zit de angel. Hoe kom jij erbij dat ik neerkijk op andersdenkenden? Dat lijkt mij een conclusie die nergens op gebaseerd is. Dat ik een andere visie op veel zaken heb, betekent niet dat ik op refo's neerkijk. Ik heb ze niet in mijn omgeving. Waarom zou ik daarop neerkijken?
Jouw tweede conclusie is ook niet juist. In een stad waar slechts 3 praktiserende christelijke middelbare scholen zijn, behoorde de keuze tot reformatorisch onderwijs wel degelijk tot de mogelijkheden.

Wellicht is het raadzaam om wat meer te vragen naar iemands beweegredenen in plaats van zelf conclusies te trekken die niet juist zijn. Dat vergemakkelijkt namelijk de communicatie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 24 okt 2023, 14:17
pierre27 schreef: 24 okt 2023, 14:05

Ah, daar zit de angel. Hoe kom jij erbij dat ik neerkijk op andersdenkenden? Dat lijkt mij een conclusie die nergens op gebaseerd is. Dat ik een andere visie op veel zaken heb, betekent niet dat ik op refo's neerkijk. Ik heb ze niet in mijn omgeving. Waarom zou ik daarop neerkijken?
Jouw tweede conclusie is ook niet juist. In een stad waar slechts 3 praktiserende christelijke middelbare scholen zijn, behoorde de keuze tot reformatorisch onderwijs wel degelijk tot de mogelijkheden.

Wellicht is het raadzaam om wat meer te vragen naar iemands beweegredenen in plaats van zelf conclusies te trekken die niet juist zijn. Dat vergemakkelijkt namelijk de communicatie.
Aha, ik zal eraan denken, voor alsnog was de door jouw aangedragen informatie voldoende voor mijn conclusie. We staan qua opvattingen in elk geval mijlenver uit elkaar. Fijne dag Merel!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 24 okt 2023, 14:05 Maar ik ageer tegen mensen die neerkijken op andersdenkenden en daar doe jij samen met DDD en Ambtenaar ruimschoots aan mee. En daar maak ik een punt van en dat blijf ik doen. Wellicht is mijn woordkeuze ook te scherp geweest maar ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom reformatorisch onderwijs jou kan bekoren, dit baseer ik mede op eerdere postings van je ook rondom kleding en andere onderwerpen.
Ik kijk niet meer op mensen, hoe kom je daarbij? Ik constateer slechts dat mensen met een nogal krappe opvatting hun normen opleggen aan anderen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 24 okt 2023, 13:48 Ja maar op die manier kan een zoontje die twee uur schermtijd krijgt, zijn ouders ook vergelijken met de Taliban. Zeker als de telefoon wordt ingenomen tijdens het eten ofzo.

Het gaat niet alleen om één punt van vergelijking, maar ook om de vraag of de vergelijking zelf wel proportioneel is.

Dat is hij mijns inziens niet.
Schermtijd heeft niets van doen met opvattingen die gebaseerd zijn op religieuze uitgangspunten.

En dat is hier juist wel het punt. Een religieuze opvatting tot in extremis doortrekken en vervolgens opleggen aan anderen die tot dezelfde geloofsgemeenschap behoren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie ook totaal niet in waarin ik op mensen neerkijk.

En wat betreft het kerkelijke voorbeeld, daar is hier op het forum al meer dan genoeg over geschreven. Er zijn zelfs forumleden die je daarover haarfijn zouden kunnen informeren.
Plaats reactie