Ontwikkelingen HHK

HersteldHervormd

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat is altijd triest ja. Wel vind ik de kop wat apart overkomen, meestal wordt er toch gesproken over het losmaken van een predikant?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

als er een slepend conflict is wel.
Als dit (zij het na verschillende opvattingen) in goede harmonie overeen is gekomen heet dat volgens mij geen losmaken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Oke, dat wist ik niet. Dacht dat je altijd over losmaken sprak bij dit soort gebeurtenissen.
zeester

Bericht door zeester »

Zeer jammer. Ook de manier waarop de kerkenraad ermee omgaat. Ik heb begrepen dat er richting de gemeente totaal geen openheid gegeven is wat er gespeeld heeft. Ik heb de afscheidsdienst van afgelopen zondag teruggekeken en hierbij viel mij op dat er vanuit de kerkenraad niet eens een afscheidsrede is gehouden. Ds. van den Brink moest zelfs degene van de Classis die het afscheidswoordje deed zélf aankondigen en gaf hierbij aan dat het misschien(?) ook een beetje namens de kerkenraad was. Aan het begin van de preek noemt ds. van den Brink ook hoe dit afscheid voor hem zelf is. Dat hij ook niet snapt hoe het heeft kunnen gebeuren, dat er ruimte zou moeten zijn voor vergeving en verzoening. Wat dat betreft lijkt er toch wel sprake te zijn van een slepend conflict? Erg trieste situatie voor alle partijen.
https://www.youtube.com/watch?v=lg_Sb-6sAyw&t=2539s
DDD

Bericht door DDD »

Opvallend wel hoor. Je zou toch op het eerste gezicht denken dat een kerkenraad die zelfs geen afscheidstoespraak houdt, wel een stevig vermaan mag krijgen van het bevoegde college (ik weet niet hoe dat in de HHK is geregeld).

Los daarvan zou het wel passend zijn als een dominee in zo'n geval ook benoemt dat er natuurlijk ook mensen zijn die blij zijn dat hij vertrekt. Dat zelfinzicht mis ik in de inleiding, en ook in het dankgebed. Dat vind ik net zo min passend.

Van een dominee zou mogen worden verwacht dat hij enigszins boven zichzelf kan uitstijgen. Die indruk wekt de kerkdienst niet bepaald, ook niet in de liturgie.

Een heel passende keuze voor het uitleidend orgelspel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Op zich vind ik het al bewonderenswaardig dat bij de losmaking plaats is voor een afscheidsdienst. Dat is toch ook niet vanzelfsprekend, zeker niet als een onderliggend verschil tot dit besluit heeft geleidt.
DDD

Bericht door DDD »

Zo kun je het ook bekijken. Ik heb daar geen ervaring mee. Komt het vaker voor dat een kerkenraad of dominee een afscheidsdienst weigert?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat weet ik niet. Het komt gelukkig niet wekelijks voor.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

In de GG(iN) is er bij losmaking nooit sprake van een afscheidsdienst en is de predikant nadien zelfs vaak ook nooit meer welkom op de preekstoel van desbetreffende gemeente.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:33 In de GG(iN) is er bij losmaking nooit sprake van een afscheidsdienst en is de predikant nadien zelfs vaak ook nooit meer welkom op de preekstoel van desbetreffende gemeente.
ds v voorden is weleens terug van weg geweest in opheusden.
DDD

Bericht door DDD »

@GG-lid:
Dat vind ik oprecht raar. Ik weet ook niet of in dit geval de classis of de kerkenraad verantwoordelijk was voor de kerkdienst. Nu is in de GG natuurlijk de structuur van de kerk en daarmee de verantwoordelijkheid van het kerkverband anders dan in een kerkgenootschap als de HHK.

Maar ik zou het heel passend vinden om zo'n vertrek als dat ook maar even kan, ritueel te markeren. Dat kan heel goed in een afscheidsdienst, zij het dat ik me kan voorstellen dat de consulent meeleest in de preek.

In de christelijke gemeente zou men het voorbeeld moeten geven in afscheidsbegeleiding. In de wereld zijn er zelfs echtscheidingsrituelen. Daar kun je van alles van vinden vanuit het oogpunt dat je het huwelijk niet moet verbreken, maar dat vind ik dan toch een beter voorbeeld van een christelijke en volwassen levenshouding dan het overslaan van een afscheidsdienst.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 27 sep 2023, 22:39 @GG-lid:
Dat vind ik oprecht raar. Ik weet ook niet of in dit geval de classis of de kerkenraad verantwoordelijk was voor de kerkdienst. Nu is in de GG natuurlijk de structuur van de kerk en daarmee de verantwoordelijkheid van het kerkverband anders dan in een kerkgenootschap als de HHK.

Maar ik zou het heel passend vinden om zo'n vertrek als dat ook maar even kan, ritueel te markeren. Dat kan heel goed in een afscheidsdienst, zij het dat ik me kan voorstellen dat de consulent meeleest in de preek.

In de christelijke gemeente zou men het voorbeeld moeten geven in afscheidsbegeleiding. In de wereld zijn er zelfs echtscheidingsrituelen. Daar kun je van alles van vinden vanuit het oogpunt dat je het huwelijk niet moet verbreken, maar dat vind ik dan toch een beter voorbeeld van een christelijke en volwassen levenshouding dan het overslaan van een afscheidsdienst.
Zeker. Maar volgens mij is zoiets in de GG nooit gebeurt hoor, als ik de meest recente losmakingen in de herinnering haal (ds. Brugge van Doetinchem, ds. Pater van Ridderkerk en ds. De Waard van Stolwijk) en zijn ze volgens mij nadien ook nooit meer in hun oude gemeente wezen preken.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 27 sep 2023, 22:21 Op zich vind ik het al bewonderenswaardig dat bij de losmaking plaats is voor een afscheidsdienst. Dat is toch ook niet vanzelfsprekend, zeker niet als een onderliggend verschil tot dit besluit heeft geleidt.
Ja, verfrissend. Man en paard worden benoemd, geen zalvende woorden maar gewoon hoe vol gebrokenheid het alles is. Navolgenswaardig om toch samen rondom Gods Woord af te sluiten.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind wel dat de kerkenraad openheid van zaken mag geven waar de crux ligt zonder alles te hoeven zeggen.
Nu laat je gebeuren dat er roddel komt lijkt me. Wel heel bijzonder dat er over een paar weken Heilig Avondmaal wordt bediend, in zo'n situatie zou je dat toch niet willen doen?
Plaats reactie