Financiële zaken op zondag

HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 04 aug 2023, 19:05 @ hersteldhervormd

De vergelijking kroegbaas en bezoeken van een RK gaat natuurlijk niet op. Op de eerste plek wordt God niet aanbeden en op de tweede plek wel.

De weerzin tegen het RK geloof begrijp ik nooit zo. Op sommige vlakken ve ik van mening dat zij dwalen. Op sommige vlakken zijn zij m.i. tot voorbeeld. De eerbied in een RK dienst en het voorafgaand aan de dienst knielend God aanbidden in de banken op het bidmatje vind ik voorbeeld waardig. Heel wat anders dan het gekakel voorafgaand aan de dienst en tijdens de collecte in menig protestantse kerk. Dat lijkt meer een theekransje.

Ik ga met mijn schoonmoeder mee, omdat ik haar erg respecteer. Zij gaat als zij bij ons is met ons mee. Na de dienst spreken wij er altijd over na. Mijn schoonmoeder heeft wel eens verteld hoe haar RK en Maria minnende vader overleden is. Hij stierf biddend met de handen omhoog geheven naar de hemel. Als iemand zo mag sterven, mag je m.i. zijn geloof niet bespotten of als afgoderij afdoen. Daar zal je ook verantwoording van af moeten leggen..
Zaken als respect en ontzag voor de ander zijn erg belangrijk.
Toch is er iets wat belangrijkers is, en dat is Gods wil. Respect en ontzag voor Zijn Woord en Zijn dienst. Ik vind dat je je te veel laat leiden in gevoel en hierdoor ontstaat te veel ruimte in je geweten, denk ik.

Overigens, een geloof bespotten is heel iets anders dan simpelweg niet naar een Roomse dienst gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Ik vind het het voornaamste om op zondag naar de kerk te gaan. Niet als een consument thuis een preek te bekijken, maar om daadwerkelijk een eredienst vorm te geven. Het gaat om de publieke eerbetuiging aan God. En die vindt ook plaats in de RKK. Bij de heilige Mis kun je natuurlijk blijven zitten. Maar verder zie ik geen reden om de een mis niet bij te wonen. De dwaling waarover de cateschismus spreekt, heeft betrekking op de hostie. Als je ervan uitgaat dat de hostie niet het lichaam van Christus is, dan is het aanbidden daarvan afgodisch. Gelukkig is dat het idee niet, maar is het de bedoeling om Christus in de gestalte van het brood te aanbidden.

Ik zie niet in wat het voor kwaad kan om daarbij aanwezig te zijn, ook niet als je zelf niet gelooft dat Christus' instellingswoorden letterlijk moeten worden genomen.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

merel schreef: 04 aug 2023, 19:05 @ hersteldhervormd

De vergelijking kroegbaas en bezoeken van een RK gaat natuurlijk niet op. Op de eerste plek wordt God niet aanbeden en op de tweede plek wel.

De weerzin tegen het RK geloof begrijp ik nooit zo. Op sommige vlakken ve ik van mening dat zij dwalen. Op sommige vlakken zijn zij m.i. tot voorbeeld. De eerbied in een RK dienst en het voorafgaand aan de dienst knielend God aanbidden in de banken op het bidmatje vind ik voorbeeld waardig. Heel wat anders dan het gekakel voorafgaand aan de dienst en tijdens de collecte in menig protestantse kerk. Dat lijkt meer een theekransje.

Ik ga met mijn schoonmoeder mee, omdat ik haar erg respecteer. Zij gaat als zij bij ons is met ons mee. Na de dienst spreken wij er altijd over na. Mijn schoonmoeder heeft wel eens verteld hoe haar RK en Maria minnende vader overleden is. Hij stierf biddend met de handen omhoog geheven naar de hemel. Als iemand zo mag sterven, mag je m.i. zijn geloof niet bespotten of als afgoderij afdoen. Daar zal je ook verantwoording van af moeten leggen..
Ruim 10% van de bisschoppen en kardinalen in Nederland misbruikte kinderen en 40% plaatste pedofiele priesters over. Het zal best dat de diensten mooi zijn, maar ruim 50% van de top was pedofiel of dekte misbruik toe. Zo'n totaal verrotte cultuur komt toch niet uit Christus voort?
https://nos.nl/artikel/2250429-helft-ne ... innen-kerk

De RK blijkt in tal van landen op onvoorstelbaar grote schaal kinderen te hebben misbruikt. Nog los van de talloze martelaren wekt dit bij mij een weerzin op.

Nu kunnen mensen zeggen 'niet iedereen was zo' of 'dat ligt niet aan de leer'. Ik denk dat de RK met zelfverzonnen regels, nadruk op uiterlijke zaken en weinig oog voor levensheiliging 100% verantwoordelijk is voor de honderdduizenden (ik vrees miljoenen) slachtoffers die hun geestelijke gemaakt hebben.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Bruna »

Arja schreef: 04 aug 2023, 12:37
Psalm schreef: 04 aug 2023, 12:15 Hier een vraag van een Gereformeerde Gemeente lid (misschien wel GerGem-lid ;) ) over het bijwonen van een vakantie waar de berijming van 1773 beperkt of niet gezongen wordt:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -bijwonen/

Het antwoord van Refoweb ben ik volledig mee eens.
Ik ook. Het antwoord zegt: Je mag naar de (vakantie)kerk als de prediking bijbelgetrouw is. Dat wil zeggen:

2. Christus wordt welmenend en onvoorwaardelijk aangeboden (bediening van de verzoening).
3. schuld wordt aangewezen en de zaligheid in de belofte om niet wordt aangeboden.
4. Er gewezen wordt op de noodzaak van geloof en bekering.
5. de prediking qua heiliging in lijn met Gods Woord is
Waarom niet:
- zuivere prediking van het evangelie;
- zuivere bediening van de sacramenten;
- uitoefenen van de kerkelijke tucht.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Psalm »

Ja, dat is een goede vraag. Het antwoord is waarschijnlijk bedoeld om een spiegel voor te houden. De vragensteller komt duidelijk uit kringen waar de kans groot is dat het bij hem of haar hier juist aan schort.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 05 aug 2023, 00:42 Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

MGG schreef: 04 aug 2023, 23:58
merel schreef: 04 aug 2023, 19:05 @ hersteldhervormd

De vergelijking kroegbaas en bezoeken van een RK gaat natuurlijk niet op. Op de eerste plek wordt God niet aanbeden en op de tweede plek wel.

De weerzin tegen het RK geloof begrijp ik nooit zo. Op sommige vlakken ve ik van mening dat zij dwalen. Op sommige vlakken zijn zij m.i. tot voorbeeld. De eerbied in een RK dienst en het voorafgaand aan de dienst knielend God aanbidden in de banken op het bidmatje vind ik voorbeeld waardig. Heel wat anders dan het gekakel voorafgaand aan de dienst en tijdens de collecte in menig protestantse kerk. Dat lijkt meer een theekransje.

Ik ga met mijn schoonmoeder mee, omdat ik haar erg respecteer. Zij gaat als zij bij ons is met ons mee. Na de dienst spreken wij er altijd over na. Mijn schoonmoeder heeft wel eens verteld hoe haar RK en Maria minnende vader overleden is. Hij stierf biddend met de handen omhoog geheven naar de hemel. Als iemand zo mag sterven, mag je m.i. zijn geloof niet bespotten of als afgoderij afdoen. Daar zal je ook verantwoording van af moeten leggen..
Ruim 10% van de bisschoppen en kardinalen in Nederland misbruikte kinderen en 40% plaatste pedofiele priesters over. Het zal best dat de diensten mooi zijn, maar ruim 50% van de top was pedofiel of dekte misbruik toe. Zo'n totaal verrotte cultuur komt toch niet uit Christus voort?
https://nos.nl/artikel/2250429-helft-ne ... innen-kerk

De RK blijkt in tal van landen op onvoorstelbaar grote schaal kinderen te hebben misbruikt. Nog los van de talloze martelaren wekt dit bij mij een weerzin op.

Nu kunnen mensen zeggen 'niet iedereen was zo' of 'dat ligt niet aan de leer'. Ik denk dat de RK met zelfverzonnen regels, nadruk op uiterlijke zaken en weinig oog voor levensheiliging 100% verantwoordelijk is voor de honderdduizenden (ik vrees miljoenen) slachtoffers die hun geestelijke gemaakt hebben.
Zucht, zo makkelijk om te wijzen op de fouten binnen een kerkelijke gemeenschap waar je geen lid bent. Raad jij het ook aan om het lidmaatschap van de Ger Gem op te zeggen nav ontucht zaak die daar recent speelde of nav de vele ruzies in diverse kerkelijke gemeenten of een ontuchtzaak ( misbruikzaak van meerdere dochters) door een predikant in een behoudende kerkelijke gemeente, enz enz. De brieven in Openbaringen leggen ook menig fout bloot van de eerste christengemeente.
De kerken op aarde zijn helaas doordrenkt met zonden en dat zal blijven tot de laatste dag.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:……

Nu kunnen mensen zeggen 'niet iedereen was zo' of 'dat ligt niet aan de leer'. Ik denk dat de RK met zelfverzonnen regels, nadruk op uiterlijke zaken en weinig oog voor levensheiliging 100% verantwoordelijk is voor de honderdduizenden (ik vrees miljoenen) slachtoffers die hun geestelijke gemaakt hebben.
Laten we hierbij wel eerlijk blijven, ook bij veel niet Rooms Katholieke kerken zoals onze eigen vaderlandse kerk, en ben soms ook wel bang voor enkele (plaatselijke) kerken behorend bij de reformatorisch volksdeel zou jouw alinea passen.

Ik zit nog na te denken over de bijdrage van @DDD. Als je zelf niet deelneemt en gelooft in de Mis en de stranssubstantinatie, maar er als toeschouwer aanwezig bent, bedrijf je dan afgoderij? Ik kom (vooral tijdens vakanties) graag in een plaatselijke, vaak Roomse kerk. De stilte, de rust, de vaak mooie kunst trekt mij aan, tussen vaak de mensendrukte. Niet zelden is er ook een dienst, als ik er ben. Ik herinner me een indrukwekkende dienst (wat betreft de liturgie) in de kerk op de Monserrat, in Spanje. Ik moet er dit weekeind maar eens over nadenken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 10:07
DDD schreef: 05 aug 2023, 00:42 Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
@ DDD heeft volkomen gelijk in deze
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 05 aug 2023, 10:10
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 10:07
DDD schreef: 05 aug 2023, 00:42 Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
@ DDD heeft volkomen gelijk in deze
Dan geldt ook voor jou, wat doe je nog in de protestantse kerk?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef: 05 aug 2023, 10:10
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 10:07
DDD schreef: 05 aug 2023, 00:42 Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
@ DDD heeft volkomen gelijk in deze
Dan geldt ook voor jou, wat doe je nog in de protestantse kerk?
Nou nou, een toontje minder Hervormde vriend zou ons sieren. Wij Herstelden pretenderen de voortgang te zijn van de Vaderlandse Kerk en die is zeker ook niet zonder veel gebreken en grote zonden. Die heeft ook veel kerken met kapelletjes er naast hoor, vaak zelfs binnen de muren. Al ben ik zeker met je eens dat het celibaat een bron is van seksueel overschrijdend gedrag, als je dat niet in een waar geloof aangaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Denk je soms dat deze vraag ( in andere bewoordingen) niet eerder aan de orde is geweest? Mijn man was lid van de RKK ( weliswaar een papieren lid, maar toch lid). Denk je niet dat deze vraag in onze relatie uitgebreid aan de orde is geweest?

De Latijnse liturgie vindt ik prachtig, maar ik vind het haperen qua kennis overdracht. Daar vloeien m.i. ook de dwalingen binnen de leer uit voort.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 05 aug 2023, 10:16
HersteldHervormd schreef:
merel schreef: 05 aug 2023, 10:10
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 10:07

Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
@ DDD heeft volkomen gelijk in deze
Dan geldt ook voor jou, wat doe je nog in de protestantse kerk?
Nou nou, een toontje minder Hervormde vriend zou ons sieren. Wij Herstelden pretenderen de voortgang te zijn van de Vaderlandse Kerk en die is zeker ook niet zonder veel gebreken en grote zonden. Die heeft ook veel kerken met kapelletjes er naast hoor, vaak zelfs binnen de muren. Al ben ik zeker met je eens dat het celibaat een bron is van seksueel overschrijdend gedrag, als je dat niet in een waar geloof aangaat.
Denk dat dat laatste klopt. Al kan Antoine Bodar ook heel celibaat heel bijbels duiden.
Laatst gewijzigd door merel op 05 aug 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 10:07
DDD schreef: 05 aug 2023, 00:42 Dat zegt niet zoveel. Waar God zijn kerk bouwt, daar bouwt de duivel er zijn kapel naast.
Dan kan je maar beter vandaag overstappen naar de RK. In de protestantse kerken komt dit namelijk niet in zulke grote hoeveelheden voort, daar bouwt de duivel dus blijkbaar geen kapel naast de kerk. Dat die misbruiken zo hoog zijn komt louter en alleen door het celibaat.

Kom op DDD, je zit hier op een gereformeerd forum en begint de RK een beetje goed te praten, zelfs de mis te verheerlijken, waar zijn je grondbeginselen man?
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik weet nog niet zo zeker dat zulke dingen in zeer bevindelijke kringen onder ambtsdragers niet zouden voorkomen. De status van zulke mensen is in ieder geval een risico.
Plaats reactie