Ik noem het typisch iets voor ambtenaren om direct hieraan te denken

Ik noem het typisch iets voor ambtenaren om direct hieraan te denken
Heb daar niet zoveel moeite mee. Het is de verantwoordelijkheid van een de kerkenraad wie er op de kansel komt. Heb meer moeite met kerkenraden die tijdens 'gewone' diensten predikanten van buiten de HHK of CGK voor laten gaan.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:34Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook vreemd. Wat vind jij daar van?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Ik herken dat in zijn algemeenheid ook wel, HHR.HHR schreef: ↑11 jul 2023, 08:43Ik vind je toon niet prettig. Maar zal het proberen uit te leggen.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Bezwaarde GKV'ers komen dan in een gemeente waar bv over doop en verbond toch iets anders wordt gedacht. Men gaat daar over nadenken en komen dan tot andere conclusies dan wat ze altijd hebben geleerd. En ook wat betreft veranderingen in liturgie etc is men vaak heel terughoudend omdat men uit ervaring weet waar het toe kan leiden.
Een deel van de ex GG'ers binnen nieuwe gemeenten waartoe ze behoren willen juist wel verandering etc. Slaan soms wat door als het gaat om verbondsmatig denken.
Het is ook wel logisch te verklaren. Bezwaarde GKV'ers doen een stap naar 'rechts' , bezwaarde GG'ers vaak een stap naar 'links'
Dit artikel zegt er wel iets over: https://www.rd.nl/artikel/1018364-ex-vr ... fogemeente
https://www.kerktijden.nl/gemeente/1224 ... h-servicesBruna schreef: ↑11 jul 2023, 09:07Wie en waar dan?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Vind dit ver gezocht, hoe 'neutraliseer' je iemand met dit bericht? Het is een unieke situatie, daar maakt het RD melding van. Verder heeft het RD weinig aandacht gegeven aan de recente polemieken rondom dr. Van den Brink dus ik denk niet dat ze daar actief bezig zijn met dr. Van den Brink neutraliseren.Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 09:01Ik doe geen beschuldiging, ik schets een reëel scenario. In het clubblad van de Gereformeerde Gemeente nemen ze elkaar soms flink de maat, en niet enkel op basis van inhoudelijke argumenten. Dan ben ik niet zo naïef om te denken dat dit geen doorwerking zou kunnen hebben bij het RD, waar een substantieel deel van de redactie lid van de Gereformeerde Gemeente is.
Waarom vind je dat vreemd HH? Kerkistisch denken is een rechtgeaarde Hervormde vreemd, lijkt me.HersteldHervormd schreef:Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook vreemd. Wat vind jij daar van?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
De vraag is of sprake was van ruimte, of gebrek aan kerkelijk optreden. Met Woelderink beland je buiten de belijdenis.
De Gereformeerde Bond wilde zich nadrukkelijk niet opstellen als een 'kerk binnen de kerk', dus kerkelijk optreden was niet mogelijk. Verder was het altijd wat vaag wie er nu wel of niet precies tot de Gereformeerde Bond behoorden, sommigen pasten er zo in maar waren geen lid en anderen waren lid waarbij het de vraag was hoe gereformeerd ze waren.refomart schreef: ↑11 jul 2023, 09:45De vraag is of sprake was van ruimte, of gebrek aan kerkelijk optreden. Met Woelderink beland je buiten de belijdenis.
Ik snap het, dacht dat je de 'gewone' OGGiN bedoelde (van ds. Kort / Zwartbol etc).Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 09:30https://www.kerktijden.nl/gemeente/1224 ... h-servicesBruna schreef: ↑11 jul 2023, 09:07Wie en waar dan?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Maar kijk ook eens bij de OGG in Rijssen.
Ook hier zijn inmiddels leden van de GKV lid van de reformatorische school.Erskinees schreef: ↑11 jul 2023, 09:40 Ik snap de negatieve reacties hier echt niet. Komt dat omdat het hier toevallig ds. Van den Brink betreft?
De bezwaarde vrijgemaakten zijn echt een aanwinst. Bijbelgetrouw en vaak ontbreekt ook de noodzaak van wedergeboorte niet in de prediking daar (uiteraard ligt het accent daar wel anders). De preken van ds. J.R. Visser zijn bijvoorbeeld erg aan te raden. Vaak geabboneerd op het RD en ook kinderen gaan naar reformatische scholen. In mijn GG ook een periode vaak bezwaarde GKV bezoekers gehad. Uiteindelijk geen lid geworden, maar men was erg positief verrast. Door taal en cultuurkleed van de GG zijn de meesten in CGK of Bond beland, ook prima en begrijpelijk. Volgens moeten we deze groep positief bejegenen, niet voor een fusie o.i.d. maar ze staan dichterbij ons dan we denken.
Welnee. Dat spreekt toch vanzelf? Mensen die vanuit de GG vertrekken, vinden het daar te zwaar. En mensen die vanuit de GKV overkomen, vinden het daar te licht.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
De afwijzing van de 5 art. tegen de remonstranten en ook het afwijzen van de bewuste rechtvaardigmaking kan ik niet zien als wel meevallen. En die NHK lijkt me geen correcte maatstaf.Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 09:57 De Gereformeerde Bond wilde zich nadrukkelijk niet opstellen als een 'kerk binnen de kerk', dus kerkelijk optreden was niet mogelijk. Verder was het altijd wat vaag wie er nu wel of niet precies tot de Gereformeerde Bond behoorden, sommigen pasten er zo in maar waren geen lid en anderen waren lid waarbij het de vraag was hoe gereformeerd ze waren.
In de NHK werd ten tijde van dr. Woelderink al ruimte gegeven aan vrouwelijke ambtsdragers dus er waren nog wel ernstigere zaken mis dan de polemieken rondom dr. Woelderink. Ook was er toen al veel vrijzinnigheid waar helaas ook niet kerkrechtelijk tegen werd opgetreden. Dus binnen de NHK vielen de opvattingen van dr. Woelderink nog wel mee.
Ik vind het ook een vreemde reactie van HersteldHervormd. Want het is best heel logisch.DDD schreef: ↑11 jul 2023, 10:11Welnee. Dat spreekt toch vanzelf? Mensen die vanuit de GG vertrekken, vinden het daar te zwaar. En mensen die vanuit de GKV overkomen, vinden het daar te licht.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.