Hoed in eredienst?

HHR

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

merel schreef: 04 okt 2023, 22:32 Als het ( blijkbaar) zo duidelijk is, waarom dragen dan steeds minder vrouwen een hoed tijdens de dienst?

Onkunde en beïnvloeding door de tijdsgeest.

En, zo eerlijk moeten we ook zijn in grote delen van de kerk was het niet meer dan een gewoonte. Velen wisten - weten niet waarom ze hun hoofd bedekken. "Omdat het zo hoort"

Tegelijkertijd zie je hier en daar wat jongeren die er bewuster weer voor gaan kiezen. Juist door het geseculariseerde denken in de samenleving over gender, man vrouw rollen etc, zie je weer wat meer aandacht en verdieping voor dit onderwerp.
Ik ken verschillende jonge vrouwen die kerken in een gemeente waar het niet verplicht is, maar die door eigen onderzoek tot de conclusie zijn gekomen dat hoofdbedekking voor de vrouw bijbels is, en daar naar handelen.
Ik hoop dat deze ontwikkeling doorzet.
merel

Bericht door merel »

TSC schreef: 04 okt 2023, 22:37
merel schreef: 04 okt 2023, 22:32 Als het ( blijkbaar) zo duidelijk is, waarom dragen dan steeds minder vrouwen een hoed tijdens de dienst?

Is er eigenlijk al een poll geweest hierover? Met bv als opties ; ik draag geen hoed, mijn vrouw draagt (g)een hoed, ik draag een hoed uit overtuiging en ik draag een hoed vanwege mijn omgeving
Ik begrijp je redenering @merel, maar in de Bijbel kom ik dan best nog wat momenten tegen waar ik op dezelfde kan redeneren en het toch niet klopt...

Soms zo overduidelijk wat de wil en de wet van de HEERE is en tegen alle verwachting in steeds minder mensen die in Zijn wegen willen wandelen.
Als je deze discussie volgt, zijn het vooral mannen die deze voeren en een duidelijke visie hierop hebben. Terwijl het onderwerp over vrouwen gaat.

Ik draag geen hoed en heb dit ook nooit gedaan.Mijn oma's droegen een hoed en mijn moeder/ tantes alleen met de sacramenten. Inmiddels trouwens ook al wel 25 jaar niet meer.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Is er eigenlijk al een poll geweest hierover? Met bv als opties ; ik draag geen hoed, mijn vrouw draagt (g)een hoed, ik draag een hoed uit overtuiging en ik draag een hoed vanwege mijn omgeving
Ten eerste is er sinds een aantal jaren de nieuwe hermeneutiek en de postmoderne visie dat we zelf bepalen hoe we de Bijbel lezen en dat bepaalde teksten cultureel bepaald zijn terwijl Paulus en beroep op de scheppingsorde doet in plaats van op de traditie of de cultuur.

Ten tweede is je argument niet valide. Dan kan ik ook zeggen: waarom gaan steeds meer mensen scheiden als blijkbaar zo duidelijk is wat de bedoeling is? Dan is trouw blijven blijkbaar cultureel bepaald en omdat velen het nu niet meer doen geldt het nu niet meer.

Ten derde: elke keer zie je wereldwijd dit punt opnieuw opkomen, zoals bijvoorbeeld in Amerika de 'head covering movement'. Elke keer is er het besef dat deze tekst schuurt. Ik denk dat dit te maken heeft met het gezagselement wat toch enige weerstand oproept en daarnaast een bepaalde gène om het uit te leggen aan anderen of bij een minderheid te horen.

Er zijn vast nog meer verklaringen te geven.
Fides Quaerens Intellectum
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 05 okt 2023, 06:00

Ik begrijp je redenering @merel, maar in de Bijbel kom ik dan best nog wat momenten tegen waar ik op dezelfde kan redeneren en het toch niet klopt...

Soms zo overduidelijk wat de wil en de wet van de HEERE is en tegen alle verwachting in steeds minder mensen die in Zijn wegen willen wandelen.
Als je deze discussie volgt, zijn het vooral mannen die deze voeren en een duidelijke visie hierop hebben. Terwijl het onderwerp over vrouwen gaat.

Ik draag geen hoed en heb dit ook nooit gedaan.Mijn oma's droegen een hoed en mijn moeder/ tantes alleen met de sacramenten. Inmiddels trouwens ook al wel 25 jaar niet meer.
Het zijn ook vooral mannen die hier actief zijn dus dat is ook wel verklaarbaar. Met alle respect, maar wanneer je de opsomming van jouw familie ziet dan concludeer ik voorzichtig dat er betreffende kleding/hoed sprake is van een bepaalde glijdende schaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik geloof in de scheppingsorde en dat de man boven de vrouw staat, echter denk ik dat de uiting daarvan door het dragen van hoofdbedekking cultuurgebinden is. Is het dragen van een hoed ook maar op enige wijze aan te duiden als een teken van onderdanigheid? Zelfs bij een hoofddoek zie ik dat niet, die is vooral bedoeld om de schoonheid van de vrouw te verbergen voor anderen.
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 05 okt 2023, 07:40

Het zijn ook vooral mannen die hier actief zijn dus dat is ook wel verklaarbaar. Met alle respect, maar wanneer je de opsomming van jouw familie ziet dan concludeer ik voorzichtig dat er betreffende kleding/hoed sprake is van een bepaalde glijdende schaal.
Een glijdende schaal wil ik het niet noemen. Ik heb namelijk nooit een hoed gedragen en mijn moeder/tantes in hun jeugd ook niet. Indertijd werd het nog door de kerkenraad verzocht bij het aangaan van de sacramenten. Het was geen overtuiging om een hoed te dragen. het was meer om anderen niet tegen het hoofd te stoten. Aangezien binnen de gemeente alleen nog met het HA een hoed werd gedragen en mensen die overtuiging niet hadden, is dat afgenomen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 05 okt 2023, 09:02

Een glijdende schaal wil ik het niet noemen. Ik heb namelijk nooit een hoed gedragen en mijn moeder/tantes in hun jeugd ook niet. Indertijd werd het nog door de kerkenraad verzocht bij het aangaan van de sacramenten. Het was geen overtuiging om een hoed te dragen. het was meer om anderen niet tegen het hoofd te stoten. Aangezien binnen de gemeente alleen nog met het HA een hoed werd gedragen en mensen die overtuiging niet hadden, is dat afgenomen.
Heb jij de uitleg van ds. Klaassen wel eens gelezen of gehoord? En wat vindt je daarvan?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Veel mensen begrijpen echt niet waarom een hoofdbedekking in de eredienst 'moet'.
Valt mij ook op dat juist jongere mensen en mensen die uit de wereld komen steeds meer juist wél een hoofdbedekking dragen.
Misschien zou er eens iemand overduidelijk kunnen aangeven waarom het juist ook on deze tijd een goede gewoonte en instelling is.
Gewoon in Jip-enJanneketaal......
Aankomen met wat in Korinthe staat 'pikken' de meesten niet en word tweeërlei opgevat.
En als mijn (onkerkelijke/ongelovige) buren vragen aan mij waarom ik wél en mijn dochters géén hoofdbedekking dragen in de eredienst is het ook moeilijk uit te leggen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 05 okt 2023, 09:46
merel schreef: 05 okt 2023, 09:02

Een glijdende schaal wil ik het niet noemen. Ik heb namelijk nooit een hoed gedragen en mijn moeder/tantes in hun jeugd ook niet. Indertijd werd het nog door de kerkenraad verzocht bij het aangaan van de sacramenten. Het was geen overtuiging om een hoed te dragen. het was meer om anderen niet tegen het hoofd te stoten. Aangezien binne :D n de gemeente alleen nog met het HA een hoed werd gedragen en mensen die overtuiging niet hadden, is dat afgenomen.
Heb jij de uitleg van ds. Klaassen wel eens gelezen of gehoord? En wat vindt je daarvan?
Nee, nooit gehoord. Wel de preek van ds Schenau over dit onderwerp en een preek van mijn eigen predikant hierover. Eerlijk gezegd vond ik die verklaringen rammelen.

Ik heb wel eens begrepen dat een hoed bijbels meer te onderbouwen is dan een rok/ jurk. Dus alle vrouwen met hoed en broek naar de kerk. :D
HHR

Bericht door HHR »

merel schreef: 05 okt 2023, 14:32
Ik heb wel eens begrepen dat een hoed bijbels meer te onderbouwen is dan een rok/ jurk.
Dat klopt ook.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 05 okt 2023, 14:49
merel schreef: 05 okt 2023, 14:32
Ik heb wel eens begrepen dat een hoed bijbels meer te onderbouwen is dan een rok/ jurk.
Dat klopt ook.
Je mot ook geen rok/jurk op je hoofd zetten mensen. Das gek.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Orchidee schreef: 05 okt 2023, 10:13 Veel mensen begrijpen echt niet waarom een hoofdbedekking in de eredienst 'moet'.
Valt mij ook op dat juist jongere mensen en mensen die uit de wereld komen steeds meer juist wél een hoofdbedekking dragen.
Misschien zou er eens iemand overduidelijk kunnen aangeven waarom het juist ook on deze tijd een goede gewoonte en instelling is.
Aankomen met wat in Korinthe staat 'pikken' de meesten niet en word tweeërlei opgevat.
En als mijn (onkerkelijke/ongelovige) buren vragen aan mij waarom ik wél en mijn dochters géén hoofdbedekking dragen in de eredienst is het ook moeilijk uit te leggen.
Dat kan ds. Klaassen best goed:
https://m.youtube.com/watch?v=Iz98qY3ha ... a2tpbmc%3D
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Prachtig (vind ik) maar mijn buren gaan echt géén preek luisteren waarin het dragen van hoofdbedekking word uitgelegd.
En kerkgangers die toch al niets met een hoofdbedekking hebben ook niet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Arja

Bericht door Arja »

Simon0612 schreef: 05 okt 2023, 17:31
Orchidee schreef: 05 okt 2023, 10:13 Veel mensen begrijpen echt niet waarom een hoofdbedekking in de eredienst 'moet'.
Dat kan ds. Klaassen best goed:
https://m.youtube.com/watch?v=Iz98qY3ha ... a2tpbmc%3D
Ik heb die preek geluisterd; ben het er slechts gedeeltelijk mee eens.

Citaat: "... zoals het bij God werkt, zo werkt het ook tussen man en vrouw. De één is niet meer en de ander is niet minder, maar ze hebben wel een verschillende rol waarbij de één hoofd is en leiding geeft, en de ander die leiding volgt. En aanvaardt. En dan ziet Paulus een soort analogie, een soort overeenkomst: zoals God de Vader het hoofd is van Christus, zo is Christus het Hoofd van de man, en de man weer het hoofd van de vrouw. Dus dan zie je, die orde is niet alleen een scheppingsgegeven het gaat nog veel dieper het is ook een weerspiegeling van God zelf. Zoals het gaat tussen man en vrouw, dat is een weerspiegeling van hoe het gaat tussen de Vader en de Zoon. - De functie van die hoofdbedekking is een zichtbaara symbool dat je de scheppingsorde van God aanvaardt, resecteert, je zegt ermee; dat geloof ik. Het is bedoelt als teken van respect voor god en de scheppingsorde van God. je doet het in de eerste plaats voor Hem. Omdat Hij het vraagt.

Ds. M. Klaassen deelt denk ik in de zogenaamde 'eeuwige ondergeschiktheid' opvatting en past deze toe als een filter bij het interpreteren van wat Paulus zegt over de hoofdbedekking van de vrouw. Veel andere theologen en predikanten delen deze opvatting niet. Het gezag binnen de Drie-eenheid kan niet worden vergeleken met gezag hier op aarde. Het is eerder een uitdrukking van de innerlijke harmonie en samenwerking binnen de Drie-eenheid op een gelijkwaardige basis. De Bijbel geeft aan dat Jezus Christus, als de Zoon van God, vrijwillig koos om te dienen en gehoorzaam te zijn aan de wil van de Vader door het volmaakte offer te brengen voor onze zonden. Jezsu borgwerk is niet het gevolg van gezag of onderwerping.

"Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve weder neme. Niemand neemt het van Mij, maar Ik leg het van Mijzelf af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve weder te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen."

Dit vers benadrukt dat de Heere Jezus Zijn leven uit vrije wil neerlegt en het weer opneemt, en dat niemand Hem dit kan ontnemen. Het illustreert dat Zijn gehoorzaamheid en acties voortkomen niet uit ondergeschiktheid voorkwam in termen van gezag. Het gezag binnen de Drie-eenheid is uniek en kan niet worden vergeleken met gezag op aarde.

Het huwelijk wordt wel vergeleken met de liefde tussen Christus en de Zijnen (de Kerk).
Zomaar even mijn gedachten over de preek van M. Klaassen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef: 05 okt 2023, 19:27 Prachtig (vind ik) maar mijn buren gaan echt géén preek luisteren waarin het dragen van hoofdbedekking word uitgelegd.
En kerkgangers die toch al niets met een hoofdbedekking hebben ook niet.
Als je de lijn doortrekt zou je dan ook niet over zonde en genade kunnen hebben. Van nature willen wij daar ook niet aan.
Plaats reactie