Dat zou het probleem kleiner maken. Daarmee voorkom je niet dat mensen voor de lol ondertekenen of puur om bij de ondertekening een tegengeluid te laten horen. Daarbij komt dat best wat mensen twee telefoonnummers hebben.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 22:55Nee.
Gewoon een sms-code laten invullen. Dan is het probleem zo opgelost.
Herziene Statenvertaling
-
Re: Herziene Statenvertaling
Dat kan best zijn. Ik vind de petitie ook bespottelijk. Maar dat is geen reden om er op die manier de gek mee te steken, mijns inziens.
Dat is alleen waterdicht als iedereen één mailadres heeft. Als aanmaken niet mogelijk is voor dit doeleinde. janpietsnot@hotmail.com kun je zo registreren. Daarna doe je janpietsnot2@hotmail en je kunt het hele alfabet, geboortedata en een hele getallenreeks erachteraan plakken. Als je je punt wilt maken is dit eenvoudig te omzeilen en dat schaadt de betrouwbaarheid van dergelijke petities.MGG schreef: ↑29 aug 2023, 23:00Mailadres moet al.DDD schreef: ↑29 aug 2023, 22:55Welnee. Je moet gewoon een werkend e-mailadres eisen en eventueel een legitimatie vragen.
Fides Quaerens Intellectum
-
Eens. Zoiets is amper waterdicht te maken. Het meest betrouwbaar is volledige naam + mailadres dat bij de school bekend is voor communicatie met de ouders.Anselmus schreef: ↑29 aug 2023, 23:02Dat is alleen waterdicht als iedereen één mailadres heeft. Als aanmaken niet mogelijk is voor dit doeleinde. janpietsnot@hotmail.com kun je zo registreren. Daarna doe je janpietsnot2@hotmail en je kunt het hele alfabet, geboortedata en een hele getallenreeks erachteraan plakken. Als je je punt wilt maken is dit eenvoudig te omzeilen en dat schaadt de betrouwbaarheid van dergelijke petities.
Dus als school zelf een peiling uitzetten.
Toch kan je op basis van het aantal reacties wel stellen dat het breed leeft. De vraag is of het relevant is dat het breed leeft. Een groot deel van de mensen heeft niks met de betreffende school te maken hebben.
Klopt en dat stoort mij persoonlijk dan weer. Mensen willen hun plasje doen terwijl ze er niets mee van doen hebben, vandaar mijn voorbeeld over een gereformeerde school in Friesland die een Friesche vertaling wil invoeren. Geen Zeeuw of Veluwenaar die de moeite neemt om daar een petitie voor te tekenen. Ik zie dat het veel mensen raakt, het raakt mij ook. Ik denk dat het eerder polariserend werkt dan dat het voorkomt. Een beetje bestuur heeft deze commotie ingecalculeerd en afgewogen en ziet het als een storm die binnenkort weer voorbij is. Dan kunnen we weer over tot de orde van de dag met dagopeningen bij een geopende Bijbel in een betrouwbare (H)SV-vertaling.MGG schreef: ↑29 aug 2023, 23:06Eens. Zoiets is amper waterdicht te maken. Het meest betrouwbaar is volledige naam + mailadres dat bij de school bekend is voor communicatie met de ouders.Anselmus schreef: ↑29 aug 2023, 23:02Dat is alleen waterdicht als iedereen één mailadres heeft. Als aanmaken niet mogelijk is voor dit doeleinde. janpietsnot@hotmail.com kun je zo registreren. Daarna doe je janpietsnot2@hotmail en je kunt het hele alfabet, geboortedata en een hele getallenreeks erachteraan plakken. Als je je punt wilt maken is dit eenvoudig te omzeilen en dat schaadt de betrouwbaarheid van dergelijke petities.
Dus als school zelf een peiling uitzetten.
Toch kan je op basis van het aantal reacties wel stellen dat het breed leeft. De vraag is of het relevant is dat het breed leeft. Een groot deel van de mensen heeft niks met de betreffende school te maken hebben.
-
Beste GG-lid, wat erg dat je dit stelt, dat de HSV niet het zuivere Woord van God is. Allereerst meen ik dat je de grondtalen niet kent en dit dus niet kunt beoordelen. Je praat anderen na in de lijn van de GBS. Maar weet je dit wel zeker?GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 19:18Ik zie de HSV niet als het zuivere Woord van God. En ik denk daarbij aan de ouders die eenmaal hun kinderen naar deze school stuurden, omdat daar deze vertaling niet werd gelezen, maar die nu geconfronteerd worden met een vertaling die zij niet zuiver vinden.Nasrani schreef: ↑29 aug 2023, 19:04Mag ik vragen waarom iemand uit Oostkapelle dit ondertekend? Ik ga er vanuit dat je met de school verder geen binding hebt. Wat is dan je argument?
Heb je gelezen wat ze voor namen ze gebruiken? We zijn zo vroom dat we tegen de HSV zijn maar, we treden alle geboden zo wat om de petitie te ondertekenen.
En ik ben niet schuldig aan de hatelijke en leugenachtige reacties van anderen. Daar zullen zij zelf rekenschap van af moeten leggen.
In de tweede plaats zadel je scholen met een probleem op dat zij zelf niet hebben gemaakt! Je kent de populatie van Driestar-Wartburg niet (o.a. zo’n 40% Gereformeerde Bond waar de HSV de Bijbel is waaruit gelezen, gepreekt en gecatechiseerd wordt.) Waarom mag de Bijbel die deze leerlingen gebruiken niet op school gebruikt worden? Of ben je tegen de eenheid school-kerk-gezin? Of zijn er stiekem toch tweede rangs leerlingen?
In de derde plaats schijn je over het hoofd te zien dat zo’n 80% van de leerlingen, hun ouders en de docenten de HSV thuis (en leerlingen op school) al (mee)leest. Er is een werkelijk verstaansprobleem, dat je niet oplost door her en der wat woorden te vervangen, zoals de GBS nu wil gaan doen. (Zal ongeveer in 2028 klaar zijn.)
Is de HSV de ideale vertaling? Vast niet. Dat heb je nu eenmaal met vertalingen. Maar dat is de SV ook niet (meer) door de taalontwikkeling in 2023. Het in stand houden van de polarisatie rond de HSV is een luxeprobleem van luxechristenen. Terwijl de dijken overal breken, gaat de discussie over het te leggen stratenpatroon voor het voetpad op de dijk.
De genoemde petitie is niet alleen verdrietig; zelfs laakbaar. Het zorgvuldig genomen besluit en de genuanceerde uitleg en toepassing daarvan in de praktijk wordt compleet genegeerd. Er worden ook leugens verspreid als zouden leerlingen en docenten die de SV gebruiken nog hooguit gedoogd worden. Het is allemaal pertinente onzin. Een deel van de docenten zal de HSV gebruiken; een ander deel de SV. Maar de kern is dat de scholen de hete kolen uit het vuur moeten halen wat door de kerken is opgestookt en brandend wordt gehouden.
Als je deze petitie ondertekent, terwijl je bovenstaande willens en wetens negeert, ben je laakbaar bezig en niet gericht op werkelijke oplossingen voor een reeel probleem.
Hoe komt het toch dat we zo moeilijk met verschillen kunnen omgaan?
Laatst gewijzigd door Evangelist op 30 aug 2023, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
- Verbannen
Dit haal ik er even uit, de rest laat ik voor jouw rekening.Evangelist schreef: ↑29 aug 2023, 23:15 Er worden ook leugens verspreid als zouden leerlingen en docenten die de SV gebruiken nog hooguit gedoogd worden. Het is allemaal pertinente onzin. Een deel van de docenten zal de HSV gebruiken; een ander deel de SV.
Er wordt door het bestuur gezegd dat het grootste deel van het personeel de HSV leest. Dit zal dan dus ook openbaar komen in de dagopeningen.
Er zijn ouders die tegen het gebruik van de HSV zijn. Jij kunt het erg vinden, maar er zijn genoeg argumenten om te kunnen stellen dat deze vertaling niet zuiver genoeg is. Die discussie is al ruim een decennia oud, dus die doe ik niet opnieuw. Het punt waarmee ik moeite heb is dat er ouders en gezinnen zijn (ook jongeren en jongvolwassenen!) die de HSV niet willen lezen. Als zij dus (hun kinderen) geconfronteerd (zien) worden met het gebruik van de HSV, terwijl zij zich daar vanuit hun overtuiging niet achter kunnen scharen, is dat wel degelijk een aantasting van een norm en waarde die altijd veilig was.
Immers, degenen die principieel niet met de HSV willen geconfronteerd worden, worden dat nu wel. Wat als er ouders zijn die willen dat hun kind tijdens de dagopening alleen de SV mag horen, omdat zij menen dat dit het meest zuivere Woord is van God? Zij hebben hun kinderen altijd naar die school gestuurd omdat dit daar de gewoonte was en zij dáár achter stonden. Nu staan ze voor een voldongen feit en worden zij met die verandering geconfronteerd. En daarmee worden zij wel degelijk op een tweede rang gestationeerd! Ik hoor steeds vaker verhalen van leraren en gezagsdragers die jongeren er van proberen te overtuigen dat ze die SV maar niet meer moeten lezen, en dat de HSV veel eenvoudiger is, terwijl betreffende jongeren daar zelf principieel tegen zijn.
Mogelijk bedoel je een decennium. Daarnaast is dat één van de problemen: de HSV van 2010 was onzorgvuldiger. Alle feedback is geëvalueerd en een deel heeft geresulteerd in wijzigingen en dus een HSV-uitgave van 2016, nog niet eens een decennium oud dus. Veel oude kritiek blijft maar rondzingen, terwijl dat niet meer relevant is, maar dat is wel wat in het hoofd van veel mensen zit die de GBS als normatief hanteren, want zelf kunnen ze dit niet controleren. Wat er ook gewijzigd wordt, er blijft een smet aan de HSV kleven zonder dat mensen inhoudelijk nog weten waarom. Dan ontstaat smetvrees ja. Gelukkig kun je sommige (irreële) angsten overwinnen door de confrontatie aan te gaan en te kijken of het wel echt zo eng is. Dan blijkt het in de praktijk soms best mee te vallen en dat sommige angsten zelfs ongegrond zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 23:24Dit haal ik er even uit, de rest laat ik voor jouw rekening.Evangelist schreef: ↑29 aug 2023, 23:15 Er worden ook leugens verspreid als zouden leerlingen en docenten die de SV gebruiken nog hooguit gedoogd worden. Het is allemaal pertinente onzin. Een deel van de docenten zal de HSV gebruiken; een ander deel de SV.
Er wordt door het bestuur gezegd dat het grootste deel van het personeel de HSV leest. Dit zal dan dus ook openbaar komen in de dagopeningen.
Er zijn ouders die tegen het gebruik van de HSV zijn. Jij kunt het erg vinden, maar er zijn genoeg argumenten om te kunnen stellen dat deze vertaling niet zuiver genoeg is. Die discussie is al ruim een decennia oud, dus die doe ik niet opnieuw. Het punt waarmee ik moeite heb is dat er ouders en gezinnen zijn (ook jongeren en jongvolwassenen!) die de HSV niet willen lezen. Als zij dus (hun kinderen) geconfronteerd (zien) worden met het gebruik van de HSV, terwijl zij zich daar vanuit hun overtuiging niet achter kunnen scharen, is dat wel degelijk een aantasting van een norm en waarde die altijd veilig was.
Immers, degenen die principieel niet met de HSV willen geconfronteerd worden, worden dat nu wel. Wat als er ouders zijn die willen dat hun kind tijdens de dagopening alleen de SV mag horen, omdat zij menen dat dit het meest zuivere Woord is van God? Zij hebben hun kinderen altijd naar die school gestuurd omdat dit daar de gewoonte was en zij dáár achter stonden. Nu staan ze voor een voldongen feit en worden zij met die verandering geconfronteerd. En daarmee worden zij wel degelijk op een tweede rang gestationeerd! Ik hoor steeds vaker verhalen van leraren en gezagsdragers die jongeren er van proberen te overtuigen dat ze die SV maar niet meer moeten lezen, en dat de HSV veel eenvoudiger is, terwijl betreffende jongeren daar zelf principieel tegen zijn.
Ik vind dat gemakkelijk overal (e-mail)accounts kunnen aanmaken sowieso een spannend iets. Als ik hier een account aanmaak onder, ik zeg maar wat, de naam CGVreugdenhil en onder dat account in een vergelijkbaar taalgebruik als waar de beste man zich mee pleegt uit te drukken allerlei controverseels ga posten, zal dat misschien heel kort reuring geven maar het wordt dan zonder twijfel al snel de kop ingedrukt door de moderators.
Wat ook zou kunnen (een stap verder) is een mailadres aanmaken van zogenaamd ds. C.G. Vreugdenhil, sterk gelijkend op zijn eigen mailadres, en dan een ingezonden brief of opiniestuk sturen naar het RD waarin de leer van de Gereformeerde Gemeenten bekritiseerd wordt. Ook weer in een herkenbaar taalgebruik en enigszins genuanceerd, zodat de RD-redacteuren geen onraad ruiken. Het zou een kerkelijke bom zijn. Je moet aan zulke dingen niet denken, maar de mogelijkheden liggen voor het grijpen.
Nee hoor. Ik verwacht ze dat driedubbel checken, en vaak ook nog even bellen voor overleg over formuleringen. Ik zal het eens navragen.
De frustratie in casus Driestar, is o.a. de communicatie. Deze wijziging is niet (of zeer beperkt) met docenten besproken. Ik weet van meerdere docenten dat ze niets wisten en dit opeens vorige week te horen kregen. Om zo'n ingrijpende stap te zetten is communicatie van groot belang.
Dat is raar. Voor de zomervakantie was al bij leerlingen/ouders de vraag uitgezet én zoemde het al in de wijde omgeving over deze wijzigingen…wfloor schreef: ↑30 aug 2023, 06:22 De frustratie in casus Driestar, is o.a. de communicatie. Deze wijziging is niet (of zeer beperkt) met docenten besproken. Ik weet van meerdere docenten dat ze niets wisten en dit opeens vorige week te horen kregen. Om zo'n ingrijpende stap te zetten is communicatie van groot belang.
Hoe kunnen docenten dan “van niets weten” en “opeens te horen krijgen”?
Dat is precies het punt. "Er is een vraag uitgezet." Dan ben je dus nog aan het onderzoeken en is er nog niets definitiefs. Er "zoemde wat rond", dat is ook onduidelijk. Als de vraag is uitgezet en het besluit definitief wordt gemaakt dient dit gecommuniceerd te worden richting personeel.2e Hans schreef: ↑30 aug 2023, 06:36Dat is raar. Voor de zomervakantie was al bij leerlingen/ouders de vraag uitgezet én zoemde het al in de wijde omgeving over deze wijzigingen…wfloor schreef: ↑30 aug 2023, 06:22 De frustratie in casus Driestar, is o.a. de communicatie. Deze wijziging is niet (of zeer beperkt) met docenten besproken. Ik weet van meerdere docenten dat ze niets wisten en dit opeens vorige week te horen kregen. Om zo'n ingrijpende stap te zetten is communicatie van groot belang.
Hoe kunnen docenten dan “van niets weten” en “opeens te horen krijgen”?
Onze gezindte op zn best
Er is ook een actie gestart om de hsv op alle scholen in te voeren
https://petities.nl/petitions/voer-de-h ... ?locale=nl
Ik ben zelf tegen staken en protesteren. Mag je dan eigenlijk wel petities ondertekenen? De hsv mag van mij op scholen naast de sv gebruikt worden
Er is ook een actie gestart om de hsv op alle scholen in te voeren
https://petities.nl/petitions/voer-de-h ... ?locale=nl
Ik ben zelf tegen staken en protesteren. Mag je dan eigenlijk wel petities ondertekenen? De hsv mag van mij op scholen naast de sv gebruikt worden
Met o.a. DuckDuckGo kan je eindeloos unieke eenmalige mailadressen genereren. Dus dan kan je als je wilt alle predikanten en ambtsdragers van de aangesloten kerkverbanden de petitie laten tekenen.Anselmus schreef: ↑29 aug 2023, 23:02Dat is alleen waterdicht als iedereen één mailadres heeft. Als aanmaken niet mogelijk is voor dit doeleinde. janpietsnot@hotmail.com kun je zo registreren. Daarna doe je janpietsnot2@hotmail en je kunt het hele alfabet, geboortedata en een hele getallenreeks erachteraan plakken. Als je je punt wilt maken is dit eenvoudig te omzeilen en dat schaadt de betrouwbaarheid van dergelijke petities.