Ontwikkelingen HHK

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 18 jul 2023, 10:05
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2023, 09:32
Bertiel schreef: 18 jul 2023, 09:23 Welke puriteinen heb jij er op nagelezen?
Niet nu speciaal. Maar lees eens een preek van Edwards of Boston.
Advies: lees eens de Bijbel ipv de puritijnen. Het lijkt wel of bij jou de puritijnen altijd het laatste woord hebben ipv de Bijbel.
Ik stop de discussie. De ervaring leert dat ik met jou geen normale discussie kan voeren. Je gaat uit van je eigen beperkte visie, zonder beargumentatie en bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat iedereen die het daarmee niet eens is en dit Bijbels probeert te beargumenteren op een onheuse manier wordt geframed en wordt weggezet. Ik heb ook nog geen reactie gezien op Markus 3.

We kunnen het hartgrondig met elkaar oneens zijn, maar ik mis bij jou het respect en de waardigheid voor je gesprekspartner in een discussie en het ingaan op iemands argumenten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wel bijzonder dit: 'jij moet de Bijbel lezen', 'jij moet de Puriteinen lezen'. Probeer het allebei eens inhoudelijk, dan leer ik er ook nog iets van.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2023, 10:14
Cyrillus schreef: 18 jul 2023, 10:05
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2023, 09:32
Bertiel schreef: 18 jul 2023, 09:23 Welke puriteinen heb jij er op nagelezen?
Niet nu speciaal. Maar lees eens een preek van Edwards of Boston.
Advies: lees eens de Bijbel ipv de puritijnen. Het lijkt wel of bij jou de puritijnen altijd het laatste woord hebben ipv de Bijbel.
Ik stop de discussie. De ervaring leert dat ik met jou geen normale discussie kan voeren. Je gaat uit van je eigen beperkte visie, zonder beargumentatie en bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat iedereen die het daarmee niet eens is en dit Bijbels probeert te beargumenteren op een onheuse manier wordt geframed en wordt weggezet. Ik heb ook nog geen reactie gezien op Markus 3.

We kunnen het hartgrondig met elkaar oneens zijn, maar ik mis bij jou het respect en de waardigheid voor je gesprekspartner in een discussie en het ingaan op iemands argumenten.
Pot, ketel.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

+1
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2023, 09:03
Cyrillus schreef: 18 jul 2023, 08:54
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2023, 00:31
Cyrillus schreef: 18 jul 2023, 00:17
Dus als een brief van Paulus werd voorgelezen, dan werd er eerst gezegd: diegenen hier die niet van Christus zijn, die moeten even de zaal verlaten of hun oren dichtstoppen? Hoe zie jij het voorlezen van een brief van Paulus in de praktijk voor je?
Ik denk dat we vooral niet moeten vergeten dat er in de eerste christengemeenten relatief veel minder schijngeloof heerste dan later (en vandaag de dag). Dat blijkt ook wel uit de brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azië, in de eerste hoofdstukken van het boek Openbaring. Als je die leest, lijkt het net alsof er bijna geen gelovigen meer waren. Daarnaast verwijs ik graag naar 1 Korinthe 10: 1-13. En bedenk ook dat dit tekstgedeelte vooraf geschreven is aan de instelling van het Heilig Avondmaal!

Ik meen dus dat het bijvoorbeeld voor de gemeente van Korinthe wel heel duidelijk is geweest dat deze brief alleen tot de ware gelovigen gericht was. De schijngelovigen zullen dat in hun hart ook zeker wel hebben begrepen.

Het is alleen zo dat daar in die tijd veel minder de nadruk op lag dan vandaag de dag. Dit komt omdat wij leven in een andere cultuur, een andere tijd en er veel ingesleten gewoontes en opvattingen zijn die in die tijd niet zozeer leefden.

Als jij een kaart zou sturen naar de vervolgde kerk in China of Noord-Korea zou je vermoedelijk heel wat anders op de kaart schrijven, als naar je remonstrantse buurman.
In Corinthe bleven de broeders als broeders aangesproken worden ondanks hun afgodendienst! In Openbaringen blijven de Gemeenten als Gemeente aangesproken worden. Er wordt geen onderscheid gemaakt.
Paulus schrijft een brief aan een gemeente, niet naar mensen binnen die gemeente. Nogmaals: hoe stel jij je in praktijk voor dat zo'n brief zou zijn voorgelezen? Werd er eerst een voorselectie gemaakt van mensen aan wie de brief gericht was? De huidige benadering is ook niet consequent. Immers, tegenwoordig wordt er sterk onderscheid gemaakt tussen avondmaalsgangers en niet-avondmaalsgangers, bekeerd en onbekeerd. Maar ambtsdragers mogen door alle mannelijke gemeenteleden worden gekozen naar mijn weten. Hoe kunnen onbekeerden beoordelen wie een goede ambtsdrager is?
Je gaat niet in op mijn argumenten, maar geeft steeds een geframed beeld van hoe het volgens jou zou moeten. Dus geef eerst een duidelijk argument waar ik Bijbelse onderbouwing kan vinden dat ongelovigen als kinderen van God mogen worden aangesproken.

Lees eens 1 Kortinthe 10: 1-13 en de brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azië. Ik lees daar nergens over 'broeders en zusters'. En nogmaals: Paulus schrijft heel duidelijk alleen aan de ware gelovigen. Die betekenis is zo duidelijk, dat de ongelovigen geweten hebben dat dit niet aan hen gericht was. Dat is vandaag de dag helaas anders...

En heb je de Puriteinen er al op nagelezen? Of is dat nu opeens niet ter zake doende?
Ik schrijf niet hoe het zou moeten, maar hoe het in de Bijbel staat. Ik heb de Bijbelteksten genoemd. Dat jij dat framing noemt???
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om de discussie even vlot te trekken, geliefde broeders, is het handig om te verwijzen naar een specifieke Bijbeltekst of (terugvindbaar) citaat van een puritein of oudvader.
Dan kan iemand dat in de context bekijken in plaats van de opmerking 'lees de puriteinen eens'.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 18 jul 2023, 10:19 Om de discussie even vlot te trekken, geliefde broeders, is het handig om te verwijzen naar een specifieke Bijbeltekst of (terugvindbaar) citaat van een puritein of oudvader.
Dan kan iemand dat in de context bekijken in plaats van de opmerking 'lees de puriteinen eens'.
Juist. En dan kunnen de argeloze meelezers hun kennis vermeerderen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

huisman schreef: 18 jul 2023, 08:52 In de CGK broederen en zusteren we erop los. Ook in gemeenten waar scherp gesepareerd wordt in de prediking.
Een HHK predikant die wij eens hadden uitgenodigd voor een lezing zei dat hij dat gebroeder niet zo gewend was, maar zei hij wij zijn in ieder geval allemaal broeders in Adam….
Gelukkig gebeurt het in de GG ook steeds meer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 18 jul 2023, 10:19 Om de discussie even vlot te trekken, geliefde broeders, is het handig om te verwijzen naar een specifieke Bijbeltekst of (terugvindbaar) citaat van een puritein of oudvader.
Markus 3, geciteerd door @gallio, lijkt me een heel duidelijk voorbeeld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De frictie bestaat daarin dat men eerst op foutieve gronden belijdenis doet. Je bent dan wel een lidmaat van hetzelfde lichaam, maar uiteindelijk toch weer niet.

Onder de huidige omstandigheden ben ik geen voorstander van een overdreven benadrukken van de onderlinge broederschap. Maar het is wel klip en klaar wat de bijbelse norm is als het op aanspreken aankomt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Herman schreef: 18 jul 2023, 10:25 De frictie bestaat daarin dat men eerst op foutieve gronden belijdenis doet. Je bent dan wel een lidmaat van hetzelfde lichaam, maar uiteindelijk toch weer niet.
Hoe plaats jij 1 Korinthe 10: 1-13 dan in deze uitleg?
DDD

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 18 jul 2023, 10:23
huisman schreef: 18 jul 2023, 08:52 In de CGK broederen en zusteren we erop los. Ook in gemeenten waar scherp gesepareerd wordt in de prediking.
Een HHK predikant die wij eens hadden uitgenodigd voor een lezing zei dat hij dat gebroeder niet zo gewend was, maar zei hij wij zijn in ieder geval allemaal broeders in Adam….
Gelukkig gebeurt het in de GG ook steeds meer.
Eerder minder hoor. Ik zie in de kerkbode van de classis Gouda nog één gemeente die dat doet. In de kerkbode van de classis Amsterdam zie ik het niet (meer). Ik heb het idee dat het vroeger wel gebeurde, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Er zijn ook enkele gemeenten opgeheven, dat kan een rol spelen.
HHR

Bericht door HHR »

Laten we eerlijk zijn, het is vooral een CGK dingetje. Beetje de cultuur. Niet meer inleggen dan het is. Ik denk dat je dit soort dingen niet groter moet maken dan het is.
En ook opvallend, alles moet vernieuwd worden, maar 'broeders en zusters' blijft men op die wijze zeggen. Waarom niet 'broers en zussen'
Al heb ik er persoonlijk niets mee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 18 jul 2023, 10:35 Laten we eerlijk zijn, het is vooral een CGK dingetje. Beetje de cultuur. Niet meer inleggen dan het is. Ik denk dat je dit soort dingen niet groter moet maken dan het is.
En ook opvallend, alles moet vernieuwd worden, maar 'broeders en zusters' blijft men op die wijze zeggen. Waarom niet 'broers en zussen'
Al heb ik er persoonlijk niets mee.
In GKV/NGK is het altijd 'broers en zussen', in samenwerkings- en samenwerkende gemeenten vaak ook.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef: 18 jul 2023, 10:25 De frictie bestaat daarin dat men eerst op foutieve gronden belijdenis doet. Je bent dan wel een lidmaat van hetzelfde lichaam, maar uiteindelijk toch weer niet.
Hoe plaats jij 1 Korinthe 10: 1-13 dan in deze uitleg?
Dat plaats ik niet in mijn uitleg. Dat gaat over een heel ander aspect dan het aanspreken namelijk een opwekking tot heilig leven.

Ik las zojuist: de bijbel zegt twee keer dat God liefde is en 400 keer dat God heilig is.

Dat laatste is waar voor ieder mens op aarde.
Plaats reactie