Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

Mooi artikel van Peter de Bode in krant van donderdag. Beluisteren van elkaars prediking begin van eenheid.
Laten we beginnen om de kansels voor elkaar open te stellen.

https://www.rd.nl/artikel/1037995-weder ... an-eenheid
HHR
Berichten: 989
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Bijzonder mooi wat Johan Krijgsman doet.
Zaait aan alle wateren.

Bijzonder triest dat er op de achtergrond al weer stemmen opgaan en contact is vanuit GG gelederen (ambtsdragers) om hier een stokje voor te steken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

HHR schreef: 14 okt 2023, 22:15 Bijzonder mooi wat Johan Krijgsman doet.
Zaait aan alle wateren.

Bijzonder triest dat er op de achtergrond al weer stemmen opgaan en contact is vanuit GG gelederen (ambtsdragers) om hier een stokje voor te steken.
Is dat laatste serieus waar?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 14 okt 2023, 22:11
Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 22:08
CvdW schreef: 14 okt 2023, 15:28 Wat zegt de Heere. Als het Woord middels evangelist Krijgsman tot zegen mag zijn, wie zijn wij dan om te kijken of het wel past binnen een bepaald systeem.
Ben blij dat Maarten Luther God meer gehoorzaam was dan de roomse kerk.
Dit lijkt heel mooi wat je zegt, maar kloppen doet het niet. Want als je zo gaat denken: wat zegt de Heere? Wat doe je dan in kerk? Want onderherders kunnen niet bekeren, alleen God. Dan kun je beter thuis gaan lezen.

De Heere wil echter werken door de middelen, die God heeft gegeven. Deze middelen sluiten de kansels voor evangelist Krijgsman blijkbaar. Dan lijkt me juiste christelijke manier om hieronder te buigen en niet in een lezing je eigen gelijk te halen.
En zouden degenen die over de middelen denken te gaan er niet naast kunnen zitten?
Zeker kan dat, maar wanneer de kansel open moet gaan voor genoemde evangelist zal dat zeker gebeuren en zullen diegenen tot schaamte moeten erkennen dat ze hierin een verkeerde weg zijn gegaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef: 14 okt 2023, 22:47
HHR schreef: 14 okt 2023, 22:15 Bijzonder mooi wat Johan Krijgsman doet.
Zaait aan alle wateren.

Bijzonder triest dat er op de achtergrond al weer stemmen opgaan en contact is vanuit GG gelederen (ambtsdragers) om hier een stokje voor te steken.
Is dat laatste serieus waar?
Kan de consulent niet bemiddelen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 23:03
Tiberius schreef: 14 okt 2023, 22:11
Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 22:08
CvdW schreef: 14 okt 2023, 15:28 Wat zegt de Heere. Als het Woord middels evangelist Krijgsman tot zegen mag zijn, wie zijn wij dan om te kijken of het wel past binnen een bepaald systeem.
Ben blij dat Maarten Luther God meer gehoorzaam was dan de roomse kerk.
Dit lijkt heel mooi wat je zegt, maar kloppen doet het niet. Want als je zo gaat denken: wat zegt de Heere? Wat doe je dan in kerk? Want onderherders kunnen niet bekeren, alleen God. Dan kun je beter thuis gaan lezen.

De Heere wil echter werken door de middelen, die God heeft gegeven. Deze middelen sluiten de kansels voor evangelist Krijgsman blijkbaar. Dan lijkt me juiste christelijke manier om hieronder te buigen en niet in een lezing je eigen gelijk te halen.
En zouden degenen die over de middelen denken te gaan er niet naast kunnen zitten?
Zeker kan dat, maar wanneer de kansel open moet gaan voor genoemde evangelist zal dat zeker gebeuren en zullen diegenen tot schaamte moeten erkennen dat ze hierin een verkeerde weg zijn gegaan.
Ok, dat zal dan nu zeker het geval zijn, nu er een kansel voor hem open is.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Nee hoor, er zijn al een heleboel mensen gestorven met verkeerde kerkelijke inzichten zonder dat de Heere daar een stokje voor stak. Anders zou er in de Gereformeerde Gemeenten ook geen predikantentekort zijn.

Los daarvan: ik zie helemaal niet in wat het voordeel is als GGin en GG alleen onderling hun kansels open stellen. Dan kun je dat beter doen zoals in de CGK.

De consulent heeft er niets mee te maken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 14 okt 2023, 22:13 Mooi artikel van Peter de Bode in krant van donderdag. Beluisteren van elkaars prediking begin van eenheid.
Laten we beginnen om de kansels voor elkaar open te stellen.

https://www.rd.nl/artikel/1037995-weder ... an-eenheid
Ik mag hopen dat dit allang gebeurd is. Al jaren geleden stond in een gezinsblad een inmiddels overleden GG-predikant die veel achting had binnen de GG, maar aangaf dat zowel een twee- als drieverbondenleer kon worden gepredikt. En zo nog iemand die zich uitliet over het aanbod van genade. Daar hoef je dan echt niet voor onder elkaars prediking te gaan zitten. Ik snap echt niet dat die suggestie elke keer weer word gedaan, terwijl je in artikelen of prekenboeken van predikanten wel kan lezen hoe de vlag ervoor hangt.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 14 okt 2023, 23:06
Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 23:03
Tiberius schreef: 14 okt 2023, 22:11
Piet Puk schreef: 14 okt 2023, 22:08

Dit lijkt heel mooi wat je zegt, maar kloppen doet het niet. Want als je zo gaat denken: wat zegt de Heere? Wat doe je dan in kerk? Want onderherders kunnen niet bekeren, alleen God. Dan kun je beter thuis gaan lezen.

De Heere wil echter werken door de middelen, die God heeft gegeven. Deze middelen sluiten de kansels voor evangelist Krijgsman blijkbaar. Dan lijkt me juiste christelijke manier om hieronder te buigen en niet in een lezing je eigen gelijk te halen.
En zouden degenen die over de middelen denken te gaan er niet naast kunnen zitten?
Zeker kan dat, maar wanneer de kansel open moet gaan voor genoemde evangelist zal dat zeker gebeuren en zullen diegenen tot schaamte moeten erkennen dat ze hierin een verkeerde weg zijn gegaan.
Ok, dat zal dan nu zeker het geval zijn, nu er een kansel voor hem open is.
Waarschijnlijk snap je wel dat ik bedoelde binnen het Kerkgenootschap waar hij dan momenteel lid van is.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 Nee hoor, er zijn al een heleboel mensen gestorven met verkeerde kerkelijke inzichten zonder dat de Heere daar een stokje voor stak. Anders zou er in de Gereformeerde Gemeenten ook geen predikantentekort zijn.

Los daarvan: ik zie helemaal niet in wat het voordeel is als GGin en GG alleen onderling hun kansels open stellen. Dan kun je dat beter doen zoals in de CGK.

De consulent heeft er niets mee te maken.
Kan je deze uitspraak vanuit de Bijbel onderbouwen?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 23:09
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 De consulent heeft er niets mee te maken.
De consulent van Benthuizen kan misschien de bezwaren wegnemen bij de andere ambtsdragers uit de GG. Het is een predikant die staat binnen het absolute geheel van de GG, dus vandaar mijn suggestie.
Mensen moeten zich niet overal mee bemoeien. Jij voorop natuurlijk. Het is een volstrekt onbelangrijke kwestie. Natuurlijk is het fijn dat zijn spreekgaven breed herkend worden, maar verdere suggesties alsof kerkenraden er iets van zouden moeten vinden, slaan nergens op. Een kerkenraad moet geestelijk leidinggeven. Dat is al ingewikkeld genoeg.

Bemoeizucht met ingezonden brieven, geschreven boeken, keuze van een nieuwe auto, vrienden of gastspreekbeurten is niet de taak van de kerkenraad.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

MGG schreef: 14 okt 2023, 23:12
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 Nee hoor, er zijn al een heleboel mensen gestorven met verkeerde kerkelijke inzichten zonder dat de Heere daar een stokje voor stak. Anders zou er in de Gereformeerde Gemeenten ook geen predikantentekort zijn.

Los daarvan: ik zie helemaal niet in wat het voordeel is als GGin en GG alleen onderling hun kansels open stellen. Dan kun je dat beter doen zoals in de CGK.

De consulent heeft er niets mee te maken.
Kan je deze uitspraak vanuit de Bijbel onderbouwen?
Nee. Ik beperk mij gewoon tot de mensen die ik persoonlijk ken en geroepen zijn tot het ambt en dat ofwel niet uitoefenen ofwel in een ander kerkverband.

En we hebben hier wel eens een lijstje gemaakt en ik geloof dat alleen al met de PKN-predikanten vanuit de GG alle beroepende gemeenten een predikant zouden hebben. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Heere onvoldoende mensen tot het ambt roept. Er zijn wel allerlei obstakels en niet alle geroepen broeders worden ook geschikt geacht door het kerkverband.

Hoe meer je als kerk afwijkt van de gezonde leer, hoe minder dominees er uit- en doorgeholpen worden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Psalm »

MGG schreef: 14 okt 2023, 23:12
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 Nee hoor, er zijn al een heleboel mensen gestorven met verkeerde kerkelijke inzichten zonder dat de Heere daar een stokje voor stak. Anders zou er in de Gereformeerde Gemeenten ook geen predikantentekort zijn.

Los daarvan: ik zie helemaal niet in wat het voordeel is als GGin en GG alleen onderling hun kansels open stellen. Dan kun je dat beter doen zoals in de CGK.

De consulent heeft er niets mee te maken.
Kan je deze uitspraak vanuit de Bijbel onderbouwen?
Dat kan ook met logica: hoe weten de leden van het curatorium dat iemand wél of niet van God geroepen is? Ik denk dat het curatorium veel door God geroepen mannen onterecht tegenhoudt.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 14 okt 2023, 23:17
MGG schreef: 14 okt 2023, 23:12
DDD schreef: 14 okt 2023, 23:07 Nee hoor, er zijn al een heleboel mensen gestorven met verkeerde kerkelijke inzichten zonder dat de Heere daar een stokje voor stak. Anders zou er in de Gereformeerde Gemeenten ook geen predikantentekort zijn.

Los daarvan: ik zie helemaal niet in wat het voordeel is als GGin en GG alleen onderling hun kansels open stellen. Dan kun je dat beter doen zoals in de CGK.

De consulent heeft er niets mee te maken.
Kan je deze uitspraak vanuit de Bijbel onderbouwen?
Dat kan ook met logica: hoe weten de leden van het curatorium dat iemand wél of niet van God geroepen is? Ik denk dat het curatorium veel door God geroepen mannen onterecht tegenhoudt.
Daar geven ze ook geen oordeel over. Ze beperken zich tot de kwestie of de betrokkene huns inziens met vrucht het kerkverband kan dienen.
Plaats reactie