De kleine lettertjes van het Evangelie

-DIA-

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 20 mei 2023, 07:00
Piet Puk schreef: 19 mei 2023, 23:53 Welke verschillen zijn dit dan?
Lees deze preek: https://rotterdam.remonstranten.nl/blog ... minius-in/
En dat maakt het gesprek ook weer mooi: dr. v.d. Brink is toch echt wel één van ons.
Dan kan het haast niet anders of we zijn zeer ruimdenkend en willen deshalve ook een 'ruim evangelie', tenminste, wat wij dan een zo zijn gaan noemen. Want de vraag zou opgeworpen kunnen worden, of we met een 'ruim evangelie' niet onbewust toch in Arminiaans vaarwater zijn gekomen. Het luistert wel nauw hoor! En juist dat is het wat de mens wel aantrekt en de andere kant is steeds (ook naar het Woord) een ergernis voor de mens. Wat denken we dan over wat het Woord zegt over Joden en Grieken? De eersten zijn de nauwe godsdienstige mensen en de tweede zijn niet-christenen (of niet-joden).

Overigens, wat daar op die website is geschreven is puur remonstrants. En ze willen het weten ook. Kijk ook maar daar de pay-off die aan het logo is toegevoegd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Sinds wanneer is het evangelie niet meer ruim?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

En daar gaan we weer....... ;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Pas werd hier naar Isaac Ambrosius verwezen.
Ik herinnerde me nog een mooi citaat en heb deze even opgezocht.

Wat er ook fout is gezegd door vd Brink, welke verwarring er ook is. Bij een prediking als deze had de hele discussie niet gespeeld.
Een ieder kan oordelen of bij regelmaat dit geluid gehoord wordt:

Ik ben bang dat deze onvoorwaardelijkheid vanaf veel kansels niet (meer) klinkt. Maar hopelijk heb ik het mis.
En precies hier gaat de hele discussie over.

Wat! Is Christus zo gewillig om de zondaars te ontvangen, o, laat u dan toch vermanen!
Wie zou toch nu niet willen komen tot Jezus Christus! Mij dunkt dat alle zondaars van allerlei aard nu behoorden te zeggen: hoewel ik een dronkaard geweest ben, een zweerder, een onrein mens, maar nu ik versta dat Christus zo gewillig is om de zondaars aan te nemen, zo zal ik daarom gaan tot Jezus Christus.
Dit is mijn vermaning:
o, kom tot Christus, kom tot Christus! Zie, hier sta ik in de Naam des Heeren en nodig de arme zondaars. O, wilt gij niet komen? Hoe zult gij het op die grote dag kunnen verantwoorden, als er tot u gezegd zal worden: de Heere Jezus heeft Zijn goedertierenheid aangeboden en opgedragen, en gij hebt die niet willen aannemen? O, kom tot Christus en geloof in Christus; gelijk Christus gewillig is om u aan te nemen, wees gij ook toch zo gewillig om uw zielen aan Hem over te geven. Hetgeen u daartoe bewegen kan, zal ik in deze enkele stukken voorstellen.

1. Christus leert: ‘Kom tot Mij, en die tot Mij komt. zal Ik geenszins uitwerpen.’ Al de bewijsredenen van God en Christus die gij gehoord hebt: Christus’ praktijk, terwijl Hij op aarde geleefd heeft, en Christus’ hart zijnde nu in de hemel, leg nu deze dingen bij elkander en pas die toe op uw zielen. O, wat werking zullen die geven!

2. De roeping van God en Christus, gelijk die zoveel in de Schrift voorkomt. Overleg die plaats: ‘O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren’ (Jes. 55:1). O! Hij begint uitroependerwijze; wij plegen te zeggen dat uitroepingen, tussenwerpselen, getuigen zijn van een oprechte hartstochtelijke beweging jegens een benauwd mens; gewisselijk, Christus’ liefde is een recht hartelijke liefde.
Hij legt Zijn mond aan het oor van degenen die geestelijk doof zijn, en roept overluid: o, allen gij. Christus nodigt ze allen: ‘Zovelen als gij er zult vinden, roept ze tot de bruiloft’ (Matth. 22:9); gelijk des hemels invloeiingen algemeen zijn — daar is geen gras op het land hetwelk niet bedauwd wordt — alzo zijn ook de nodigingen van Christus tot Zijn bruiloft; daar is geen mens in de wereld of hij wordt genodigd: O, alle gij dorstigen; en zo mede de apostel: ‘Die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet’ (Openb. 22:17).
De dorst en de wil is een en hetzelfde; het is uw wil waar het op aankomt; als gij aan Gods tafel maar wilt nederzitten, als gij de honigraat met de honig maar wilt hebben, als gij van Zijn wijn met Zijn melk maar wilt drinken, als gij maar wilt drinken, ja, als gij maar rijkelijk wilt drinken uit de flessen van de nieuwe wijn van Zijn Koninkrijk; wel, kom dan, kom tot de wateren!
Kom tot Mij en drink! Christus’ armen zijn overal uitgespreid om de zondaren te ontvangen; Hij roept en klopt.
Hij roept en wacht,
Hij roept en smeekt; elk woord heeft hier zoveel zoetigheid en beminnelijkheid in zich, dat het duidelijk getuigt dat Hij gewillig is en bereid is om u aan te nemen, als gij maar wilt komen.

3. Christus’ verzoekingen om uw harten te gewinnen. Overdenk hoe Hij, de hemel neigende, nederdalende en afleggende het kleed van Zijn majesteit, uw vuile klederen heeft aangedaan; overdenk hoe Hij van de ene plaats tot de andere is omgegaan, met geen andere bedoeling dan om uw zielen te gewinnen, en wie heeft ooit zulke krachtige woorden gesproken als Christus gesproken heeft terwijl Hij op aarde geweest is? Wie heeft ooit zulke kostelijke juwelen aan een bruid gegeven als Christus aan Zijn bruid gegeven heeft? Wie heeft ooit dergelijk kleed aangetrokken als Christus in de verkrijging van Zijn kerk gedaan heeft? De profeet was daarover verwonderd: ‘Wie is Deze, Die van Edom komt, met besprenkelde klederen van Bozra? (...) Waarom zijt Gij rood aan uw gewaad, en uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?’ (Jes. 63:1, 2). Wie heeft ooit dergelijk liefdeteken gegeven als Christus gegeven heeft, toen Hij Zijn leven aflegde?
Och, aanmerk Hem levend of stervend, en zeg: nooit was er een liefde gelijk deze.
Ach, arme zondaar, zie uw Jezus hangen aan het kruis, Zijn laatste bloed uitstortende, Zijn laatste adem uitademende en Zijn stervende armen uitstrekkende om de zondaars te omvangen, en kom, och, kom en werp uzelf in Zijn bloedende armen!
Weg met alle vooroordelende gedachten! Wie kan zeggen dat Christus niet gewillig is om hem zalig te maken, zonder de eeuwige liefde te lasteren? Spreek de waarheid, verdorven harten, spreek de waarheid, en zeg niet dat Christus onwillig is, maar gij zelf onwillig zijt.
Ik heb gewild, maar gij hebt niet gewild.

4. Christus’ wenen als Hij ons niet kan gewinnen.
Zo vinden wij in het Evangelie dat Hij Zichzelf aldus heeft uitgelaten, niet alleen met woorden, maar ook met tranen: ‘En als Hij nabij Jeruzalem kwam en de stad zag, weende Hij over haar’ (Luk. 19:4 1). Christus, komende tot de stad, en die ziende en voorziende de verwoesting die haar zou overkomen, hebben Zijn ingewanden in Hem gerommeld over Zijn volk, en Hij is bij Zichzelf in het verborgen bedroefd geweest, alsof Hij gezegd had:
o Jeruzalem, gij hebt vele priesters gehad om u te raden, en vele profeten om u te onderwijzen in de wegen des levens, maar nu zijn deze dagen weg en voorbij; ja, de grootste Profeet der wereld is gekomen om u te omhelzen, maar uw hart is verhard, en gij wilt niet aannemen de dingen die tot uw vrede dienen, en daarom moet Ik mijn prediken veranderen in klagen en zuchten. ‘Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient’; en daarop is zelfs Zijn hart gebroken en Hij heeft wederom geweend: ‘Maar nu is het verborgen voor uw ogen!’
Zondaars, veronderstel dat Christus zou komen en wenen over u. gelijk Hij over Jeruzalem gedaan heeft. zeggende: o, gij zondige zielen, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag hetgeen tot uw vrede dient! En veronderstel dat gij de ene traan na de andere zou zien rollen. Hoe! Christus om u wenen, over u? Mij dunkt, al had gij harten van steen, het zou uw harten vermurwen; zeker, het zijn geen kleine dingen die Christus doen wenen.
Kinderen wenen dikwijls, maar wijze lieden zelden; maar hier heeft de Wijste van alle mensen geweend, om hen, die over zichzelf niet hebben willen wenen: o Jeruzalem, Jeruzalem!

Het zien op Jezus
Isaac Ambrosius
Vierde Boek Tweede deel Hfdst 3.
Blz 363/364
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

En dat maakt het gesprek ook weer mooi: dr. v.d. Brink is toch echt wel één van ons.
Het is bijzonder dat je me nu een remonstrantse preek laat lezen, Ad! Maar je zult het goede ermee voor hebben, namelijk ter lering
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Of Boston:
Boston schreef: De manier waarop zij (de Evangeliedienaren) hen moeten bewegen binnen te komen: ‘Dwing hen in te komen’, niet door het gebruik van lichamelijk geweld jegens hen.
Christus heeft het zwaard des Geestes in de handen van Zijn dienstknechten gegeven, maar niet het wereldlijk zwaard. Met geweld onderwerpen, martelen en moorden zijn wellicht geschikte middelen om mensen voor de antichrist in te winnen, maar niet om ze voor Christus in te winnen.
De dwang in de tekst is een morele dwang die gebruikt wordt door degenen die mensen op een feest uitnodigen, en die niet gewoon zijn hen met de zweep naar binnen te slaan, maar die ernstig en oprecht met hen omgaan totdat zij erin toestemmen.
Zo behoren predikanten zondaren te dwingen om naar binnen te gaan en tot Christus te komen, oprecht en hartelijk met hen te handelen, zodat zondaren kunnen zien dat zij in oprechtheid de boodschap van hun Meester uitdragen.
Wij moeten hen enerzijds de bekoorlijke nodigingen en aanbiedingen van het Evangelie geven, maar anderzijds hen de schrik des Heeren voorhouden, zodat, indien mensen naar de hel willen gaan, zij niet ongewaarschuwd daarheen gaan.

Zondaren hebben niet alleen toestemming om binnen te komen, maar zij worden door de Heere des huizes verzocht binnen te komen. Sta dan op, u, slechtste van alle zondaren, de Meester roept u. U wordt geroepen, niet tot een begrafenis, maar tot een feest; niet naar een gevangenis, maar naar een ontvangstkamer, waar Hij u mag onthalen op alle lekkernijen des hemels.
Als u niet welkom was, waarom zou Hij dan Zijn dienaren uitzenden om u te dwingen binnen te komen? En zult u weigeren als u verzocht wordt binnen te komen?

Maar sommigen zullen zeggen: is het mogelijk dat Hij mij roept, mij, zo’n ellendige, walgelijke zondaar?
Ik antwoord: Wij hebben algemene nodigingen die door geen voorwaarden belemmerd worden, vrije aanbiedingen die aan allen gedaan worden die willen komen.
De Heere toont uitdrukkelijk aan, dat de ellende of onwaardigheid van iemand die komen wil geen belemmering is.
En wat wilt u nog meer?
Wij zijn heden in de Naam van onze Meester gezonden om u te dwingen binnen te komen, wat uw toestand ook zijn mag.
En om u hiervan te overtuigen zouden wij u eigenlijk één voor één moeten komen vertellen dat u het bent, en u, en u, en u, die Christus roept om binnen te komen.
Maar als u wel onze leer, overeenkomstig het Woord, met betrekking tot de ellende van uw natuurstaat gelooft zonder dat u uw voor- en achternaam in het bijzonder hoort, waarom zou u dan meer vereisen met betrekking tot de leer van de verlossing?
‘Dwing ze in te komen’.
Mensen, u mag niet alleen komen, maar u moet komen, zelfs de slechtste van u.
U wordt niet alleen verzocht binnen te komen, maar u mag zelfs niet buiten blijven staan.

Uit preek van Thomas Boston over Lukas 14: 23b: ‘En dwing hen in te komen’
GGotK

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 mei 2023, 00:18 Ds. P. Ruitenburg staat dichtbij de visie Dr. Van de Brink, dat zal jij niet leuk vinden maar het blijkt wel. Ds. Ruitenburg verengt het evangelie niet, hij belijdt net als ds. van den Brink dat de Heiloge Geest het moet werken, het geloof komt niet van de mens, maar ALLEN worden welgemeend en zonder onderscheidt geroepen.
Ds. Ruitenburg zegt duidelijk ik kan u niet helpen nee de Heilige Geest is het die het werkt, maar hij werpt de mensen niet op zichzelf of kenmerken terug hij wijst ze op God, op Christus.

In zijn boek noemt ds. Van den Brink, ds. G. H. Kersten, ds. C. Steenblok en ds. De Heer.
In zijn lezing had hij geen namen genoemd.
Wil je nu zeggen dat ds Kersten, ds Steenblok en ds de Heer de mensen op zichzelf of op kenmerken terugwerpen en niet wijzen op God, op Christus?
Het zou goed zijn wanneer ds vd Brink alle namen van de door hem verdachte dominees publiceert. Je laat immers toch geen mensen iedere zondag blootstellen aan het gevaar om op een boobytrap te stappen of om als drenkeling uit de reddingsboot geduwd te worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: 20 mei 2023, 09:00 Sinds wanneer is het evangelie niet meer ruim?
Dat kan zeer ruim zijn... maar wat bedoelen er dan mee? Daar ligt het!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Piet Puk schreef: 20 mei 2023, 09:09
Het is bijzonder dat je me nu een remonstrantse preek laat lezen, Ad! Maar je zult het goede ermee voor hebben, namelijk ter lering
Daaruit blijkt het grote verschil tussen deze Remonstrantse gemeente en ds G.A. van den Brink.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 mei 2023, 10:00
Piet Puk schreef: 20 mei 2023, 09:09
Daaruit blijkt het grote verschil tussen deze Remonstrantse gemeente en ds G.A. van den Brink.
Sommigen, nee, velen merken dat niet eens. De remonstranste eigenheid en de punten haal je bijna uit elke regel.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als ik op de link klik, zie ik geen preek, maar een verhaaltje over Coornhert.
- Niet meer zo actief -
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Wel grappig dat daar net zo goed gewezen wordt op de 'fouten' van de 'andere kant'
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef: 20 mei 2023, 10:34 Als ik op de link klik, zie ik geen preek, maar een verhaaltje over Coornhert.
Het is wel degelijk een preek, dat zie je aan de vorm, met de drie punten zelfs, maar ook aan de verwijzing naar de zondagse eredienst. De vraag komt zelfs aan de orde waarom dit nu een onderwerp is voor een preek.

Dus je hebt het niet erg goed bestudeerd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 20 mei 2023, 10:47
Mannetje schreef: 20 mei 2023, 10:34 Als ik op de link klik, zie ik geen preek, maar een verhaaltje over Coornhert.
Het is wel degelijk een preek, dat zie je aan de vorm, met de drie punten zelfs, maar ook aan de verwijzing naar de zondagse eredienst. De vraag komt zelfs aan de orde waarom dit nu een onderwerp is voor een preek.

Dus je hebt het niet erg goed bestudeerd.
Preek is toch een verkondiging? Wat wordt er dan precies verkondigd?
DDD

Bericht door DDD »

Dat mensen, als zij van goede wil zijn, tot volmaakte christenen kunnen uitgroeien, zoals bedoeld in de Bergrede.

Dat lijkt me toch niet moeilijk om uit de preek te halen? Hij zit heel duidelijk in elkaar.
Gesloten