Herziene Statenvertaling

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 31 aug 2023, 18:55 Als dat zo was, was ds. Egas niet voor een herziening van de SV geweest. Immers: We moeten opnieuw leren de Bijbel te lezen. Maar hij is een voorstander, zover ik weet. Kortom: er worden door sommigen argumenten tegen de HSV gebruikt die men op de SV niet toepast.
Ds. Egas is wel degelijk voor een herziening, maar niet in een dusdanige vorm die velen verlangen die nu HSV lezen.

Op CVandaag kwam hij van de week ook al aan het woord. Het voorbeeld wat hij daar gebruikte, vond ik erg sterk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Henk J schreef: 31 aug 2023, 19:08 Als ik het zo lees is ds. Egas wel voor een herziening maar dan één die de gezindte wel bij elkaar weet te houden. Helaas zal dat nooit gebeuren of de GBS moet gewoon stiekem wat aanpassingen doorvoeren. Je zag al dat de BMU verdeeldheid bracht op de rechterflank, dat gaat met een herziening, zelfs al doet de GBS die, ook gebeuren. Het blijft een lastig vraagstuk.
Ter rechterzijde is er ook verdeeldheid over het lopende project van de GBS. De Oud Gereformeerden willen hier immers niet aan meedoen. Al sluit ik niet uit dat ze naderhand alsnog aanhaken.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ergens kon ik de opmerking van GerefGemeente-lid wel begrijpen.

Toen de HSV in onze gemeente werd ingevoerd was ik daar niet mee eens. Ik ging daarom ook niet meer naar de kerk.

Later heb ik toch wel ingezien dat dit niet goed is geweest en de Heere heeft mijn latere vrouw willen gebruiken om toch weer naar de kerk terug te keren. Wel ben ik altijd de SV blijven gebruiken.
Job

Bericht door Job »

deschpin schreef: 31 aug 2023, 17:08
Job schreef: 29 aug 2023, 18:16
MGG schreef: 29 aug 2023, 18:12 De tekst had absoluut beter gekund, maar zo'n actie zat eraan te komen. Nu heb ik niet de illusie dat het bestuur hier wat mee gaat doen, maar het signaal is duidelijk.
Het is een onmachtige poging. Ik begrijp de zorg ook enorm, maar dit is frustrerend, want heeft denk ik een tegengesteld effect.

Is het enkel een bestuur wat zo'n besluit neemt? Spelen RvT en directie ook een rol?
Het grondvlak heeft deze beslissing al genomen.
Klopt deels, maar hier ligt gelijk ook mijn grootste punt van kritiek. Een reformatorische school dient een leidende en geen volgende rol te hebben. Wat als 70% van de ouders (wie weet is het meer...) een Netflixabonnement heeft? Ach ja, dan moet de school volgen, want het grondvlak... En hoppa, dan wordt films voorschrijven en theaters bezoeken voor CKV op den duur prima. Wat als 56% van de ouders en personeelsleden Opwekking zingt thuis? Och ja, dan geven we het vrij, want het grondvlak...

Enzovoort. De uitholling van de gezindte wordt dan de uitholling van het reformatorisch onderwijs.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Job schreef: 31 aug 2023, 20:35
MGG schreef: 29 aug 2023, 18:12 De tekst had absoluut beter gekund, maar zo'n actie zat eraan te komen. Nu heb ik niet de illusie dat het bestuur hier wat mee gaat doen, maar het signaal is duidelijk.
Het is een onmachtige poging. Ik begrijp de zorg ook enorm, maar dit is frustrerend, want heeft denk ik een tegengesteld effect.

Is het enkel een bestuur wat zo'n besluit neemt? Spelen RvT en directie ook een rol?
Klopt deels, maar hier ligt gelijk ook mijn grootste punt van kritiek. Een reformatorische school dient een leidende en geen volgende rol te hebben. Wat als 70% van de ouders (wie weet is het meer...) een Netflixabonnement heeft? Ach ja, dan moet de school volgen, want het grondvlak... En hoppa, dan wordt films voorschrijven en theaters bezoeken voor CKV op den duur prima. Wat als 56% van de ouders en personeelsleden Opwekking zingt thuis? Och ja, dan geven we het vrij, want het grondvlak...

Enzovoort. De uitholling van de gezindte wordt dan de uitholling van het reformatorisch onderwijs.
Goed punt @Job. Dit is nog niet aan de aandacht gekomen in de discussie van de afgelopen dagen.

Ik ben wel benieuwd wat mijn opponenten hiervan vinden. Als het grondvlak eenmaal openbaar gaat schuiven, is er geen houden meer aan.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

netflix of een bijbel

heerlijk vergelijk... :bobo
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 16:40
Chrisje72 schreef: 30 aug 2023, 16:34
Geytenbeekje schreef:
Terri schreef: 30 aug 2023, 16:11

:oO
Laat de SV de norm zijn, dat ging altijd goed ondanks dat veel kinderen de HSV lazen, waarom zou je dat moeten inwisselen?
Er wordt niks ingewisseld. Het is beide toegstaan.
In theorie zegt men van niet, maar in de praktijk blijkt van wel.
Kun je deze nog toelichten, GGL?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mooi dat verschillende colleges van bestuur die rol dan ook serieus nemen. Dat er mensen zijn die vinden dat ze daarmee een verkeerde keuze maken, die zullen er altijd zijn.
De rest van je post is nogal flauw en doet afbreuk aan je punt.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Netflix, films, theaters en sommige opwekkingsliederen zijn allemaal zondige dingen. Wanneer scholen dat zouden promoten is dat inderdaad een glijdende schaal. De HSV is niet zondig en is daarom geen glijdende schaal. Is het een verandering? Jazeker. Wat mij betreft een positieve verandering. Niet iedere verandering is fout en is zeker niet te vergelijken met netflix, films en bepaalde liederen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zita schreef: 31 aug 2023, 20:58
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 16:40
Chrisje72 schreef: 30 aug 2023, 16:34
Geytenbeekje schreef: Laat de SV de norm zijn, dat ging altijd goed ondanks dat veel kinderen de HSV lazen, waarom zou je dat moeten inwisselen?
Er wordt niks ingewisseld. Het is beide toegstaan.
In theorie zegt men van niet, maar in de praktijk blijkt van wel.
Kun je deze nog toelichten, GGL?
Omdat als er leraren zijn die HSV lezen, de SV wordt ingewisseld voor de HSV. Dat is toch duidelijk? De SV kun je dan nog wel meelezen, maar die wordt niet meer gebruikt. En de jeugd van nu zijn de onderwijzers voor de toekomst. Dus als we 10/15 jaar verder zijn en de kinderen die nu geboren worden naar het voortgezet onderwijs gaan, is er amper nog een leerkracht die uit de SV leest. Kom dan maar eens aan met je SV. Dan wordt je vierkant uitgelachen. Dat gebeurde immers vroeger ook als je de enige was in de klas met een Nokia en de rest een smartphone had?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 31 aug 2023, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel

Bericht door windorgel »

Realiseer je je dat van de jonge docenten die nu benoemd worden een groot deel alleen met de HSV is opgegroeid omdat hun ouders 13 jaar geleden gelijk de HSV zijn gaan gebruiken? Dan wordt het in de praktijk erg lastig om van hen te vragen uit de SV voor te lezen en deze uit te leggen aan jongeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

GerefGemeente-lid
Verbannen

windorgel schreef: 31 aug 2023, 21:39 Realiseer je je dat van de jonge docenten die nu benoemd worden een groot deel alleen met de HSV is opgegroeid omdat hun ouders 13 jaar geleden gelijk de HSV zijn gaan gebruiken? Dan wordt het in de praktijk erg lastig om van hen te vragen uit de SV voor te lezen en deze uit te leggen aan jongeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
Dat zal in de Randstad misschien zo zijn, maar hier in de omgeving en op de Veluwe en in Overijssel zeker geen 'groot deel'.

En de ouders zijn schuldig hun kinderen in het opwassen breder te onderwijzen, wat mijns inziens ook hierin geldt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Breder onderwijzen houdt geen cursus oud Nederlands in.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 31 aug 2023, 21:44 Breder onderwijzen houdt geen cursus oud Nederlands in.
En ook niet een liedje van Sela en een verhaaltje uit de kinderbijbel!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 31 aug 2023, 21:44 Breder onderwijzen houdt geen cursus oud Nederlands in.
Ach, de argumenten zijn op he.
Plaats reactie