Die vrouw

arend

Bericht door arend »

Een mooie column met diepgang, kaw. Echt om over na te denken. Ik weet niet wat ik van die vrouw moet vinden. Aan de ene kant stáát ze er toch maar, elke dag, voor haar Heer. Heb ik ooit zo’n grote inspanning gedaan?...
Tegelijkertijd vrees ik dat haar manier van evangeliseren niet effectief is, niet appeleert, niet meer past in deze tijd. Mischien hangt ze wel een verkeerde visie op het Christendom aan.
Een argument om haar te bewonderen, en een argument om haar te ‘beoordelen’. Wat moet je ermee? Is iemand die ‘iets’ voor Christus doet, boven alle kritiek verheven? Nee. Heb ik het recht om tegen haar te zeggen dat ze het zo niet moet doen, terwijl ze wellicht niet anders kán? Ik weet het niet.

En dan je reactie… plaatsvervangende schaamte. Zó ben ik niet hoor! Ik ben niet zo’n christen die…, vul maar in. Een christen die iedereen te vriend wil houden. Zo star is. Op straat mensen aanklampt. Er bijloopt alsof ze uit de 19e eeuw is gestapt. Overal tegen is. Met de handen in de lucht staat te zwaaien. Nee, ik ben niet zoals die vréémde christenen. Stel je voor.

Ik heb ook een verhaal. luister maar.

blokfluit

Als ik bij mijn schoonouders ben, kom ik nog wel eens in Zwolle. Zo ook enkele zaterdagen geleden. Eventjes kijken bij De Slegte, of ze nog wat leuk oud spul hebben. Nog even langs de V&D voor een nieuwe broek. Mijn vriendin (sorry, vrouw) had nogal trek. Het was tenslotte ook al voorbij twaalven. Het koste haar niet veel moeite om me te overreden om eventjes bij La Place binnen te stappen voor zo’n heerlijk belegd broodje.
Toen we de winkel uitstapten zetten we koers naar het plein bij de kerk. En daar zat hij weer, op een hoekje: de zwerver. Een man van rond de vijftig, met zijn vieze lange grijze haar en een onsmakelijk baardje. Volgens mij heeft hij ook altijd een hond bij zich, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft wel een blokfluit. Zo’n goedkoop plastic ding, dat je je kinderen geeft als ze opeens naar de muziekschool willen. Als ze het weer gezien hebben, viel de investering in elk geval mee…
De man zit daar, in zijn hoekje. Ik heb nog geen dag meegemaakt dat hij er niet zat. Zon, bewolking, zomer, winter: altijd. En hij speelt op zijn kunststoffen blokfluit. Altijd. Hij speelt hetzelfde liedje. Altijd.

Heer, uw licht en uw liefde schijnen
waar U bent zal de nacht verdwijnen.
Jezus, Licht van de wereld, vernieuw ons.
Levend Woord, ja uw waarheid bevrijdt ons.
Schijn in mij, schijn door mij.

Refrein:
Kom, Jezus kom,
vul dit land met uw heerlijkheid.
Kom heil'ge Geest, stort op ons uw vuur.
Zend uw rivier, laat uw heil
heel de aard' vervullen.
Spreek, Heer, uw woord:
dat het licht overwint.

Heer, 'k wil komen in uw nabijheid.
Uit de schaduwen in uw heerlijkheid.
Door het bloed mag ik U toebehoren.
Leer mij, toets mij, uw stem wil ik horen.
Schijn in mij, schijn door mij.

Refrein:
Kom, Jezus kom,
vul dit land met uw heerlijkheid.
Kom heil'ge Geest, stort op ons uw vuur.
Zend uw rivier, laat uw heil
heel de aard' vervullen.
Spreek, Heer, uw woord:
dat het licht overwint.

Staan wij oog in oog met U Heer.
Daalt uw stralende licht op ons neer.
Zichtbaar, tastbaar wordt U in ons leven.
U volmaakt wie volkomen zich geven.
Schijn in mij, schijn door mij.

Refrein:
Kom, Jezus kom,
vul dit land met uw heerlijkheid.
Kom heil'ge Geest, stort op ons uw vuur.
Zend uw rivier, laat uw heil
heel de aard' vervullen.
Spreek, Heer, uw woord:
dat het licht overwint.


Ik vind dat mooi. Idyllisch. Fijn hè, dat dat soort mensen ook christen kunnen zijn. Dat je die mensen elke keer weer tegenkomt, hoe gek het leven ook loopt: steeds weer.
Of….
Misschien…

Misschien is hij wel helemaal geen Christen. Misschien heeft hij het deuntje vroeger eens opgevangen van de televisie. Het was uiteindelijk jarenlang de herkenningsmelodie van de Evangelische Omroep. Dat zie je wel vaker: van die zwervers die in 1 ding heel goed zijn. Misschien is deze man wel heel goed in het spelen van een enkele melodie. Hoewel… Voor iemand die elke dag hetzelfde liedje fluit, klinkt het niet erg professioneel.
Ik stoot mijn kersverse vrouw aan. “Hoor je dat? Klinkt bekend, hè?”
“Ja. Dat zongen we vorige week ook, bij de belijdenisdienst van Kees. Leuk dat die man het ook kent. Is er ook een gewone tekst van, ofzo?”
Een gewone tekst. Dat zegt ze altijd als we het over ‘de wereld’ hebt. Seculier.
“Volgens mij niet”, reageer ik. “Ik dacht dat het een puur christelijk liedje was. Opwekking, toch?”
De twijfel knaagt verder. Wie zit daar, in die smerige jas? Een broeder, of een profiteur? Ik bedoel maar, als het een christen was, dan zou hij toch al lang en breed eens aangesproken zijn door een vertegenwoordiger van een van de tientallen kerken in Zwolle? Er zit een hele leuke, gastvrije vrijgemaakte kerk in Zwolle-Zuid. Veel studenten. Die doen dat wel. Die man meenemen, een bad geven, schone kleren, enzovoorts. Dan kan hij elke zondag op de voorste bank zitten, smachtend naar het Woord van God dat de dominee elke zondag brengt. Slapen in de consistorie…

Maar de man is nog steeds gekleed in lompen. Vies, smerig.
Misschien is hij wel geen christen. Wil hij niet naar de kerk, maar kent hij gewoon een christelijk liedje.
Zwolle, overijssel…. Een christelijke streek. Veel kerkmensen. Die man is ook niet gek!
Misschien gebruikt hij dat liedje wel om christenen op het gemoed te spelen, zodat hij meer geld krijgt. Kan best, dat hoor je vaker.

Ik kan het hem ook eens vragen. “zeg, meneer, waar kent u dat liedje van?” Hij zit bijkans voor het restaurant van de Hema. Een paar meter verderop zit de Subway, een leuke amerikaanse broodjeszaak. Ik kan hem zo mee naar binnen nemen. De hongerigen voeden, enzo. Misschien wat vertellen over het liedje dat hij speelt…

Maar misschien kent hij het verhaal achter het liedje… Misschien wil hij dat helemaal niet…

En wat zullen de mensen zeggen, dat je die man zomaar meetroont naar een broodjeszaak?

Hij zit daar toch goed. Het Leger des Heils zit ook in Zwolle. Dat zijn ook Christenen.

Het komt vast wel goed. “Laten we verder lopen…”

Mijn vrouw loopt door. Ik volg haar. We moeten immers ook nog een cadeautje kopen voor de buurvrouw, die net bevallen is…

En de man speelt verder. Hetzelfde liedje. Altijd.

Kom, Jezus kom
Vul dit land met Uw heerlijkheid…
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ken die man en ik ken je verhaal. Wij hebben het er ook al menigmaal over gehad.

Onze theorie was dat hij misschien die wijsjes (want hij heeft er meer) speelt om christelijke (vrijgevige) mensen te verleiden om een donatie te doen. Als dat niet zo is moeten we ons schamen.

[Aangepast op 24/6/05 door Kaw]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Toch vreemd,

heeele speculaties op een refoforum, maar geen echt gesprek op straat?
waarom niet? Ben je bang dat zijn masker ineens afvalt en dat het de Heere Jezus of een van zijn engelen blijkt te zijn?

[Aangepast op 24/6/05 door Miscanthus]
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik ken die man en ik ken je verhaal. Wij hebben het er ook al menigmaal over gehad.

Onze theorie was dat hij misschien die wijsjes (want hij heeft er meer) speelt om christelijke (vrijgevige) mensen te verleiden om een donatie te doen. Als dat niet zo is moeten we ons schamen.

[Aangepast op 24/6/05 door Kaw]
Volgens mij weet ik wie jullie bedoelen, hij is geen zwerver ook al lijkt het zo. Heb ooit een interview met hem in een studentenblaadje gelezen.
Maar ik moet nu helaas weg. Morgen hoop ik het op te zoekenr!
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Toch vreemd,

heeele speculaties op een refoforum, maar geen echt gesprek op straat?
waarom niet? Ben je bang dat zijn masker ineens afvalt en dat het de Heere Jezus of een van zijn engelen blijkt te zijn?

[Aangepast op 24/6/05 door Miscanthus]
ja dat is waar miscanthus
doet me denken aan het boekje van Adrian Plass. : Het bezoek.
Jezus komt op bezoek in een gemeente, en gedraagt zich heel anders dan mensen dachten.
vreemd boekje, maar wel leerzaam
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Toch vreemd,

heeele speculaties op een refoforum, maar geen echt gesprek op straat?
waarom niet? Ben je bang dat zijn masker ineens afvalt en dat het de Heere Jezus of een van zijn engelen blijkt te zijn?

[Aangepast op 24/6/05 door Miscanthus]
ja dat is waar miscanthus
doet me denken aan het boekje van Adrian Plass. : Het bezoek.
Jezus komt op bezoek in een gemeente, en gedraagt zich heel anders dan mensen dachten.
vreemd boekje, maar wel leerzaam
heb ik ook gelezen :)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

je zou wensen dat het meer mensen hier gelezen zouden hebben.

kon wel eens nuttig zijn.

ipv altijd maar te kissebissen over de leer, met de daad christen te zijn.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
je zou wensen dat het meer mensen hier gelezen zouden hebben.

kon wel eens nuttig zijn.

ipv altijd maar te kissebissen over de leer, met de daad christen te zijn.
ja, dan moet je je boeken eens een keer opzij gooien en de straat op gaan.....:t
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
je zou wensen dat het meer mensen hier gelezen zouden hebben.

kon wel eens nuttig zijn.

ipv altijd maar te kissebissen over de leer, met de daad christen te zijn.
ja, dan moet je je boeken eens een keer opzij gooien en de straat op gaan.....:t
En Jaap, praat jij ook altijd met die mensen om ze op te beuren?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
je zou wensen dat het meer mensen hier gelezen zouden hebben.

kon wel eens nuttig zijn.

ipv altijd maar te kissebissen over de leer, met de daad christen te zijn.
ja, dan moet je je boeken eens een keer opzij gooien en de straat op gaan.....:t
En Jaap, praat jij ook altijd met die mensen om ze op te beuren?
Ik spreek hier al filosoferend in wensende zin.......:!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
je zou wensen dat het meer mensen hier gelezen zouden hebben.

kon wel eens nuttig zijn.

ipv altijd maar te kissebissen over de leer, met de daad christen te zijn.
ja, dan moet je je boeken eens een keer opzij gooien en de straat op gaan.....:t
En Jaap, praat jij ook altijd met die mensen om ze op te beuren?
Ik spreek hier al filosoferend in wensende zin.......:!
Maar die man met die fluit zou ik zeker aanspreken.....
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

:u Mooi verhaal Arend, prachtig omschreven. Maar ja, zo loop je er maar aan voorbij, zonder er bij na te denken.

Maar ach, zo'n man is toch te simpel, voor een refo. Hij zal het allemaal wel verkeerd bedoelen :sne
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik ken die man en ik ken je verhaal. Wij hebben het er ook al menigmaal over gehad.

Onze theorie was dat hij misschien die wijsjes (want hij heeft er meer) speelt om christelijke (vrijgevige) mensen te verleiden om een donatie te doen. Als dat niet zo is moeten we ons schamen.

[Aangepast op 24/6/05 door Kaw]
Volgens mij weet ik wie jullie bedoelen, hij is geen zwerver ook al lijkt het zo. Heb ooit een interview met hem in een studentenblaadje gelezen.
Maar ik moet nu helaas weg. Morgen hoop ik het op te zoekenr!
H'm, volgens mij was ik iets te enthousiast vrijdag. De man die ik in gedachten had, zit vaak in Utrecht op het station, maar ik meende me te herinneren dat hij vertelde ook wel eens in andere plaatsen te spelen. Ik heb hem ook vaak 'Heer, uw licht en uw liefde schijnen' horen spelen.

Maar goed, ik denk dat het stukje evengoed wel de moeite waard is:
“Mijn naam wil ik je niet vertellen, je mag zelf iets bedenken, ik wil namelijk geen problemen met de belastingsdienst. Mijn leeftijd wil ik nog wel vertellen, ik ben 43.
Ik ben geen zwerver, maar woon al sinds mijn 9e in Utrecht. Werken doe ik niet, ik zit namelijk in de AOW, maar noem het maar arbeidsongeschikt want dat klinkt beter.”

Straatmuzikant

“Al sinds mijn 16e, toen ik op Koninginnedag ging zitten, speel ik mijn muziek op straat, sinds ik Jezus heb gevonden doe ik dit 2 tot 3 keer in de week. Als ik hier sta dan is het meestal van 12 tot 6. Ook als het straks winter wordt zal ik blijven spelen, al zal ik wel wat meer aan moeten trekken. Mijn muziek maak ik voor Jezus en met het geld doe ik wat ik van boven doorkrijg. Zo heb ik de laatste keer de helft van mijn geld aan de sleep-inn gegeven en de andere helft aan een broeder in de Here die het nodig had. Het liefst sta ik hier bij de ingang van de stationshal, als ik tenminste niet wordt weggestuurd of als andere muzikanten er doorheen gaan spelen. Ik ken de andere muzikanten op het station verder niet. Naast blokfluit heb ik mezelf aangeleerd om piano, gitaar, trekharmonica, concertina, dwarsfluit en mondharmonica te spelen. Maar ik speel toch altijd op mijn plastic blokfluit omdat die het makkelijkst in onderhoud is en overal hoog bovenuit komt.
Mijn repertoire bestaat uitsluitend uit liedjes over Jezus. Vreemd is wel dat mensen mij soms vragen of ik wel geloof.”

Motivatie

“Ik krijg wel vaak positieve reacties maar ik doe het toch wel voor Jezus. Ik ben al sinds ’84 gelovig, toen ik hem gezegd heb om in mijn hart te komen. In ’96 heeft hij me vrijgemaakt. Het is net zoals Jezus zegt; Ik ben de waarheid en de waarheid zal je vrijmaken.(De schrijver van dit artikel is niet zo bekend met de bijbel en noteert i.p.v. vrijmaken, vrijlaten. Als zij er vervolgens ondanks haar op de kop liggende onleesbare handschrift op wordt gewezen is het simpele commentaar dat Jezus de kleine dingen in de gaten houdt.) Daarom wil ik ook graag tegen jullie zeggen dat het leven met Jezus fantastisch is.
Als ik de lotto zou winnen dan zou ik aan Jezus vragen wat ik er mee zou moeten doen, maar ik zou uit principe er al niet aan meedoen. Maar Jezus vertelt mij nu dat ik voor je “Het Boek”(vereenvoudigde uitgave van de Bijbel) moet gaan kopen.” (In reactie op mijn opmerking dat ik de Bijbel een enigszins onleesbaar boek vind.)
Dus toen liep ik met hem naar de dichtstbijzijnde boekhandel waar ik ondanks mijn uitgebreide protesten de nieuwste uitgave van “Het Boek” in mijn handen gestopt kreeg. Omdat ik vond dat 28 euro wel degelijk aan iets menslievenders besteed konden worden stond ik er zelfs op om dan maar mee te betalen, maar dit werd afgedaan met de opmerking; “Meisje, maar dat verdien ik in een uur.”
Hierin
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Onze theorie was dat hij misschien die wijsjes (want hij heeft er meer) speelt om christelijke (vrijgevige) mensen te verleiden om een donatie te doen.
zijn jullie blijkbaar niet de enige:
Vreemd is wel dat mensen mij soms vragen of ik wel geloof.
Plaats reactie