Lezen in Van der Zwaag

Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Afgewezen,

Heb even m’n best gedaan om de commentaar van Calvijn op Handelingen te pakken te krijgen voor het verband, maar zonder resultaat. Vandaar m’n late reactie.
In zijn comm. op Hand. 21:20 schrijft Calvijn o.a. dit (cursiveringen zijn van mij):
Paulus noemt de bekering niet zozeer daarom in de eerste plaats, omdat zij geheel en al aan het geloof voorafgaat, daar een deel ervan vrucht is van het geloof en eruit voortvloeit; maar omdat het beginsel der bekering de voorbereiding is tot het geloof. Onder het beginsel versta ik, dat wij een mishagen aan onszelf hebben, hetwelk ons, ernstig getroffen door vrees voor de toorn Gods, uitdrijft om ontkoming te zoeken.
Hier ben ik het volledig met Calvijn eens. Hier zie je die zelfde tweeslag weer terug: verslagenheid-uitdrijving tot ontkoming. Ik zie bij Calvijn dus geen uiteenrekking van wedergeboorte – geloof – rechtvaardiging
In de Institutie legt Calvijn vooral de nadruk op de boetvaardigheid die ná het geloof komt. Maar we vinden er toch ook dat ‘beginsel der bekering’ wel in terug. Bijv. in Inst. III, 3,20 (cursiveringen van mij):
“Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, Die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (…), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien wij in Christus willen staande blijven.”
Helemaal waar en ook helemaal mee eens, omdat Calvijn ware boetvaardigheid en geloof niet loskoppelt (dat komt ook in de titel terug: Dat wij door het geloof worden wedergeboren; waarin ook wordt gehandeld over de bekering.)
In zijn comm. bij Matth. 11:28 lezen wij (cursiveringen wederom van mij):
“Christus heeft met de vermoeiden en beladenen diegenen op het oog, die zich des eeuwigen doods schuldig rekenen en deswege benauwd in hun consciëntie zijn, en innerlijk onder hun ellende zo gebukt gaan, dat zij machteloos worden. Deze machteloosheid toch maakt ons vatbaar om Zijn genade te ontvangen. Hoewel deze tot de gemeenschap van Christus’ genade zo noodzakelijke voorbereiding de mens geheel en al verbrijzelt, moeten wij haar toch als een genadegave van Heilige Geest aanmerken; want zij is een beginsel van bekering dat niemand zich door eigen kracht geven kan.”
Opnieuw ben ik het hier helemaal mee eens. VdZ betoogt dat overigens eveneens. Zo zei hij in het interview in het RD van 4 september 2003: “Wat moet een mens doen met een Verzoener en Verlosser als hij geen last heeft van zijn zonde en ellende?” (…) “Iets anders is hoe diep je ellendekennis moet zijn om tot Christus te mogen gaan. In grote lijnen zeggen onze oudvaders uit de 17e en de 18e eeuw dat je zo veel kennis van je ellende nodig hebt dat je wordt uitgedreven naar Christus”.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het ging over het 'beginsel van bekering'. En dat is er kennelijk vóór het geloof bij Calvijn.
Ik voer geen pleidooi voor een derde mens. Maar we kunnen Calvijn niet zo strikt voor het karretje van 'geen leven voor de rechtvaardigmaking' spannen als sommigen wel zouden willen.
Overigens heeft Van der Zwaag zelf ook de mensen op het oog die 'op zoek' zijn en wat hij met de derde mens bedoelt, is de belijdende kerkmens, die zich niet bekommert om zijn zaligheid.
Leonius

Bericht door Leonius »

Afgewezen schreef:Het ging over het 'beginsel van bekering'. En dat is er kennelijk vóór het geloof bij Calvijn.
Ik voer geen pleidooi voor een derde mens. Maar we kunnen Calvijn niet zo strikt voor het karretje van 'geen leven voor de rechtvaardigmaking' spannen als sommigen wel zouden willen.
Nogmaals: je ziet nergens dat Calvijn de zaken uiteentrekt. Hij beklemtoont meerdere malen (zoals eerder aangegeven) dat vóór het geloof de mens dood is. Als ik je nu begrijpt plaats je het beginsel van de bekering vóór het geloof. Dat lees ik echter niet terug in Calvijn, ook niet in de door jou aangehaalde teksten.
Overigens heeft Van der Zwaag zelf ook de mensen op het oog die 'op zoek' zijn en wat hij met de derde mens bedoelt, is de belijdende kerkmens, die zich niet bekommert om zijn zaligheid.
Nee, de derde weg is bij vdZ juist de ‘valse bekommerden’ die niettemin vanaf de kansel de handen opgelegd krijgen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik lees bij Calvijn dan kennelijk wat anders dan jij.

Zie Van der Zwaag in zijn voorwoord, en met name over de drie soorten mensen van Pascal!
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij verschillen Van der Zwaag en Calvijn niet zo van mening. Dat grondbeginsel en het feit dat God geloof moet bewerken, daar zijn ze (en we) het denk ik wel over eens. Maar de mening verschilt over in wie Hij dat werkt.... Die groep wordt de smal gemaakt vindt Van der Zwaag (en ik met hem).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Volgens mij verschillen Van der Zwaag en Calvijn niet zo van mening. Dat grondbeginsel en het feit dat God geloof moet bewerken, daar zijn ze (en we) het denk ik wel over eens. Maar de mening verschilt over in wie Hij dat werkt.... Die groep wordt de smal gemaakt vindt Van der Zwaag (en ik met hem).
?
Plaats reactie