Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Wij, cgk, hebben ook regelmatig kanselruil met de 'plaatselijke' HHG en PKN en GKV. Wederzijds dus, op zondag(alhoewel we nu geen predikant hebben dus het wederzijdse is er even vanaf)
Afgelopen zondag zat een pkn emeritus met zijn vrouw bij ons bij een cgk emeritus predikant.
Afgelopen zondag zat een pkn emeritus met zijn vrouw bij ons bij een cgk emeritus predikant.
-
Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook vreemd. Wat vind jij daar van?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Je hebt een beste duim Ambtenaar.Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 07:09Bij het Erdee werken veel GG- jongens en -meisjes, zeker ook op de kerkelijke redactie. Misschien zitten zij op dezelfde denkrichting als jij en proberen ze mede zo Van den Brink te neutraliseren.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16
Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
Ben wel benieuwd hoe dat in andere kerkverbanden zit. Wordt daar in de kerkorde wel vermeld dat men enkel binnen het eigen kerkverband hoort te preken? En dan alleen op zondag?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Eerlijk gezegd vind ik jouw aantijging richting RD best wel smerig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik vind je toon niet prettig. Maar zal het proberen uit te leggen.HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:30Excuus, maar hier kan ik niet in mee gaan, ik geloof hier geen pepernoot van. Volgens mij is dit meer een wens dan de realiteit.
Misschien kan je een actueel artikel delen met ons waaruit dat dan blijkt?
Bezwaarde GKV'ers komen dan in een gemeente waar bv over doop en verbond toch iets anders wordt gedacht. Men gaat daar over nadenken en komen dan tot andere conclusies dan wat ze altijd hebben geleerd. En ook wat betreft veranderingen in liturgie etc is men vaak heel terughoudend omdat men uit ervaring weet waar het toe kan leiden.
Een deel van de ex GG'ers binnen nieuwe gemeenten waartoe ze behoren willen juist wel verandering etc. Slaan soms wat door als het gaat om verbondsmatig denken.
Het is ook wel logisch te verklaren. Bezwaarde GKV'ers doen een stap naar 'rechts' , bezwaarde GG'ers vaak een stap naar 'links'
Dit artikel zegt er wel iets over: https://www.rd.nl/artikel/1018364-ex-vr ... fogemeente
Wat bedoel je? En op welke denkrichting zit ik?Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 07:09Bij het Erdee werken veel GG- jongens en -meisjes, zeker ook op de kerkelijke redactie. Misschien zitten zij op dezelfde denkrichting als jij en proberen ze mede zo Van den Brink te neutraliseren.Job schreef: ↑10 jul 2023, 21:16
Dat het de krant heeft gehaald maakt denk ik wel duidelijk, of wekt in elk geval de gedachte, dat het toch wel uitzonderlijk is. Zelf denk ik altijd maar: zaai aan alle wateren. Al zal het eventueel sluimerend wantrouwen bij bijvoorbeeld zeer behoudende gemeenten zeker voeden wanneer de naam van een predikant regelmatig in krantenartikelen opduikt. In zekere zin zie je dat ook gebeuren bij een dr. Huijgen.
Ben wel benieuwd hoe dat in andere kerkverbanden zit. Wordt daar in de kerkorde wel vermeld dat men enkel binnen het eigen kerkverband hoort te preken? En dan alleen op zondag?
Ik doe geen beschuldiging, ik schets een reëel scenario. In het clubblad van de Gereformeerde Gemeente nemen ze elkaar soms flink de maat, en niet enkel op basis van inhoudelijke argumenten. Dan ben ik niet zo naïef om te denken dat dit geen doorwerking zou kunnen hebben bij het RD, waar een substantieel deel van de redactie lid van de Gereformeerde Gemeente is.
Wie en waar dan?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Weer azijn gedronken of zuurtjes gegeten Ambtenaar?Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 09:01Ik doe geen beschuldiging, ik schets een reëel scenario. In het clubblad van de Gereformeerde Gemeente nemen ze elkaar soms flink de maat, en niet enkel op basis van inhoudelijke argumenten. Dan ben ik niet zo naïef om te denken dat dit geen doorwerking zou kunnen hebben bij het RD, waar een substantieel deel van de redactie lid van de Gereformeerde Gemeente is.
Ik vind het opvallend en mooi!HersteldHervormd schreef: ↑11 jul 2023, 08:34Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook vreemd. Wat vind jij daar van?Henk J schreef: ↑11 jul 2023, 07:22Nee hoor, diverse HHK dominees gaan ook op zondag in verschillende OGG's voor en wat ik noemde van de FBC was ook op zondag.Geytenbeekje schreef: ↑11 jul 2023, 00:05 Ja doordeweeks met lezingen, maar ik dacht niet op een zondag.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Dit is openbaar wantrouwen.Ambtenaar schreef: ↑11 jul 2023, 09:01Ik doe geen beschuldiging, ik schets een reëel scenario. In het clubblad van de Gereformeerde Gemeente nemen ze elkaar soms flink de maat, en niet enkel op basis van inhoudelijke argumenten. Dan ben ik niet zo naïef om te denken dat dit geen doorwerking zou kunnen hebben bij het RD, waar een substantieel deel van de redactie lid van de Gereformeerde Gemeente is.