Ja dat wil ik zeker bevestigen.HHR schreef: ↑11 jul 2023, 13:23Ik spreek vooral uit eigen waarneming - gesprekken. Artikel had ik alleen als 'illustratie' toegevoegd aan mijn post.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 12:20Waar in het RD artikel staat dat het gaat om bezwaarde GKV'ers?
En prima als je het niet met me eens bent hoor. Ik vind het helemaal geen discussie waard.
Ik zie het om me heen, en ook Tiberius kent dit uit de praktijk.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Toch vraag ik me af wat de nieuwswaarde van het artikel is. Misschien is het dan geen voeden van sluimerend wantrouwen (ik wil graag uitgaan van goede intenties), het zou kunnen dat ze dan niet voldoende op de hoogte zijn van de praktijk die ik eerder al beschreef, namelijk dat het in de praktijk regelmatig (tot vaak) gebeurt, dat iemand met preekconsent in de CGK, ook bevoegdheid heeft om in de HHK, GKV/NGK en PKN te preken.Job schreef: ↑11 jul 2023, 11:32Los van het het feit dat ik me hier niet in herken, heb je denk ik ook geen juist beeld van de hedendaagse RD'ers. Het klopt dat het RD lang een gergemkrant is genoemd. Maar ook de nieuwe generatie gergemmers die bij het RD werken zijn niet allemaal van de Saambinderstijl zoals die er een tijd was, integendeel. Namen noemen heb ik weinig zin in, maar je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het personeelsbestand daar om dat te weten.
Chrisje72 geeft daar ook een voorbeeld van in haar gemeente.
Ik reageerde daarmee op berichten erboven waar werd gerept, volgens mij door Henk J., dat niet alle gemeenten blij zouden zijn met uitingen van dr. Van der Brink. Het is geen eigen waarneming van mij. Sterker: ik ken de HHK nauwelijks.Maanenschijn schreef: ↑11 jul 2023, 11:50Het zijn toch woorden die jij zelf geschreven hebt, Job?Job schreef:Los van het het feit dat ik me hier niet in herken, heb je denk ik ook geen juist beeld van de hedendaagse RD'ers. Het klopt dat het RD lang een gergemkrant is genoemd. Maar ook de nieuwe generatie gergemmers die bij het RD werken zijn niet allemaal van de Saambinderstijl zoals die er een tijd was, integendeel. Namen noemen heb ik weinig zin in, maar je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het personeelsbestand daar om dat te weten.
'Sluimerend wantrouwen'. Ze vielen mij ook op. Gelukkig nog wel met 'eventueel' ervoor.
Zeker weten, dat is mijn ervaring ook.HersteldHervormd schreef:Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Al vele jaren eerlijk gezegd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De Laankerk is altijd al "anders" geweest, het is onder ds Pronk niet voor niets al een zelfstandige vrije ogg geworden, dat had ook zo z'n diverse redenen.Mistig schreef:
Dat zie je in (vh. OGG) Kralingseveer ook overigens. Daar zingen ze nu ook sneller dan vroeger en is er echt wel wat veranderd. Dat er vervolgens veel GG-ers zich daardoor aangetrokken voelen en lid worden bevestigt alleen maar deze veranderingen.
Dat de Laankerk is aangesloten als hhg in de hhk was ook best bijzonder, door velen niet gedacht, verwacht, gewild maar toch gebeurt.
En wat is het Woord altijd rijk verkondigd tot op de dag van vandaag, wat zijn er velen van blind, ziende geworden! Wat een zegen dat ik ooit mocht kennismaken met de Laankerk.
Véél veranderingen meegemaakt en gezien,; is dat fout? Zitten we zelf vaak niet vastgeroest en geklonken in oude nietszeggende er toe doende gewoontes?
Vaak is verandering nodig!
Altijd en in alles? Nee!
Maar laten we elkaar meer in liefde opscherpen ipv in elkaar het leven zuur te maken en te verguizen om al het wettische boven Christus Jezus te stellen.
(Zomaar wat gedachtenspinsels op deze warme dinsdagmiddag)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Iets over vertrekkers zeggen wordt al snel opgevat als bashen of schoppen. In alle voorzichtigheid kan ik wel stellen dat het bij vertrekkers uit mijn omgeving het niet incidenteel is dat men bij al bij vertrek of binnen enkele jaren na hun vertrek niet meer zo behoudend zijn.
Sluit volgens mij best aan, bij wat ik eerder zei.Orchidee schreef: ↑11 jul 2023, 14:52De Laankerk is altijd al "anders" geweest, het is onder ds Pronk niet voor niets al een zelfstandige vrije ogg geworden, dat had ook zo z'n diverse redenen.Mistig schreef:
Dat zie je in (vh. OGG) Kralingseveer ook overigens. Daar zingen ze nu ook sneller dan vroeger en is er echt wel wat veranderd. Dat er vervolgens veel GG-ers zich daardoor aangetrokken voelen en lid worden bevestigt alleen maar deze veranderingen.
Dat de Laankerk is aangesloten als hhg in de hhk was ook best bijzonder, door velen niet gedacht, verwacht, gewild maar toch gebeurt.
En wat is het Woord altijd rijk verkondigd tot op de dag van vandaag, wat zijn er velen van blind, ziende geworden! Wat een zegen dat ik ooit mocht kennismaken met de Laankerk.
Véél veranderingen meegemaakt en gezien,; is dat fout? Zitten we zelf vaak niet vastgeroest en geklonken in oude nietszeggende er toe doende gewoontes?
Vaak is verandering nodig!
Altijd en in alles? Nee!
Maar laten we elkaar meer in liefde opscherpen ipv in elkaar het leven zuur te maken en te verguizen om al het wettische boven Christus Jezus te stellen.
(Zomaar wat gedachtenspinsels op deze warme dinsdagmiddag)
De OGG Kralingseveer van 40 jaar geleden is niet vergelijkbaar met de HHG Kralingseveer van nu.
Volgens mij is dat niet erg, maar wel wat het is.
Ik bedoelde het geenszins vervelend. Ik zie zelfs veel positieve dingen. Maar het was meer om aan te geven dat het vaak het geval is dat de veranderingen niet perse door de GG-ers is bewerkstelligd. Er waren al veranderingen aan de gang. En de 'aansluiters' voelen zich daar uiteraard bij thuis, aangezien zij zich aansluiten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik begrijp het
Wat mij trouwens wel opvalt als niet, nooit geweest zijnde gg'er: juist de gg'ers 'duwen'/'drijven' veranderingen door of zijn/maken de veranderingen als eersten.
Nog een dingetje misschien:
Wij als 'Laankerkers' hebben nooit 'last' of 'pijn' van de zgn. scheuring in 2004.
Wij hebben dat niet meegemaakt en/of ervaren.
In principe zijn wij 'blanco' begonnen als hhg, als ik dat mag zeggen.

Wat mij trouwens wel opvalt als niet, nooit geweest zijnde gg'er: juist de gg'ers 'duwen'/'drijven' veranderingen door of zijn/maken de veranderingen als eersten.
Nog een dingetje misschien:
Wij als 'Laankerkers' hebben nooit 'last' of 'pijn' van de zgn. scheuring in 2004.
Wij hebben dat niet meegemaakt en/of ervaren.
In principe zijn wij 'blanco' begonnen als hhg, als ik dat mag zeggen.
hersteld hervormd.: In Den Helder is natuurlijk ook geen alternatief. Dit soort voorbeelden zeggen mij eigenlijk in algemeenheid helemaal niks.
Er is ook een GG in Den Helder
Er is ook een GG in Den Helder
Nou, dat kan zeker invloed hebben op het welbevinden. Er zijn andere belangrijke factoren ook.
Ja, maar heel belangrijk is het niet, daarom koos ik voor het woord welbevinden en niet voor een zwaardere term.
Ook het ND besteedt vandaag aandacht hieraan: https://www.nd.nl/geloof/protestant/118 ... andere-kerTiberius schreef: ↑11 jul 2023, 13:28Toch vraag ik me af wat de nieuwswaarde van het artikel is. Misschien is het dan geen voeden van sluimerend wantrouwen (ik wil graag uitgaan van goede intenties), het zou kunnen dat ze dan niet voldoende op de hoogte zijn van de praktijk die ik eerder al beschreef, namelijk dat het in de praktijk regelmatig (tot vaak) gebeurt, dat iemand met preekconsent in de CGK, ook bevoegdheid heeft om in de HHK, GKV/NGK en PKN te preken.Job schreef: ↑11 jul 2023, 11:32Los van het het feit dat ik me hier niet in herken, heb je denk ik ook geen juist beeld van de hedendaagse RD'ers. Het klopt dat het RD lang een gergemkrant is genoemd. Maar ook de nieuwe generatie gergemmers die bij het RD werken zijn niet allemaal van de Saambinderstijl zoals die er een tijd was, integendeel. Namen noemen heb ik weinig zin in, maar je hoeft je maar een klein beetje te verdiepen in het personeelsbestand daar om dat te weten.
Chrisje72 geeft daar ook een voorbeeld van in haar gemeente.
Precies zoals ik zei. Ook prof. Selderhuis gaat al vele jaren voor bij de GKV en de NGK. Misschien ook bij de HHK, maar dat zegt hij niet in dat artikel.
Van den Brink: ‘‘Ik heb me wel even goed voorbereid, zodat ik geen fouten zou maken in de liturgie. Die is toch wat anders dan ik zelf gewend ben.' (...) 'Deze preek had ik echter ook zo in mijn eigen kerkgenootschap kunnen houden. Ik heb wel bewust minder nadruk gelegd op de toe-eigening van het heil. In een reformatorische kerk zou ik de vraag behandeld hebben of je het Onze Vader mag bidden als je onbekeerd bent. Maar zulke vragen spelen minder in de vrijgemaakte kerk. Ik heb wel gezegd dat alleen degenen die in Christus geloven God Vader mogen noemen.’
Moeten we ons altijd aanpassen... of moeten we soms anders spreken, niet naar de mond van de hoorders?Tiberius schreef: ↑12 jul 2023, 13:42
Ook het ND besteedt vandaag aandacht hieraan: https://www.nd.nl/geloof/protestant/118 ... andere-ker
Precies zoals ik zei. Ook prof. Selderhuis gaat al vele jaren voor bij de GKV en de NGK. Misschien ook bij de HHK, maar dat zegt hij niet in dat artikel.
Van den Brink: ‘‘Ik heb me wel even goed voorbereid, zodat ik geen fouten zou maken in de liturgie. Die is toch wat anders dan ik zelf gewend ben.' (...) 'Deze preek had ik echter ook zo in mijn eigen kerkgenootschap kunnen houden. Ik heb wel bewust minder nadruk gelegd op de toe-eigening van het heil. In een reformatorische kerk zou ik de vraag behandeld hebben of je het Onze Vader mag bidden als je onbekeerd bent. Maar zulke vragen spelen minder in de vrijgemaakte kerk. Ik heb wel gezegd dat alleen degenen die in Christus geloven God Vader mogen noemen.’
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«