Ik bedoel te zeggen dat ik wel de zorgen deel wat de kleine lettertjes betreft maar dat Cyrillus geen goede verdediger is, hij schiet door en vervalt in het andere uiterste.refo schreef:Raar. Je bent het eens of niet.FlyingEagle schreef: ↑27 mei 2023, 13:41
Als meelezer in dit topic hele waardevolle postings langs zien komen, bedankt @Huisman e.a.
Maar de manier hoe Cyrillus het punt van dr. Van den Brink verdedigd doet die zaak geen goed, ik krijg er een afkeer van terwijl ik zeker het gevaar van een prediking met kleine lettertjes zie.
In deze discussie zie je juist dat de kleine lettertjes verdedigd worden en veranderen in dogma.
Het doet je verlangen naar de eerste Pinksterdag. Die zijn woord gaarne aannamen werden gedoopt. Nergens forummers langs de kant die het allemaal te snel vonden gaan.
De kleine lettertjes van het Evangelie
- FlyingEagle
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dat komt ook door de manier waarop anderen daarop reageren.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Eens!refo schreef: ↑27 mei 2023, 14:48Raar. Je bent het eens of niet.FlyingEagle schreef: ↑27 mei 2023, 13:41Als meelezer in dit topic hele waardevolle postings langs zien komen, bedankt @Huisman e.a.Valcke schreef:@DDD, prima om ook mijn postgedrag te evalueren, hoor! Maar volgens mij sprak ik je aan op je uitlatingen richting Huisman op een terloopse wijze via Ad Anker. Dat laat je compleet liggen.
Overigens probeer ik (en ik meen dat ik dat oprecht zeggen kan) weg te blijven van het veroordelen van personen. Ik reageer op de inhoud, dat heb ik ook steeds gedaan richting Cyrillus.
Maar de manier hoe Cyrillus het punt van dr. Van den Brink verdedigd doet die zaak geen goed, ik krijg er een afkeer van terwijl ik zeker het gevaar van een prediking met kleine lettertjes zie.
In deze discussie zie je juist dat de kleine lettertjes verdedigd worden en veranderen in dogma.
Het doet je verlangen naar de eerste Pinksterdag. Die zijn woord gaarne aannamen werden gedoopt. Nergens forummers langs de kant die het allemaal te snel vonden gaan.
Wat verlang ik ernaar dat we elkaar niet meer de maat nemen, maar vol van de Heilige Geest zullen zijn.
En leven vanuit wat Jezus ons meegaf: "Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben".
Ik raad een ieder de preek van ds Vergunst aan die Helma ons aanreikte.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik ga slechts op enkele punten in:Valcke schreef: ↑27 mei 2023, 08:59Ik wil hier nog op reageren want voor mij is dit een punt van grote betekenis.Cyrillus schreef: ↑26 mei 2023, 19:51Ja klopt, ik ben zo remonstrants dat...
Inderdaad is je stelling - het spijt mij om het te zeggen - puur remonstrants.
Je spreekt namelijk over alle hoorders van het Evangelie. Volgens jou hebben zij de mogelijkheid om te geloven. Zij hebben de mogelijkheid om de goede keuze te maken.
In de Dordtse Leerregels wordt deze dwaling expliciet weerlegd en besproken. Zie III/IV.11 en de Verwerping der dwalingen III/IV.v7.Het is (voor mij) helemaal de kwestie niet of een werkwoord actief gebruikt mag worden. Jazeker: de ziel die door God wedergeboren wordt, bekeert zich!Ja klopt, ik ben zo remonstrants dat ik de grondtaal wil laten staan en overal waar een actieve vorm van een werkwoord staat, deze recht wil doen. Dus als er opgeroepen wordt tot bekering ('bekeert u!') dan neem ik aan dat ik een mens dat ook kan. Niet uit zichzelf, het wordt hem gegeven, maar hij bekeert zich wel.
Maar de stelling is volstrekt vals dat "als er opgeroepen wordt tot bekering, dan volgt daaruit dat een mens dat ook kan.
Daarmee zeg je dat de prediking van het Evangelie alléén reeds voldoende is tot bekering van een mens en de "keuze" om te geloven.
Bovendien zeg je dat alle hoorders van het Evangelie dit kunnen, dus ook hen die het Evangelie uiteindelijk verwerpen.
Dat is beide onrechtzinnig en was de inzet van het remonstrantisme.
Kijk, ik ben het ermee eens dat:
- Het aanbod van de prediking in veel gevallen niet goed functioneert doordat het Evangelie niet voluit gepredikt wordt.
- Idem dat het aanbod in veel gevallen voorwaardelijk gepredikt wordt alsook dat het aanbod door sommigen beperkt wordt tot de uitverkorenen.
- Dat wet en Evangelie hun eigen plaats hebben. Dat de prediking van beide niet vermengd mag worden.
- Dat het aanbod een volmacht is van Gods zijde aan alle hoorders dat zij welkom zijn wanneer zij tot Christus komen en tot Hem de toevlucht nemen.
Maar wanneer je daarnaast stelt dat:
- Het aanbod de mens het voor de mens per definitie mógelijk maakt om te geloven.
- Dat het niet Gods gewone weg is om de mens voorafgaand aan het geloof te overtuigen van zonde.
dan bevind je je zeer beslist in remonstrants vaarwater.
Dan slaat de 'aanbodsleer' door naar een leer waarin de vrije wil van de mens tot het geloof geleerd wordt en waarin het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest als de enige werkende oorzaak van de zaligheid geloochend wordt.
Dat is precies wat ik tegen jouw bijdragen heb.
Voor de zuivere leer van het aanbod moeten we dan ook echt terug naar de oude leer en niet naar deze nieuwe aanbodsprediking.
1) "Daarmee zeg je dat de prediking van het Evangelie alléén reeds voldoende is tot bekering van een mens en de "keuze" om te geloven."
De vraag is hoe jij Evangelie definieert. Want bekering kan natuurlijk alleen als je weet waarvan je je moet bekeren, dus zondekennis is nodig. Wat bedoel je dus precies? En waarom zet je keuze tussen aanhalingstekens? Zit de verkiezingsleer in weg?
2) "Maar de stelling is volstrekt vals dat "als er opgeroepen wordt tot bekering, dan volgt daaruit dat een mens dat ook kan."
Als God het Evangelie aanbiedt dan is dat welmenend. Anders liegt Hij. Door de verkiezing hiermee te vermengen zorg jij ervoor dat er een vals beeld van God wordt gemaakt.
3) "Maar wanneer je daarnaast stelt dat: ... dat het niet Gods gewone weg is om de mens voorafgaand aan het geloof te overtuigen van zonde....dan bevind je je zeer beslist in remonstrants vaarwater."
Het wordt tijd dat je met wat meer aandacht mijn posts gaat lezen. Nergens zeg ik dat.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Zitten jullie elkaar nu moed in te praten :-)
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik ken huisman inmiddels via een behoorlijk aantal posts. En ik ben ingegaan op zijn woorden: "Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus."
Dat klinkt echt anders dan "Hij brengt die zondaar bij Jezus". De woorden 'doodschuldig' en 'melaats' geven dus een bepaalde zwaarte aan. Dat lijken mij duidelijk en klare woorden.
-
- Berichten: 6735
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dit is geen eerlijke manier van discussiëren.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 15:43Ik ken huisman inmiddels via een behoorlijk aantal posts. En ik ben ingegaan op zijn woorden: "Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus."
Dat klinkt echt anders dan "Hij brengt die zondaar bij Jezus". De woorden 'doodschuldig' en 'melaats' geven dus een bepaalde zwaarte aan. Dat lijken mij duidelijk en klare woorden.
Ik zag deze week een fragment van Klaas Dijkhoff en Gert-Jan Segers over de karikaturen die er in de politiek geschetst worden vandaag de dag.
Dijkhoff had het er over dat er op social media dan bijvoorbeeld gezegd wordt (in de discussie over het milieu): 'Oo, die heeft ooit gevlogen, dus die hoeven we niet meer serieus te nemen.' Of: 'Heb jij een plastic broodtrommel? Dan ben je niet met het milieu bezig.'
Die toon proef ik bij jou ook. Begrijp je?
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Het komt doordat anderen een theologische discussie willen voeren, omdat zij (onbewust) denken dat een preek een theologisch kloppende verhandeling moet zijn. De volle raad Gods moet klinken, de preek moet evenwichtig zijn, etc. Maar een preek is mensen overtuigen, dat is het hart van mensen bereiken. Als ik mee ga in de theologie, dan doen we net of het probleem dat Van den Brink aan de orde stelt, een theologische discussie is. Maar dat is het niet. Het is niet een bepaald evenwicht bereiken. Het is niet de volle raad Gods verkondigen. Het is ten diepste de vraag of het Evangelie klinkt. Ik moet dus afwijken in mijn woordkeus en mijn benadering. Dat het lijkt alsof ik te veel doorschiet begrijp ik. Ik ga geen verhandeling houden over zondebesef, want daar ligt het probleem niet. Maar het wordt wel van mij verwacht. Ik vermenselijk het evangelie alsof er geen theologie bestaat. Als de leer over de uitverkiezing niet had bestaan, dan was er ineens geen probleem met mensen op te roepen tot bekering. Ik zeg niet dat de leer van de uitverkiezing niet waar is of geen goed kan doen. Maar we zijn er in de rechterflank mee op de loop gegaan. En nu staat het in de weg. Het Evangelie moet weer verkondigd worden zoals Jezus dat bedoeld heeft.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 15:43Ik ken huisman inmiddels via een behoorlijk aantal posts. En ik ben ingegaan op zijn woorden: "Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus."
Dat klinkt echt anders dan "Hij brengt die zondaar bij Jezus". De woorden 'doodschuldig' en 'melaats' geven dus een bepaalde zwaarte aan. Dat lijken mij duidelijk en klare woorden.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Zolang je de Bijbel citeert vinden wij elkaar wel huisman.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 16:40Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 15:43Ik ken huisman inmiddels via een behoorlijk aantal posts. En ik ben ingegaan op zijn woorden: "Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus."
Dat klinkt echt anders dan "Hij brengt die zondaar bij Jezus". De woorden 'doodschuldig' en 'melaats' geven dus een bepaalde zwaarte aan. Dat lijken mij duidelijk en klare woorden.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Niet om vervelend te doen maar wel eerlijk. Ik denk dat wij elkaar niet vinden. Gisteravond heb ik ook de Bijbel geciteerd maar kreeg geen bijval van jou.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:03Zolang je de Bijbel citeert vinden wij elkaar wel huisman.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 16:40
Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Weet je wat een onvoorstelbaar wonder het is voor een zondaar met een verbrijzelde en nederige geest het is als in Jesaja 57: 15 staat dat de HEERE bij zo één wil wonen?
Jij probeert alle drempels om te geloven weg te nemen en dat kan ik best begrijpen. Er worden her en der menselijke drempels opgeworpen. Maar jij slaat zo door dat je zoveel vermogen in de mens legt dat het werk van Gods Geest amper nog nodig is. Je vindt alle Bijbelse noties over wat de mens geworden is na de val ook kleine lettertjes. Romeinen 3 beschrijft ons voor de bekering, Romeinen 7 zegt iets over de mens na zijn bekering maar al die tonen hoor ik niet.
Het is bij jou en dan chargeer ik met opzet een beetje voor de duidelijkheid: Geloof nu maar dat je zalig wordt en dat kan niemand je dan meer afpakken. Een prediking die onderscheid maakt tussen zaligmakend en niet-zaligmakend geloof moet je bij wegvluchten. Hoop dat Psalm 139: 23 en 24 in deze dagen ons aller bede mag zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
1) Ik ging niet op jouw citaten in, omdat ik me richtte op een zin die jij er achteraan plakte. Die alles in een andere context plaatste.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 17:29Niet om vervelend te doen maar wel eerlijk. Ik denk dat wij elkaar niet vinden. Gisteravond heb ik ook de Bijbel geciteerd maar kreeg geen bijval van jou.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:03Zolang je de Bijbel citeert vinden wij elkaar wel huisman.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 16:40
Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Weet je wat een onvoorstelbaar wonder het is voor een zondaar met een verbrijzelde en nederige geest het is als in Jesaja 57: 15 staat dat de HEERE bij zo één wil wonen?
Jij probeert alle drempels om te geloven weg te nemen en dat kan ik best begrijpen. Er worden her en der menselijke drempels opgeworpen. Maar jij slaat zo door dat je zoveel vermogen in de mens legt dat het werk van Gods Geest amper nog nodig is. Je vindt alle Bijbelse noties over wat de mens geworden is na de val ook kleine lettertjes. Romeinen 3 beschrijft ons voor de bekering, Romeinen 7 zegt iets over de mens na zijn bekering maar al die tonen hoor ik niet.
Het is bij jou en dan chargeer ik met opzet een beetje voor de duidelijkheid: Geloof nu maar dat je zalig wordt en dat kan niemand je dan meer afpakken. Een prediking die onderscheid maakt tussen zaligmakend en niet-zaligmakend geloof moet je bij wegvluchten. Hoop dat Psalm 139: 23 en 24 in deze dagen ons aller bede mag zijn.
2) Chargeren mag, dat maakt het duidelijk. En uiteindelijk dien wij te geloven, ja. Ons verschil zal hierin zitten dat ik veel ruimte zie, omdat God oordeelt, niet d e mens. Er staan te veel voorbeelden in de Bijbel van mensen die 'zomaar' bij Jezus mochten komen. Niet omdat ze zo heilig leefden, niet vanwege hun oneindig zondebesef, maar omdat ze Hem liefhadden. Ik denk dat we dat vergeten zijn. Er stond vandaag of gisteren een artikel in het RD over gastvrijheid (of liever het gebrek hieraan) in refokerken. Dat is een teken aan de wand. We hebben onze naaste niet lief en ons oordeel staat snel klaar. Het is veelzeggend.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Volgens mij geef je hier geen antwoord op de post van Huisman. De kern ligt m.i. in je zin die ik dik heb gedrukt. 'Wij hebben Hem lief, omdat.....Hij ons eerst heeft liefgehad'. Als je dat laatste vergeet dan gaat er iets mis.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:461) Ik ging niet op jouw citaten in, omdat ik me richtte op een zin die jij er achteraan plakte. Die alles in een andere context plaatste.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 17:29Niet om vervelend te doen maar wel eerlijk. Ik denk dat wij elkaar niet vinden. Gisteravond heb ik ook de Bijbel geciteerd maar kreeg geen bijval van jou.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:03Zolang je de Bijbel citeert vinden wij elkaar wel huisman.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 16:40
Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Weet je wat een onvoorstelbaar wonder het is voor een zondaar met een verbrijzelde en nederige geest het is als in Jesaja 57: 15 staat dat de HEERE bij zo één wil wonen?
Jij probeert alle drempels om te geloven weg te nemen en dat kan ik best begrijpen. Er worden her en der menselijke drempels opgeworpen. Maar jij slaat zo door dat je zoveel vermogen in de mens legt dat het werk van Gods Geest amper nog nodig is. Je vindt alle Bijbelse noties over wat de mens geworden is na de val ook kleine lettertjes. Romeinen 3 beschrijft ons voor de bekering, Romeinen 7 zegt iets over de mens na zijn bekering maar al die tonen hoor ik niet.
Het is bij jou en dan chargeer ik met opzet een beetje voor de duidelijkheid: Geloof nu maar dat je zalig wordt en dat kan niemand je dan meer afpakken. Een prediking die onderscheid maakt tussen zaligmakend en niet-zaligmakend geloof moet je bij wegvluchten. Hoop dat Psalm 139: 23 en 24 in deze dagen ons aller bede mag zijn.
2) Chargeren mag, dat maakt het duidelijk. En uiteindelijk dien wij te geloven, ja. Ons verschil zal hierin zitten dat ik veel ruimte zie, omdat God oordeelt, niet d e mens. Er staan te veel voorbeelden in de Bijbel van mensen die 'zomaar' bij Jezus mochten komen. Niet omdat ze zo heilig leefden, niet vanwege hun oneindig zondebesef, maar omdat ze Hem liefhadden. Ik denk dat we dat vergeten zijn. Er stond vandaag of gisteren een artikel in het RD over gastvrijheid (of liever het gebrek hieraan) in refokerken. Dat is een teken aan de wand. We hebben onze naaste niet lief en ons oordeel staat snel klaar. Het is veelzeggend.
Je zinnen erna voegen overigens niks toe en zijn flauw.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Iedereen mocht ‘zomaar’ bij Jezus komen. De schare volgde Hem immers. Maar wie bleven bij Hem is de vraag. Toen Hij sprak over Zijn lijden en sterven, over het eten van Zijn vlees en het drinken van Zijn bloed (Johannes 6 ) toen verlieten ze Hem massaal. Heb jij je wel eens afgevraagd waarom?Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:461) Ik ging niet op jouw citaten in, omdat ik me richtte op een zin die jij er achteraan plakte. Die alles in een andere context plaatste.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 17:29Niet om vervelend te doen maar wel eerlijk. Ik denk dat wij elkaar niet vinden. Gisteravond heb ik ook de Bijbel geciteerd maar kreeg geen bijval van jou.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:03Zolang je de Bijbel citeert vinden wij elkaar wel huisman.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 16:40
Morgen is het Pinksteren. Daar zien we het werk van Gods Geest: En als zij dit hoorden werden ze verslagen in het hart. Wat hoorden ze? ….namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt.
Ik heb niet zo’n aangename boodschap als jij. Het gaat bij mij over De offeranden Gods die Hij niet veracht: Een gebroken geest en een verslagen hart (Psalm 51:19) dat kenden David en de eerste bekeerlingen op de Pinksterdag. Het is een boodschap die zegt: en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. (Openbaring 3:17) Daarna komt Christus met zijn rijke aanbod en met zijn ontdekkende woorden. Zie, Ik sta aan de deur klop.
Ik kan nog veel meer noemen . Lees bv eens Mattheus 11: 4-6 met kanttekeningen Het Evangelie is niets voor rijke jongelingen maar een zeer goede Boodschap voor blinden, kreupelen, melaatsen, doven, doden, en armen.
Dat zijn geen voorwaarden maar de weg waardoor de Geest Christus verheerlijkt in het leven van zondaren. Zo wordt Jezus Christus noodzakelijk, dierbaar en gepast.
Weet je wat een onvoorstelbaar wonder het is voor een zondaar met een verbrijzelde en nederige geest het is als in Jesaja 57: 15 staat dat de HEERE bij zo één wil wonen?
Jij probeert alle drempels om te geloven weg te nemen en dat kan ik best begrijpen. Er worden her en der menselijke drempels opgeworpen. Maar jij slaat zo door dat je zoveel vermogen in de mens legt dat het werk van Gods Geest amper nog nodig is. Je vindt alle Bijbelse noties over wat de mens geworden is na de val ook kleine lettertjes. Romeinen 3 beschrijft ons voor de bekering, Romeinen 7 zegt iets over de mens na zijn bekering maar al die tonen hoor ik niet.
Het is bij jou en dan chargeer ik met opzet een beetje voor de duidelijkheid: Geloof nu maar dat je zalig wordt en dat kan niemand je dan meer afpakken. Een prediking die onderscheid maakt tussen zaligmakend en niet-zaligmakend geloof moet je bij wegvluchten. Hoop dat Psalm 139: 23 en 24 in deze dagen ons aller bede mag zijn.
2) Chargeren mag, dat maakt het duidelijk. En uiteindelijk dien wij te geloven, ja. Ons verschil zal hierin zitten dat ik veel ruimte zie, omdat God oordeelt, niet d e mens. Er staan te veel voorbeelden in de Bijbel van mensen die 'zomaar' bij Jezus mochten komen. Niet omdat ze zo heilig leefden, niet vanwege hun oneindig zondebesef, maar omdat ze Hem liefhadden. Ik denk dat we dat vergeten zijn. Er stond vandaag of gisteren een artikel in het RD over gastvrijheid (of liever het gebrek hieraan) in refokerken. Dat is een teken aan de wand. We hebben onze naaste niet lief en ons oordeel staat snel klaar. Het is veelzeggend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Fijn dat zo alles weer theologisch verantwoord is opgeschreven. Als een vrouw tegen haar man zegt dat ze van hem houdt, dan hoor je als refoman te zeggen: 'denk erom hoor, je moet erbij zeggen dat je van me houdt, ondanks je zonden'. Want inderdaad Zeeuw, anders gaat er wat mis.Zeeuw schreef: ↑27 mei 2023, 17:51Volgens mij geef je hier geen antwoord op de post van Huisman. De kern ligt m.i. in je zin die ik dik heb gedrukt. 'Wij hebben Hem lief, omdat.....Hij ons eerst heeft liefgehad'. Als je dat laatste vergeet dan gaat er iets mis.Cyrillus schreef: ↑27 mei 2023, 17:461) Ik ging niet op jouw citaten in, omdat ik me richtte op een zin die jij er achteraan plakte. Die alles in een andere context plaatste.huisman schreef: ↑27 mei 2023, 17:29Niet om vervelend te doen maar wel eerlijk. Ik denk dat wij elkaar niet vinden. Gisteravond heb ik ook de Bijbel geciteerd maar kreeg geen bijval van jou.
Weet je wat een onvoorstelbaar wonder het is voor een zondaar met een verbrijzelde en nederige geest het is als in Jesaja 57: 15 staat dat de HEERE bij zo één wil wonen?
Jij probeert alle drempels om te geloven weg te nemen en dat kan ik best begrijpen. Er worden her en der menselijke drempels opgeworpen. Maar jij slaat zo door dat je zoveel vermogen in de mens legt dat het werk van Gods Geest amper nog nodig is. Je vindt alle Bijbelse noties over wat de mens geworden is na de val ook kleine lettertjes. Romeinen 3 beschrijft ons voor de bekering, Romeinen 7 zegt iets over de mens na zijn bekering maar al die tonen hoor ik niet.
Het is bij jou en dan chargeer ik met opzet een beetje voor de duidelijkheid: Geloof nu maar dat je zalig wordt en dat kan niemand je dan meer afpakken. Een prediking die onderscheid maakt tussen zaligmakend en niet-zaligmakend geloof moet je bij wegvluchten. Hoop dat Psalm 139: 23 en 24 in deze dagen ons aller bede mag zijn.
2) Chargeren mag, dat maakt het duidelijk. En uiteindelijk dien wij te geloven, ja. Ons verschil zal hierin zitten dat ik veel ruimte zie, omdat God oordeelt, niet d e mens. Er staan te veel voorbeelden in de Bijbel van mensen die 'zomaar' bij Jezus mochten komen. Niet omdat ze zo heilig leefden, niet vanwege hun oneindig zondebesef, maar omdat ze Hem liefhadden. Ik denk dat we dat vergeten zijn. Er stond vandaag of gisteren een artikel in het RD over gastvrijheid (of liever het gebrek hieraan) in refokerken. Dat is een teken aan de wand. We hebben onze naaste niet lief en ons oordeel staat snel klaar. Het is veelzeggend.
Je zinnen erna voegen overigens niks toe en zijn flauw.