Maar het mishagen van onszelf gaat dan wel samen met het roemen van Hem en Zijn Werk toch. Met alleen het mishagen van onszelf komen we niet verder.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:09De verwachte reactie. Proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen. Positief vind ik dat je verder gelezen hebt in Gods Woord.Cyrillus schreef: ↑22 jul 2023, 10:43Nee huisman, die zal de HEERE inderdaad niet verachten. Hij heeft zijn Zoon geschonken ter verlossing en vertroosting. Vertel mij waarom je dan verslagen zou moeten blijven?huisman schreef: ↑22 jul 2023, 10:04………maar op deze zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66: 2)
Weet je wat David als vruchten ziet? De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verlagen hart . Die zal de HEERE immers niet verachten. (Psalm 51 : 19)
Of zijn deze teksten uit Gods Woord achterhaald?
Waarom noem je niet ook Jesaja 66:5 (maar 3 versen verder)? Hoort des HEEREN woord, gij, die voor Zijn woord beeft! Uw broeders, die u haten, die u verre afzonderen, om Mijns Naams wil, zeggen: Dat de HEERE heerlijk worde! Doch Hij zal verschijnen tot ulieder vreugde zij daarentegen zullen beschaamd worden.
Waarom iemand na ontvangen genade niet vrij is van verslagenheid? Lees ons avondmaalsformulier. Een iegelijk bedenke bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage……en wat er verder volgt.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
@Zeeuw, dat kun je m.i. zien/merken aan het verlangen naar gemeenschap met Christus. Dat verlangen is werkzaam.
-
Zeker ook. Maar bijvoorbeeld een Petrus Immens wijst degene die nog nooit enige zaligheid geproefd hebben om te zoeken naar en te zien op de vruchten in hun leven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het is zeker heel pastoraal, maar ik zou het er niet op durven wagen. Mijn hart is arglistig.
@Zeeuw, zoeken naar de gemeenschap, totdat je het hebt gekregen.
Natuurlijk waar daarom schreef ik ook……en wat er verder volgt. Het aangelegen punt was dat @Cyrillus niet uit de weg kan met verslagenheid na ontvangen genade. In mijn Bijbel zie ik dat juist als een vrucht van het ware geloof. Daarom behoort het ook bij de waarachtige beproeving voor het Heilig Avondmaal. Natuurlijk niet als enige want het moet op Christus aan…Zeeuw schreef: ↑22 jul 2023, 11:27Maar het mishagen van onszelf gaat dan wel samen met het roemen van Hem en Zijn Werk toch. Met alleen het mishagen van onszelf komen we niet verder.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:09De verwachte reactie. Proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen. Positief vind ik dat je verder gelezen hebt in Gods Woord.Cyrillus schreef: ↑22 jul 2023, 10:43Nee huisman, die zal de HEERE inderdaad niet verachten. Hij heeft zijn Zoon geschonken ter verlossing en vertroosting. Vertel mij waarom je dan verslagen zou moeten blijven?huisman schreef: ↑22 jul 2023, 10:04
………maar op deze zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66: 2)
Weet je wat David als vruchten ziet? De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verlagen hart . Die zal de HEERE immers niet verachten. (Psalm 51 : 19)
Waarom noem je niet ook Jesaja 66:5 (maar 3 versen verder)? Hoort des HEEREN woord, gij, die voor Zijn woord beeft! Uw broeders, die u haten, die u verre afzonderen, om Mijns Naams wil, zeggen: Dat de HEERE heerlijk worde! Doch Hij zal verschijnen tot ulieder vreugde zij daarentegen zullen beschaamd worden.
Waarom iemand na ontvangen genade niet vrij is van verslagenheid? Lees ons avondmaalsformulier. Een iegelijk bedenke bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage……en wat er verder volgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En wat merk je dan als je het hebt gekregen? Er zullen kinderen van Hem zijn die dat heel duidelijk kunnen aangeven, maar ook die veel geleidelijker worden geleidt en dat wellicht minder helder kunnen aangeven.
Dat klopt. Ik denk dat wellicht verslagenheid/mishagen in ons zelf, niet (helemaal) onderscheiden worden van twijfel aan Zijn werk voor ons. Voor mij heeft het geloof daarom vaak iets bitterzoets. Bitter als ik naar mezelf kijk en wat ik Hem aan blijf doen en zoet als Zijn genade schittert.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:34Natuurlijk waar daarom schreef ik ook……en wat er verder volgt. Het aangelegen punt was dat @Cyrillus niet uit de weg kan met verslagenheid na ontvangen genade. In mijn Bijbel zie ik dat juist als een vrucht van het ware geloof. Daarom behoort het ook bij de waarachtige beproeving voor het Heilig Avondmaal. Natuurlijk niet als enige want het moet op Christus aan…Zeeuw schreef: ↑22 jul 2023, 11:27Maar het mishagen van onszelf gaat dan wel samen met het roemen van Hem en Zijn Werk toch. Met alleen het mishagen van onszelf komen we niet verder.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:09De verwachte reactie. Proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen. Positief vind ik dat je verder gelezen hebt in Gods Woord.Cyrillus schreef: ↑22 jul 2023, 10:43
Nee huisman, die zal de HEERE inderdaad niet verachten. Hij heeft zijn Zoon geschonken ter verlossing en vertroosting. Vertel mij waarom je dan verslagen zou moeten blijven?
Ds. Doornenbal begreep dat oude vrouwtje ook:
ds. Doornenbal schreef: (…)
Ik zeg nog éénmaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat ’t zeggen durft, dat ’t deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt – somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij de geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen.
(…)
Ik zeg niet dat er geen verslagenheid zou kunnen zijn ook na ontvangen genade. Maar proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen?? Heb je bezwaar tegen de Bijbel die met het offer van Christus de door ons verdiende straf uit heeft geschakeld? Heb je bezwaar tegen een God die door het offer van Zijn Zoon onze tranen afwist? Of voelt dat verdrietige gevoel zo heerlijk vertrouwd dat je het woord 'vreugde' niet meer durft te kennen?huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:09De verwachte reactie. Proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen. Positief vind ik dat je verder gelezen hebt in Gods Woord.Cyrillus schreef: ↑22 jul 2023, 10:43Nee huisman, die zal de HEERE inderdaad niet verachten. Hij heeft zijn Zoon geschonken ter verlossing en vertroosting. Vertel mij waarom je dan verslagen zou moeten blijven?huisman schreef: ↑22 jul 2023, 10:04………maar op deze zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66: 2)
Zeker waar, alleen moet er geen rust zijn buiten Christus.
Was een reactie op post van KDD
Voor mij geldt: Als geloof niet de kenmerken bezit die in Gods Woord met het ware geloof gepaard gaan is het geen geloof. Als iemand geen weet heeft van het beven voor Gods Woord, van verslagenheid van Geest en van een verbroken hart dan is al het gepraat over Jezus oppervlakkig. Wat was de vrucht van de Pinkstergeest? …en zij werden verslagen in het hart.Zeeuw schreef: ↑22 jul 2023, 11:37Dat klopt. Ik denk dat wellicht verslagenheid/mishagen in ons zelf, niet (helemaal) onderscheiden worden van twijfel aan Zijn werk voor ons. Voor mij heeft het geloof daarom vaak iets bitterzoets. Bitter als ik naar mezelf kijk en wat ik Hem aan blijf doen en zoet als Zijn genade schittert.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:34Natuurlijk waar daarom schreef ik ook……en wat er verder volgt. Het aangelegen punt was dat @Cyrillus niet uit de weg kan met verslagenheid na ontvangen genade. In mijn Bijbel zie ik dat juist als een vrucht van het ware geloof. Daarom behoort het ook bij de waarachtige beproeving voor het Heilig Avondmaal. Natuurlijk niet als enige want het moet op Christus aan…Zeeuw schreef: ↑22 jul 2023, 11:27Maar het mishagen van onszelf gaat dan wel samen met het roemen van Hem en Zijn Werk toch. Met alleen het mishagen van onszelf komen we niet verder.huisman schreef: ↑22 jul 2023, 11:09
De verwachte reactie. Proberen met de ene tekst de andere uit te schakelen. Positief vind ik dat je verder gelezen hebt in Gods Woord.
David laat o.a. zien in Psalm 51 en Paulus in Romeinen 7 dat de ware gelovige die verslagenheid en verbrokenheid vanwege zijn zonde in dit leven nooit te boven komt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Beste KDD, je kunt proberen hiermee twijfel goed te praten. Maar God wordt hiermee wel tekort gedaan. Waar is Gods eer meer mee gediend: met blijde dankbaarheid voor het offer van Christus of met een leven lang twijfel, die zo ver gaat dat het bevel des Heeren niet wordt opgevolgd?KDD schreef: ↑22 jul 2023, 11:37 Ds. Doornenbal begreep dat oude vrouwtje ook:
ds. Doornenbal schreef: (…)
Ik zeg nog éénmaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat ’t zeggen durft, dat ’t deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt – somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij de geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen.
(…)