Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
- Johann Gottfried Walther
Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
Handelingen 9:
17 En Ananías ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder, de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende, en stond op, en werd gedoopt.
19 En als hij spijze genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen die te Damascus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zone Gods is.
21 En zij ontzetten zich allen die het hoorden, en zeiden: Is deze niet degene die te Jeruzalem verstoorde die dezen Naam aanriepen, en die daarom hier gekomen is, opdat hij dezelve gebonden zou brengen tot de overpriesters?
22 Doch Saulus werd meer en meer bekrachtigd, en overtuigde de Joden die te Damascus woonden, bewijzende dat Deze de Christus is.
17 En Ananías ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder, de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende, en stond op, en werd gedoopt.
19 En als hij spijze genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen die te Damascus waren.
21 En zij ontzetten zich allen die het hoorden, en zeiden: Is deze niet degene die te Jeruzalem verstoorde die dezen Naam aanriepen, en die daarom hier gekomen is, opdat hij dezelve gebonden zou brengen tot de overpriesters?
22 Doch Saulus werd meer en meer bekrachtigd, en overtuigde de Joden die te Damascus woonden, bewijzende dat Deze de Christus is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Lilian1975
Galaten 1refo schreef: ↑23 mei 2023, 16:56In welke bijbel staat dat?Lilian1975 schreef: ↑23 mei 2023, 16:36In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).
Dus op zich is het wel merkwaardig dat je dan nog vier jaar naar school moet.
@RefoVolgens mij ontving Paulus eerst nog 3 jaar onderwijs in de woestijn voordat hij daadwerkelijk aan het "werk" ging. Nadat hij in zij jeugd een uitstekende theologische opleiding had gehad.![]()
In Handelingen 9 gaat het anders toe.
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.
18 Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem om Petrus te bezoeken, en ik bleef bij hem vijftien dagen.
Volgens mij wordt hier de buitengewone roeping van de Bijbelse apostelen en profeten verward met de '' gewone '' roeping tot het ambt zoals die in de na-apostolische tijd gestalte kreeg. De lijn die in de kerk van de reformatie is ingezet. met gewoon bedoel ik danLilian1975 schreef: ↑23 mei 2023, 16:36In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).
@RefoVolgens mij ontving Paulus eerst nog 3 jaar onderwijs in de woestijn voordat hij daadwerkelijk aan het "werk" ging. Nadat hij in zij jeugd een uitstekende theologische opleiding had gehad.![]()
'' niet bijzonder'', niet met een onmiddelijke inspraak van Gods Geest.
Volgens mij wordt hier de buitengewone roeping van de Bijbelse apostelen en profeten verward met de '' gewone '' roeping tot het ambt zoals die in de na-apostolische tijd gestalte kreeg. De lijn die in de kerk van de reformatie is ingezet. met gewoon bedoel ik danLilian1975 schreef: ↑23 mei 2023, 16:36In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).
- Lilian1975
Ik reageerde alleen op het feit dat Refo zei dat Paulus gelijk bekwaam was... . Ik heb verder niet over roeping tot predikant of wat dan ook. En meng me daarin ook niet verder in de discussie daarover.JanRap schreef: ↑23 mei 2023, 17:31Volgens mij wordt hier de buitengewone roeping van de Bijbelse apostelen en profeten verward met de '' gewone '' roeping tot het ambt zoals die in de na-apostolische tijd gestalte kreeg. De lijn die in de kerk van de reformatie is ingezet. met gewoon bedoel ik danLilian1975 schreef: ↑23 mei 2023, 16:36In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).

-
Ondertussen is er een vierde aangenomen!
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- Lilian1975
Lees ook Galaten 1. Waarin Paulus dit zelf vertelt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 mei 2023, 17:24 Handelingen 9:

-
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
- Verbannen
Nou... wat een zegen.Evangelist schreef: ↑23 mei 2023, 17:52Uit 's-Gravenpolder.
Wat mooi om te horen. Ik gun het mijn gg vrienden van harte!
Hopelijk komen er nog een paar bij.
Hopelijk komen er nog een paar bij.
B.J. Meulmeester uit 's Gravenpolder (34). Hij is is projectmanager in het bedrijfsleven. De heer Meeulmeester is getrouwd en samen hebben ze drie kinderen. Hij is ouderling in de gemeente van 's Gravenpolder.
-
Universitaire opleiding is minder logisch. Kijk maar naar de discipelen van Jezus.refo schreef: ↑23 mei 2023, 15:46In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).MGG schreef: ↑23 mei 2023, 15:28Omdat eerst theologie gestuurd wordt en de roeping later komt. (Tenminste daar lijkt het op gezien de leeftijden van toelating.) Je kan ook theologie studeren, omdat je bijvoorbeeld docent godsdienst wil worden.Piet Puk schreef: ↑23 mei 2023, 14:55Ik zie beide als 'gevaren', als je het zo mag benoemen. Ik kan namelijk niet begrijpen(tenzij de roeping pas na de studie aan de Universiteit komt), waarom je niet gewoon afwacht tot toelating aan de Theologische School. Maar goed, ik zit meer op de lijn van ds. Fraanje qua theologische scholen. Dat verklaart wellicht dat ik dit benoemHerman schreef: ↑23 mei 2023, 14:45
Ik zie het verband niet tussen het gegeven dat er een precedent geschapen kan worden en je vraag 'als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?'. Dat zijn toch vragen die niks met elkaar te maken hebben.
Voor wat betreft vrijstellingen. Bij doorgaans alle opleidingen krijg je vrijstellingen als je vakken al beheerst. Het zou wonderlijk zijn om weer aan te moeten schuiven bij de lessen voor het schrijven van het alfabet, als je dat al beheerst.
De gang via de diverse universiteiten is dan wel logischer. Je bent dan bekwaam. Misschien nog een jaartje specifieke GG-dingen, maar dan moet het toch goed zijn.
Ook de gang via universiteit is het regelmatig roeping, verplichte scholingen en dan dominee worden.
Die opmerking van MGG was idd erg zuur.
Ik had er geen enkele bedoeling mee.
Maar er lopen inmiddels al een aantal GG ers rond. Dat vind ik opvallend.