Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Job

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 22 jun 2023, 12:38 Hoeveel van dit soort tripjes worden er eigenlijk gemaakt? Is er wekelijks zo'n reis? Of is dat eens per half jaar?

Al met al strijden bij mij wat gevoelens om voorrang. Enerzijds absoluut een soort van medelijden met de slachtoffers. Je zult er maar zitten... Je zult maar zo moeten sterven.
Anderzijds ook een gevoel van: wie doet dit dan ook voor zijn lol? Hebben we dan niets geleerd van de grootheidswaanzin van de Titanic?
Dit was de derde keer begreep ik. In 2021 en 2022 ook. Dat de bedenker zelf ook in het scheepje zit, bewijst wel hoeveel vertrouwen ze er zelf in hadden.
Ik denk dat, als je dit allemaal bewust meemaakt ergens diep op de bodem van de oceaan, je tot aan waanzin kunt geraken.
Job

Bericht door Job »

Ik wil er toch nog aan toevoegen in aansluiting op mijn eerdere post: de waanzin en doodsangst op de volgestouwde vluchtelingenboten moeten net zo gruwelijk zijn. Daar heb ik net zo goed gemengde gevoelens bij. In onze achtervijver (vrij naar: in onze achtertuin) verdrinken gewoon honderden mensen naamloos hè. Het gebeurt gewoon. Ik kan niet goed begrijpen van mezelf waarom dat me relatief zo weinig deert.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is, omdat je anders toch ook gek zou worden. Ik zou dat mentaal niet kunnen verdragen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 22 jun 2023, 16:42 Dat is, omdat je anders toch ook gek zou worden. Ik zou dat mentaal niet kunnen verdragen.
Klopt ja. Een muurtje laten zakken om alle leed, ver weg en dichtbij, niet teveel binnen te laten komen. Toch heb ik me in gedachten en gebeden relatief veel bezig gehouden met de Titan-inzittenden. En kan ik dat eerlijk gezegd niet zeggen over de vluchtelingen. Dat laatste voelt enerzijds zoveel te groot en te zinloos voor een eenvoudige Nederlander. Maar ik vraag me anderzijds af of er toch ook niet iets raciaals in m'n denken zit, onbewust. Of een club naamloze kleurlingen me niet minder doet.
DDD

Bericht door DDD »

Bijzonder.

Ik heb het andersom.

Ik ben niet zo avontuurlijk, en ik vind het ontzettend moeilijk om mij te verplaatsen in rijke mensen die voor veel geld in zo'n tube stappen. Ik snap ook oprecht niet dat iemand dat doet, zonder waarborgen en allerlei onderzoeksrapporten.

Dat je bij honger or armoede gekke dingen gaat doen, daar kan ik mij veel beter in inleven. Want stress om geld kan iemand gek maken.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 22 jun 2023, 23:10 Bijzonder.

Ik heb het andersom.

Ik ben niet zo avontuurlijk, en ik vind het ontzettend moeilijk om mij te verplaatsen in rijke mensen die voor veel geld in zo'n tube stappen. Ik snap ook oprecht niet dat iemand dat doet, zonder waarborgen en allerlei onderzoeksrapporten.

Dat je bij honger or armoede gekke dingen gaat doen, daar kan ik mij veel beter in inleven. Want stress om geld kan iemand gek maken.
Ik kan het ook volstrekt niet begrijpen, zo'n trip. Begrijp me goed. Maar heb wel veel gedacht aan hoe vreselijk het had geweest als ze bij bewustzijn op de zeebodem hadden gelegen - wat niet gebeurd is zoals we nu weten. Een adembenemende gedachte! Maar dat heb ik eerlijk gezegd niet zo gehad bij de honderden omgekomenen in de Middellandse Zee afgelopen week. Terwijl hun doodsnood ook afgrijselijk moet zijn geweest. Sluit ik me daar onbewust meer voor af? Ik weet het niet...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik vond deze podcast best wel interessant https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... closemodal

met een vrouwelijke predikant die pleit voor meer orthodoxie in de PKN.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi interview met weduwe ds. J. Veenendaal, mevrouw C.J. Veenendaal-Oord.

Ook over hoe om te gaan met eenzaamheid na een verhuizing.

https://www.rd.nl/artikel/1025208-het-v ... an-weduwen
Bruna

Bericht door Bruna »

Warm! Moet er wat van gezegd kunnen worden als men thuis blijft?

https://cvandaag.nl/96726-kerkgangers-b ... urstelling
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Henk J

Bericht door Henk J »

Bruna schreef: 28 jun 2023, 20:50 Warm! Moet er wat van gezegd kunnen worden als men thuis blijft?

Geheel eens met deze predikant, een gemiddeld persoon zonder ziekte oid kan dit prima handelen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat die man nog een jasje aanheeft vind ik 'bijzonderder'.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Ik ben het er ook wel mee eens. Ik ga ook, ook al heb ik soms steken in mijn hoofd van de warmte terwijl er heus wel mogelijkheden zijn om het wat koeler te houden in de kerk. Maar er is ook een andere kant. Soms zou het eenvoudig zijn om de temperatuur te verlagen, maar kiezen koster of kerkenraad daar niet voor. En als de halve of hele kerkenraad met jasje en stropdas zit, zullen mensen misschien niet snel wat luchtigers aan durven doen en dan maar liever thuis blijven.

Geen idee. De ene persoon is meer geneigd om zijn eigen ding te doen dan de andere. Er zijn veel mensen die heel bang zijn van wat andere mensen ergens van vinden. Ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval liever thuis blijft.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bij 29 graden kun je nog prima een jasje aanhebben.

Het is dan weer een tamelijk bizarre gedachten dat mensen naar de kerkenraad kijken om het jasje wel of niet aan te houden. In ieder geval zag ik zondagochtend al een hele stroom mannelijke kerkgangers van een andere kerk zonder jasje en dasje door Waardenburg lopen. Ik vond dat opvallend, omdat de temperaturen toen nog helemaal niet hoog waren.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 28 jun 2023, 20:50 Warm! Moet er wat van gezegd kunnen worden als men thuis blijft?

Natuurlijk, kerkdienst is geen hobby ofzo, maar pure noodzaak! Als we dat niet meer snappen, is er iets mis denk ik. Uiteraard degenen die om wettige redenen niet kunnen gaan(o.a. door warmte) uitgezonderd
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 28 jun 2023, 23:45 Bij 29 graden kun je nog prima een jasje aanhebben.

Het is dan weer een tamelijk bizarre gedachten dat mensen naar de kerkenraad kijken om het jasje wel of niet aan te houden. In ieder geval zag ik zondagochtend al een hele stroom mannelijke kerkgangers van een andere kerk zonder jasje en dasje door Waardenburg lopen. Ik vond dat opvallend, omdat de temperaturen toen nog helemaal niet hoog waren.
Wat mij betreft, kun je bij 29 graden echt niet veel meer doen. Maar dat zal aan mij liggen. Afhankelijk van de luchtvochtigheid vind ik het bij 24 graden al te warm voor een jasje.
Plaats reactie