De HSV is geen Sela en geen kinderbijbel.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:45En ook niet een liedje van Sela en een verhaaltje uit de kinderbijbel!
Herziene Statenvertaling
Re: Herziene Statenvertaling
Ik snap niet wat je tegenstelling tussen theorie en praktijk is. Het CvB van Driestar-Wartburg zegt: docenten mogen de HSV gaan gebruiken. Dat is de theorie. Een deel van de docenten gebruikt de HSV. Dat is de praktijk. Waar zie je nu een tegenstelling?GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:35Omdat als er leraren zijn die HSV lezen, de SV wordt ingewisseld voor de HSV. Dat is toch duidelijk? De SV kun je dan nog wel meelezen, maar die wordt niet meer gebruikt. En de jeugd van nu zijn de onderwijzers voor de toekomst. Dus als we 10/15 jaar verder zijn en de kinderen die nu geboren worden naar het voortgezet onderwijs gaan, is er amper nog een leerkracht die uit de SV leest. Kom dan maar eens aan met je SV. Dan wordt je vierkant uitgelachen. Dat gebeurde immers vroeger ook als je de enige was in de klas met een Nokia en de rest een smartphone had?
En verder is het een ononderbouwd hellendvlakverhaal.
Ach, de argumenten zijn op he.
-
- Verbannen
Er is nu een deel wat de HSV leest. Straks wordt dat een aanzienlijk deel. En over 10 jaar is er nog een enkeling die niet uit de SV leest. Als je dan daar principieel tegen ben, en je kinderen er niet mee wil confronteren, vind ik dat een ernstig bezwaar.Zita schreef: ↑31 aug 2023, 21:49Ik snap niet wat je tegenstelling tussen theorie en praktijk is. Het CvB van Driestar-Wartburg zegt: docenten mogen de HSV gaan gebruiken. Dat is de theorie. Een deel van de docenten gebruikt de HSV. Dat is de praktijk. Waar zie je nu een tegenstelling?GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:35Omdat als er leraren zijn die HSV lezen, de SV wordt ingewisseld voor de HSV. Dat is toch duidelijk? De SV kun je dan nog wel meelezen, maar die wordt niet meer gebruikt. En de jeugd van nu zijn de onderwijzers voor de toekomst. Dus als we 10/15 jaar verder zijn en de kinderen die nu geboren worden naar het voortgezet onderwijs gaan, is er amper nog een leerkracht die uit de SV leest. Kom dan maar eens aan met je SV. Dan wordt je vierkant uitgelachen. Dat gebeurde immers vroeger ook als je de enige was in de klas met een Nokia en de rest een smartphone had?Zita schreef: ↑31 aug 2023, 20:58Kun je deze nog toelichten, GGL?GerefGemeente-lid schreef: ↑30 aug 2023, 16:40 In theorie zegt men van niet, maar in de praktijk blijkt van wel.
En verder is het een ononderbouwd hellendvlakverhaal.
-
- Verbannen
Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.
Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:54Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.
Ach de kinderbijbel van Snoek is best leerzaam. En in reformatorische kring worden bepaalde liederen van Sela uitbollen borst gezongen.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:45En ook niet een liedje van Sela en een verhaaltje uit de kinderbijbel!
Jongens, kom op he...Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 21:57Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:54Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Er wordt op dit forum al jaren gezegd dat over een 10-20 jaar de HSV de gangbare vertaling is binnen het grootste deel van de Gereformeerde Gezindte. En dat denk ik ook.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:35Omdat als er leraren zijn die HSV lezen, de SV wordt ingewisseld voor de HSV. Dat is toch duidelijk? De SV kun je dan nog wel meelezen, maar die wordt niet meer gebruikt. En de jeugd van nu zijn de onderwijzers voor de toekomst. Dus als we 10/15 jaar verder zijn en de kinderen die nu geboren worden naar het voortgezet onderwijs gaan, is er amper nog een leerkracht die uit de SV leest. Kom dan maar eens aan met je SV. Dan wordt je vierkant uitgelachen. Dat gebeurde immers vroeger ook als je de enige was in de klas met een Nokia en de rest een smartphone had?
Ik snap niet dat je nu verbaasd bent.
Zeker zeker. Met jou rook ik een sigaar, komen we elkaar wat tegemoet en hebben we begrip voor elkaars argumenten. Het kan zo mooi zijn. Al is dat roken nog steeds niet gebeurd.pierre27 schreef: ↑31 aug 2023, 22:08Jongens, kom op he...Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 21:57Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:54Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.
Maar waarom hebben ze dan de herziening niet beperkt tot de taalkundige wijzigingen? Wat is de reden geweest om de letterlijke tekst hier en daar te vervangen door een eigen vondst met de werkelijke tekst in een voetnoot? 'Wijn en most' worden bijvoorbeeld 'wijn en jonge wijn'. Dat is gewoon minder juist, want most is nu juist geen wijn, anders stond dat 'en most' er niet bij.
Ze hadden kunnen weten dat dat ten koste gaat van de acceptatie.
Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 22:17Zeker zeker. Met jou rook ik een sigaar, komen we elkaar wat tegemoet en hebben we begrip voor elkaars argumenten. Het kan zo mooi zijn. Al is dat roken nog steeds niet gebeurd.pierre27 schreef: ↑31 aug 2023, 22:08Jongens, kom op he...Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 21:57Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:54 Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.
Ik rook niet, maar een babbel is altijd goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zal je eens opzoeken op LinkedIn:-)pierre27 schreef: ↑31 aug 2023, 22:22Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 22:17Zeker zeker. Met jou rook ik een sigaar, komen we elkaar wat tegemoet en hebben we begrip voor elkaars argumenten. Het kan zo mooi zijn. Al is dat roken nog steeds niet gebeurd.pierre27 schreef: ↑31 aug 2023, 22:08Jongens, kom op he...Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 21:57 Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).
Ik rook niet, maar een babbel is altijd goed.
Helemaal eens, de HSV is hiermee geen herziening maar een nieuw vertaling geworden. De redenen zijn te raden.Philip schreef: ↑31 aug 2023, 22:19 Maar waarom hebben ze dan de herziening niet beperkt tot de taalkundige wijzigingen? Wat is de reden geweest om de letterlijke tekst hier en daar te vervangen door een eigen vondst met de werkelijke tekst in een voetnoot? 'Wijn en most' worden bijvoorbeeld 'wijn en jonge wijn'. Dat is gewoon minder juist, want most is nu juist geen wijn, anders stond dat 'en most' er niet bij.
-
Was de azijn lekker?Zeeuw schreef: ↑31 aug 2023, 21:57Ik heb je zelfs al lafhartig genoemd. Ik was vrij recht in je gezicht daarmee. Toen je een college van bestuur van leugens betichte. En nu haal je weer allerlei zaken erbij die niets met het onderwerp te maken hebben. Maar..ho, je zou niet meer met me 'discussiëren' (wat bij jou betekent: iedereen moet het met mij eens zijn).GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 21:54Je bent al een hele week onvriendelijk tegen me. Als je wat tegen mij hebt, zeg het dan gewoon recht in m'n gezicht, in plaats van steeds onderhuids te prikken. Ik word de laatste tijd een beetje narrig van de opmerkingen die je richting mij bezigt.