Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 20 jun 2023, 13:35 Maar hoe moet dat dan in een gemeente waar een gedeelte de nood echt voelt en een gedeelte het maar doet in de "plichtelijke weg"? Wanneer is de nood ook daadwerkelijk de nood van de gemeente?
Van harte onderschrijf ik dat het ontbreken van een predikant nood moet geven en dat beroepen een geestelijk werk zou moeten zijn. Maar hoe stel je vast dat dat er is? En hoe stel je vast dat dat voldoende is om te beroepen?

Of moet je gewoon het beroepingswerk ter hand nemen volgens geldende regels?
Nou, om even 2 dingen uit mijn eigen gemeente te noemen: wij brengen een beroep uit in 2 vaste perioden in het jaar. Wanneer er dan nog in de tussentijd ambtsdragers verkozen worden wil er ook nog wel eens een 3e beroep uitgebracht worden. Dat op dezelfde tijden uitbrengen van een beroep komt op mij niet over 'als door nood gedreven ', maar uit gewoonte. Niet dat de nood er dan niet kan zijn.

Daarnaast word een beroep in het openbaar gebed opgedragen. Wanneer dan diverse kerkenraadsleden vergeten ervoor te bidden, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de nood ontbreekt. En ook nu geen verwijt richting de kerkenraad, alleen een constatering dat er geen nood merkbaar was. Als het echt nood is, vergeet je zoiets denk ik niet. Er kwam destijds ook een brief van de predikant dat hij tot schaamte moest bekennen niet met het beroep van de gemeente bezig te zijn geweest. Dus gebed en hoe een predikant ermee bezig kan zijn heeft toch zeker een wisselwerking
Job

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 20 jun 2023, 14:43
Mannetje schreef: 20 jun 2023, 13:35 Maar hoe moet dat dan in een gemeente waar een gedeelte de nood echt voelt en een gedeelte het maar doet in de "plichtelijke weg"? Wanneer is de nood ook daadwerkelijk de nood van de gemeente?
Van harte onderschrijf ik dat het ontbreken van een predikant nood moet geven en dat beroepen een geestelijk werk zou moeten zijn. Maar hoe stel je vast dat dat er is? En hoe stel je vast dat dat voldoende is om te beroepen?

Of moet je gewoon het beroepingswerk ter hand nemen volgens geldende regels?
Nou, om even 2 dingen uit mijn eigen gemeente te noemen: wij brengen een beroep uit in 2 vaste perioden in het jaar. Wanneer er dan nog in de tussentijd ambtsdragers verkozen worden wil er ook nog wel eens een 3e beroep uitgebracht worden. Dat op dezelfde tijden uitbrengen van een beroep komt op mij niet over 'als door nood gedreven ', maar uit gewoonte. Niet dat de nood er dan niet kan zijn.

Daarnaast word een beroep in het openbaar gebed opgedragen. Wanneer dan diverse kerkenraadsleden vergeten ervoor te bidden, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de nood ontbreekt. En ook nu geen verwijt richting de kerkenraad, alleen een constatering dat er geen nood merkbaar was. Als het echt nood is, vergeet je zoiets denk ik niet.
Daar kan ik me in grote lijnen in vinden, ook voor wat betreft mijn eigen "nood", tussen dikke aanhalingstekens. Predikanten en studenten vergeten onze gemeente niet en onze kerkenraad is betrokken: vaak vind ik het eerlijk gezegd prima zo. En de afwisseling van voorgangers zelfs fijn. Zou het anders zijn als predikanten geen derde diensten zouden doen en onze gemeente niet naliepen? En we bij begrafenissen en begrafenissen dan een onbekende predikant voor ons zouden hebben? Wellicht... Ik denk dat dit wel de praktijk is in enkele afgelegen gemeenten/classes.
SanderL

Bericht door SanderL »

CvdW schreef: 20 jun 2023, 08:41 Toch mooi dat Goes een predikant krijgt.
?
newton

Bericht door newton »

SanderL schreef:
?
Die kunnen we in Rijssen helemaal niet missen
MGG

Bericht door MGG »

newton schreef: 20 jun 2023, 21:17
SanderL schreef:
?
Die moet vervangen worden door Christus. Mensen en zeker ambtsdragers zijn gelukkig niet onmisbaar, hoewel ik goed begrijp hoe gehecht je kan zijn aan een ambtsdragers.
Laatst gewijzigd door MGG op 21 jun 2023, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
BSH

Bericht door BSH »

newton schreef: 20 jun 2023, 21:17
SanderL schreef:
?
Dan heb je nog een stap te gaan, zei de dominee zondag. De Moorman kon Filippus eerst niet missen, later wel. Toen reisde hij zijn weg (zonder Filippus) met blijdschap.
Job

Bericht door Job »

Ik ben echt benieuwd waarom je dit gerucht hier de wereld in helpt en waarom het ook blijft staan, eigenlijk. Aan voorspellingen zouden we hier niet meer doen toch? Hoe verleidelijk misschien ook.
Henk J

Bericht door Henk J »

Job schreef: 21 jun 2023, 07:50
Ik ben echt benieuwd waarom je dit gerucht hier de wereld in helpt en waarom het ook blijft staan, eigenlijk. Aan voorspellingen zouden we hier niet meer doen toch? Hoe verleidelijk misschien ook.
Eens, wat mij betreft weg ermee. Niet iedereen leest een topic even grondig om erachter te komen dat dit niet klopt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jullie overschatten het belang van refoforum.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik vrees dat ik in deze de knipkunst van de moderators overschat ;) Ik had gedacht dat een van hen wel een schaartje kon pakken om dergelijke profetieën te knippen.
- Niet meer zo actief -
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 21 jun 2023, 08:28 Jullie overschatten het belang van refoforum.
Ben bang dat je je vergist in deze.
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 21 jun 2023, 07:50
Volgens mij was direct al aangegeven dat cvdw 'kiest' bedoelde.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik heb gisteren dit al gepost. Mogelijk bedoelt CvdW dit en moeten we niet invullen voor CvdW wat wij denken.

'Mogelijk bedoelt CvdW dat Goes geen kandidaat, maar een predikant krijgt, indien het beroep word aangenomen. Is deze interpretatie juist CvdW?'
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Leest het RD hier mee?

Op kerktijden.nl/beroepingswerk staat dat Brakel stud. K.L. Blok beroepen heeft. Dit lijkt me wel iets voorbarig.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 21 jun 2023, 09:01 Ik heb gisteren dit al gepost. Mogelijk bedoelt CvdW dit en moeten we niet invullen voor CvdW wat wij denken.

'Mogelijk bedoelt CvdW dat Goes geen kandidaat, maar een predikant krijgt, indien het beroep word aangenomen. Is deze interpretatie juist CvdW?'
In deze situatie kreeg ik meer het idee dat CvdW de compagnon van de machinist is. Zeker omdat hij nu verder niet uitlegt wat hij bedoelt heeft met zijn omstreden zin...
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie