Simon0612 schreef: ↑05 okt 2023, 17:31
Orchidee schreef: ↑05 okt 2023, 10:13
Veel mensen begrijpen echt niet waarom een hoofdbedekking in de eredienst 'moet'.
Valt mij ook op dat juist jongere mensen en mensen die uit de wereld komen steeds meer juist wél een hoofdbedekking dragen.
Misschien zou er eens iemand overduidelijk kunnen aangeven waarom het juist ook on deze tijd een goede gewoonte en instelling is.
Gewoon in Jip-enJanneketaal......
Aankomen met wat in Korinthe staat 'pikken' de meesten niet en word tweeërlei opgevat.
En als mijn (onkerkelijke/ongelovige) buren vragen aan mij waarom ik wél en mijn dochters géén hoofdbedekking dragen in de eredienst is het ook moeilijk uit te leggen.
Dat kan ds. Klaassen best goed:
https://m.youtube.com/watch?v=Iz98qY3ha ... a2tpbmc%3D
Ik heb die preek geluisterd; ben het er slechts gedeeltelijk mee eens.
Citaat:
"... zoals het bij God werkt, zo werkt het ook tussen man en vrouw. De één is niet meer en de ander is niet minder, maar ze hebben wel een verschillende rol waarbij de één hoofd is en leiding geeft, en de ander die leiding volgt. En aanvaardt. En dan ziet Paulus een soort analogie, een soort overeenkomst: zoals God de Vader het hoofd is van Christus, zo is Christus het Hoofd van de man, en de man weer het hoofd van de vrouw. Dus dan zie je, die orde is niet alleen een scheppingsgegeven het gaat nog veel dieper het is ook een weerspiegeling van God zelf. Zoals het gaat tussen man en vrouw, dat is een weerspiegeling van hoe het gaat tussen de Vader en de Zoon. - De functie van die hoofdbedekking is een zichtbaara symbool dat je de scheppingsorde van God aanvaardt, resecteert, je zegt ermee; dat geloof ik. Het is bedoelt als teken van respect voor god en de scheppingsorde van God. je doet het in de eerste plaats voor Hem. Omdat Hij het vraagt.
Ds. M. Klaassen deelt denk ik in de zogenaamde 'eeuwige ondergeschiktheid' opvatting en past deze toe als een filter bij het interpreteren van wat Paulus zegt over de hoofdbedekking van de vrouw. Veel andere theologen en predikanten delen deze opvatting niet. Het gezag binnen de Drie-eenheid kan niet worden vergeleken met gezag hier op aarde. Het is eerder een uitdrukking van de innerlijke harmonie en samenwerking binnen de Drie-eenheid op een gelijkwaardige basis. De Bijbel geeft aan dat Jezus Christus, als de Zoon van God, vrijwillig koos om te dienen en gehoorzaam te zijn aan de wil van de Vader door het volmaakte offer te brengen voor onze zonden. Jezsu borgwerk is niet het gevolg van gezag of onderwerping.
"Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve weder neme. Niemand neemt het van Mij, maar Ik leg het van Mijzelf af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve weder te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen."
Dit vers benadrukt dat de Heere Jezus Zijn leven uit vrije wil neerlegt en het weer opneemt, en dat niemand Hem dit kan ontnemen. Het illustreert dat Zijn gehoorzaamheid en acties voortkomen niet uit ondergeschiktheid voorkwam in termen van gezag. Het gezag binnen de Drie-eenheid is uniek en kan niet worden vergeleken met gezag op aarde.
Het huwelijk wordt wel vergeleken met de liefde tussen Christus en de Zijnen (de Kerk).
Zomaar even mijn gedachten over de preek van M. Klaassen.