Ontwikkelingen HHK

DDD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 15 jul 2023, 23:12 Noem mij een predikant die de gemeente aanspreekt met broeders en zusters.

Overigens laten we ook hier altijd bedenken: niet allen die Israel genoemd worden zijn Israel (Rom. 9:6). Terwijl zij tot het genadeverbond van Abraham behoren met alle beloften, God hun God is, hen de aanneming tot kinderen toe kwam (Rom. 9:4).

Laten we verbondsgewijs de gemeente beschouwen maar ook daar middenin de verkiezing. Dat doet de bijbel ook. Romeinen 9 vers 4 wordt niet teniet gedaan door Rom. 9 vers 6.
Ds. F. Harinck deed dat toch nog wel. Dat weet ik uit mijn jeugd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus heeft zeker een punt: in de brieven worden de gemeenten aangesproken als bestaande uit gelovigen. Dat daartussen ook wel ongelovigen konden zitten, wordt niet uitgesloten, zoals uit de inhoud van de brieven wel blijkt, maar dat is niet het uitgangspunt.
Paulus, en anderen, spreken de gemeente aan in wat ze in essentie is.
Wel betrof het daar 1e- en 2e-generatie-gemeenten, want natuurlijk wel weer een andere situatie geeft dan in een al generaties lang bestaande kerk, waar dopen en belijdenis doen 'gewoonte' geworden is.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 17 jul 2023, 10:07 Cyrillus heeft zeker een punt: in de brieven worden de gemeenten aangesproken als bestaande uit gelovigen. Dat daartussen ook wel ongelovigen konden zitten, wordt niet uitgesloten, zoals uit de inhoud van de brieven wel blijkt, maar dat is niet het uitgangspunt.
Wel betrof het daar 1e- en 2e-generatie-gemeenten, want natuurlijk wel weer een andere situatie geeft dan in een al generaties lang bestaande kerk, waar dopen en belijdenis doen 'gewoonte' geworden is.

Waarom zegt (roept ) Paulus dan tegen een verzoende gemeente. Laat u met God verzoenen? (2 Korinthe 5: 20) . Paulus spreekt de gemeenten aan in haar wezen maar hij impliceert nergens dat de hele gemeente hoofd voor hoofd verzoend is.
Zoals de Heere Jezus dat ook niet doet in Zijn brieven aan de zeven gemeenten van klein Azië.

De gemeenten aanspreken als een verzoende gemeente is een Kuyperiaanse dwaling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Efezebrief:
1 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:
2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus

De brieven zijn als eerst en vooral geschreven aan gelovigen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 17 jul 2023, 10:33Waarom zegt (roept ) Paulus dan tegen een verzoende gemeente. Laat u met God verzoenen? (2 Korinthe 5: 20).
Paulus vertelt daar wat gezanten van het Evangelie doen.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 17 jul 2023, 10:33
Posthoorn schreef: 17 jul 2023, 10:07 Cyrillus heeft zeker een punt: in de brieven worden de gemeenten aangesproken als bestaande uit gelovigen. Dat daartussen ook wel ongelovigen konden zitten, wordt niet uitgesloten, zoals uit de inhoud van de brieven wel blijkt, maar dat is niet het uitgangspunt.

Waarom zegt (roept ) Paulus dan tegen een verzoende gemeente. Laat u met God verzoenen? (2 Korinthe 5: 20) . Paulus spreekt de gemeenten aan in haar wezen maar hij impliceert nergens dat de hele gemeente hoofd voor hoofd verzoend is.
Zoals de Heere Jezus dat ook niet doet in Zijn brieven aan de zeven gemeenten van klein Azië.

De gemeenten aanspreken als een verzoende gemeente is een Kuyperiaanse dwaling.
Ik wist niet dat Paulus toen al Kuyperiaans was. Verder geeft 2 Kor. 6: 1 het antwoord op je vraag denk ik: "En wij, als medearbeidende, bidden u ook, dat gij de genade Gods niet tevergeefs moogt ontvangen hebben." Zij hebben genade ontvangen, maar moeten blijven strijden om in te gaan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 15 jul 2023, 23:40
Refojongere schreef: 15 jul 2023, 23:12 Noem mij een predikant die de gemeente aanspreekt met broeders en zusters.

Overigens laten we ook hier altijd bedenken: niet allen die Israel genoemd worden zijn Israel (Rom. 9:6). Terwijl zij tot het genadeverbond van Abraham behoren met alle beloften, God hun God is, hen de aanneming tot kinderen toe kwam (Rom. 9:4).

Laten we verbondsgewijs de gemeente beschouwen maar ook daar middenin de verkiezing. Dat doet de bijbel ook. Romeinen 9 vers 4 wordt niet teniet gedaan door Rom. 9 vers 6.
Ds. F. Harinck deed dat toch nog wel. Dat weet ik uit mijn jeugd.
Ds. C. van Ruitenburg ook, volgens mij, althans, ik heb het wel eens gehoord. Hij sprak dan over 'deze, Uw gemeente'.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Johann Gottfried Walther schreef: 17 jul 2023, 10:52 Efezebrief:
1 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:

Dus aan de gemeente die in Efeze is, ter onderscheid van hen die niet van de gemeente zijn.
merel

Bericht door merel »

Cyrillus schreef: 17 jul 2023, 19:38

Dus aan de gemeente die in Efeze is, ter onderscheid van hen die niet van de gemeente zijn.
Ik weet niet beter dat de gemeente aangesproken wordt net ' broeders en zusters '.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

merel schreef: 17 jul 2023, 19:52
Cyrillus schreef: 17 jul 2023, 19:38

Ik weet niet beter dat de gemeente aangesproken wordt net ' broeders en zusters '.
Wees dankbaar daarvoor!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ieder weet dat bv. ds Verschuure, maar ook ds. Huijser de broeders ouderlingen en diakenen aanspreekt met 'broeders' (nog geen zusters). Binnen de Gereformeerde Gemeenten heb ik nooit gehoord dat een predikant heel de gemeente aansprak met 'broeders en zusters. Ik neem aan dat dit binnen de HHK anders kan liggen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik hoorde vrij regelmatig 'geliefde gemeente'.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 17 jul 2023, 20:20 Ik hoorde vrij regelmatig 'geliefde gemeente'.
Ja, zo wordt gemeente aangesproken, maar de ambtsdragers worden wel 'broeder' genoemd. bv. "broeder Jansen".... (naam is fictief)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
newton

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Ieder weet dat bv. ds Verschuure, maar ook ds. Huijser de broeders ouderlingen en diakenen aanspreekt met 'broeders' (nog geen zusters). Binnen de Gereformeerde Gemeenten heb ik nooit gehoord dat een predikant heel de gemeente aansprak met 'broeders en zusters. Ik neem aan dat dit binnen de HHK anders kan liggen.
Wat zou dan het criterium zijn waarop de ouderlingen en diakenen wel als broeders aangesproken worden en de gemeente niet?
MGG

Bericht door MGG »

newton schreef: 17 jul 2023, 21:04
-DIA- schreef:Ieder weet dat bv. ds Verschuure, maar ook ds. Huijser de broeders ouderlingen en diakenen aanspreekt met 'broeders' (nog geen zusters). Binnen de Gereformeerde Gemeenten heb ik nooit gehoord dat een predikant heel de gemeente aansprak met 'broeders en zusters. Ik neem aan dat dit binnen de HHK anders kan liggen.
Wat zou dan het criterium zijn waarop de ouderlingen en diakenen wel als broeders aangesproken worden en de gemeente niet?
Omdat het ambtsbroeders zijn.
Plaats reactie