Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
-
Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
is de oogst überhaupt wel binnen een kerkverband, in dit gedeelte, of gaat het om de steden die nog niet met het evangelie in contact zijn gekomen? In hetzelfde stuk worden de wee's uitgesproken over Kapernaum, Bethsaida en Chorizim... als je dat moet concretiseren mbt tot de kerk waar velen nog niet tot geloof zijn gekomen, dan zou ik die tekst liever overslaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geen last van allergie gelukkig, wel van verzurende mensen;)FlyingEagle schreef: ↑23 mei 2023, 07:13 Je overdrijft nu schromelijk @Pierre. Er is 1 forummer die iets in de richting hierover heeft gezegd. Verder gaat het meer over de berichtgeving, over het vermelden van het aantal kinderen etc.
Probeer een beetje uit je allergie te komen
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
We zijn blij...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Leesdiensten zijn nooddiensten. Het is niet de levendige verkondiging van Gods Woord. Dus het mag nooit een gewoonte zijn of worden!Ger-Gemeente schreef: ↑23 mei 2023, 08:23God wil ook leesdiensten gebruiken. Dus ik denk dat God dan niet meer arbeiders heeft. Of er nu een ouderling een preek leest of een student of dominee voorgaat, God kan allebei gebruikenZeeuw schreef: ↑23 mei 2023, 08:21Dus met met meer arbeiders heeft God meer middelen?MGG schreef: ↑23 mei 2023, 08:19Ja, ik heb het verband van de geciteerde woorden ook gelezen.Zeeuw schreef: ↑23 mei 2023, 08:03 Heb je ook het vers ervoor gelezen?
Maar ook met de 70, zegt de verklaring, is de oogst nog steeds te groot voor het aantal arbeiders.
Ik heb dat altijd best een bijzonder vers gevonden. Er zullen er net zoveel komen als de Heere ertoe geroepen heeft. Onafhankelijk dan toch van het aantal arbeiders?
Ja, gelukkig is God niet afhankelijk van mensen. Hij gebruikt wel mensen als middel.
-
Dat is niet waar. Leesdiensten zijn wel de levende verkondiging van Gods Woord. Ik weet niet of u de catechismus van Ds. A. Moerkerken heeft. Hij schrijft bij zondag 35 (daar gaat het over de levende verkondiging) dat ook onder leesdiensten de levende verkondiging kan zijn. Soms kunnen "preekdiensten" dood zijn als een steen. Het gaat erom of de Heilige Geest erin meekomt, dán is het de levende verkonding van Gods woord. (Blz. 499)GerefGemeente-lid schreef: ↑23 mei 2023, 08:52Leesdiensten zijn nooddiensten. Het is niet de levendige verkondiging van Gods Woord. Dus het mag nooit een gewoonte zijn of worden!Ger-Gemeente schreef: ↑23 mei 2023, 08:23God wil ook leesdiensten gebruiken. Dus ik denk dat God dan niet meer arbeiders heeft. Of er nu een ouderling een preek leest of een student of dominee voorgaat, God kan allebei gebruiken
Ouderlingen zijn ook arbeiders.Ger-Gemeente schreef: ↑23 mei 2023, 08:23God wil ook leesdiensten gebruiken. Dus ik denk dat God dan niet meer arbeiders heeft. Of er nu een ouderling een preek leest of een student of dominee voorgaat, God kan allebei gebruikenZeeuw schreef: ↑23 mei 2023, 08:21Dus met met meer arbeiders heeft God meer middelen?MGG schreef: ↑23 mei 2023, 08:19Ja, ik heb het verband van de geciteerde woorden ook gelezen.Zeeuw schreef: ↑23 mei 2023, 08:03 Heb je ook het vers ervoor gelezen?
Maar ook met de 70, zegt de verklaring, is de oogst nog steeds te groot voor het aantal arbeiders.
Ik heb dat altijd best een bijzonder vers gevonden. Er zullen er net zoveel komen als de Heere ertoe geroepen heeft. Onafhankelijk dan toch van het aantal arbeiders?
Ja, gelukkig is God niet afhankelijk van mensen. Hij gebruikt wel mensen als middel.
Ik lees nergens in de bijbel dat leesdiensten werden ingesteld.
Levende verkondiging dat is de opdracht.
Leesdiensten zijn uit nood geboren maar is als ware een aanklacht.
Levende verkondiging dat is de opdracht.
Leesdiensten zijn uit nood geboren maar is als ware een aanklacht.
Ezra deed volgens mij ook een leesdienst.
En ik vermoed dat de 7 brieven aan Klein-Azië ook voorgelezen zijn.
(Zomaar wat tegengas hoor, ik ben het in principe wel met je eens).
- Johann Gottfried Walther
Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Oneens! Het is wel de levende verkondiging van het Woord, ik hoorde het pas zo treffend in een leespreek van ds. Moerkerken.GerefGemeente-lid schreef: ↑23 mei 2023, 08:52Leesdiensten zijn nooddiensten. Het is niet de levendige verkondiging van Gods Woord. Dus het mag nooit een gewoonte zijn of worden!Ger-Gemeente schreef: ↑23 mei 2023, 08:23God wil ook leesdiensten gebruiken. Dus ik denk dat God dan niet meer arbeiders heeft. Of er nu een ouderling een preek leest of een student of dominee voorgaat, God kan allebei gebruiken
Ik zeg het nu met eigen woorden: 'Ouderlingen zeggen vaak in een toespraak als ze weer een eigen predikant krijgen, nu mogen we de levende verkondiging weer hebben. Dan denk ik arme ouderling. Als er een predikant is wil niet zeggen dat er dan de levende verkondiging is. Levende verkondiging wil zeggen dat de Geest er in meekomt. Dat kan evengoed onder een leespredikatie zijn. Soms kan een gemeente zonder eigen dienaar de levende verkondiging toch ervaren onder de leespreken, en een gemeente die een eigen predikant heeft hoeft niet perse de levende verkondiging te hebben.'
Dit is in eigen woorden samengevat wat ds. Moerkerken zei in de preek die ik onlangs hoorde.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Romeinen 14:23
Ik denk dat ds Moerkeren opzich gelijk heeft, maar dan gaat het om het woord 'levendige' De Heere kan een leesdienst zegenen, zeker.
Maar dat neemt niet weg dat het zo niet hoort.
@Tiberius, welke preek van Ezra bedoel je?
Een brief aan een gemeente voorlezen is anders dan een preek. Volgens mij was dat meer een soort kanselboodschap.
Maar dat neemt niet weg dat het zo niet hoort.
@Tiberius, welke preek van Ezra bedoel je?
Een brief aan een gemeente voorlezen is anders dan een preek. Volgens mij was dat meer een soort kanselboodschap.
Zie Nehemia 8
-
- Verbannen
Juist.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 mei 2023, 09:05 Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
Als dat zo is, is het oordeel misschien wel dat er zo weinig mannen aangenomen worden.
En wat ook een oordeel is, is het weinige gebed en het weinige vertrouwen dat er is. Elia kreeg de belofte dat er regen kwam en hij bad of God die belofte wilde waarmaken. Ik vrees dat dit vertrouwen er weinig of niet is, als het gaat om dienaren. En dat is een grote aanklacht.
Je hoort soms nog wel eens dat het groot is als de Heere één mens bekeert onder de preek. Dat is zeker zo, maar we mogen dan toch zeker ook wel bidden of Hij iedereen wil bekeren? Numeri 23: 19: God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen en niet doen, of spreken en niet bestendig maken?
Je bent nogal op de hoogte van gebeden van anderen.GerefGemeente-lid schreef: ↑23 mei 2023, 09:35Juist.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 mei 2023, 09:05 Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
Als dat zo is, is het oordeel misschien wel dat er zo weinig mannen aangenomen worden.
En wat ook een oordeel is, is het weinige gebed en het weinige vertrouwen dat er is. Elia kreeg de belofte dat er regen kwam en hij bad of God die belofte wilde waarmaken. Ik vrees dat dit vertrouwen er weinig of niet is, als het gaat om dienaren. En dat is een grote aanklacht.
Je hoort soms nog wel eens dat het groot is als de Heere één mens bekeert onder de preek. Dat is zeker zo, maar we mogen dan toch zeker ook wel bidden of Hij iedereen wil bekeren? Numeri 23: 19: God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen en niet doen, of spreken en niet bestendig maken?
-
de apostelen hadden meer angst dat er één achtergebleven en niet bekeert zou zijn dan andersom. En dat is misschien wel de armoede, we denken te klein van de HeereGerefGemeente-lid schreef: ↑23 mei 2023, 09:35Juist.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 mei 2023, 09:05 Het ergste is dat veel mensen leesdiensten als gewoon zien, en het te kort aan predikanten niet als een oordeel wordt gezien.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!