Gelezen, gedacht, gehoord...

HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HHR »

Ik vraag me wel af of een interview met een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Laatst gewijzigd door HHR op 12 aug 2023, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrien
Berichten: 1339
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef: 12 aug 2023, 10:14
Hendrien schreef: 12 aug 2023, 10:09 Best eerlijk en openhartig interview. Maar in het geestelijke wel veel over de mens en weinig over Christus.
Ik vind dat je met dit soort uitspraken erg voorzichtig moet zijn. Ik zie een afhankelijk mens, die niets liever doet dan het Woord van zijn Zender aanprijzen. Doordrenkt van Christus dus.

Ik vind ook wat van dit soort interviews maar wees wel voorzichtig!
Je hebt wel gelijk denk ik. Door mijn verleden ben ik soms een beetje allergisch voor al die ik-verhalen.
Henk J
Berichten: 2623
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 12 aug 2023, 10:20 Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
HHK, CGK en de GB in de PKN zijn veel kleiner dan de GG, dus dat verklaart al een heel deel.
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door 2e Hans »

Hendrien schreef: 12 aug 2023, 10:09 Best eerlijk en openhartig interview. Maar in het geestelijke wel veel over de mens en weinig over Christus.
Dat is het gevaar van zulke gesprekken. Ik vind er van alles van, met name van de fotootjes, maar ook daar iets van vinden, moet ik niet doen…
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

HHR schreef:Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Ik lees ze allemaal. Ik vind het wel mooi als mensen een inkijkje geven in hun leven. Of ze nu 'licht of zwaar' zijn. Ik vind mensen boeiend. En ook de manier waarop ze in het leven staan.
En ja, soms vind ik er ook best wat van. En de ene keer spreekt het me meer aan dan de andere keer.
Maar we zijn allemaal verschillend toch? Ik vind die veelkleurigheid wel mooi.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10615
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Het is ook wel voorbehouden aan de afgescheiden kerken van de laatste pakweg 120 jaar dat predikanten zichzelf op een voetstuk plaatsen of door anderen daar worden opgezet. De idee daarbij is ook dat er best een kloof is tussen het kerkvolk en de voorgangers waardoor er een bepaalde (ongezonde?) gezagsverhouding ontstaat die er voor zorgt dat dit soort verhalen het goed doen. Ik heb het van alle kanten tot in mijn mailbox al aangeprezen gezien, dit interview. Ik vind de reactie van mw. Verschuure op de mededeling van manlief dat hij is aangenomen door het curatorium serieus hilarisch. Maar dat was het ook wel dan. Wellicht zal ik mijn mening over het nut enigszins herzien als zo'n interview de uitwerking heeft dat dominees gewone mensen en dienaren zijn in plaats van heren.

Wellicht is het goed om als RD te besluiten om predikanten uit te sluiten van een persoonlijk interview. Het wekt de zonde op. Kijk maar hier. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, ook al is er wellicht een enkeling die een zegen ontvangt uit zo'n interview, al zou ik niet weten hoe.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Juist dat gevoel geeft zo'n interview mij: het is dus ook maar een 'gewoon' mens. En ja, het doet me wel wat als ze op een voetstuk gezet worden waar ze niet horen (en ook niet op passen als het goed is)
Dat lijkt me een bijzonder zwaar leven. En dan heb ik er ook een soort medelijden mee.
Je zult maar dominee zijn. Of domineesvrouw.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10615
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

helma schreef: 12 aug 2023, 10:45 Juist dat gevoel geeft zo'n interview mij: het is dus ook maar een 'gewoon' mens. En ja, het doet me wel wat als ze op een voetstuk gezet worden waar ze niet horen (en ook niet op passen als het goed is)
Dat lijkt me een bijzonder zwaar leven. En dan heb ik er ook een soort medelijden mee.
Je zult maar dominee zijn. Of domineesvrouw.
Eens hoor. Dat is dan een mooi gevolg van zo'n interview. En verder voel ik met je mee: ik lees ze graag: ik hou ervan om te lezen hoe andere mensen in het leven staan, kan heel leerzaam zijn.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1431
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

helma schreef: 12 aug 2023, 10:32
HHR schreef:Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Ik lees ze allemaal. Ik vind het wel mooi als mensen een inkijkje geven in hun leven. Of ze nu 'licht of zwaar' zijn. Ik vind mensen boeiend. En ook de manier waarop ze in het leven staan.
En ja, soms vind ik er ook best wat van. En de ene keer spreekt het me meer aan dan de andere keer.
Maar we zijn allemaal verschillend toch? Ik vind die veelkleurigheid wel mooi.
Ik zit denk ik ook op deze lijn. Hoewel ik wel onderhuids toch merk dat er meer motivatie tot lezen is bij geestelijke herkenning.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Marck schreef: 12 aug 2023, 10:56
helma schreef: 12 aug 2023, 10:32
HHR schreef:Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Ik lees ze allemaal. Ik vind het wel mooi als mensen een inkijkje geven in hun leven. Of ze nu 'licht of zwaar' zijn. Ik vind mensen boeiend. En ook de manier waarop ze in het leven staan.
En ja, soms vind ik er ook best wat van. En de ene keer spreekt het me meer aan dan de andere keer.
Maar we zijn allemaal verschillend toch? Ik vind die veelkleurigheid wel mooi.
Ik zit denk ik ook op deze lijn. Hoewel ik wel onderhuids toch merk dat er meer motivatie tot lezen is bij geestelijke herkenning.
Dat laatste heb ik niet. Vanmorgen stond bijvoorbeeld in Trouw een mooi interview met Bastiaan Ragas ( musical ster, zanger etc). Hij is RK opgevoed en bevriend geraakt met een predikant uit de PKN en keest sindsdien dagelijks in de bijbel en bezoekt een gemeente in Bloemendaal. Zijn geloofsvisie is anders dan de mijne. Toch vind ik het bijzonder om te lezen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 12 aug 2023, 09:45
refo schreef: 12 aug 2023, 09:13
FlyingEagle schreef: 12 aug 2023, 08:18 Ik vind het altijd een beetje een bijzondere man, en vind dit wel een mooi inkijkje. Erg diepgaand was het niet maar dat is misschien ook niet de bedoeling.
Nee, ik snap de lovende woorden ook niet zo. De man is bijzonder, het interview oppervlakkig.
Het is het human-interest-niveau waar een deel van de achterban zeer geïnteresseerd in is. Het is "u vraagt, wij draaien" van het RD. Als mensen dat willen, moet het kunnen, al kun je je natuurlijk grote zorgen maken om het deel vd achterban dan alléén nog interesse heeft in dit soort artikelen. Laaf jezelf aan andere artikelen als je er niets mee hebt.

Ik heb het met een glimlach gelezen. Een oprechte, originele man. Van mij mag het. Ik hoef niet zijn klompen te zien en die bijzonder te vinden (want als ze in de krant komen blijf je er nou net níét gewoon mee) maar een kijkje achter de zwarte jas in het hart van een kwetsbaar mens die van genade moet leven is voor mijzelf goed en nuttig op z'n tijd.
Ik maak me sowieso zorgen om mensen die interesse heeft in dit soort artikelen. ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Doet me deugd dat je je zorgen om mij maakt
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door 2e Hans »

Henk J schreef: 12 aug 2023, 10:28
HHR schreef: 12 aug 2023, 10:20 Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
HHK, CGK en de GB in de PKN zijn veel kleiner dan de GG, dus dat verklaart al een heel deel.
Volgens mij klopt deze stelling echt niet. De GB binnen PKN (475 wijkgemeenten, schatting 290.000 lidmaten/doopleden) is echt groter dan de GG.

Ik denk eerder dat het andersom werkt: hoe minder dominees, hoe bijzonderder het wordt gezien.
MGG
Berichten: 3630
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

2e Hans schreef: 12 aug 2023, 12:08
Henk J schreef: 12 aug 2023, 10:28
HHR schreef: 12 aug 2023, 10:20 Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
HHK, CGK en de GB in de PKN zijn veel kleiner dan de GG, dus dat verklaart al een heel deel.
Volgens mij klopt deze stelling echt niet. De GB binnen PKN (475 wijkgemeenten, schatting 290.000 lidmaten/doopleden) is echt groter dan de GG.

Ik denk eerder dat het andersom werkt: hoe minder dominees, hoe bijzonderder het wordt gezien.
Het gaat om het aantal abonnementen. Ik denk dat een deel van de GB eerder het ND leest dan het RD.
2e Hans
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door 2e Hans »

MGG schreef: 12 aug 2023, 12:27
2e Hans schreef: 12 aug 2023, 12:08
Henk J schreef: 12 aug 2023, 10:28
HHR schreef: 12 aug 2023, 10:20 Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
HHK, CGK en de GB in de PKN zijn veel kleiner dan de GG, dus dat verklaart al een heel deel.
Volgens mij klopt deze stelling echt niet. De GB binnen PKN (475 wijkgemeenten, schatting 290.000 lidmaten/doopleden) is echt groter dan de GG.

Ik denk eerder dat het andersom werkt: hoe minder dominees, hoe bijzonderder het wordt gezien.
Het gaat om het aantal abonnementen. Ik denk dat een deel van de GB eerder het ND leest dan het RD.
Inderdaad denk ik dat de meeste Ger.gemmers wel een rd-abonnement hebben en bij de GB zal dat percentage minder zijn. Echter dat bedoelde ik niet te zeggen. Er zijn nu eenmaal minder Ger.gem-dominees dan GB-dominees….
Plaats reactie