Alleen Het Woord
- Miscanthus
De onderbouwing komt met name uit de woorden van Openbaringen:Miscanthus schreef:Wat is dan de onderbouwing vanuit de Schrift?memento schreef:Well Miscantus,
De vroege kerk en de Reformatie heeft gesteld, en ik met hen, dat de bijzondere gaven van de Geest (die jij inspiratie gaven noemt) zijn opgehouden na de apostolische bediening.
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
- Miscanthus
Je steld de Schrift niet onder kritiek, omdat de Schrift nergens zegt dat die bijzondere gaven van de Geest zullen doorgaan.Miscanthus schreef:Dat slaat toch nergens op? Als je stelt dat de Geest zulke gaven niet meer geeft, dat stel je de Schrift zelf onder kritiek en is openbaring 22 van toepassing op degenen die beweren dat de Geest zo niet meer werkt.
Daarbij stellen we niet dat de Geest niet meer werkt. Alleen dat het spreken van tongen, en de gave van profetie, niet meer doorgaan.
- Miscanthus
Ik heb nog geen onderbouwing van deze stelling vanuit de Schrift gezien.memento schreef:Je steld de Schrift niet onder kritiek, omdat de Schrift nergens zegt dat die bijzondere gaven van de Geest zullen doorgaan.Miscanthus schreef:Dat slaat toch nergens op? Als je stelt dat de Geest zulke gaven niet meer geeft, dat stel je de Schrift zelf onder kritiek en is openbaring 22 van toepassing op degenen die beweren dat de Geest zo niet meer werkt.
Daarbij stellen we niet dat de Geest niet meer werkt. Alleen dat het spreken van tongen, en de gave van profetie, niet meer doorgaan.
Echt niet en nergens meer? Hoe beoordeel je dan mijn voorbeeld?memento schreef:Je steld de Schrift niet onder kritiek, omdat de Schrift nergens zegt dat die bijzondere gaven van de Geest zullen doorgaan.Miscanthus schreef:Dat slaat toch nergens op? Als je stelt dat de Geest zulke gaven niet meer geeft, dat stel je de Schrift zelf onder kritiek en is openbaring 22 van toepassing op degenen die beweren dat de Geest zo niet meer werkt.
Volgens mij zijn er dan 2 opties:
1) Ze heeft gelogen
2) Het kwam van de duivel
1) Lijkt me heel onwaarschijnlijk, ik ken haar al langer, en het is niet iemand die iets verzint om indruk te maken ofzo. Maar goed, ik zou me kunnen vergissen.
2) Dan heeft het wel iets bereikt wat de duivel absoluut niet zou willen, nl. de verkondiging van de blijde boodschap.
Of heb je nog een andere optie?

De preek is slechts een uitleg van het Woord, en is slechts autoritair voor zover zij de Schrift naspreekt.refo schreef:Wat moet je overigens met een preek als je de bedreiging van openbaring 22 strikt neemt?
1. Kan ik geen oordeel over gevenEcht niet en nergens meer? Hoe beoordeel je dan mijn voorbeeld?
Volgens mij zijn er dan 2 opties:
1) Ze heeft gelogen
2) Het kwam van de duivel
1) Lijkt me heel onwaarschijnlijk, ik ken haar al langer, en het is niet iemand die iets verzint om indruk te maken ofzo. Maar goed, ik zou me kunnen vergissen.
2) Dan heeft het wel iets bereikt wat de duivel absoluut niet zou willen, nl. de verkondiging van de blijde boodschap.
Of heb je nog een andere optie?
2. Durf ik te betwijfelen of satan de verkondiging van het evangelie erg vind. Als dat een vals evangelie is niet namelijk. En ik hou persoonlijk de impopulaire mening dat het evangelie zoals dat door veel evangelischen gebracht wordt, een valse godsdienst is, en dus iets is wat satan alleen maar aanmoedigd. Want niemand is zo moeilijk te 'bekeren' (menselijker wijs gesproken), als iemand die denkt Jezus al te bezitten.
Laatst gewijzigd door memento op 07 dec 2005, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
Met 'slechts uitleggen' bedoel ik, dat het geen nieuwe waarheden (die niet direct of indirect in de Schrift voorkomen) verkondigd.Miscanthus schreef:"slechts uitleg?"memento schreef:De preek is slechts een uitleg van het Woord, en is slechts autoritair voor zover zij de Schrift naspreekt.refo schreef:Wat moet je overigens met een preek als je de bedreiging van openbaring 22 strikt neemt?
Ben je vergeten wat de NGB er over zegt?
1 Cor 13:8-13 wordt ook gebruikt als argument dat de bijzondere gaven zijn opgehouden:
1 Cor 13:8-13
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Vers 9 (wij kennen, profeteren ten dele) slaat in deze zienswijze op de tijd dat de bijbel nog niet volledig was. Het volmaakte (vers 10) slaat dan ook niet op volmaaktheid, perfectie etc. van de mens, maar van het compleet zijn van de bijbel.
Het griekse woord dat in de SV vertaald is met 'volmaakt' betekent volgens Strong:
G5046
τέλειος
teleios
tel'-i-os
From G5056; complete (in various applications of labor, growth, mental and moral character, etc.); neuter (as noun, with G3588) completeness: - of full age, man, perfect.
Je zou het dus ook kunnen vertalen met 'volwassenheid', 'volgroeid' zijn.
Wat betreft vers 13, dan is de redenering: geloof en hoop, dat is iets voor deze tijd, maar straks is het niet meer geloven, en hopen, maar aanschouwen. Alleen de liefde zal eeuwig blijven.
Hoe zien jullie dit?
1 Cor 13:8-13
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Vers 9 (wij kennen, profeteren ten dele) slaat in deze zienswijze op de tijd dat de bijbel nog niet volledig was. Het volmaakte (vers 10) slaat dan ook niet op volmaaktheid, perfectie etc. van de mens, maar van het compleet zijn van de bijbel.
Het griekse woord dat in de SV vertaald is met 'volmaakt' betekent volgens Strong:
G5046
τέλειος
teleios
tel'-i-os
From G5056; complete (in various applications of labor, growth, mental and moral character, etc.); neuter (as noun, with G3588) completeness: - of full age, man, perfect.
Je zou het dus ook kunnen vertalen met 'volwassenheid', 'volgroeid' zijn.
Wat betreft vers 13, dan is de redenering: geloof en hoop, dat is iets voor deze tijd, maar straks is het niet meer geloven, en hopen, maar aanschouwen. Alleen de liefde zal eeuwig blijven.
Hoe zien jullie dit?
poepoe. je durft nogal!memento schreef: 2. Durf ik te betwijfelen of satan de verkondiging van het evangelie erg vind. Als dat een vals evangelie is niet namelijk. En ik hou persoonlijk de impopulaire mening dat het evangelie zoals dat door veel evangelischen gebracht wordt, een valse godsdienst is, en dus iets is wat satan alleen maar aanmoedigd. Want niemand is zo moeilijk te 'bekeren' (menselijker wijs gesproken), als iemand die denkt Jezus al te bezitten.
als ik het goed begrijp is het evangelie nog vrijwel nergens verkondigd. de meeste zendelingen waren namelijk of rooms, of remonstrants. allemaal mensen die een vals evangelie hebben gehoord.
ik denk dat de duivel een hekel heeft aan iedereen die leert dat Jezus de Zoon van God is. EN misschien heeft hij nog wel liever dat je leert dat je 'eerst...etc' moet dan dat zo iemand dan zegt dat 'Jezus moet aangenomen worden'.
Ik had ook al naar dat gedeelte zitten kijken, maar als je naar vers 12 kijkt (het zien van aangezicht tot aangezicht), dan lijkt het volgens mij toch wel heel duidelijk te gaan over de eeuwigheid.volgeling schreef:1 Cor 13:8-13 wordt ook gebruikt als argument dat de bijzondere gaven zijn opgehouden:

Er zijn 5 plaatsen in de SV waar deze uitdrukking voorkomt:Corydoras schreef:Ik had ook al naar dat gedeelte zitten kijken, maar als je naar vers 12 kijkt (het zien van aangezicht tot aangezicht), dan lijkt het volgens mij toch wel heel duidelijk te gaan over de eeuwigheid.volgeling schreef:1 Cor 13:8-13 wordt ook gebruikt als argument dat de bijzondere gaven zijn opgehouden:
Gen 32:30
30 En Jakob noemde den naam dier plaats Pniel: Want, zeide hij ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn ziel is gered geweest.
Deut 5:4
4 Van aangezicht tot aangezicht heeft de HEERE met u op den berg gesproken uit het midden des vuurs,
Deut 34:10
10 En er stond geen profeet meer op in Israel, gelijk Mozes, dien de HEERE gekend had, van aangezicht tot aangezicht,
Richt 6:22
22 Toen zag Gideon, dat het een Engel des HEEREN was; en Gideon zeide: Ach, Heere, HEERE! daarom, omdat ik een Engel des HEEREN gezien heb van aangezicht tot aangezicht.
1 Cor 13:12
Slechts twee daarvan gaat over een letterlijke ontmoeting: Jakob worstelend met een Man (Pniël), en Gideon die de Engel des HEEREN zag. De andere teksten spreken wel over van aangezicht tot aangezicht, maar niet in letterlijke zin.
Maar ik moet toegeven dat ook voor mij niet duidelijk wat er in 1 Cor 13 bedoeld wordt.