Een grote gemeente waar problemen zijn moet je geen studenten op de lijst zetten, maar juist ervaren predikanten. Nu is het ds. S.W. Janse en verder niet. Een vijftal was dan beter geweest.Bruna schreef: ↑12 jun 2023, 09:34Volgens mij juist niet. Het is een grote gemeente met blijkbaar wat problemen. Ik zou het voorbeeld van Middelburg-Centrum volgen.
Dit kun je een startende predikant toch niet aandoen (als klopt wat gezegd wordt dat er e.e.a. gaande is).
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Bedankt voor HHG Emst-Epe-Oene-Vaassen-Nijbroek i.s.m. Wezep-Wapenveld N. den Ouden te Leerbroek...oef, je zult "daar" predikant worden en gevraagd worden waar je staat 

- Johann Gottfried Walther
Volgens sommige doe je het nooit goed.CvdW schreef: ↑12 jun 2023, 09:49Een grote gemeente waar problemen zijn moet je geen studenten op de lijst zetten, maar juist ervaren predikanten. Nu is het ds. S.W. Janse en verder niet. Een vijftal was dan beter geweest.

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik vind het wel prima hoor. Studenten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, en de gemeente ook.
De kerkenraad sluit niemand uit, maar voegt wel iemand toe. Ik zie er geen kwaad in. Het is ook weer niet zo dat ds. Janse heel uitgesproken één richting vertegenwoordigt. Als er nu -bijvoorbeeld- ds. Van Boven tussen had gestaan, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen dat je het sturend vindt.
De gemeente heeft een ruime keuze. Wil iemand niet nog een keer de ongewisheid van een kandidaat, dan is er ook een andere optie.
De kerkenraad sluit niemand uit, maar voegt wel iemand toe. Ik zie er geen kwaad in. Het is ook weer niet zo dat ds. Janse heel uitgesproken één richting vertegenwoordigt. Als er nu -bijvoorbeeld- ds. Van Boven tussen had gestaan, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen dat je het sturend vindt.
De gemeente heeft een ruime keuze. Wil iemand niet nog een keer de ongewisheid van een kandidaat, dan is er ook een andere optie.
Dan zou ik Wissel zeggen: ligt aardig in het midden en is ook in letterlijke zin nog niet zo gek

~~Soli Deo Gloria~~
-
Dat zou kunnen, maar ik vind het wel een afwijzing van de studenten, om die niet een kans te geven om beroepen te worden.Bruna schreef: ↑12 jun 2023, 09:34Volgens mij juist niet. Het is een grote gemeente met blijkbaar wat problemen. Ik zou het voorbeeld van Middelburg-Centrum volgen.
Dit kun je een startende predikant toch niet aandoen (als klopt wat gezegd wordt dat er e.e.a. gaande is).
Die krijgen als het goed is genoeg beroepen en worden niet afgewezen. Is alleen beter voor henzelf en gemeente.Ger-Gemeente schreef: ↑12 jun 2023, 10:32Dat zou kunnen, maar ik vind het wel een afwijzing van de studenten, om die niet een kans te geven om beroepen te worden.
Maar uiteraard alles onder biddend opzien. Ik zeg niet dat het niet kan maar een bepaalde nuchterheid is ook wel op zijn plaats. Je wordt toch min of meer gezien als de directeur van de gemeente. Niet iedereen heeft de gaven om een groot bedrijf te runnen. Zo heeft ook niet iedereen de gaven om een grote gemeente sturing te geven
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Dat is nog beter inderdaad. Maar als je als kerkenraad perse studenten wilt kandideren, is het wel goed om er ook een ervaren predikant bij te zetten. Vandaar dat ik het dan toch een goede keuze vindt.Bruna schreef: ↑12 jun 2023, 09:34Volgens mij juist niet. Het is een grote gemeente met blijkbaar wat problemen. Ik zou het voorbeeld van Middelburg-Centrum volgen.
We weten dat er verschillen zijn tussen gemeenten. Door deze dominee op het lijstje erbij te zetten laat de kerkenraad zien dat ze in een bepaalde richting denken. Door ook bijvoorbeeld dominee van Rijswijk als 5e erbij te zetten maak je het ruimer voor de gemeente.
Richting links voorsorteren dus?CvdW schreef: ↑12 jun 2023, 13:39 We weten dat er verschillen zijn tussen gemeenten. Door deze dominee op het lijstje erbij te zetten laat de kerkenraad zien dat ze in een bepaalde richting denken. Door ook bijvoorbeeld dominee van Rijswijk als 5e erbij te zetten maak je het ruimer voor de gemeente.
Nee hoor. Dat zijn allebei middenpredikanten.
Ga je me vertellen dat we een linkse predikant in het rechtse Rijssen hebbenBruna schreef: ↑12 jun 2023, 13:47Richting links voorsorteren dus?CvdW schreef: ↑12 jun 2023, 13:39 We weten dat er verschillen zijn tussen gemeenten. Door deze dominee op het lijstje erbij te zetten laat de kerkenraad zien dat ze in een bepaalde richting denken. Door ook bijvoorbeeld dominee van Rijswijk als 5e erbij te zetten maak je het ruimer voor de gemeente.

Is ook weer iemand die onterecht in een bepaalde hoek gedrukt wordt. Laat ze maar praten, hoor. Veel zegen gewenst in Samaria.newton schreef: ↑12 jun 2023, 16:10Ga je me vertellen dat we een linkse predikant in het rechtse Rijssen hebbenBruna schreef: ↑12 jun 2023, 13:47Richting links voorsorteren dus?CvdW schreef: ↑12 jun 2023, 13:39 We weten dat er verschillen zijn tussen gemeenten. Door deze dominee op het lijstje erbij te zetten laat de kerkenraad zien dat ze in een bepaalde richting denken. Door ook bijvoorbeeld dominee van Rijswijk als 5e erbij te zetten maak je het ruimer voor de gemeente.Ds. Janse is hedendaags in zijn taalgebruik, en erg benaderbaar, maar of dat nou linkse kwalificaties zijn? Met inmiddels ruim 30 beroepen sinds hij weer beroepbaar is is hij wel erg populair. Ik hoop dat hij nog een tijdje in Samaria blijft.
Ik vraag het n.a.v. de uitlatingen van CvW en obv van de beroepen ontvangen sinds de tijd in Rijssen.Job schreef: ↑12 jun 2023, 16:19Is ook weer iemand die onterecht in een bepaalde hoek gedrukt wordt. Laat ze maar praten, hoor. Veel zegen gewenst in Samaria.newton schreef: ↑12 jun 2023, 16:10Ga je me vertellen dat we een linkse predikant in het rechtse Rijssen hebbenBruna schreef: ↑12 jun 2023, 13:47Richting links voorsorteren dus?CvdW schreef: ↑12 jun 2023, 13:39 We weten dat er verschillen zijn tussen gemeenten. Door deze dominee op het lijstje erbij te zetten laat de kerkenraad zien dat ze in een bepaalde richting denken. Door ook bijvoorbeeld dominee van Rijswijk als 5e erbij te zetten maak je het ruimer voor de gemeente.Ds. Janse is hedendaags in zijn taalgebruik, en erg benaderbaar, maar of dat nou linkse kwalificaties zijn? Met inmiddels ruim 30 beroepen sinds hij weer beroepbaar is is hij wel erg populair. Ik hoop dat hij nog een tijdje in Samaria blijft.
-