Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

MGG

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 okt 2023, 08:12 Hoeveel keuzes moeten er dan precies zijn en waarom? Ik vind het in ieder geval te weinig.
Geen idee. Ik ken nog lang niet elk vers, dus voor mij is 1500 ruim voldoende. Mocht dat ooit anders zijn, dan heb ik met een extra berijming genoeg voor decennia.

In de kerk vind ik 1 berijming en de 12 gezangen genoeg. Ik waardeer het als een dominee ook minder bekende versen laat zingen. De keuze is reuze.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 07 okt 2023, 23:22
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 23:07
Hendrikus schreef: 07 okt 2023, 23:04
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 22:55
Daaruit kan echt niets anders concluderen dat u hiermee zegt dat ik nooit wat zinnigs heb gezegd. Is deze conclusie juist? Graag wel eerlijk antwoorden?
Je conclusie is niet juist. Maar dat wist je zelf ook wel. Tussen nooit en soms zit een enorm grijs gebied van nuances.
Maar u begrijpt toch wel dat we in onze reformatorische kerken, waar we de psalmen zingen zo'n lied nooit zouden zingen? Kunt u mijn reactie in het licht daarvan plaatsen? U kunt dat zelf weten.
In reformatorische kerken zijn ook kinderkoren en kinderclubs, en daar past zo'n lied prima.

En verder begrijp ik echt niet hoe je tot de conclusie kunt komen dat je nooit iets zinnigs zou zeggen als iemand één opmerking dwaas vindt. Dat kan ik ook niet echt wijs noemen.
Precies.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 09 okt 2023, 09:14
DDD schreef: 07 okt 2023, 23:22
-DIA- schreef: 07 okt 2023, 23:07
Hendrikus schreef: 07 okt 2023, 23:04

Je conclusie is niet juist. Maar dat wist je zelf ook wel. Tussen nooit en soms zit een enorm grijs gebied van nuances.
Maar u begrijpt toch wel dat we in onze reformatorische kerken, waar we de psalmen zingen zo'n lied nooit zouden zingen? Kunt u mijn reactie in het licht daarvan plaatsen? U kunt dat zelf weten.
In reformatorische kerken zijn ook kinderkoren en kinderclubs, en daar past zo'n lied prima.

En verder begrijp ik echt niet hoe je tot de conclusie kunt komen dat je nooit iets zinnigs zou zeggen als iemand één opmerking dwaas vindt. Dat kan ik ook niet echt wijs noemen.
Precies.
Toch is het de vraag of die opmerking van DIA nu zo 'dwaas' was. Een opmerking is sowieso nooit dwaas als je je medemens een beetje serieus neemt, maar dat terzijde.
De achterliggende vraag zou wel eens kunnen zijn, of 'Weerklank' nou bijgedragen heeft aan 'opdat zij allen één zijn" of juist niet..
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 09 okt 2023, 08:26
DDD schreef: 09 okt 2023, 08:12 Hoeveel keuzes moeten er dan precies zijn en waarom? Ik vind het in ieder geval te weinig.
Geen idee. Ik ken nog lang niet elk vers, dus voor mij is 1500 ruim voldoende. Mocht dat ooit anders zijn, dan heb ik met een extra berijming genoeg voor decennia.

In de kerk vind ik 1 berijming en de 12 gezangen genoeg. Ik waardeer het als een dominee ook minder bekende versen laat zingen. De keuze is reuze.
Ik vind dat niet zo'n geweldig criterium. Ik ken wel vrijwel elk vers, en ook nog meerdere berijmingen, zij het dat ik vooral in psalmen met herhalingen soms niet goed weet welke zin waar hoort. Maar dat is niet eens het enige punt. Het gaat er ook om dat kinderliederen speciaal voor kinderen zijn geschreven, bijvoorbeeld. En dat je kinderen ook andere liederen meegeeft uit de schat van de kerk der eeuwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:

Afgelopen zondag morgen vers 4 van de Tweede berijming van de 12 Artikelen gezongen. Was een hele uitdaging. Over onbekend gesproken....
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Die berijmingen van de Twaalf Artikelen worden inderdaad zelden gezongen. Onbekend en geen eenvoudige maar wel fraaie melodie.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Henk J schreef: 09 okt 2023, 09:55 Die berijmingen van de Twaalf Artikelen worden inderdaad zelden gezongen. Onbekend en geen eenvoudige maar wel fraaie melodie.
Die wordt bij ons best regelmatig gezongen, ik schat een keer of 8 per jaar. Hij wordt ook goed meegezongen en heeft een mooie melodie.
Ik meen wel dat er verschillen zijn qua wijs in sommige psalmboeken. Het gaat om één toon in de 4e regel als ik het goed heb.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hoopvol schreef: 09 okt 2023, 10:02
Henk J schreef: 09 okt 2023, 09:55 Die berijmingen van de Twaalf Artikelen worden inderdaad zelden gezongen. Onbekend en geen eenvoudige maar wel fraaie melodie.
Die wordt bij ons best regelmatig gezongen, ik schat een keer of 8 per jaar. Hij wordt ook goed meegezongen en heeft een mooie melodie.
Ik meen wel dat er verschillen zijn qua wijs in sommige psalmboeken. Het gaat om één toon in de 4e regel als ik het goed heb.
Bij ons is die nog nooit gezongen, heb hem twee keer gezongen bij een belijdenisdienst in De Hoeksteen in Barneveld. Daar werd best redelijk meegezongen dus ik denk dat die gemeente er niet onbekend mee was.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 09 okt 2023, 09:42Afgelopen zondag morgen vers 4 van de Tweede berijming van de 12 Artikelen gezongen. Was een hele uitdaging. Over onbekend gesproken....
Het deed me denken aan mijn jonge jaren, toen de ouderling regelmatig na de catechismus-leesdienst het Symbolum Apostolorum (achterin het psalmboek van Datheen) opgaf.

Maar de wijs is niet heel intuitief om te zingen inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 09 okt 2023, 09:24 Toch is het de vraag of die opmerking van DIA nu zo 'dwaas' was. Een opmerking is sowieso nooit dwaas als je je medemens een beetje serieus neemt, maar dat terzijde.
De achterliggende vraag zou wel eens kunnen zijn, of 'Weerklank' nou bijgedragen heeft aan 'opdat zij allen één zijn" of juist niet..
Natuurlijk was die opmerking dwaas, of bedoeld als een slecht grapje. Ik zal 'm nog even naar voren halen:
-DIA- schreef: 06 okt 2023, 23:44 Maar... ja, het is nogal moeilijk niet-ritmisch te zingen, tenminste als ik zo vrij mag zijn dat op te merken? Misschien gaat het beter met de tam-tam?
Het is zoiets als de GGiN'er die me ooit vertelde dat ze daar in de kerk met Kerst wel het Ere zij God zongen, maar dan niet-ritmisch. Onzin natuurlijk, je kunt het Ere zij God niet niet-ritmisch zingen, en kinderliederen van Hanna Lam en Wim ter Burg ook niet.
En als DIA een achterliggende vraag zou hebben gehad, had hij die gewoon kunnen stellen, in plaats van een mislukt cryptogram te plaatsen. Ik vermoed echter dat DIA nog nooit een Weerklank in handen heeft gehad, dus dan zou die vraag ook niet erg relevant zijn. En tot slot: je hoeft DIA ook geen achterliggende vragen in de mond te leggen: hij kan zelf z'n vragen wel formuleren.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 09 okt 2023, 12:07
Inwoner schreef: 09 okt 2023, 09:24 Toch is het de vraag of die opmerking van DIA nu zo 'dwaas' was. Een opmerking is sowieso nooit dwaas als je je medemens een beetje serieus neemt, maar dat terzijde.
Natuurlijk was die opmerking dwaas, of bedoeld als een slecht grapje. Ik zal 'm nog even naar voren halen:
-DIA- schreef: 06 okt 2023, 23:44 Maar... ja, het is nogal moeilijk niet-ritmisch te zingen, tenminste als ik zo vrij mag zijn dat op te merken? Misschien gaat het beter met de tam-tam?
Het is zoiets als de GGiN'er die me ooit vertelde dat ze daar in de kerk met Kerst wel het Ere zij God zongen, maar dan niet-ritmisch. Onzin natuurlijk, je kunt het Ere zij God niet niet-ritmisch zingen, en kinderliederen van Hanna Lam en Wim ter Burg ook niet.
En als DIA een achterliggende vraag zou hebben gehad, had hij die gewoon kunnen stellen, in plaats van een mislukt cryptogram te plaatsen. Ik vermoed echter dat DIA nog nooit een Weerklank in handen heeft gehad, dus dan zou die vraag ook niet erg relevant zijn. En tot slot: je hoeft DIA ook geen achterliggende vragen in de mond te leggen: hij kan zelf z'n vragen wel formuleren.
Bijzondere reactie.
Je haalt het voorbeeld aan van een (willekeurige) GGiN'er die vertelde dat ze het "Ere zij God" niet-ritmisch zongen. Eerlijk gezegd denk ik dat hij/zij daar wel gelijk in heeft gehad, er vanuit gaande dat dit een gemeente is die jij zo welwillend aanduidt als waar ze 'drie tellen te laat inzetten'.
Daarnaast stelt DIA nu juist, als ik hem goed begrijp, dat het moeilijk is om bepaalde liederen 'niet-ritmisch' te zingen. Hij geeft die willekeurige GGiN'er dus juist géén gelijk, hij bedoelt het tegenovergestelde.
Tenslotte leg ik DIA niets in de mond. Ik stel slechts een achterliggende vraag. Het bijzondere is wel dat die vraag tot op heden nog open ligt.

Overigens ben ik er van overtuigd dat DIA prima z'n vragen kan formuleren. Dat is het punt ook niet. Ik probeer te verifiëren waar zo'n (niet dwaze) opmerking van DIA vandaan komt, wat daarvan de achterliggende gedachte zou kunnen zijn.
Maar misschien zit ik mis?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: 09 okt 2023, 09:42Afgelopen zondag morgen vers 4 van de Tweede berijming van de 12 Artikelen gezongen. Was een hele uitdaging. Over onbekend gesproken....
Het deed me denken aan mijn jonge jaren, toen de ouderling regelmatig na de catechismus-leesdienst het Symbolum Apostolorum (achterin het psalmboek van Datheen) opgaf.

Maar de wijs is niet heel intuitief om te zingen inderdaad.
Inderdaad werd (wordt?) het daar regelmatig gezongen, ik dacht wel de Eerste Berijming. Die zingt ietsje makkelijker. Wel een mooie tekst die het waard is om te zingen. Zowel de Eerste als de Tweede Berijming.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 09 okt 2023, 09:42
MGG schreef:

Afgelopen zondag morgen vers 4 van de Tweede berijming van de 12 Artikelen gezongen. Was een hele uitdaging. Over onbekend gesproken....
De tweede berijming is inderdaad lastig qua melodie, omdat er hele hoge en hele lage noten in zitten.

De eerste berijming is qua melodie wel makkelijker en wordt wel vaker gezongen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bij ons werd enige tijd geleden de "Berijming van de Twaalf Artikelen" en "Bedezang voor de Predikatie" gezongen. Niet heel bekend, en (hier) weinig gezongen. Toch vond ik dat het aardig ging, maar het kan zijn dat het in een grote gemeente ook wat makkelijker gaat dan in een kleine gemeente? In ieder geval vond ik dat dat beide 'enige gezangen' redelijk goed werden gezongen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Onze dominee houdt ook van de bedezang voor de predikatie, dus die zingen we ook zo nu en dan.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie