Hoed in eredienst?
-
Re: Hoed in eredienst?
laten we eerst met elkaar duidelijk hebben wat er gevraagd wordt van vrouwen en of onze praktijk daar dan volledig bij aansluit.
Zolang we dit slechts ten dele volgen, hoe kunnen we dan een ander verplichtingen opleggen?
Zolang we dit slechts ten dele volgen, hoe kunnen we dan een ander verplichtingen opleggen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Waarom zou neerbuigend? Je kan toch ook op een normale manier reageren in plaats van zo gebeten? Zie hiervoor ook jouw reactie op mijn post.pierre27 schreef: ↑24 okt 2023, 07:50Dat denk ik dus niet. Wellicht is het in jouw bubbeltje wel zo!DDD schreef: ↑24 okt 2023, 00:08Ik denk dat je dan toch echt verkeerd kijkt. Er zijn enkele evangelicalen die altijd hoofdbedekking dragen, maar verder vind je dit gedrag alleen in de uiterste rechterflank.
Ik denk dat @DDD hierin juist wel een punt heeft. Jij behoort tot de rechterflank van de gezindte en bent erg overtuigd van jouw gelijk hierin. Hierin geef je weinig ruimte voor andersdenkenden. Dan zijn zij, volgens jouw woorden, niet geschikt voor reformatorisch onderwijs en krijg je een versmalling in gelijkdenkenden met nog minder ruimte voor een ander.
Nee hoor, als andersdenkenden die desondanks kiezen voor reformatorisch onderwijs zich willen aanpassen aan de geldende mores aldaar is er niets aan de hand. Het is namelijk gewoon een gegeven dat in de refokring veranderingen heel langzaam gaan. Dus mensen die sneller veranderd zijn (de betreffende andersdenkenden hebben vaak wel een recent-historische link met de oorspronkelijke achterban van de school) moeten zich daar gewoon in schikken en anders voor een andere school kiezen. Dat laatste is niet slim, vanwege de hoge kwaliteit van het reformatorisch VO.
Als andersdenkende denken dat je iets kunt doen aan de in jouw ogen achterhaalde regels is tenenkrommend. Niet doen.
Als andersdenkende denken dat je iets kunt doen aan de in jouw ogen achterhaalde regels is tenenkrommend. Niet doen.
De plaatselijke GG verplicht geen hoofdbedekking bij activiteiten in de kerk buiten de eredienst. Als dan tijdens de opening van het schooljaar van de Jacobus Fruytier in een van de plaatselijke GG's ineens wel hoofdbedekking verplicht wordt gesteld lijkt mij niet dat die verplichting vanuit de GG hoek komt. Het noemen van de GGiN in dezen is een assumptie en geen vastgesteld feit.Bruna schreef: ↑23 okt 2023, 20:28Raar verhaal. Volgens mij zit jij in een door de GG gedomineerde omgeving. Dan is het nogal wat om de GGiN daarvan de schuld te begeven.newton schreef: ↑23 okt 2023, 18:21 Dat is hier ook altijd zo bijzonder. De ene week opening van het schoolseizoen, met verplichte hoofdbedekking voor de dames. Twee weken later in dezelfde kerk opening catechisatieseizoen, geen hoofddekselverplichting.
Als ik de reacties hier zo lees zal het invloed van de GGiN achterban zijn waarom de hoofdbedekking wel verplicht wordt gesteld bij de opening van het schooljaar.
Wordt er bij de opening van het schooljaar van andere VO scholen ook hoofdbedekking gedragen door vrouwen?
-
Denk dat dit gewoon schoolbreed beleid is binnen de Fruytier, bij de schoolopening in Ede die vanuit de Fruytier uitging dragen de vrouwen ook een hoed en het is ook gangbaar bij de catechisaties in de GG's in deze omgeving.
Ik zie dat Pierre27 niet onderbouwt waarom de hoed bij jaaropeningen niet alleen bij de uiterste rechterflank zou horen. Ik denk dat de opmerking over het bubbeltje meer de persoonlijke stijl dan neerbuigendheid is. Maar misschien heb ik teveel zelfvertrouwen;-). Voor neerbuigendheid in mijn richting is in ieder geval geen enkele reden.
De vraag van inwoner is nog meer van belang, namelijk hoe je dan toch nader tot elkaar kunt komen. Ik denk dat daarvoor nodig is wederzijds begrip en verdraagzaamheid in kleinigheden.
Aan mijn kant is er onbegrip. Ik heb de indruk dat in zo'n geval de regels die de heilige Geest heeft gegeven voor kwetsbare gelovigen worden toegepast op dictatoriale gelovigen. Daarmee doe je mijns inziens de Bijbel geen recht. Maar ik begrijp ook dat de vermeende dictators niet het idee hebben dat ik hen daarmee recht doe. Zij zijn oprecht bang voor vervlakking en gaan steeds harder roepen om gehoord te worden.
Maar als je de traditie gaat overdrijven/overwaarderen om de wezenlijke kern te behouden, dan blaas je het geloof op tot een luchtballon, die bij één speldenprik tot niets wordt.
En ondertussen zie je bij tijd en wijle een uittocht van ware gelovigen die ondanks hun ootmoed het gedrag van de dictators niet meer aankunnen. Dat is óók bij Pierre27 in de kerk gebeurd, dus hij heeft het met zijn eigen ogen kunnen zien hoe de strijd tussen vlees en Geest verloopt. Al besef ik dat er ook mensen zijn die dit zien als karaktertrekken die enkel persoonlijkheden betreffen, en los staan van de heiligmaking en de vrucht van de heilige Geest. Die laatste visie zet de zaak in ieder geval minder op scherp en zou dus behulpzaam kunnen zijn om nader tot elkaar te komen. Maar ik vrees zelf dat die laatste visie naïef is.

De vraag van inwoner is nog meer van belang, namelijk hoe je dan toch nader tot elkaar kunt komen. Ik denk dat daarvoor nodig is wederzijds begrip en verdraagzaamheid in kleinigheden.
Aan mijn kant is er onbegrip. Ik heb de indruk dat in zo'n geval de regels die de heilige Geest heeft gegeven voor kwetsbare gelovigen worden toegepast op dictatoriale gelovigen. Daarmee doe je mijns inziens de Bijbel geen recht. Maar ik begrijp ook dat de vermeende dictators niet het idee hebben dat ik hen daarmee recht doe. Zij zijn oprecht bang voor vervlakking en gaan steeds harder roepen om gehoord te worden.
Maar als je de traditie gaat overdrijven/overwaarderen om de wezenlijke kern te behouden, dan blaas je het geloof op tot een luchtballon, die bij één speldenprik tot niets wordt.
En ondertussen zie je bij tijd en wijle een uittocht van ware gelovigen die ondanks hun ootmoed het gedrag van de dictators niet meer aankunnen. Dat is óók bij Pierre27 in de kerk gebeurd, dus hij heeft het met zijn eigen ogen kunnen zien hoe de strijd tussen vlees en Geest verloopt. Al besef ik dat er ook mensen zijn die dit zien als karaktertrekken die enkel persoonlijkheden betreffen, en los staan van de heiligmaking en de vrucht van de heilige Geest. Die laatste visie zet de zaak in ieder geval minder op scherp en zou dus behulpzaam kunnen zijn om nader tot elkaar te komen. Maar ik vrees zelf dat die laatste visie naïef is.
Je moet niet overdrijven. De kwaliteit van reformatorische scholen is echt niet bovengemiddeld, zeker niet in mijn woonplaats. Ik meet dat o.a. af aan de hoeveel leerlingen in leerjaar drie boven, op of onder het basisschooladvies zitten en het slagingspercentage. Dan scoort de Wartburg niet bovengemiddeld.
Even een off topic vraag; heb jij daar bij de keuze van een middelbare school ook door laten leiden? Ik heb juist zeer weinig fiducie in de beoordelingscapaciteiten van de lagere school tav het basisschooladvies. Bij mijn kinderen zaten ze er iig bij 3 naast. Het 4e kind volgt waarschijnlijk dit jaar.Ambtenaar schreef: ↑24 okt 2023, 10:35Je moet niet overdrijven. De kwaliteit van reformatorische scholen is echt niet bovengemiddeld, zeker niet in mijn woonplaats. Ik meet dat o.a. af aan de hoeveel leerlingen in leerjaar drie boven, op of onder het basisschooladvies zitten en het slagingspercentage. Dan scoort de Wartburg niet bovengemiddeld.
Nee.merel schreef: ↑24 okt 2023, 11:04 Even een off topic vraag; heb jij daar bij de keuze van een middelbare school ook door laten leiden? Ik heb juist zeer weinig fiducie in de beoordelingscapaciteiten van de lagere school tav het basisschooladvies. Bij mijn kinderen zaten ze er iig bij 3 naast. Het 4e kind volgt waarschijnlijk dit jaar.
Nee. Het punt is dat dwingend iets wordt opgelegd op basis van interpretatie c.q. traditie. Dat de Taliban handhaaft met geweld en de betreffende scholen of kerken zich beperken tot ontzegging van toegang c.q. het aangaan van het gesprek is natuurlijk wel een groot verschil, maar in de vergelijking doet dat niet ter zake.
Je maakt je hier volstrekt belachelijk met je Taliban vergelijking.
Driestar, Calvijn College, Pieter Zandt en Wartburg niet vermoed ik. Hoornbeeck en Lodenstein uiteraard wel. Maar dat weet ik niet zeker.newton schreef: ↑24 okt 2023, 09:22De plaatselijke GG verplicht geen hoofdbedekking bij activiteiten in de kerk buiten de eredienst. Als dan tijdens de opening van het schooljaar van de Jacobus Fruytier in een van de plaatselijke GG's ineens wel hoofdbedekking verplicht wordt gesteld lijkt mij niet dat die verplichting vanuit de GG hoek komt. Het noemen van de GGiN in dezen is een assumptie en geen vastgesteld feit.Bruna schreef: ↑23 okt 2023, 20:28Raar verhaal. Volgens mij zit jij in een door de GG gedomineerde omgeving. Dan is het nogal wat om de GGiN daarvan de schuld te begeven.newton schreef: ↑23 okt 2023, 18:21 Dat is hier ook altijd zo bijzonder. De ene week opening van het schoolseizoen, met verplichte hoofdbedekking voor de dames. Twee weken later in dezelfde kerk opening catechisatieseizoen, geen hoofddekselverplichting.
Als ik de reacties hier zo lees zal het invloed van de GGiN achterban zijn waarom de hoofdbedekking wel verplicht wordt gesteld bij de opening van het schooljaar.
Wordt er bij de opening van het schooljaar van andere VO scholen ook hoofdbedekking gedragen door vrouwen?
Dit!
Het is nogal wat om alles te bestempelen als maar een interpretatie c.q. traditie.
Dan voel je je wel heel verlicht tov de historie en de wereldwijde kerk. Waar in het overgrote deel 1 Kor 11 wel praktisch toegepast wordt.
-
Ik ben inmiddels 20 jaar van Hoornbeeck Rotterdam en ik heb indertijd al nooit een hoed hoeven dragen tijdens de opening van het schooljaar. En van de Revius en de Swaef(beide Wartburg college) kan ik het me ook niet herinneren.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)