1. Dat lijkt mij dan geen verschil van inzicht.MGG schreef: ↑05 apr 2023, 07:161. Fijn dat jij het beter weet dat het curatorium.DDD schreef: ↑04 apr 2023, 23:48 We zullen het nooit weten. Ik voor mij weet zeker dat er in de Gereformeerde Gemeenten ieder jaar genoeg mensen worden geroepen om alle gemeenten een of meer predikanten te geven. Niet alle geroepenen melden zich ook, en van hen die zich melden, worden er maar enkelen geselecteerd om tot het gezelschap van predikanten toegelaten te worden. Dat ligt niet aan de roeping, maar aan de kieskeurigheid van het kerkverband, onder Gods toelating uiteraard.
Als die mensen dan in de HHK of in de PKN gaan werken, is dat dan verkeerd? Ik heb geen idee. Ik denk persoonlijk van wel, maar in ieder geval zegt dat niet dat een van hen niet geroepen is. Alleen door menselijk ingrijpen is de verdeling niet goed.
Misschien is de grote kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten wel een oordeel dat met deze omstandigheden nauw samenhangt.
2. Waarom zouden geroepen zich niet melden? Omdat hun net als Jona geen zin hebben?
3. Op welk gebied is het curatorium volgens jou kieskeurig?
4. De PKN en CGK verliezen relatief meer leden. Zegt jij hiervan dat het misschien een (groter) oordeel is dat nauw samenhangt met andere omstandigheden?
On topic. Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.

2. Dat kan. Of omdat ze op voorhand er weinig vertrouwen in hebben dat ze door de selectie komen. Dat kan om allerlei redenen zijn. Of omdat ze niet gezegend zijn met veel moed en die is wel nodig in zo'n geval.
3. Dat weet ik niet precies. Ik vermoed dat er een geestelijke band nodig is, en dat er daarom een selectie plaatsvindt die mede op karakter en persoonlijke voorkeuren is gebaseerd, hoewel dat niet opzettelijk zal zijn. Het effect is in ieder geval dat er in veel andere kerkgenootschappen predikanten zijn die opgegroeid zijn in de GG. Dat geldt voor de HHK, maar ook voor de PKN en ook voor de CGK. Het gaat bij elkaar om tientallen predikanten. Daarnaast zijn er ook veel mensen die blijven, maar die een andere taak kregen. In de afscheidsdienst van drs. G. Nieuwenhuis werd zoiets ook gememoreerd, en hij is natuurlijk niet de enige. Het is heel groot als God dat geeft, maar het neemt de verantwoordelijkheid van het kerkverband niet weg.
4. Zeker. De ernst van het evangelie is daar in heel wat gevallen ondergesneeuwd. De urgentie van de kerk neemt daarmee af. Maar we hebben het dan over heel verschillende vormen van kerkverlating. Mensen die niet meer in God geloven of niet meer betrokken zijn op de kerk, zijn mijns inziens een andere categorie dan mensen die elders betrokken lid worden.
Of het zo is dat de CGK relatief meer leden verliest, weet ik niet. Dat zou dan naar mijn idee een nieuwe ontwikkeling zijn. Maar dat kan. Er is daar zoveel polarisatie en ik denk dat Mozaiek-gemeenten ook meer aantrekkingskracht hebben op de CGK-leden dan op gemiddelde GG-leden.
Overigens reageer je niet op het punt dat ik maakte, namelijk dat een eventueel overschot aan kandidaat-predikanten in de HHK niet zegt dat zij niet geroepen zijn.