Heel mooi verwoordSusanna schreef: ↑16 mei 2023, 22:04Heel goed gezegd. Zowel Paulus als de brief aan de Hebreeën onderstrepen de gevallen staat van de mens en het belang van verlossing en herstel van de relatie met God. Romeinen 5:12, Romeinen 5:18-19, In Hebreeën 9:15. De toevoeging "zoekt de HEERE" vind ik erg mooi. Dit vers en de opmerking over de vrije genade herinnert me eraan dat het initiatief tot verzoening bij God ligt. En dat Hij ons nodigt om Hem te zoeken en Hem aan te roepen, en dat Hij klaar staat om ons nabij te zijn en ons met God te verzoenen.-DIA- schreef: ↑16 mei 2023, 21:49Ik kan hier niets mee. En het lijkt me ook verstandig om hier te zwijgen,Psalm schreef: ↑16 mei 2023, 21:30Oke, dus als ik jou goed begrijp versta jij onder "een buitenstaander worden" dat een mens gaat beleven dat hij (1) van nature een vijand van vrije genade is, (2) dat hij tegen de vrije genade strijdt en (3) dat hij niet verloren wil gaan en zich daar tegen verzet?-DIA- schreef: ↑16 mei 2023, 19:20
Van nature zijn we allemaal buitenstaanders, alleen we gevoelen het niet. Een preek kan nog zo ontdekkend zijn, we blijven van nature vijanden van vrije genade, en strijden daar te vuur en te zwaard tegen. Want we moeten verloren gaan en dat willen wij niet, daar verzet alles in de mens zich tegen. En zo is het ook, en ik denk toch dat we dit ook moeten ondervinden. Maar anders dan door een weg van recht kan het niet en zouden we dat willen? Dan was de hemel geen hemel meer en God geen God meer.
Mijn vraag is dan: Als een mens dit niet ondervonden heeft, maar wel de noodzaak voelt dat hij met God verzoend moet worden. Wat zou jij zo'n persoon meegeven? Want ik stelde namelijk nog meer vragen:
- Wat moet een hoorder met zo'n uitspraak doen?
- En hoe stel je als hoorder vast dat je een buitenstaander bent geworden? Wat is de preciese maatstaf?
Kun je hier wat concreter worden? Op dit moment blijft het allemaal nog vrij algemeen.
Heel kort dan: we zijn in Adam gevallen, en hebben Gods beeld verloren.
Het werkverbond is verbroken van onze kant, maar niet van God kant.
Daar ligt de ellende van een gevallen mens.
Een ding: Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is, en roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Een mens kan verzoend worden door een weg van het wonder van vrije genade.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Inderdaad heb ik een fout gemaakt. Aanvankelijk schreef ik 35 maal deze Naam voor de hele Dordtse belijdenis en 15 keer voor het vijfde hoofdstuk. Toen ben ik gaan schrappen omdat het artikel te lang was en heb ik een fout gemaakt. Sorry. Het moet dus 15 zijn.
De eerlijkheid word gewaardeerd

Excuses aanvaard.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Fijn dat je dat even meldt inderdaad.
Maar het bizarre in dit topic vind ik dat de discussie pagina's lang over dit getal gaat.
Enerzijds proberen een aantal mensen net zo lang te praten totdat dat aantal van 35 canoniek is; anderzijds wordt iemand niet serieus genomen vanwege een kennelijk telfoutje.
Maar het bizarre in dit topic vind ik dat de discussie pagina's lang over dit getal gaat.
Enerzijds proberen een aantal mensen net zo lang te praten totdat dat aantal van 35 canoniek is; anderzijds wordt iemand niet serieus genomen vanwege een kennelijk telfoutje.
Mooi dat dit wordt gecorrigeerd. Mag ik vragen of er ook een rectificatie in de Saambinder komt, immers vele mensen lezen RF niet?
Bedankt voor je antwoord. Ik twijfel over je antwoord of hier de genade daadwerkelijk aangeboden wordt. Of dit echt evangelieverkondiging is waar een zondaar rust in kan vinden. Je citeert namelijk Jesaja 55:6 " Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is". Deze tekst roept op om de Heere aan te roepen, maar niet om Hem aan te nemen of om je vertrouwen op hem te stellen. Dit is een belangrijk verschil omdat er met het aanroepen bedoeld wordt: wacht nog maar, bidt totdat de Heere overkomt. De bedoeling is dan dat een persoon moet wachten op een bijzondere openbaring. Als je deze tekst op die manier bedoelt, is dat geen evangelieverkondiging. Dan is dat geen aanbod van genade; hier draait de hele kritiekpunt van dr. Van den Brink om.-DIA- schreef: ↑16 mei 2023, 21:49Ik kan hier niets mee. En het lijkt me ook verstandig om hier te zwijgen,Psalm schreef: ↑16 mei 2023, 21:30Oke, dus als ik jou goed begrijp versta jij onder "een buitenstaander worden" dat een mens gaat beleven dat hij (1) van nature een vijand van vrije genade is, (2) dat hij tegen de vrije genade strijdt en (3) dat hij niet verloren wil gaan en zich daar tegen verzet?-DIA- schreef: ↑16 mei 2023, 19:20 Van nature zijn we allemaal buitenstaanders, alleen we gevoelen het niet. Een preek kan nog zo ontdekkend zijn, we blijven van nature vijanden van vrije genade, en strijden daar te vuur en te zwaard tegen. Want we moeten verloren gaan en dat willen wij niet, daar verzet alles in de mens zich tegen. En zo is het ook, en ik denk toch dat we dit ook moeten ondervinden. Maar anders dan door een weg van recht kan het niet en zouden we dat willen? Dan was de hemel geen hemel meer en God geen God meer.
Mijn vraag is dan: Als een mens dit niet ondervonden heeft, maar wel de noodzaak voelt dat hij met God verzoend moet worden. Wat zou jij zo'n persoon meegeven? Want ik stelde namelijk nog meer vragen:
- Wat moet een hoorder met zo'n uitspraak doen?
- En hoe stel je als hoorder vast dat je een buitenstaander bent geworden? Wat is de preciese maatstaf?
Kun je hier wat concreter worden? Op dit moment blijft het allemaal nog vrij algemeen.
Heel kort dan: we zijn in Adam gevallen, en hebben Gods beeld verloren.
Het werkverbond is verbroken van onze kant, maar niet van God kant.
Daar ligt de ellende van een gevallen mens.
Een ding: Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is, en roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Een mens kan verzoend worden door een weg van het wonder van vrije genade.
Volgens mij is evangelie verkonding: "O a alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". Hier roept de Heere daadwerkelijk op om te komen en Zijn genade aan te nemen. Je leest bij kanttekening ook: "Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons om niet en zonder enige verdiensten onzerzijds van God in Christus gegeven worden. Insgelijks de gaven des Heiligen Geestes, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het geloof moeten komen, Joh. 7:37".
Eigenlijk functioneert het aanbod van genade in zo'n uitspraak niet. Ik weet dat dit een korte reactie is van jou en dat er veel meer gezegd kan worden. Maar jou reactie staat wel symbool voor hoe hele preken kunnen zijn. Dat het niet verder komt met "Zoekt den HEERE terwijl uit te vinden is" en daaropvolgend "Een mens kan verzoend worden door een weg van het wonder van vrije genade". Op dat moment wordt een zoekend mens weer teruggeworpen op zichzelf; hij moet bidden om een bijzondere openbaring. God kán hem verzoenen, maar daar gaat wel een wonder aan vooraf. In zulke prediking functioneert dus het aanbod van genade niet en wordt het evangelie niet écht gepredikt.
-
- Verbannen
Er gaat altijd een wonder aan vooraf.
@Cvdw:
Misschien is dat vanwege het kleine belang wat overdreven.
Ik ben ook erg blij dat ds. Clements dit corrigeert. Het is een kleinigheid. Dat vond ik trouwens zelf ook, zie mijn eerste bijdrage daarover. Zoiets overkomt mij op dit forum vele malen per jaar. Ik vind het ook totaal geen probleem.
Toch heeft deze discussie mij wel een nieuw inzicht gebracht. Ik schreef al eerder: het lijkt wel of de zinnen in deze discussie verblind zijn. Ik herken mij daarom niet in de analyse van Tiberius, die de kool en de geit spaart. Het gaat hier om één enig argument dat iemand inbrengt in de discussie, en als vervolgens iemand even telt en vaststelt dat er een vergissing moet zijn begaan (en een hypothese noemt, die overigens niet helemaal blijkt te kloppen) buitelen verschillende mensen over elkaar heen om deze 'schijnbare tegenstrijdigheid' op te lossen. Dáár zit mijn probleem. Dat is echt niet normaal. Vervolgens komen er kwalificaties als 'nare bijdrage' langs in deze discussie.
Er zijn meer voorbeelden, in soortgelijke discussies in dit draadje. Laat ik die maar niet herhalen.
Dat iemand vanwege zo'n vergissing een ander niet serieus neemt, kan ik me nauwelijks voorstellen. Tiberius onderbouwt dat verder ook niet. In ieder geval geldt dat niet voor mij. Ik maakte mij vooral druk over de kritiekloze verwerking van zo'n element in een artikel. En dat blijft als gezegd voor mij het belangrijkste leerpunt. Er zijn hier mensen die zo'n artikel zo serieus nemen, dat zij de wonderlijkste redeneringen gebruiken om een argument daaruit te verdedigen. Dat vind ik oprecht erg zorgelijk.
Misschien overdrijf ik wat, en ligt dit fenomeen vooral aan de enorm gepolariseerde discussie over dr. Van den Brink. Hoe het ook zij: het brengt een enorme verantwoordelijkheid voor de scribenten mee. Dat ook. Misschien is het goed om -wat ik onlangs van onze dominee hoorde over zijn eigen preek - ook eens in de Saambinder te vermelden dat er natuurlijk ook wel eens een wat minder gelukkige uitspraak in kan staan.
Misschien is dat vanwege het kleine belang wat overdreven.
Ik ben ook erg blij dat ds. Clements dit corrigeert. Het is een kleinigheid. Dat vond ik trouwens zelf ook, zie mijn eerste bijdrage daarover. Zoiets overkomt mij op dit forum vele malen per jaar. Ik vind het ook totaal geen probleem.
Toch heeft deze discussie mij wel een nieuw inzicht gebracht. Ik schreef al eerder: het lijkt wel of de zinnen in deze discussie verblind zijn. Ik herken mij daarom niet in de analyse van Tiberius, die de kool en de geit spaart. Het gaat hier om één enig argument dat iemand inbrengt in de discussie, en als vervolgens iemand even telt en vaststelt dat er een vergissing moet zijn begaan (en een hypothese noemt, die overigens niet helemaal blijkt te kloppen) buitelen verschillende mensen over elkaar heen om deze 'schijnbare tegenstrijdigheid' op te lossen. Dáár zit mijn probleem. Dat is echt niet normaal. Vervolgens komen er kwalificaties als 'nare bijdrage' langs in deze discussie.
Er zijn meer voorbeelden, in soortgelijke discussies in dit draadje. Laat ik die maar niet herhalen.
Dat iemand vanwege zo'n vergissing een ander niet serieus neemt, kan ik me nauwelijks voorstellen. Tiberius onderbouwt dat verder ook niet. In ieder geval geldt dat niet voor mij. Ik maakte mij vooral druk over de kritiekloze verwerking van zo'n element in een artikel. En dat blijft als gezegd voor mij het belangrijkste leerpunt. Er zijn hier mensen die zo'n artikel zo serieus nemen, dat zij de wonderlijkste redeneringen gebruiken om een argument daaruit te verdedigen. Dat vind ik oprecht erg zorgelijk.
Misschien overdrijf ik wat, en ligt dit fenomeen vooral aan de enorm gepolariseerde discussie over dr. Van den Brink. Hoe het ook zij: het brengt een enorme verantwoordelijkheid voor de scribenten mee. Dat ook. Misschien is het goed om -wat ik onlangs van onze dominee hoorde over zijn eigen preek - ook eens in de Saambinder te vermelden dat er natuurlijk ook wel eens een wat minder gelukkige uitspraak in kan staan.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 mei 2023, 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- FlyingEagle
Deze oneliner begrijp ik niet zo. Waar gaat het aan vooraf? Of bedoel je het wonder van de wedergeboorte? Waar gaat die dan aan vooraf?
Klopt, ik denk dat dit deels waar is wat jij zegt. Maar ik denk dat het probleem wel dieper ligt. Je ziet eigenlijk al dat jij en DIA beiden een ander antwoord geven over wat een "buitenstaander" is. Jij verstaat onder een buitenstaander een persoon die onzeker is over de zaligheid; iemand die niet kan meekomen in de bevinding. DIA verstaat er onder dat een persoon ervaart dat hij (1) van nature een vijand van vrije genade is, (2) dat hij tegen de vrije genade strijdt en (3) dat hij niet verloren wil gaan en zich daar tegen verzet. Dat is toch een heel andere ervaring die jij beschrijft. Dit geeft aan dat zo'n begrip "buitenstaander worden" toch verschillend begrepen wordt. Ik vraag mij dan af of het goed is om als dominee zo'n waarschuwing toe doen; dat het waarschijnlijk is dat het geen waarheid is als een persoon niet ervaart dat hij een buitenstaander is. Want blijkbaar is hier geen eenduidigheid over en functioneert het meer als een voorwaarde om tot Christus te komen.Maanenschijn schreef: ↑16 mei 2023, 21:38 Ik denk dat er twee aspecten een rol kunnen spelen. Ik lees dat ook een beetje terug bij @tja.
Als eerste: veel predikanten spreken beeldend. Regelmatig met woorden en zinnen uit de Bijbel (SV). Ik ben er van overtuigd dat veel mensen die beeldspraak niet oppikken en daarmee de bedoeling niet begrijpen.
Als tweede: Er zijn zaken die moeilijk uit te leggen zijn, maar wel inwendig worden begrepen, omdat het herkenning heeft in het hart/gevoel. Dat noemen we ‘bevinding’. Als de zaligheid of het zekerheid daarover ver weg is, kunnen we voor onze beleving een buitenstaander zijn. Dat is een ervaring die (ik denk wel een iedere) gelovige mee gemaakt zal hebben.
Ik wil overigens niet zeggen dat mensen zich geen buitenstaander kunnen voelen. Ik denk vele mensen zich daarin kunnen herkennen. Maar het moet geen voorwaarde zijn van een waar geloof. Ik denk ook dat deze uitspraak moeilijk te onderbouwen is vanuit de Bijbel en de 3FvE.
Het wonder waar de bijbel over spreekt is dat een zondaar in gaat zien dat er buiten Jezus geen leven is maar een eeuwig verderf. Dat heeft de zondaar terugkijkend niet van zichzelf. Maar veelal gaat dat in een geleidelijke weg.FlyingEagle schreef: ↑17 mei 2023, 08:30Deze oneliner begrijp ik niet zo. Waar gaat het aan vooraf? Of bedoel je het wonder van de wedergeboorte? Waar gaat die dan aan vooraf?
Is dit wat je bedoelt GG-lid?
- Johann Gottfried Walther
Er is een wonder geschiedt, Jezus Christus is gekomen, om zondaren zalig te maken, Hij heeft Zijn offer gebracht.
Daarom worden wij allen opgeroepen tot geloof en bekering.
Maar mag ook ruim en duidelijk gepreekt worden, dat ieder welkom is, om door Christus tot God te gaan.
Zal iedereen dat doen? Nee. Kunnen mensen dat van nature? Nee.
Kan dit zonder genade? Nee. Kan dit zonder de Heilige Geest? Nee.
Maar precies zoals Dr. Van den Brink aangeeft de focus wordt verlegd van geloof naar wedergeboorte en bekering.
Terwijl de Dordtse leerregels de NADRUK leggen op geloof.
En juist deze nadruk, die je ook in de DL vindt, wordt verdacht gevonden!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wat je hier zegt, bedoel ik ook.DDD schreef: ↑17 mei 2023, 08:29.Toch heeft deze discussie mij wel een nieuw inzicht gebracht. Ik schreef al eerder: het lijkt wel of de zinnen in deze discussie verblind zijn. Ik herken mij daarom niet in de analyse van Tiberius, die de kool en de geit spaart. Het gaat hier om één enig argument dat iemand inbrengt in de discussie, en als vervolgens iemand even telt en vaststelt dat er een vergissing moet zijn begaan (en een hypothese noemt, die overigens niet helemaal blijkt te kloppen) buitelen verschillende mensen over elkaar heen om deze 'schijnbare tegenstrijdigheid' op te lossen. Dáár zit mijn probleem. Dat is echt niet normaal. Vervolgens komen er kwalificaties als 'nare bijdrage' langs in deze discussie.
Het gaat mij er niet om om kolen en geiten te sparen, maar ik vind het jammer dat de discussie over dit soort tellingen is gegaan.
Maar goed, dat is mijn allergie wellicht. Ik ben ook niet zo'n tweetallen-fan.
-
Tegelijkertijd is het ook weer zo dat wij niet willen komen. Niemand. Dat leren de DL ook in H. 3/4 artikel 11 tot en met 14. Tenzij dat de Heere de wil ombuigt. En als God de wil omgebogen heeft dan gaat een mens geloven. Dat is weer een benadering die ik weleens mis bij dr. Van den Brink. Hij neigt ernaar om de macht tot geloven in de mens te leggen alsof het een vrije keuze is.Psalm schreef: ↑17 mei 2023, 08:16 Bedankt voor je antwoord. Ik twijfel over je antwoord of hier de genade daadwerkelijk aangeboden wordt. Of dit echt evangelieverkondiging is waar een zondaar rust in kan vinden. Je citeert namelijk Jesaja 55:6 " Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is". Deze tekst roept op om de Heere aan te roepen, maar niet om Hem aan te nemen of om je vertrouwen op hem te stellen. Dit is een belangrijk verschil omdat er met het aanroepen bedoeld wordt: wacht nog maar, bidt totdat de Heere overkomt. De bedoeling is dan dat een persoon moet wachten op een bijzondere openbaring. Als je deze tekst op die manier bedoelt, is dat geen evangelieverkondiging. Dan is dat geen aanbod van genade; hier draait de hele kritiekpunt van dr. Van den Brink om.
Volgens mij is evangelie verkonding: "O a alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". Hier roept de Heere daadwerkelijk op om te komen en Zijn genade aan te nemen. Je leest bij kanttekening ook: "Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons om niet en zonder enige verdiensten onzerzijds van God in Christus gegeven worden. Insgelijks de gaven des Heiligen Geestes, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het geloof moeten komen, Joh. 7:37".
Eigenlijk functioneert het aanbod van genade in zo'n uitspraak niet. Ik weet dat dit een korte reactie is van jou en dat er veel meer gezegd kan worden. Maar jou reactie staat wel symbool voor hoe hele preken kunnen zijn. Dat het niet verder komt met "Zoekt den HEERE terwijl uit te vinden is" en daaropvolgend "Een mens kan verzoend worden door een weg van het wonder van vrije genade". Op dat moment wordt een zoekend mens weer teruggeworpen op zichzelf; hij moet bidden om een bijzondere openbaring. God kán hem verzoenen, maar daar gaat wel een wonder aan vooraf. In zulke prediking functioneert dus het aanbod van genade niet en wordt het evangelie niet écht gepredikt.
Bovenstaand moet natuurlijk niet ten kostte gaan van een ruim aanbod wat aan iedereen gepreekt moet worden.
- Johann Gottfried Walther
Hij legt de macht om te geloven helemaal niet bij de mens.
Ik ga mij ook maar niet herhalen, luister zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=KsF21bSx-3M&t=5s
Ik ga mij ook maar niet herhalen, luister zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=KsF21bSx-3M&t=5s
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"