Herziene Statenvertaling

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 23 aug 2023, 19:29 Interessante reactie van Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College in artikel " Na de gezinnen, nu de middelbare scholen: Herziene Statenvertaling mag voorgelezen worden op refoschool" in het ND: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atenvertal
Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College schreef:Het gaat volgens Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College (regio Amerfoort en de Betuwe), vooral om de vraag óf jongeren de Bijbel wel lezen. ‘We hebben het beleid om de Statenvertaling als schoolbijbel te hanteren. Dat is Gods woord, maar een andere vertaling is dat ook. Ik hoop vooral dat jongeren de Bijbel lezen en dat hun hart daardoor veranderd wordt.’
Ik begrijp ds. Van Heteren beter.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 19:33
HHR schreef: 23 aug 2023, 19:29 Interessante reactie van Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College in artikel " Na de gezinnen, nu de middelbare scholen: Herziene Statenvertaling mag voorgelezen worden op refoschool" in het ND: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atenvertal
Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College schreef:Het gaat volgens Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College (regio Amerfoort en de Betuwe), vooral om de vraag óf jongeren de Bijbel wel lezen. ‘We hebben het beleid om de Statenvertaling als schoolbijbel te hanteren. Dat is Gods woord, maar een andere vertaling is dat ook. Ik hoop vooral dat jongeren de Bijbel lezen en dat hun hart daardoor veranderd wordt.’
Ik begrijp ds. Van Heteren beter.
Maar jij hebt geen jonge opgroeiende kinderen vermoed ik. En ds v Heteren is inmiddels een man op leeftijd. Die als GBS vz ook niets anders kan en mag zeggen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 19:33
MGG schreef: 23 aug 2023, 19:31
Jammer dat je weer stopt. Volgens mij ben jij een van de weinige op dit forum die de grondtalen beheerst

Merkwaardig dat wij (verwende christenen in het Westen) zoveel moeite hebben met wat lastiger taalgebruik in Gods Woord. In de brieven lezen we gelukkig nergens dat mensen zich stoten aan het taalgebruik.
Lastiger is toch iets anders dan in een verouderde taal?
Als het puur oude woordjes vervangen was, dan was de discussie niet zo groot geweest.

Het kost ons (met alle hulpmiddelen) sowieso veel minder moeite om de inhoud te begrijpen, dan heidenen die nog maar kort christen zijn.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

HHR schreef: 23 aug 2023, 19:35
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 19:33
HHR schreef: 23 aug 2023, 19:29 Interessante reactie van Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College in artikel " Na de gezinnen, nu de middelbare scholen: Herziene Statenvertaling mag voorgelezen worden op refoschool" in het ND: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atenvertal
Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College schreef:Het gaat volgens Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College (regio Amerfoort en de Betuwe), vooral om de vraag óf jongeren de Bijbel wel lezen. ‘We hebben het beleid om de Statenvertaling als schoolbijbel te hanteren. Dat is Gods woord, maar een andere vertaling is dat ook. Ik hoop vooral dat jongeren de Bijbel lezen en dat hun hart daardoor veranderd wordt.’
Ik begrijp ds. Van Heteren beter.
Maar jij hebt geen jonge opgroeiende kinderen vermoed ik. En ds v Heteren is inmiddels een man op leeftijd. Die als GBS vz ook niets anders kan en mag zeggen.
Bewijs? Ik vermoed dat je deze dominee nu te kort doet.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 19:33
HHR schreef: 23 aug 2023, 19:29 Interessante reactie van Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College in artikel " Na de gezinnen, nu de middelbare scholen: Herziene Statenvertaling mag voorgelezen worden op refoschool" in het ND: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... atenvertal
Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College schreef:Het gaat volgens Willem de Potter, bestuursvoorzitter van het Van Lodenstein College (regio Amerfoort en de Betuwe), vooral om de vraag óf jongeren de Bijbel wel lezen. ‘We hebben het beleid om de Statenvertaling als schoolbijbel te hanteren. Dat is Gods woord, maar een andere vertaling is dat ook. Ik hoop vooral dat jongeren de Bijbel lezen en dat hun hart daardoor veranderd wordt.’
Ik begrijp ds. Van Heteren beter.
Dat het geen 10 jaar meer duurt voor iets dat 10 jaar geleden al werd gevraagd gereed zal zijn?
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 23 aug 2023, 19:36
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 19:33
MGG schreef: 23 aug 2023, 19:31
Jammer dat je weer stopt. Volgens mij ben jij een van de weinige op dit forum die de grondtalen beheerst

Merkwaardig dat wij (verwende christenen in het Westen) zoveel moeite hebben met wat lastiger taalgebruik in Gods Woord. In de brieven lezen we gelukkig nergens dat mensen zich stoten aan het taalgebruik.
Lastiger is toch iets anders dan in een verouderde taal?
Als het puur oude woordjes vervangen was, dan was de discussie niet zo groot geweest.

Het kost ons (met alle hulpmiddelen) sowieso veel minder moeite om de inhoud te begrijpen, dan heidenen die nog maar kort christen zijn.
Als dat eerst zeer regelmatig gebeurd was, dan was deze discussie er wellicht niet eens of minder geweest.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Anselmus »

MGG schreef: 23 aug 2023, 19:36
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 19:33
MGG schreef: 23 aug 2023, 19:31
Jammer dat je weer stopt. Volgens mij ben jij een van de weinige op dit forum die de grondtalen beheerst

Merkwaardig dat wij (verwende christenen in het Westen) zoveel moeite hebben met wat lastiger taalgebruik in Gods Woord. In de brieven lezen we gelukkig nergens dat mensen zich stoten aan het taalgebruik.
Lastiger is toch iets anders dan in een verouderde taal?
Als het puur oude woordjes vervangen was, dan was de discussie niet zo groot geweest.

Het kost ons (met alle hulpmiddelen) sowieso veel minder moeite om de inhoud te begrijpen, dan heidenen die nog maar kort christen zijn.
En waarbij we bijzonder dankbaar zijn als er een vrouwelijke vertaalster een vertaling maakt in een taal die niet haar moedertaal is. En we danken God voor de gave van het vertalen en voor de zegen die Hij verbindt aan deze vertaling. Maar de HSV die beter is dan menige andere vertaling wordt een werk van de satan genoemd waarvoor we onze kinderen van school zouden halen.
Fides Quaerens Intellectum
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Jongere »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 19:25
Jongere schreef: 23 aug 2023, 19:22 Laten we wat nuchterheid betrachten
Ik begreep onlangs dat dit woord ook niet meer begrepen wordt door de doelgroep uit het voortgezet onderwijs...

Ik ben wel benieuwd waar de grens volgens jou dan eigenlijk is bereikt?
Dat laatste is niet zo'n moeilijke vraag: die grens verschuift voortdurend want taal is voortdurend in ontwikkeling. Vertalen is daarom een doorgaand proces. Luther heeft bij leven zijn eigen vertaling ook keer op keer herzien en opnieuw uitgegeven. We hebben blijvend de opdracht om iedereen in hun eigen taal de grote werken Gods te laten horen. De eigen taal van jongeren nu is de taal van 2023, niet van 1635.
Als we dichter bij dit reformatorische principe van een voortdurend vertalen waren gebleven, in plaats van de vertaling uit de 17e eeuw tot onaantastbaar monument verklaren, zou er veel minder hoogspanning op dit soort discussies staan. Ik zeg het met spijt, omdat ik bijzonder aan de SV gehecht ben. Maar de manier waarop nu met deze vertaling en met de hele discussie rond verstaanbaarheid wordt omgegaan, stelt me bijzonder teleur.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door refomart »

Jongere schreef: 23 aug 2023, 19:22
Valcke schreef: 23 aug 2023, 19:11
Zeeuw schreef: 23 aug 2023, 19:04
Valcke schreef: 23 aug 2023, 19:03
Een vergelijking die geen hout snijdt. Je kunt heel precies vertalen of wat meer ‘ongeveer’ om het gemakkelijker te maken. Daar ligt het verschil.
Je opmerking voegt niets toe aan mijn punt.
Wat ik betoog is dat niet de ouderdom van de vertaling het essentiële verschil is, maar de wijze van vertalen en daarmee betrouwbaarheid. Wanneer men een fiets of koelkast wil, wil men echt een goede hebben, het liefst de beste in kwaliteit. Maar als het om Gods Woord gaat is dat kennelijk van secundair belang. Dat is uitermate triest.
Men wil een echt goede Bijbel, én een verstaanbare. De verstaanbaarheid van de Statenvertaling staat zeer onder druk. Keer op keer weigeren GBS en een deel van de 'leiders' in de gereformeerde gezindte dat laatste te erkennen. Voor wie op een refoschool werkt, is er helemaal geen ontkennen bij. Je bent allang blij als de jongeren ooit nog eens een Bijbel openslaan.
Als het laatste waar is, dan zou toch de kerkenraad meer met die ouders moeten spreken. Die lijken hun taak en ambt te verzuimen.

En die verstaanbaarheid? Uiteraard kan ik instemmen met het besluit van de statenvertalers om het taalkleed van de Bijbel actueel te houden. Uiteraard zie ik dat het taalkleed nu enigszins verouderd overkomt. Maar daar zit het probleem niet. Het probleem zit in de taal zelf. De taal geeft expressie aan het gemeenschappelijke in waarden, normen en religie. Is dat nog het geval? Ik schreef daar al eerder over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 9#p1100509
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Evangelist »

“Jongere” schreef: Men wil een echt goede Bijbel, én een verstaanbare. De verstaanbaarheid van de Statenvertaling staat zeer onder druk. Keer op keer weigeren GBS en een deel van de 'leiders' in de gereformeerde gezindte dat laatste te erkennen. Voor wie op een refoschool werkt, is er helemaal geen ontkennen bij. Je bent allang blij als de jongeren ooit nog eens een Bijbel openslaan.

Ds. Van Heteren (GBS) zegt in het ND dat de GBS werkt aan een revisie, dat dit "geen tien jaar gaat duren", en dat het daarom jammer is dat Driestar/Wartburg daar niet op heeft gewacht. Het is werkelijk de omgekeerde wereld. De GG-synode verzocht inderdaad al tien jaar(!) geleden aan de GBS de moeilijke woorden te vervangen en nu krijgt de school het verwijt dat ze geen geduld hebben.

Het is ontzettend jammer dat deze discussie zo is gepolariseerd. Laten we wat nuchterheid betrachten, onze jongeren leren dat verschillende vertalingen hun eigen karakteristieken hebben maar geen van alle de grondtalen zijn, en verder hen biddend bij de hand nemen bij het openen van de Bijbel.
Zo is het! Bovendien mis ik bij @Valcke e.a. begrip voor de spagaat waarin het reformatorisch onderwijs zich bevindt. De helft van de kerken waaruit leerlingen afkomstig zijn, hebben zondags en doordeweeks de HSV. Waarom zou de school gedwongen zijn om te kiezen voor de SV of de HSV,als dat in de achterban zo verdeeld ligt?

Keer op keer de HSV wegzetten als minder betrouwbaar blijft dubieus. Doordat de verstaanskloof steeds groter wordt, is de SV voor veel jongeren en ouderen ook minder betrouwbaar. Het gaat overigens niet om makkelijker maken, want de HSV is voor veel jongeren ook te ingewikkeld.
W. de Potter van het VLC slaat de spijker op de kop. Het grootste probleem is inderdaad de vraag of ze überhaupt nog de Bijbel lezen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Valcke »

HHR schreef: 23 aug 2023, 19:35Maar jij hebt geen jonge opgroeiende kinderen vermoed ik.
Dan toch nog dit: Niet de kinderen zijn de aandrijvers van de omarming van de HSV, maar de docenten en ouders. Dat bleek ook uit de cijfers van de RD-enquête. De post van Mannetje bevestigt dit ook weer. Doordat de ouders en docenten voor een andere vertaling kiezen, volgen de kinderen. Dat is logisch. Maar leg dan niet de oorzaak bij de opgroeiende kinderen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 aug 2023, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Johannes 3:16 »

Valcke schreef: 23 aug 2023, 19:56
HHR schreef: 23 aug 2023, 19:35Maar jij hebt geen jonge opgroeiende kinderen vermoed ik.
Dan toch nog dit: Niet de kinderen zijn de aandrijvers van de omarming van de HSV, maar de docenten en ouders. Dat bleek ook uit de cijfers van de RD-enquête. De post van Mannetje bevestigt dit ook weer. Doordat de ouders en docenten het een probleem vinden, volgen de kinderen. Dat is logisch. Maar leg dan niet de oorzaak bij de opgroeiende kinderen.
Als de ouders en docenten het al een probleem vinden, hoeveel te meer dan de kinderen!
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Kinderen zijn beïnvloedbaar. Voor iedereen met een talig IQ van minder dan 115 is de SV een hoogst onbetrouwbare Bijbelvertaling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 23 aug 2023, 19:07
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 17:03 Driestar-Wartburg wil geen keuze, zeg je. Maar door de HSV nu toch vrij te geven, maken ze wel degelijk een keuze. Wat te denken van docenten die principieel tegen de HSV zijn? Als zij een minderheid gaan vormen tijdens de dagopeningen, dan krijg je leerlingen die daartegen in opstand komen. En waarom wordt er tijdens jaaropeningen dan wel vastgehouden aan de SV?
Ik kan je uit de praktijk vertellen dat lezen uit de SV op een school waar de meerderheid dat niet doet echt geen problemen op hoeft te leveren.
Ik heb er van leerlingen precies even vaak reactie op gekregen als in mijn refoscholentijd, te weten 1x.
Praat je over, je komt tot de conclusie dat we verschillen van inzicht en je gaat verder.

Van collega's heb ik nog nooit ook maar het minste sneertje gehoord, wel positieve reacties op bijdragen van mijn kant waarin ik de SV gebruikte. Niet om de SV, maar om de inhoud.

Ik houd van de SV. Ik lees er indien mogelijk uit. Maar het lezen uit de SV is geen principe waar ik de brandstapel op zou gaan.
Juist. Koester dat respect dan vooral. Ik wordt er bijkans om uitgelachen als ik vertel dat ik de SV lees.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Valcke »

Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:59
Valcke schreef: 23 aug 2023, 19:56
HHR schreef: 23 aug 2023, 19:35Maar jij hebt geen jonge opgroeiende kinderen vermoed ik.
Dan toch nog dit: Niet de kinderen zijn de aandrijvers van de omarming van de HSV, maar de docenten en ouders. Dat bleek ook uit de cijfers van de RD-enquête. De post van Mannetje bevestigt dit ook weer. Doordat de ouders en docenten het een probleem vinden, volgen de kinderen. Dat is logisch. Maar leg dan niet de oorzaak bij de opgroeiende kinderen.
Als de ouders en docenten het al een probleem vinden, hoeveel te meer dan de kinderen!
Het probleem zit primair daarin dat de kinderen niet meer met de SV vertrouwd worden gemaakt. Docenten en ouders willen iets gemakkelijkers. Vervolgens groeien hele gezinnen weg bij de SV en kanttekeningen. Ik ontken het verstaansprobleem niet, maar dat is niet de primaire oorzaak.
Plaats reactie