Deze vraag lijkt me wel interessant.
Naast de Bijbel (vertaling maakt niet uit

Deze vraag lijkt me wel interessant.
Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
Als je het helemaal compact wil maken, dan is een Bijbel alleen genoeg om ons wijs te maken tot zaligheid.refomart schreef: ↑17 aug 2023, 12:10Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
"Staat er genoeg toch?" Genoeg waarvoor en met welk doel? Daar zou ik eerst over nadenken, voordat ik een keuze maakte.
Nee, ik wilde het niet compact maken. En ik was benieuwd met welk doel je de selectie hebt gemaakt. Dat is nu duidelijk: zoeken naar de weg tot zaligheid.Mannetje schreef: ↑17 aug 2023, 12:14Als je het helemaal compact wil maken, dan is een Bijbel alleen genoeg om ons wijs te maken tot zaligheid.refomart schreef: ↑17 aug 2023, 12:10Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
"Staat er genoeg toch?" Genoeg waarvoor en met welk doel? Daar zou ik eerst over nadenken, voordat ik een keuze maakte.
De andere boeken zijn mijns inziens betrouwbare hulpmiddelen om de Bijbel te helpen verstaan. De Christenreis meer bevindelijk, de Institutie meer dogmatisch en Matthew Henry als verduidelijking bij de hele Bijbel. Is er meer nodig? Nee, hiermee zou je toekunnen. Als kan een ander boek wel weer helpen om je gedachten te vormen.
Of wilde je een andere kant op met je vraag?
Ook nog niet eens: de Bijbel kan je gewoon via de GBS Bijbel app lezen.
Bedoel je 'Hoe hoort het eigenlijk'? van Reinildis van Ditzhuyzen? Volgens mij maakt ze in het boek een grap dat goede etiquette begint met het zorgvuldig spellen van iemands naamBertiel schreef: ↑17 aug 2023, 11:29 1. de redelijke godsdienst - W. a. Brakel
2. de godvruchtige avondmaalganger P. Immens
3. zekerheid van het geloof - E. Erskine
4. de zwangere belofte - R. Erskine
5. een boek van ds. Doornenbal voor zaterdagavond met een goed glas bij de houtkachel
dit aangaande Theologie
als ik de niet Theologie moet opnoemen dan
1. LOTR
2. de lichtwachter - Pieter Nouwen
3. Jip en Janneke - A.M.G. Schmidt (ter verpozing mijner dochter)
4. De Cock en de moord in de hondsdagen
5. Hoe hoort het ook al weer - Reinaldus van Ditzhuizen
Redelijk dezelfde smaak.Ad Anker schreef: ↑17 aug 2023, 11:09 1. Een boek met kerkbodestukken van ds. Doornenbal.
2. Zondagskinderen van ds. Veldkamp.
3. De Kruistriomf van ds. Hellenbroek.
4. De redelijke godsdienst van ds. á Brakel
5. Een meditatief boek van O. Winslow, bijv. zijn preken over Jozef.
De volgorde is willekeurig en ik beperk me even tot theologie. Dat staat wel rechtzinnig.