Dat dacht ik!MGG schreef: ↑03 jul 2023, 18:23Als de GG het zo zou doen en het lekt uit, dan is dit forum te klein. Mooi dat het de CGK toen gelukt is om een zaak discreet af te handelen.merel schreef: ↑03 jul 2023, 18:20Wel voor de betrokken predikant. Zelfs na zijn dood kan je deze info nog lezen.
Ik weet dat een paar jaar geleden een predikant van de CGK is afgezet. Dat is binnenskamers opgelost en ook de gemeente leden hielden hun kaken op elkaar. De ware reden is nooit naar buiten gebracht. Speculaties genoeg, maar niet in het openbaar.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hoe kom je daarbij dan? Ik heb niet zo'n goed geheugen, maar als ik bijna een uur ingespannen naar iemand luister, dan moet het wel heel gek gaan wil ik daar na vijf jaar de hoofdlijnen niet meer van herkennen. Ik bedoel niet dat ik zo'n preek dan uit mijn hoofd zelf zou kunnen houden, maar wel dat ik bij bijna ieder deel denk: dat heb ik eerder gehoord.KDD schreef: ↑03 jul 2023, 18:03Dit vind ik ook overdreven. Meeste mensen hebben geen probleem als er 5 jaar tussen zit.DDD schreef: ↑03 jul 2023, 17:16Dat lijkt mij juist heel weinig. Er zijn 52 zondagen en ook nog feestdagen. Dus dan zou je ruim binnen tien jaar door alle preken heen zijn. Ik vind het al vervelend als een preek gelezen wordt die ik 30 jaar geleden heb gehoord. Al kun je dat niet altijd voorkomen, maar ik heb wel meegemaakt dat in één gemeente een preek binnen tien jaar nogmaals werd gelezen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg slordig.
Laat staan dat je de hele riedel iedere tien jaar langs hoort komen. Dat lijkt me bijzonder vervelend.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat voor veel mensen ook geldt, zeker als zij voor hun werk hun geheugen niet nodig hebben. Ik heb juist het idee dat ik alles vergeet, tegenwoordig.
Als het zo is dat veel mensen na vijf jaar geen idee meer hebben, dan begrijp ik in ieder geval sommige boekensuggesties of preeksuggesties op het forum beter.
Het zou mij in ieder geval moeite kosten om te blijven zitten. Als een ouderling niet eens de moeite neemt om even bij te houden wat de kerkenraad de gemeente voorhoudt, waarom zou ik daar dan wel naar moeten luisteren?
Overigens hoor ik ook wel eens preken dubbel in verschillende gemeenten, maar dat is dan in ieder geval niet ergerlijk.
Nog mooier is dat de betreffende predikant lid is gebleven in deze gemeente en dat deze predikant niet jaren nadien nog al zijn zonden op internet kan vinden. Dat wil het gemiddelde kerklid namelijk ook niet.MGG schreef: ↑03 jul 2023, 18:23Als de GG het zo zou doen en het lekt uit, dan is dit forum te klein. Mooi dat het de CGK toen gelukt is om een zaak discreet af te handelen.merel schreef: ↑03 jul 2023, 18:20Wel voor de betrokken predikant. Zelfs na zijn dood kan je deze info nog lezen.
Ik weet dat een paar jaar geleden een predikant van de CGK is afgezet. Dat is binnenskamers opgelost en ook de gemeente leden hielden hun kaken op elkaar. De ware reden is nooit naar buiten gebracht. Speculaties genoeg, maar niet in het openbaar.
Ik moet denken aan de woorden van Paulus:DDD schreef: ↑03 jul 2023, 18:54Hoe kom je daarbij dan? Ik heb niet zo'n goed geheugen, maar als ik bijna een uur ingespannen naar iemand luister, dan moet het wel heel gek gaan wil ik daar na vijf jaar de hoofdlijnen niet meer van herkennen. Ik bedoel niet dat ik zo'n preek dan uit mijn hoofd zelf zou kunnen houden, maar wel dat ik bij bijna ieder deel denk: dat heb ik eerder gehoord.KDD schreef: ↑03 jul 2023, 18:03Dit vind ik ook overdreven. Meeste mensen hebben geen probleem als er 5 jaar tussen zit.DDD schreef: ↑03 jul 2023, 17:16Dat lijkt mij juist heel weinig. Er zijn 52 zondagen en ook nog feestdagen. Dus dan zou je ruim binnen tien jaar door alle preken heen zijn. Ik vind het al vervelend als een preek gelezen wordt die ik 30 jaar geleden heb gehoord. Al kun je dat niet altijd voorkomen, maar ik heb wel meegemaakt dat in één gemeente een preek binnen tien jaar nogmaals werd gelezen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg slordig.
Laat staan dat je de hele riedel iedere tien jaar langs hoort komen. Dat lijkt me bijzonder vervelend.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat voor veel mensen ook geldt, zeker als zij voor hun werk hun geheugen niet nodig hebben. Ik heb juist het idee dat ik alles vergeet, tegenwoordig.
Als het zo is dat veel mensen na vijf jaar geen idee meer hebben, dan begrijp ik in ieder geval sommige boekensuggesties of preeksuggesties op het forum beter.
Het zou mij in ieder geval moeite kosten om te blijven zitten. Als een ouderling niet eens de moeite neemt om even bij te houden wat de kerkenraad de gemeente voorhoudt, waarom zou ik daar dan wel naar moeten luisteren?
Overigens hoor ik ook wel eens preken dubbel in verschillende gemeenten, maar dat is dan in ieder geval niet ergerlijk.
Dezelfde dingen aan u te schrijven, is mij niet verdrietig, en het is u zeker.
Het is mij wel verdrietig.
Het gaat om overtreding van het 7e en 9e gebod. Dus zo spontaan zal die schuldbelijdenis nu ook weer niet zijn.wfloor schreef: ↑03 jul 2023, 13:40 Wie zonder zonde is werpe de eerste steen...
Laten we deze man in het gebed opdragen. Het feit dat hij schuldbelijdenis heeft gedaan is volgens mij juist een punt om weer vooruit te zien. Al zal hij niet meer voorgaan, als gemeentelid blijft hij. Hoevelen zitten er niet zondag-aan-zondag in de kerk die nog nooit hun schuld hebben ingeleeft, en laat staan dat ze die hebben beleden. Wat dat betreft kan dit nog tot jaloersheid verwekken.
Het probleem is gelukkig niet zo groot als je denkt. Die 1000 preken zijn niet inclusief preken over de Heidelbergse Cathechismus, dus als er in een gemeente één vertaalde preek per zondag gelezen wordt kan je alvast 20 jaar vooruit. Maar elke gemeente krijgt ook andere predikanten op bezoek, en men leest ook nog vaak preken die niet vertaald zijn.DDD schreef: ↑03 jul 2023, 17:16 Dat lijkt mij juist heel weinig. Er zijn 52 zondagen en ook nog feestdagen. Dus dan zou je ruim binnen tien jaar door alle preken heen zijn. Ik vind het al vervelend als een preek gelezen wordt die ik 30 jaar geleden heb gehoord. Al kun je dat niet altijd voorkomen, maar ik heb wel meegemaakt dat in één gemeente een preek binnen tien jaar nogmaals werd gelezen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg slordig.
Ik ben het helemaal eens met @merel. Eigenlijk bedoelde ik dat te zeggen. Houd er over op om te praten. Pas op dat je ook niet valt in overtreding van het 9e gebod. Het is iig niet een bevorderen van iemands naam. Het is zo verdrietig, dat er wat mij betreft geen woorden voor zijn.
-
De Bijbel zullen veel mensen in die tijd al 10 keer gelezen hebben. Herhaling blijft de beste leermeester.gallio schreef: ↑03 jul 2023, 19:42Het probleem is gelukkig niet zo groot als je denkt. Die 1000 preken zijn niet inclusief preken over de Heidelbergse Cathechismus, dus als er in een gemeente één vertaalde preek per zondag gelezen wordt kan je alvast 20 jaar vooruit. Maar elke gemeente krijgt ook andere predikanten op bezoek, en men leest ook nog vaak preken die niet vertaald zijn.DDD schreef: ↑03 jul 2023, 17:16 Dat lijkt mij juist heel weinig. Er zijn 52 zondagen en ook nog feestdagen. Dus dan zou je ruim binnen tien jaar door alle preken heen zijn. Ik vind het al vervelend als een preek gelezen wordt die ik 30 jaar geleden heb gehoord. Al kun je dat niet altijd voorkomen, maar ik heb wel meegemaakt dat in één gemeente een preek binnen tien jaar nogmaals werd gelezen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg slordig.
Blijft de vraag staan hoe deze terechte woorden zich verhouden tot je eigen berichten eerder vandaag.Thea schreef: ↑03 jul 2023, 20:25 Ik ben het helemaal eens met @merel. Eigenlijk bedoelde ik dat te zeggen. Houd er over op om te praten. Pas op dat je ook niet valt in overtreding van het 9e gebod. Het is iig niet een bevorderen van iemands naam. Het is zo verdrietig, dat er wat mij betreft geen woorden voor zijn.
- Niet meer zo actief -
-
Misschien een hele rare vraag maar heeft een predikant die afgezet is nog recht op inkomen? ik heb geen idee wat er precies gebeurd is maar iemand die ruim 40 jaar predikant is geweest kan je toch niet ineens ''zonder inkomen op straat zetten''? En waarom is het zo dat er geen preken meer gelezen zouden mogen worden van hem? Ja hij heeft gezondigd en ik kan begrijpen dat hij geen predikant meer kan zijn maar dat maakt toch niet alles wat hij in de afgelopen 40 jaar heeft gepreekt en geschreven ''onwaar of onbijbels'' ( ik weet niet goed hoe ik dat moet noemen).
Ik bedoelde met mijn voorlaatste bericht te zeggen, dat aan een zaak meerdere kanten zitten. Dus door 1 kant van de zaak zwart te maken, is er geen nuance. Maar nu stop ik er over, want wat mij betreft is elk woord er verder over teveel.
Antwoord op je 1e vraag is in principe nee. Maar het lijkt me tegen Gods gebod ingaan, dat je niet omziet naar een ander. Zelfs in de Bijbel zie je deze voorbeelden terug bij de Samaritaan. Dus linksom of rechtsom zal de oud-predikant worden voorzien. Hetzij dat de kerkenraad zich als ereschuld verplicht voelt om hem van middelen te voorzien, het zij dat de diaconie hem in nood voorziet of wanneer zij in hun plicht verzaken dat de Heere toch, ondanks alles, hem onderhouden zal.nieuweling schreef: ↑03 jul 2023, 20:43 Misschien een hele rare vraag maar heeft een predikant die afgezet is nog recht op inkomen? ik heb geen idee wat er precies gebeurd is maar iemand die ruim 40 jaar predikant is geweest kan je toch niet ineens ''zonder inkomen op straat zetten''? En waarom is het zo dat er geen preken meer gelezen zouden mogen worden van hem? Ja hij heeft gezondigd en ik kan begrijpen dat hij geen predikant meer kan zijn maar dat maakt toch niet alles wat hij in de afgelopen 40 jaar heeft gepreekt en geschreven ''onwaar of onbijbels'' ( ik weet niet goed hoe ik dat moet noemen).
Wat betreft het niet meer lezen van preken begrijp ik dit ook niet zo goed. Aan de andere kant heeft zo'n situatie zo'n impact op de beeldvorming van de ex-predikant vanwege zijn levenswandel dat er om die reden voor gekozen word dit niet meer te doen. Helaas blijft het verkeerde wat er is geweest het meeste hangen, al heb je 40 jaar naar tevredenheid gefunctioneerd. En hoe onbevangen kun je nog naar een preek luisteren? Niet iedereen kan dit los van elkaar zien.
-
Het lijkt mij meer dan logisch dat hij emeritaat ontvangt. Volgens mij krijgt een dominee dat alleen niet als hij zelf wegloopt.
- Maanenschijn
Gereformeerde Gemeenten
Het is verdrietig. Net zo verdrietig als het onderwerp van gesprek op 29 en 30 maart dit jaar binnen het topic ‘ontwikkelingen HHK’. Toen was er zelfs een GG lid wat maar liever geen lid werd aldaar, vanwege dit soort berichten.
Wat ik er mee wil zeggen: als je betrokken bent bij je kerkverband/genootschap doet het zeer als iets dat raakt en daarover gesproken/geschreven wordt. Maar ik denk toch dat het goed is om daar wel met elkaar van gedachten over te wisselen. Om een paar redenen:
1) Het voetstuk waar predikanten op staan is veel lager dan soms door mensen gemaakt;
2) Het leert ons dat ook mensen die tot zegen zijn van een ander zelf diep kunnen vallen;
3) Vaak staan dit soort gevallen niet op zichzelf, maar zal het ook zo zijn dat er zaken niet openbaar komen. Dit kan een bemoediging zijn voor onbekende slachtoffers dat er nog recht heerst, ook voor predikanten;
4) En niet als minste: dat het ons persoonlijk verootmoedigt, om ons maar klein te houden en wij waken over ons arglistig hart en daden.
Wat ik er mee wil zeggen: als je betrokken bent bij je kerkverband/genootschap doet het zeer als iets dat raakt en daarover gesproken/geschreven wordt. Maar ik denk toch dat het goed is om daar wel met elkaar van gedachten over te wisselen. Om een paar redenen:
1) Het voetstuk waar predikanten op staan is veel lager dan soms door mensen gemaakt;
2) Het leert ons dat ook mensen die tot zegen zijn van een ander zelf diep kunnen vallen;
3) Vaak staan dit soort gevallen niet op zichzelf, maar zal het ook zo zijn dat er zaken niet openbaar komen. Dit kan een bemoediging zijn voor onbekende slachtoffers dat er nog recht heerst, ook voor predikanten;
4) En niet als minste: dat het ons persoonlijk verootmoedigt, om ons maar klein te houden en wij waken over ons arglistig hart en daden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.